Η φετινή πορεία της βρετανικής ομάδας ξεκίνησε με τον καλύτερο τρόπο, αλλά η συνέχεια είναι απογοητευτική.
Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι ξεκίνησε για την ομάδα της Ford Μ-Sport με τους καλύτερους οιωνούς.
Οι Λεμπ-Γκαλμίς κέρδισαν στον πρώτο αγώνα της χρονιάς το Μόντε Κάρλο και έφεραν το Puma Rally1, πρώτο στη ράμπα του τερματισμού.
Η νίκη αυτή έδωσε την επιβεβαίωση, που χρειαζόντουσαν οι άνθρωποι της ομάδας, πως το αυτοκίνητό τους ήταν γρήγορο, αξιόπιστο και ανταγωνιστικό.
Το πρωτάθλημα πλέον, ήταν για αυτούς μια ανοικτή πρόκληση έχοντας, όμως τη γνώση, οτι το Puma Ραλλυ1 είναι αυτοκίνητο νίκης.
Όμως από το Μόντε Κάρλο και μετά το Puma Rally1 δεν το είδαμε ξανά στο πρώτο σκαλί του βάθρου.
Μάλιστα μετά την Εσθονία οι άνθρωποι της M-Sport δια στόματος Μίλνερ είπαν, πως αναζητούν πλέον κάποιον οδηγό, που θα αναδείξει το Puma Rally1 σε αυτοκίνητο νικητή.
Διότι, όπως είπαν, το αυτοκίνητο έδειξε ότι μπορεί να κερδίσει (αυτό έγινε στα χέρια του Λεμπ στο Μόντε Κάρλο).
Είναι όμως έτσι; Φταίει ότι δεν έχουν οδηγούς ικανούς να ανταγωνιστούν τα πληρώματα των άλλων ομάδων;
Οι Μπριν – Νάγκλ ομολογουμένως έχουν οδηγήσει στο 110% της απόδοσής τους και αυτό δεν το αμφισβητεί κανένας.
Από την άλλη δεν μπορείς να περιμένεις πολλά από τους Λουμπέ-Λαντί , που ναι μεν, τα δίνουν όλα αλλά εξακολουθούν να μην έχουν εμπειρία για να κατακτήσουν το τελικό αποτέλεσμα, γιατί ακόμα μαθαίνουν.
Μπορεί στα αλήθεια κάποιος να πει, πως ο Λουμπέ δεν είναι ικανός ή πως δεν προσπαθεί αρκετά και πρέπει κάτι να αλλάξει, ενδεχομένως να συγκεντρωθεί στο στόχο του;
Μα ο Λουμπέ ήδη το κάνει, δίνει τον καλύτερό του εαυτό.
Οι Γκρινσμιθ-Άντερσον μέχρι πότε θα είναι υπό δοκιμή; Μπορούν τελικά να κατέχουν μια θέση σε εργοστασιακή ομάδα και αν ναι, ποια η σειρά τους;
Mήπως τρίτο πλήρωμα μπας και φέρει βαθμούς τη ίδια στιγμή, που η Toyota έχει τρίτο τον Λάπι ή τον Οζιέ;
Ή η Hyundai διαθέτει το τρίτο της αυτοκίνητο στο Σόρδο ή τον Σόλμπεργκ- πολύ σοφά σε έναν έμπειρο και σε ένα πολύ νέο οδηγό.
Τελικά η προσπάθεια των οδηγών δεν φτάνει ή μήπως το πρόβλημα βρίσκεται στη διαχείριση της ομάδας;
Γιατί η νίκη στο Μόντε Κάρλο, ως επιχείρημα στέκει μεν, αναμφισβήτητα το Puma Rally1 είναι δυνατό, γρήγορο και αξιόπιστο – να συμπληρώσουμε και πανέμορφο αγωνιστικό αυτοκίνητο-, όμως η M-Sport είναι αφοσιωμένη 110% στο κυνήγι βαθμών, νικών και γιατί όχι τίτλων ή έχει ένα ενεργό και μάλιστα δυναμικά ενεργό κομμάτι της, απασχολημένο στις υπηρεσίες των ιδιωτών, που τρέχουν με Puma Rally1 (όπως ο Λουμπέ και ο Σερδερίδης ) , και ασχολούνται με τη δική τους συμμετοχή στους αγώνες του WRC και όχι με την ομάδα;
Ανέκαθεν η Ford Μ-Sport, όταν ο Μάλκολμ Γουίλσον είχε την έδρα της ομάδας του, που συμμετείχε στο WRC σε ένα γκαράζ στον κήπο του σπιτιού του στην Κούμπρια, εξυπηρετούσε ιδιώτες.
Στο γκαράζ τότε της αυλής της κυρίας Γουίλσον, όπου χτιζόντουσαν τα αγωνιστικά, που συμμετείχαν στο πρωτάθλημα και μάλιστα με νίκες και οδηγούς τους τεράστιους Γιούχα Κάνκουνεν, Κάρλος Σάινθ, εκτός από τα αγωνιστικά πρώτης γραμμής, υπήρχαν και τα αγωνιστικά των ιδιωτών, που έτρεχαν σε εθνικά πρωταθλήματα, αλλά και σποραδικά σε αγώνες του WRC.
Η βάση της Μ-Sport ήταν, είναι και θα είναι οι ιδιώτες που εξυπηρετεί.
Άλλωστε αυτό κάνει καλό και στην ίδια τη Ford, καθώς και ενισχύεται στα εθνικά πρωταθλήματα, από τους ιδιώτες αγωνιζόμενους, το όνομα και το αγωνιστικό κύρος της- και κατ΄επέκταση οι πωλήσεις της.
Όμως τώρα με τα Puma Rally1 η κατάσταση είναι διαφορετικοί καθώς είναι νωρίς για ιδιώτες.
Υπάρχει λύση; Θα φέρουν κάποιον άλλο οδηγό από τους υπάρχοντες με την ελπίδα να βοηθήσει την ομάδα να φέρει νίκες και αποτελέσματα;
Υπάρχει αυτός ο οδηγός, που θα ενταχθεί στο δυναμικό της M-Sport και θα καταφέρει να την βγάλει από το τέλμα που έχει πέσει;
Θα γίνει φέτος η αλλαγή ή στοχεύουν στην επόμενη χρονιά ένα καλό όνομα από τα υπάρχοντα, που αυτή τη στιγμή οδηγεί για άλλη ομάδα;
Θα φύγει ο Νεβίλ από την Hyundai ή θα γυρίσει ο Έβανς στα πάτρια εδάφη;
Υπάρχουν στα αλήθεια ελεύθερα συμβόλαια για το 2023 ή θα πρέπει να ψάξει η Ford σε ξεχασμένα ταλέντα, όπως ο Μίκελσεν;
Ο Ρίτσαρντ Μίλνερ, αγωνιστικός διευθυντής της M-Sport, πιστεύει ότι η προσθήκη ενός καθιερωμένου, ενός έμπειρου οδηγού, για την υποστήριξη του Μπριν σε μια πιο τακτική βάση θα άνοιγε τις πόρτες σε μελλοντικές επιτυχίες.
«Είναι πάντα αρνητικό όταν ο οδηγός σου εγκαταλείπει ή έχει πρόβλημα», είπε ο Μίλνερ μετά το ράλι Εσθονίας «Όταν συμβαίνει αυτό, συχνά δυσκολευόμαστε να διεκδικήσουμε θέσεις στην πρώτη τριάδα. Είναι απογοητευτικό, αλλά είναι κατανοητό.
Ωστόσο οι επιλογές του Μίλνερ είναι περιορισμένες αυτή τη στιγμή – αλλά δεν τα παρατάει
«Νομίζω ότι θα ήταν φανταστικό να έχουμε έναν ακόμα καθιερωμένο οδηγό, που θα μπορεί να πιέσει για βάθρο, αλλά δυστυχώς είναι απλώς μια φιλοδοξία, που δεν μπορούμε να υλοποιήσουμε αυτή τη στιγμή.
Θα συνεχίσουμε να έχουμε ιδέες για το πώς μπορούμε να αλλάξουμε αυτή την κατάσταση , γιατί γνωρίζουμε ότι μπορούμε να έχουμε τα αποτελέσματα.
Απλώς πρέπει να συνεχίσουμε να προσπαθούμε και να ελπίζουμε ότι μπορούμε να βρούμε έναν τρόπο να λάβουμε περισσότερη χρηματοδότηση για να φέρουμε έναν έμπειρο οδηγό στην ομάδα.
Ο Μπριν είναι αρκετά ικανός να το κάνει, αλλά ως ο μόνος οδηγός, που οδηγεί την ομάδα έχει μεγάλη πίεση στους ώμους του. Δεν βλέπω κανένα τρόπο αυτή τη στιγμή για να βρούμε τον προϋπολογισμό για να αποκτήσουμε αυτόν τον επιπλέον οδηγό, αλλά είναι κάτι στο οποίο πρέπει πάντα να επιδιώκουμε», πρόσθεσε.
Η ομάδα βρίσκεται επί του παρόντος τρίτη στην κατάταξη του πρωταθλήματος κατασκευαστών και ο Μίλνερ παραδέχτηκε ότι έπρεπε να βρεθεί μια λύση νωρίτερα, παρά αργότερα.
«Ο Φορμό, ο Λουμπέ και ο Γκρινσμιθ εξακολουθούν να μαθαίνουν», εξήγησε. «Φυσικά, μακροπρόθεσμα, έχουμε τρεις πολύ καλούς νέους οδηγούς και ελπίζουμε σε τρία ή τέσσερα χρόνια να είναι αυτοί που θα καλύψουν αυτή τη θέση. Όμως πρέπει να κάνουμε την αλλαγή άμεσα.
Δεν μπορούμε να τα παρατήσουμε – αν το κάνεις αυτό και ζεις απλώς με αυτό που έχεις, δεν πρόκειται ποτέ να λειτουργήσει.
Είναι απλώς μια συνεχής σκέψη στο κεφάλι μου, ότι πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να προσπαθήσουμε και να το πετύχουμε.
Δεν είναι εύκολο, αλλά δεν θα τα παρατήσω».
Το άσχημο με τα νέα ταλέντα και την έλλειψη τελικά πρωτοκλασάτων οδηγών, έχει προκύψει πριν πολλά χρόνια.
Παλιά οι νέοι οδηγοί ήταν τρίτοι και τέταρτοι στις ομάδες τους και έτρεχαν αγώνες μαζί με έμπειρους οδηγούς σαν τον Σάινθ, τον ΜακΡέι, τον Κάνκουνεν, τον Βάτανεν, τον Άλεν, τον Οριόλ κι άλλους πολλούς.
Μαζί τους αποκτούσαν εμπειρία και μάθαιναν τα μυστικά του στησίματος, των σημειώσεων και της αγωνιστικής οδήγησης.
Μάθαιναν αγωνιστική συμπεριφορά σε ανώτερο επίπεδο, μάθαιναν να οδηγούν στο WRC.
Από ένα σημείο και μετά οδηγοί, που θα έπρεπε να “ψήνονται” σαν τρίτοι και τέταρτοι της ομάδας, τους δόθηκαν στα χέρια τους αγωνιστικά αυτοκίνητα, χωρίς τη γνώση και την εμπειρία της αγωνιστικής ομάδας και των αγώνων σε ανώτερο επίπεδο.
Τους βάπτισαν νούμερο ένα οδηγούς και τους έριξαν στα βαθιά νερά του WRC, να κολυμπήσουν χωρίς να ξέρουν ακόμα καλά κολύμπι.
Οι περισσότεροι «κάηκαν» και ενώ παλιά είχαμε 20 οδηγούς ικανούς για τη νίκη σε ένα ράλι, φτάσαμε να έχουμε 10 οδηγούς όλους κι όλους να παλεύουν σε όλο το πρωτάθλημα και μόνο οι μισοί από αυτούς να έχουν κάνει νίκες και να έχουν ανεβεί στο βάθρο.
Προς το παρόν το πρόβλημα της M-Sport δείχνει να μην έχει λύση.
Ναι στον εθνικό μας αγώνα θα πάρει μέρος ξανά ο Σεμπάστιαν Λέμπ, όμως ακόμα και να κερδίσει το ράλι, αυτό θα είναι η λύση για την M-Sport;
Η μια προσωρινή φωτοβολίδα, όπως η νίκη στο Μόντε Κάρλο, που θα επιβεβαιώσει ότι το Puma Rally1 είναι φοβερό αγωνιστικό αυτοκίνητο – γρήγορο, αξιόπιστο, δυνατό και πανέμορφο- και από εκεί και πέρα ξανά το χάος;
Θα μπορέσει να την εκμεταλλευτεί αυτή τη νίκη, αν έρθει, η βρετανική ομάδα ή θα αρκεστεί στη σαμπάνια του βάθρου;
Το σίγουρο είναι οτι φέτος η Μ-Sport έφτασε από το Ζενίθ – νίκη στο Μόντε Κάρλο- στο Ναδίρ και μόνο προς τα πάνω πρέπει να πάει. Αλλαγές σίγουρα θα γίνουν και ήδη έχουν δρομολογηθεί, μένει να δούμε, αν θα είναι ριζικές ή θα διατηρήσουν την παλιά καλή συνταγή.
Μη ξεχνάμε ότι η M-Sport έχει αγωνιστικό DNA και έχει περάσει από πιο δύσκολες καταστάσεις και έχει επιβιώσει, έχει ανακάμψει και έχει ακόμα και παγκόσμιους τίτλους κατακτήσει.
Θα το παλέψει ξανά και θα τη βρει τη λύση.