Το πρωτάθλημα της Formula 1 για το 2020 επιτέλους ξεκίνησε. Ο εναρκτήριος αγώνας που έγινε στην Αυστρία είχε πολλή δράση. Εγκαταλείψεις, προσπεράσεις, επαφές και αυτοκίνητα ασφαλείας.
Όσο περνάνε οι μέρες τόσο περισσότερα μαθαίνουμε για όσα έγιναν στον αγώνα, πριν, αλλά και μετά από αυτόν. Πάμε να δούμε τα πιο σημαντικά από αυτά.
Η αιτία των προβλημάτων της Mercedes
Τα περισσότερα από τα μονοθέσια που χρησιμοποιούν κινητήρες της Mercedes είχαν πρόβλημα με κάποιους αισθητήρες του κιβωτίου ταχυτήτων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και οι W11 των Μπότας και Χάμιλτον. Λόγω του προβλήματος οι δύο οδηγοί πήραν εντολή να αποφεύγουν τα kerbs. Αυτό οριοθέτησε το ρυθμό και των δύο, ενώ έκανε σχεδόν αδύνατη οποιαδήποτε σκέψη του Βρετανού, να προσπεράσει τον Φινλανδό.
Μετά τον αγώνα έγινε γνωστό ότι το πρόβλημα οφείλεται σε συσσώρευση ηλεκτρικού θορύβου. Δηλαδή τα ηλεκτρικά συστήματα του μονοθεσίου είναι δομημένα με τέτοιο τρόπο που κάποια σήματα μπλέκονται μεταξύ του. Έτσι, αρχίζουν να δημιουργούνται προβλήματα στους αισθητήρες. Η Mercedes ανακοίνωσε ότι το πρόβλημα είχε εντοπιστεί από την Παρασκευή. Πρόκειται για ζήτημα το οποίο είnαι πολύ πιθανό να εμφανιστεί ξανά. Τις μέρες που μεσολαβούν μέχρι τον δεύτερο αγώνα στην Αυστρία, οι μηχανικοί της Mercedes προσπαθούν να βρουν κάποια λύση που να μειώσει κατά το δυνατόν το πρόβλημα.
The stewards cleared @LewisHamilton of any wrongdoing following this yellow flags incident at the end of qualifying on Saturday ?#AustrianGP ?? #F1 pic.twitter.com/Vx9ziJtuU3
— Formula 1 (@F1) July 4, 2020
Επιβράδυνε επίτηδες ο Μπότας, ώστε να ρίξει τέταρτο τον Χάμιλτον;
Λόγω του προβλήματος οι Χάμιλτον και Μπότας έπρεπε να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα μονοθέσιά τους. Άλλωστε, ο πρωταρχικός στόχος της ομάδας ήταν να καταφέρει να τερματίσουν και τα δύο αυτοκίνητα. Αυτό σήμαινε ότι ο έξι φορές παγκόσμιος πρωταθλητής δεν μπορούσε να επιχειρήσει προσπέραση έναντι του team mate του. Μοναδική πιθανότητα να βρεθεί στην πρωτοπορία του αγώνα είναι αν ερχόταν κάποια οδηγία για αλλαγή θέσεων, όμως αυτό δε συνέβη. Κατά συνέπεια, ο Χάμιλτον έπρεπε να κινείται με τον ρυθμό του Μπότας.
Ο Φινλανδός στον προτελευταίο γύρο του αγώνα έριξε το ρυθμό του κατά 2.5 δευτερόλεπτα, χρόνος που αντιστοιχεί σε μια “αιωνιότητα” με τα δεδομένα της Formula 1. Αναγκαστικά, το ίδιο έκανε και ο Χάμιλτον. Αυτό σήμαινε ότι οι Λεκλέρκ και Νόρις κατάφεραν να μείνουν σε απόσταση μικρότερη των 5 δευτερολέπτων. Έτσι, παρά το γεγονός ότι τερμάτισε δεύτερος, έπεσε στην τέταρτη θέση λόγω τιμωρίας 5 δευτερολέπτων που του είχε επιβληθεί. Η τιμωρία επιβλήθηκε λόγω της επαφής που είχε με τον Άλμπον, η οποία οδήγησε σε έξοδο τον Ταϊλανδό.
Μετά το πέσιμο της καρό σημαίας υπήρξαν κάποιες φωνές που ήθελαν τον Φινλανδό να το έκανε με σκοπό ο team mate του να πάρει λιγότερους βαθμούς. Σύμφωνα με τον Χάμιλτον οι δύο οδηγοί είχαν εκτενή συζήτηση μεταξύ τους, στην οποία ξεκαθαρίστηκε ότι δεν υπήρχε τέτοιος σκοπός. Επιπλέον, ο Μπότας έκανε δηλώσεις επί του θέματος. Σε αυτές είπε ότι επιβράδυνε για δύο βασικούς λόγους. Ο ένας είναι ότι ήθελε να φορτίσει τις μπαταρίες του μονοθεσίου, ώστε να προσπαθήσει στο τελευταίο πέρασμα να κάνει τον ταχύτερο γύρο του αγώνα που δίνει έναν επιπλέον βαθμό. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι έπρεπε να επιβραδύνει στις κίτρινες σημαίες που βγήκαν λόγω του Κβίατ. Βέβαια μπορούσε να επιβραδύνει λιγότερο, όμως θέλησε να είναι σίγουρος ότι δε θα έχει κανένα πρόβλημα με τους αγωνοδίκες, δεδομένου ότι βρισκόταν μια ανάσα από τη νίκη.
Γιατί ο Χάμιλτον τιμωρήθηκε λίγα λεπτά πριν την εκκίνηση
Μία ακόμα ιστορία από τον αγώνα που έχει ενδιαφέρον είναι ο ρόλος που έπαιξαν οι “ταύροι” σε μία άλλη ποινή που δέχτηκε ο Χάμιλτον. Εκείνη πριν την εκκίνηση του αγώνα, η οποία είχε συνέπεια να βρεθεί στην πέμπτη θέση του grid, αντί για τη δεύτερη.
Στις κατατακτήριες του Σαββάτου και συγκεκριμένα στο Q3, οι Μπότας και Χάμιλτον έκαναν δύο χρονομετρημένες προσπάθειες. Όταν ολοκληρώθηκε η πρώτη ο Μπότας είχε κάνει τον ταχύτερο χρόνο με τον Χάμιλτον πίσω του. Βγαίνοντας για τη δεύτερη προσπάθεια, ο Φινλανδός είχε έξοδο στην τέταρτη στροφή. Από αυτή σηκώθηκε πολλή σκόνη η οποία μείωσε σημαντικά την ορατότητα, οπότε σε εκίνο το κομμάτι της πίστας βγήκαν κίτρινες σημαίες.
Όταν βγαίνει κίτρινη σημαία, οι οδηγοί πρέπει να επιβραδύνουν ώστε να σταματήσουν πιο εύκολα αν προκύψει ανάγκη. Ο Χάμιλτον δεν επιβράδυνε επαρκώς, όμως με τα δεδομένα που είχαν οι αγωνοδίκες δεν μπόρεσαν να το εντοπίσουν. Έτσι, η απόφασή τους το απόγευμα του Σαββάτου ήταν να μην τιμωρήσουν τον Χάμιλτον. Μετά τις κατατακτήριες η Formula 1 ανέβασε στο Twitter ένα σύντομο βίντεο. Σε αυτό υπάρχει ένα απόσπασμα από μία κάμερα 360 μοιρών που υπήρχε στο μονοθέσιο του Χάμιλτον. Στο απόσπασμα φαίνεται ξεκάθαρα ότι παρά την εμφάνιση κίτρινης σημαίας μετά την έξοδο του Μπότας, ο Χάμιλτον δεν επιβράδυνε καθόλου.
Δεδομένου ότι ο Φερστάπεν είχε καταταγεί τρίτος, η ομάδα του επισήμανε στους αγωνοδίκες την ύπαρξη νέων και σημαντικών στοιχείων. Οι αγωνοδίκες τα αξιολόγησαν το πρωί της Κυριακής και ανακοίνωσαν την απόφασή τους, μόλις 41 λεπτά πριν την εκκίνηση (αν και οι ομάδες το ήξεραν νωρίτερα ώστε να πάρουν τις θέσεις που έπρεπε στο grid).
Αυτό είναι το βίντεο που ανέβασε η Formula 1 στο Twitter
Γιατί ο Χάμιλτον τιμωρήθηκε κατά τη διάρκεια του αγώνα
Στον 61ο γύρο ο Άλμπον επιχείρησε να προσπεράσει τον Χάμιλτον, όμως οι δύο οδηγοί είχαν επαφή με τον Ταϊλανδό να βρίσκεται εκτός πίστας. Αρχικά φάνηκε ότι πρόκειται για αγωνιστικό συμβάν όμως οι αγωνοδίκες τιμώρησαν τον οδηγό της Mercedes με ποινή 5 δευτερολέπτων.
Μετά την καρό σημαία ο διευθυντής αγώνων, Μάικλ Μάσι, ξεκαθάρισε γιατί οι αγωνοδίκες πήραν αυτή την απόφαση. Οι βασικές αιτίες ήταν δύο. Η πρώτη έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο Άλμπον τη στιγμή της επαφής βρίσκεται ξεκάθαρα μπροστά από τον Χάμιλτον. Κατά συνέπεια η προσπέραση έχει ολοκληρωθεί άρα είναι ευθύνη του Βρετανού να μη χτυπήσουν. Η δεύτερη σχετίζεται με τη θέση των μονοθεσίων. Σύμφωνα με όσα είδαν ο Άλμπον εκμεταλλεύτηκε κάθε εκατοστό του πλάτους της πίστας, ώστε να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απόσταση από τον Χάμιλτον. Αντίθετα, ο οδηγός της Mercedes αν και δε στρίβει το τιμόνι του προς τα αριστερά, έχει τέτοια γραμμή που είναι ξεκάθαρο ότι θα υπάρξει επαφή. Παρ’ όλα αυτά δεν κάνει κάτι για να την αποφύγει.
Η ανύπαρκτη σχέση Φέτελ – Ferrari
Πέρα από τον αγώνα αυτό καθ’ αυτό, ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία που είδαμε είναι ότι η σχέση Ferrari – Φέτελ έχει πάψει να υφίσταται. Ο Γερμανός είπε χωρίς περιστροφές όλη την αλήθεια σχετικά με το “άδειασμά” που του έκαναν οι Ιταλοί, ενώ η γενικότερη επικοινωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές δείχνει ότι το μόνο που έχει απομείνει ως συνδετικός κρίκος είναι το συμβόλαιο.
Το DAS και οι “ταύροι”
Όσον αφορά το DAS, η ερώτηση της αυστριακής ομάδας για τη νομιμότητά του μας έδωσε τη δυνατότητα να μάθουμε κάτι καινούριο. Σύμφωνα με τη FIA το σύστημα είναι νόμιμο επειδή αφορά το τιμόνι και όχι τις αναρτήσεις. Οι κανονισμοί απαγορεύουν την ενεργητική παρέμβαση στις αναρτήσεις. Επιπλέον, ο Κρίστιαν Χόρνερ δήλωσε ότι οι Αυστριακοί ετοιμάζουν δική τους εκδοχή, η οποία θα είναι πολύ πιο ακραία.