Ο Grosjean είδαμε να βγαίνει μέσα από τις φλόγες μετά από το σφοδρό ατύχημα που είχε στο Γκραν Πρι του Μπαχρέιν το 2020. Ο λόγος που βγήκε ζωντανός, έπειτα από μια τέτοια σύγκρουση και όντας 27 δευτερόλεπτα μέσα στη φωτιά, ήταν τα συστήματα ασφαλείας που έχει αναπτύξει η FIA. Σίγουρα το θέαμα του Grosjean να βγαίνει μέσα από αυτή την τεράστια μπάλα φωτιάς δε θα το ξεχάσουμε ποτέ, όμως το μεγάλο ερώτημα είναι το εξής.
Γιατί προκλήθηκε τόσο μεγάλη φλόγα; Από πού ξεκίνησε και γιατί “φούντωσε” τόσο πολύ;
Μετά από μήνες ερευνών πάνω στην κατεστραμμένη Haas του Γάλλου η FIA αρχίζει να καταλήγει σε κάποια πρώτα συμπεράσματα. Ένα από αυτά είναι η προέλευση της φλόγας.
Πού οφείλεται η φλόγα;
Όταν έγινε η σύγκρουση το μονοθέσιο κόπηκε στα δύο. Το μπροστά κομμάτι μέχρι και πίσω από την πλάτη του οδηγού έμεινε καρφωμένο κάτω από την μπαριέρα. Το πίσω κομμάτι που έχει τον κινητήρα κατέληξε μερικά μέτρα πιο πέρα. Αυτός ο διαχωρισμός του μονοθεσίου δημιούργησε δύο συνθήκες, οι οποίες όταν συνδυάστηκαν οδήγησαν στη φλόγα.
Πρώτα χρειάζεται καύσιμο
Το πρώτο ήταν ότι υπήρξε διαρροή καυσίμου. Αυτή οφειλόταν με τη σειρά της σε δύο γεγονότα. Αφενός η “τάπα” του ρεζερβουάρ στην αριστερή πλευρά του μονοθεσίου είχε φύγει εντελώς από τη θέση της και αφετέρου κόπηκαν τα “σωληνάκια” που μεταφέρουν το καύσιμο από το ρεζερβουάρ στον κινητήρα. Έτσι, το καύσιμο ξεκίνησε να χύνεται σε μεγάλη έκταση και με μεγάλη ταχύτητα.
Εν τω μεταξύ πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι το ρεζερβουάρ στα μονοθέσια βρίσκεται ακριβώς πίσω από την πλάτη των οδηγών.
Και μετά χρειάζεται σπίθα
Έχοντας λοιπόν την καύσιμη ύλη, αυτό που απέμενε ήταν να υπάρξει η σπίθα. Ρόλο εδώ έπαιξε το ERS, δηλαδή η μπαταρία όπου αποθηκεύεται η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων που έχουν τα υβριδικά σύνολα. Όταν το μονοθέσιο έσπασε στα δύο, ένα κομμάτι της έμεινε με το μπροστά τμήμα και ένα άλλο έμεινε κολλημένο στο πίσω.
Έτσι, τις τελευταίες στιγμές της σύγκρουσης με την μπαριέρα και ενώ το μονοθέσιο άρχισε να κόβεται στα δύο δημιουργήθηκε σπινθήρας. Το αποτέλεσμα ήταν η φωτιά να ξεκινήσει πίσω από τον κλωβό ασφαλείας όπου βρισκόταν ο Grosjean και να επεκταθεί ταχύτατα προς τα μπροστά.
Formula 1-Williams: Η νέα FW43B, το ιδιαίτερο livery και ο hacker
Όμως αυτό δεν είναι το μόνο ερώτημα
Αν και απαντήθηκε το ερώτημα σχετικά με τη φλόγα, υπάρχουν πολλά ακόμα που μένουν να απαντηθούν. Άλλωστε, διαχρονικά η FIA κάνει ακριβώς αυτό. Ερευνά τα ατυχήματα ώστε να δει τι μπορεί να βελτιωθεί, προκειμένου όσο περνάνε τα χρόνια το σπορ να γίνεται πιο ασφαλές. Έτσι, η έρευνα πάνω στη Haas του Grosjean συνεχίζεται ώστε να βρεθεί τι μπορεί να αλλάξει στο μέλλον.
Τα ρεζερβουάρ στο μικροσκόπιο
Τα πρώτα αποτελέσματα κάνουν αναφορά σε ορισμένα σημεία. Ενδεικτικά, μερικά από αυτά είναι η σχεδίαση νέου ρεζερβουάρ σε όλες τις κατηγορίες μονοθεσίων, οι προτάσεις για καλύτερη τοποθέτηση του ρεζερβουάρ, η αναβάθμιση των κανόνων της FIA σχετικά με τα ρεζερβουάρ, η επαναξιολόγηση των κανονισμών σχετικά με τη σχεδίαση στα σωληνάκια βενζίνης αλλά και στην τάπα, καθώς και το ομολογκάρισμα του καυσίμου ώστε να εξασφαλίζεται ότι δε θα δημιουργούνται προβλήματα από την επαφή με το υλικό του ρεζερβουάρ (εφ’ όσον το υλικό κατασκευής αλλάξει μετά από σχετικές έρευνες).
Δομικές αλλαγές
Ακόμα, θα επανεξετάσει τη γεωμετρία του κλωβού ασφαλείας, θα αυξήσει τις δοκιμές που δείχνουν πόσο μεγάλα φορτία μπορεί να αντέξει, ενώ θα αναθεωρήσει τα σημεία στήριξης της κολώνας του τιμονιού, καθώς αρχικά το αριστερό πόδι του Grosjean είχε μπλοκάρει, ακριβώς λόγω της ζημιάς στην κολώνα.
Προχωρώντας η FIA θα αναθεωρήσει τους κανονισμούς σχετικά με το headrest, δηλαδή το αφαιρούμενο πλαίσιο γύρω από το κεφάλι των οδηγών, ενώ φυσικά θα εξετάσει τον τρόπο σύνδεσης του κινητήρα με το υπόλοιπο μονοθέσιο.
Επιπλέον πυρασφάλεια
Αν και οι αναβαθμίσεις που ήρθαν το 2020 για αντοχή της στολής κατά της φωτιάς αποδείχθηκαν σωτήριες, τα γάντια είχαν μικρότερη αντοχή, με αποτέλεσμα ο Grosjean να υποστεί σοβαρά εγκαύματα. Έτσι, ένας ακόμα τομέας έρευνας θα είναι τα γάντια των οδηγών.
Η λίστα με τις αναθεωρήσεις συνεχίζεται με τα συστήματα πυρόσβεσης στα αγωνιστικά με εκτεθειμένους τροχούς (open-wheel cars), την εξασφάλιση ότι η προσωπίδα, δηλαδή το διαφανές τμήμα του κράνους μέσα από το οποίο βλέπει ο οδηγός, θα μπορεί να μην αλλοιώνεται ακόμα και αν εκτίθεται σε φωτιά.
Νέα συστήματα
Με αφορμή το ατύχημα του Grosjean η FIA πάει ένα βήμα παρακάτω και εξετάζει κάποιους τομείς ακόμα. Μεταξύ αυτών είναι η χρήση συστημάτων που θα ενημερώνουν τους οδηγούς ότι βρίσκονται κοντά και η συμπλήρωσή τους με ηλεκτρονικά συστήματα αύξησης της ορατότητας (ίσως κάμερες αντί για καθρέφτες;), αλλαγές στον τρόπο που κατασκευάζονται αλλά και τοποθετούνται οι μπαριέρες, έρευνα για νέου είδους προστατευτικά τα οποία θα έχουν καλύτερη απόκριση σε μεγαλύτερη ποικιλία σεναρίων και έρευνα για χρήση πιο σύγχρονων μέσων πυρόσβεσης αλλά και προστατευτικού εξοπλισμού από το προσωπικό της πίστας.
Τα ατυχήματα φέρνουν περισσότερη ασφάλεια
Από τα παραπάνω βλέπουμε, λοιπόν, πώς η FIA ξεκινώντας από ένα ατύχημα, το οποίο μάλιστα είχε ευτυχή κατάληξη, φτάνει να ερευνήσει πάρα πολλές άλλες παραμέτρους, αλλά και να αλλάξει διάφορα στοιχεία. Όλα αυτά, γιατί η ασφάλεια δεν είναι ποτέ αρκετή. Πάντα μπορεί να γίνει κάτι ακόμα.