Με τον ήλιο να δύει στο Αμπού Ντάμπι τα μονοθέσια παρατάχθηκαν στο grid για τελευταία φορά, σε μία από τις συναρπαστικότερες χρονιές της Formula 1. Μία χρονιά της οποίας το τέλος βρήκε πρωταθλητή για πρώτη φορά στην καριέρα του τον Max Verstappen με αναπάντεχο τρόπο, κόντρα στην εξέλιξη του αγώνα.
Πάμε να δούμε αναλυτικά τι έγινε.
Εκκίνηση
Όταν έσβησαν τα πέντε κόκκινα φώτα ο Verstappen δεν έκανε καλή εκκίνηση δίνοντας στον Hamilton την ευκαιρία να πάρει την πρωτοπορία του αγώνα.
Εν τούτοις, έχοντας τη μαλακή γόμα ο Ολλανδός κατάφερε να μείνει κοντά και να κάνει κίνηση για προσπέραση στη στροφή 6. Κατά τη διάρκεια της μάχης ο Βρετανός αναγκάστηκε να κόψει το σικέιν. Με το θέμα ασχολήθηκαν αμέσως οι αγωνοδίκες, κρίνοντας ότι δεν υπάρχει λόγος να εξέταση και επιβολή ποινών σε κάποια από τις δύο πλευρές, βασιζόμενοι στο γεγονός ότι η περίπτωση έμοιαζε με εκείνη της Βραζιλίας.
Η Red Bull έκανε παράπονα στον Michael Masi, τον διευθυντή αγώνα, όμως εκείνος παρέπεμψε στην απόφαση των αγωνοδικών.
Πιο πίσω ο Perez είχε καταφέρει να ανέβει στην τρίτη θέση, καθώς από το πώς έστριψαν τα μονοθέσια στην πρώτη στροφή ο νεαρός της McLaren αναγκάστηκε να βγει εκτός πίστας, ενώ στην τέταρτη θέση πέρασε ο Sainz.
Πρώτοι γύροι και pit stop
Από εκεί και μετά ο Hamilton άρχισε να ανοίγει τη διαφορά, ενώ πιο πίσω δίνονταν αρκετές μάχες.
Στο τέλος του γύρου 13 ο Verstappen ήταν ο πρώτος από τους κορυφαίους συνδυασμούς που μπήκε για αλλαγή ελαστικών, βγάζοντας τη μαλακή γόμα και βάζοντας τη σκληρή, ώστε να πάει μέχρι το τέλος. Επιστρέφοντας στην πίστα ο Ολλανδός ήταν πέμπτος πίσω από τους Hamilton, Perez, Sainz και Norris. Προσπέρασε γρήγορα τη McLaren του Norris όμως στον Sainz συνάντησε σθεναρή αντίσταση, με αποτέλεσμα να χάσει αρκετό έδαφος.
Έναν γύρο μετά τον Verstappen μπήκε για pit stop και ο Hamilton, παρά το γεγονός ότι είχε εκκινήσει με τη μέση γόμα και μπορούσε να κάνει μεγαλύτερο stint. Βγαίνοντας από τα pits ήταν δεύτερος, πίσω μόνο από τον Perez, με τη διαφορά από τον μεγάλο του αντίπαλο στα 12 δευτερόλεπτα.
Ο ρόλος του Perez
Όσο περνούσαν οι γύροι ο 7 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής πλησίαζε τον Perez και έφτασε σε απόσταση ικανή για DRS στον γύρο 20. Θεωρητικά η προσπέραση θα ήταν εύκολη καθώς η μαλακή γόμα του Perez δεν είχε πολλή ζωή ακόμα, όμως ο Μεξικανός κατάφερε να δυσκολέψει τον οδηγό της Mercedes. Οι προσπάθειες του Hamilton για προσπέραση στον 20ο γύρο ήταν αποτυχημένες και χρειάστηκε να φτάσει στον 21 προκειμένου να τα καταφέρει. Ταυτόχρονα, μέχρι εκείνη τη στιγμή ο Verstappen είχε κλείσει τη διαφορά φτάνοντάς τη λίγο πάνω από το 1 δευτερόλεπτο.
Φυσικά όταν ο Hamilton προσπέρασε ο Perez παραμέρισε ώστε να περάσει εύκολα και ο team mate του, ενώ στο τέλος του γύρου μπήκε στα pits για να βάλει και αυτός τη σκληρή γόμα.
Αν και με τη βοήθεια του Perez ο Verstappen κατάφερε να πλησιάσει, στη συνέχεια η διαφορά άρχισε να ανοίγει ξανά.
Το αντίο ενός από τους πιο αγαπητούς πρωταθλητές
Στον γύρο 26 είχαμε την πρώτη εγκατάλειψη, η οποία ήταν και ιδιαίτερα συναισθηματική. Όταν ο Raikkonen φρέναρε για τη στροφή 6 τα πίσω φρένα μπλόκαραν, το μονοθέσιο γύρισε στο πλάι και τελικά χτύπησε ελαφρώς την μπροστά αεροτομή στα προστατευτικά, προξενώντας μικρή ζημιά. Ο Φινλανδός κατάφερε να κάνει όπισθεν και να επιστρέψει στα pits, όπου εγκατέλειψε καθώς το πρόβλημα στα φρένα ήταν μη επιδιορθώσιμο. Με αυτόν τον τρόπο τελείωσε πρόωρα ο τελευταίος αγώνας στη μεγάλη καριέρα του πρωταθλητή του 2007.
Κι άλλες εγκαταλείψεις
Στον ίδιο γύρο είχαμε ακόμα μία εγκατάλειψη, εκείνη του Russell. Βγαίνοντας από τη στροφή 5 και μπαίνοντας στην πρώτη από τις δύο μεγάλες ευθείες της πίστας, ο κινητήρας στην πλάτη του Βρετανού σταμάτησε να λειτουργεί, οπότε αναγκάστηκε να σταματήσει τη Williams στην άκρη της πίστας.
Στον γύρο 35 είχαμε ακόμα μία εγκατάλειψη, η οποία έπαιξε και σημαντικό ρόλο για την εξέλιξη του αγώνα. Η Alfa Romeo του Giovinazzi σταμάτησε να λειτουργεί και ο Ιταλός την “πάρκαρε” στην έξοδο της στροφής 9. Η θέση όπου ακινητοποιήθηκε το μονοθέσιο επέβαλε τη χρήση του καθεστώτος εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας, ώστε να μπει με ασφάλεια γερανός στην πίστα και να το απομακρύνει.
Αναλαμβάνει πρωτοβουλία η Red Bull
Την περίσταση εκμεταλλεύτηκε η Red Bull φέρνοντας τον Verstappen στα pits για να του βάλει φρέσκια τετράδα ελαστικών σκληρής γόμας.
Όταν στον γύρο 38 το καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας τελείωσε, η απόσταση των δύο οδηγών ήταν σχεδόν 22 δευτερόλεπτα. Πλέον ο Ολλανδός έπρεπε να κάνει πολύ γρήγορους γύρους ώστε να καλύψει αυτή τη διαφορά μέσα στους επόμενους 20 γύρους. Σύμφωνα με όσα του είπε η Red Bull στο team radio, έπρεπε να καλύπτει τη διαφορά με ρυθμό τουλάχιστον 0.8 δευτερόλεπτα ανά γύρο, ώστε να μπορέσει να προσπεράσει προς το τέλος, όμως σύντομα φάνηκε ότι δεν μπορούσε να ακολουθήσει το απαιτούμενο γυρολόγιο.
Η διαφορά μειωνόταν, όμως με πολύ πιο αργό ρυθμό από όσο θα ήθελε. Στους περισσότερους γύρους “έκοβε” 0.2 – 0.5 δευτερόλεπτα.
Το ρίσκο δεν πέτυχε, η Red Bull ψάχνει το θαύμα
Στον γύρο 49 από τους 58 ο Christian Horner μιλώντας στο βρετανικό Sky Sports είπε ότι ο Max Verstappen θα χρειαστεί ένα θαύμα προκειμένου να κερδίσει τον αγώνα και το πρωτάθλημα.
Το θαύμα έγινε
Λίγο αργότερα αυτό το θαύμα έγινε. Ο Latifi έχασε τον έλεγχο της Williams στον γύρο 53, στην έξοδο της στροφής 14, χτύπησε στον τοίχο και κατέστρεψε την FW43B, σκορπίζοντας πολλά θραύσματα στην πίστα.
Άμεσα το αυτοκίνητο ασφαλείας έκανε την εμφάνισή του στην πίστα, ώστε να μπει στην πίστα γερανός και να απομακρύνει το κατεστραμμένο μονοθέσιο. Η Red Bull εκμεταλλεύτηκε και αυτή την περίσταση ώστε να βάλει ξανά φρέσκα ελαστικά στον Verstappen, επιλέγοντας αυτή τη φορά τη μαλακή γόμα. Στα pits μπήκε και ο Perez, όμως όχι για να αλλάξει ελαστικά αλλά για να εγκαταλείψει, καθώς είχε διαρροή νερού και λαδιού.
Τελικά το αυτοκίνητο ασφαλείας έφυγε από την πίστα στο τέλος του γύρου 57, με αποτέλεσμα να υπάρχει μόνο ένας γύρος αγώνα. Πλέον ο Verstappen είχε το πλεονέκτημα, καθώς ο Hamilton είχε φθαρμένη σκληρή γόμα τοποθετημένη από τον γύρο 14.
Ο σημαντικότερος γύρος του πρωταθλήματος
Η μάχη ξεκίνησε πριν καν τη γραμμή του safety car, με mind games ανάμεσα στους δύο. Όταν μπήκαν στον 58ο γύρο στην πρώτη στροφή ο Hamilton κρατήθηκε στην πρώτη θέση, όμως ο Verstappen βούτηξε στα φρένα στη στροφή 5 και πήρε την πρωτοπορία.
Ωστόσο η μάχη δεν είχε τελειώσει. Ο Hamilton εκμεταλλεύτηκε την ευθεία που ακολουθούσε, πήρε το slipstreaming και πλησίασε. Τα δύο μονοθέσια έστριψαν στις στροφές 6 και 7, συνεχίζοντας τη μάχη τους στην επόμενη ευθεία. Χάρη στο slipstreaming ο Hamilton βρέθηκε δίπλα στον Verstappen όμως στη στροφή 9 ο Ολλανδός έστριψε πρώτος. Από εκεί και μετά οι στροφές μέχρι τη γραμμή τερματισμού ήταν απλά διαδικαστικό θέμα.
Ο νέος πρωταθλητής
Ο Verstappen είδε πρώτος την καρό σημαία και ταυτόχρονα πήρε τον πρώτο παγκόσμιο τίτλο της καριέρας του, με τον Hamilton να τερματίζει 2.256 δευτερόλεπτα πίσω του και τον Sainz στην τρίτη θέση.
Κατάταξη
Μία θέση μακριά από το βάθρο βρέθηκε ο Tsunoda στον καλύτερο τερματισμό της καριέρας του και ακολούθησε η έτερη AlphaTauri του Gasly. Ο Bottas πήρε τους 8 βαθμούς της έκτης θέσης και τον ακολούθησε ο Norris. Οι Alonso, Ocon και Leclerc συμπλήρωσαν την πρώτη δεκάδα.
Αντιδράσεις
Φυσικά οι πανηγυρισμοί για Verstappen και Red Bull ήταν έξαλλοι, καθώς μέχρι και 5 γύρους πριν το τέλος ο αγώνας έμοιαζε χαμένος, παρ’ όλα αυτά οι εξελίξεις τον έκαναν να γείρει προς το μέρος τους.
Αντίθετα, ο Hamilton καθυστέρησε να βγει από το μονοθέσιο μην μπορώντας να πιστέψει τι συνέβη, ενώ και στη Mercedes ήταν ακόμα “μουδιασμένοι”.
Τέλος εποχής
Το πρωτάθλημα που κέρδισε ο Max Verstappen σηματοδοτεί την πρώτη φορά από όταν ξεκίνησε η υβριδική εποχή της Formula 1, που η Mercedes δεν κατέκτησε και τους δύο τίτλους, στοιχείο που δείχνει πόσο μεγάλο είναι το επίτευγμά του. Το παράδοξο είναι ότι τόσο ο Hamilton όσο και η Mercedes σε όλο τον αγώνα δεν έκαναν κανένα λάθος, όμως οι συνθήκες του αγώνα ήταν τέτοιες ώστε τελικά έχασαν.
Η υπέρτατη μάχη
Πέρα από το πώς εξελίχτηκε η μάχη και με ποιου οδηγού το μέρος ήταν κάποιος, αυτό που πρέπει να κρατήσουμε από τη φετινή σεζόν είναι το θέαμα, η υπέρβαση που έκαναν Hamilton, Verstappen αλλά και οι ομάδες πίσω τους, καθώς και ότι μετά από πάρα πολλά χρόνια είχαμε μάχη ανάμεσα σε οδηγούς διαφορετικών ομάδων, στοιχείο που δημιουργεί ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον. Το γεγονός ότι το πρωτάθλημα οδηγών πήγε στον Verstapen, ενώ εκείνο των κατασκευαστών στη Mercedes είναι η καλύτερη ένδειξη για την ένταση με την δόθηκε ο αγώνας για τη φετινή επικράτηση.
Σίγουρα υπάρχουν οπαδοί του Φρεσταπεν που χάρηκαν με την εξέλιξη που είχε ο αγώνας ! Και βέβαια υπάρχουν και οι οπαδοί του Χαμιλτον που στενοχωρεθηκαν από την όλη εξέλιξη του αγώνα ! Όμως Τετραπερατοι κύριοι της FIA με τον ακατανόμαστο τεχνικό διευθυντή σας, υπάρχουν και οπαδοί της F1 που δεν ανέχονται πλέον να βλέπουν τα ρεζιλίκια σας ! Με τις αποφασεις ενός τεχνικού διευθυντή διώξατε από την F1, ανθρώπους που η εμπειρία τους και οι γνωσεις τους στη F1 είναι πολύ μεγαλύτερες από την ηλικία του διευθυντη σας ! Αν ο τεχνικός σας διευθυντής, με τα λάθη που έκανε, δούλευε σε μια εταιρεία ιδιωτικού τομέα , σήμερα θα έψαχνε να βρει εργασία !
Ας είναι ! Υπάρχουν αλλοι έντιμοι αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού να παρακολουθούμε ! Στο Αμπου Νταμπι, αλλοιώσατε την ιστορία της F1 και τους Πρωταθλητές της και διώξατε απο την F1 ανθρώπους που εδώ και 50 έτη είναι λάτρεις αυτού του αθλήματος ! Ήθελα να ήξερα με τι κριτήρια επίλεγετε έναν άνθρωπο για να διαλύσει την F1 ;
Να ενημερώσω ότι κανονικά έχει το πρωτάθλημα και δεν το πήρε κανένας πίσω