Τη δεύτερη σερί pole position στο φετινό πρωτάθλημα πανηγύρισε ο Leclerc στια κατατακτήριες για το Γκραν Πρι του Αζερμπαϊτζάν, οι οποίες ήταν από τις πιο επεισοδιακές που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, ενώ 1 στα 4 μονοθέσια κατέληξε στον τοίχο.
Q1
Όταν ξεκίνησε η διαδικασία ήταν πολλοί οι οδηγοί που έσπευσαν να βγουν στην πίστα, όμως μόνο ο Leclerc πρόλαβε να κάνει χρονομετρημένο γύρο. Η αιτία γι’ αυτό ήταν η στροφή 15 η οποία καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου έχει αποδειχθεί πολύ δύσκολη για όλους τους οδηγούς.
Αυτή τη φορά το θύμα της ήταν ο Stroll. Στις περισσότερες μέχρι τώρα περιπτώσεις έχουμε δει τους οδηγούς να χάνουν το φρενάρισμα και να χρησιμοποιούν την έξοδο διαφυγής. Αντίθετα, ο Καναδός έχασε τον έλεγχο και χτύπησε στα προστατευτικά που είναι στην έξοδο, με αποτέλεσμα να σπάσει εντελώς την μπροστά δεξιά ανάρτηση της Aston Martin.
Αυτοκόλλητα. Είναι η λύση για τις εύκαμπτες αεροτομές;
Μετά τη σύγκρουση ο Stroll προσπάθησε να φτάσει μέχρι τα pits όμως δεν τα κατάφερε, έτσι βγήκε κόκκινη σημαία ώστε όλοι οι οδηγοί να επιστρέψουν στην πίστα και οι άνθρωποι της πίστας να απομακρύνουν το βρετανικό μονοθέσιο.
Ο μεγάλος κερδισμένος του συμβάντος ήταν ο Russell και η Williams. Στο FP3 το ο κινητήρας στο μονοθέσιο του νεαρού οδηγού είχε σταματήσει λόγω προβλήματος στην αντλία νερού, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για νέο υβριδικό σύνολο, το οποίο δεν έχει χρησιμοποιηθεί σε άλλον αγώνα. Η ομάδα αποφάσισε να χρησιμοποιήσει μία παλαιότερη μονάδα όμως ήταν πολύ οριακά όσον αφορά το χρόνο. Ωστόσο, η διακοπή στη δράση τους έδωσε την ευκαιρία να ολοκληρώσουν όλες τις απαραίτητες εργασίες, δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό τους να κάνει την προσπάθειά του στο Q1.
Όταν άναψε το πράσινο φως στο pit lane είχαν απομείνει 14 λεπτά και 1 δευτερόλεπτο οπότε ήταν πολλοί εκείνοι που βιάζονταν να βγουν στην πίστα.
Ωστόσο, λιγότερο από 5 λεπτά αργότερα η δράση διακόπηκε για δεύτερη φορά, αυτή τη φορά επειδή ο Giovinazzi έριξε την Alfa Romeo στα προστατευτικά της στροφής 15. Φυσικά η σύγκρουση οδήγησε άμεσα σε κόκκινη σημαία και η αντίστροφη μέτρηση σταμάτησε στο 9:22.
Μέχρι εκείνη τη στιγμή μόλις οι 10 από τους 20 οδηγούς είχαν προλάβει να κάνουν χρονομετρημένη προσπάθεια. Αυτοί ήταν οι Verstappen, Perez, Sainz, Leclerc, Ocon, Vettel, Alonso, Russell, Schumacher και Mazepin.
Αντίθετα, χωρίς χρόνο στο όνομά τους είχαν παραμείνει οι Gasly, Hamilton, Norris, Tsunoda, Ricciardo, Bottas, Raikkonen και Latifi, ενώ οι Stroll και Giovinazzi ήταν ήδη εκτός συνέχειας.
Με την επιστροφή στη δράση δημιουργήθηκε ξανά μποτιλιάρισμα στην έξοδο του pit lane, καθώς πλέον τα χρονικά περιθώρια ήταν ακόμα πιο στενά, ειδικά για εκείνους που δεν είχαν κάνει καθόλου χρόνο.
Τελικά πρόλαβαν όλοι να κάνουν χρονομετρημένο γύρο. Οι πέντε που αποκλείστηκαν και δεν μπόρεσαν να συνεχίσουν στο Q2 είναι αρχικά οι Stroll και Giovinazzi που είχαν τις εξόδους, μαζί με τον Latifi και τις δύο Haas των Schumacher και Mazepin.
Q2
Πριν ανάψει το πράσινο φως για το δεύτερο κομμάτι των κατατακτήριων ήταν ήδη αρκετά τα μονοθέσια που περίμεναν για να βγουν στην πίστα. Ήθελαν να εξασφαλίσουν ότι θα προλάβουν να κάνουν χρονομετρημένο γύρο προτού συμβεί πάλι κάποιο απρόοπτο.
Τελικά το απρόοπτο ήρθε και ήταν από τον Ricciardo ο οποίος έριξε τη McLaren στα προστατευτικά στο εξωτερικό μέρος της στροφής 3 μόλις 1:40 πριν την ολοκλήρωση. Αυτό σήμαινε ότι η δεύτερη από τις τρεις περιόδους των κατατακτήριων τελείωσε νωρίτερα από το αναμενόμενο, τη στιγμή που κάποιοι οδηγοί έκαναν την τελευταία τους προσπάθεια για να βελτιώσουν το χρόνο τους.
Η πεντάδα που αποκλείστηκε από τη συνέχεια είναι οι Vettel, Ocon, Ricciardo, Raikkonen και Russell.
Q3
Μαζική είσοδο μονοθεσίων είχαμε και στην τρίτη περίοδο των κατατακτήριων δοκιμών ακριβώς λόγω του φόβου για απρόοπτα.
Όταν ολοκληρώθηκαν οι πρώτες προσπάθειες ο Leclerc ήταν στην κορυφή με τον Hamilton δεύτερο και τον Verstappen τρίτο, δείχνοντας και πάλι ότι η Ferrari βολεύεται καλά στους δρόμους του Μπακού.
Στην πορεία για τη δεύτερη προσπάθειά τους οι οδηγοί έπαιζαν “κρυφτό” καθώς κανένας δεν ήθελε να μπει μπροστά και να δώσει το πλεονέκτημα του slipstreaming σε όσους τον ακολουθήσουν.
Τελικά κανένας δεν έκανε δεύτερη προσπάθεια. Μπαίνοντας στον τελευταίο γύρο ο Tsunoda έχασε το φρενάρισμα στη στροφή 3 και χτύπησε στο ίδιο σημείο που λίγο πιο πριν είχε χτυπήσει ο Ricciardo. Η σύγκρουση έγινε μπροστά από τον Sainz ο οποίος αναγκάστηκε να φρενάρει απότομα και μπλόκαρε τους τροχούς του, Έτσι το μονοθέσιο βγήκε εκτός ελέγχου και χτύπησε στα προστατευτικά της εξόδου διαφυγής στην ίδια στροφή, καταστρέφοντας το ρύγχος της Ferrari με τον αριθμό 55.
Η έξοδος των δύο μονοθεσίων έφερε κόκκινη σημαία, δηλαδή διακοπή του αγώνα, οπότε οι προσπάθειες όλων των οδηγών σταμάτησαν. Έτσι, ο Leclerc κατέκτησε την ένατη pole position της καριέρας του και δεύτερη συνεχόμενη στο φετινό πρωτάθλημα.
Αμφότερες οι pole positions του Μονεγάσκου ήρθαν μετά από σύγκρουση η οποία διέκοψε τη διαδικασία. Στο Μονακό ήταν ο ίδιος που είχε επαφή με τις μπαριέρες, ενώ στο Μπακού ήταν ο Tsunoda και ο team mate του εκείνοι που τράκαραν.
Μετά τα παραπάνω η εκκίνηση διαμορφώνεται ως εξής.
Στην πρώτη σειρά θα είναι οι Leclerc και Hamilton, στη δεύτερη οι Verstappen και Gasly. Η τέταρτη θέση είναι το καλύτερο αποτέλεσμα στην καριέρα του Γάλλου οδηγού της AlphaTauri.
Από τις θέσεις 5 και 6 θα εκκινήσουν οι Sainz και Norris, με τους Perez και Tsunoda στο 7 και 8, ενώ οι Alonso και Bottas έμειναν στο τέλος και θα παραταχθούν στις θέσεις 9 και 10.
Υπάρχει μία πιθανότητα να αλλάξει κάτι σχετικά με τη θέση του Norris, καθώς ο Βρετανός βρίσκεται υπό εξέταση για παράβαση κατά τη διάρκεια καθεστώτος κόκκινης σημαίας.
Η εκκίνηση του αγώνα από την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν έχει προγραμματιστεί στις 15:00 ώρα Ελλάδας.