Ο Perez πήρε στο Αζερμπαϊτζάν τη δεύτερη νίκη της καριέρας του και πρώτη ως οδηγός της Red Bull σε έναν αγώνα ο οποίος είχε μεγάλες και πολλές ανατροπές. Οι δύο μεγαλύτερες ήταν η θεαματική εγκατάλειψη του Verstappen, αλλά και το αναπάντεχο αποτέλεσμα του Hamilton.
Όμως ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Εκκίνηση
Όταν έσβησαν τα πέντε κόκκινα φώτα στο Μπακού και δόθηκε η εκκίνηση οι τέσσερις πρώτοι εκκίνησαν όλοι πολύ καλά και κράτησαν τις θέσεις τους, ενώ εκείνος που έκανε την καλύτερη εκκίνηση από όλους ήταν ο Perez, ο οποίος πριν καν ολοκληρωθεί ο πρώτος γύρος είχε κερδίσει δύο θέσεις και ανέβηκε τέταρτος.
Η μοναδική επαφή ήταν εκείνη ανάμεσα στον Stroll και τον Schumacher, όμως αμφότεροι συνέχισαν χωρίς προβλήματα.
Αυτοκόλλητα. Είναι η λύση για τις εύκαμπτες αεροτομές;
Πρώτη αλλαγή στην κορυφη (και πρώτη εγκατάλειψη)
Αν και ο Leclerc κράτησε την πρωτιά στην εκκίνηση, στο τέλος του δεύτερου γύρου την έχασε καθώς τον προσπέρασε ο Hamilton.
Στον τέταρτο γύρο είχαμε την πρώτη εγκατάλειψη του αγώνα, με τον Ocon να πηγαίνει στα pits λέγοντας στην ομάδα του ότι ο κινητήρας σταμάτησε να λειτουργεί.
Παράλληλα, στις κορυφαίες θέσεις ο Verstappen είχε πλησιάσει τον Leclerc, όμως ο Μονεγάσκος είχε DRS από τον Hamilton και έτσι ο Ολλανδός δεν μπορούσε να τον προσπεράσει.
Αυτό άλλαξε στο τέλος του γύρου 6. Σε εκείνο το πέρασμα ο Leclerc δεν ήταν αρκετά κοντά στον Hamilton ώστε να έχει DRS, οπότε ο Verstappen μπόρεσε να βρεθεί μπροστά από τη Ferrari και να ανέβει με αυτόν τον τρόπο στη δεύτερη θέση.
Ένα γύρο αργότερα τον Leclerc προσπέρασε και ο Perez, ρίχνοντας με αυτόν τον τρόπο τον poleman εκτός βάθρου.
Δεύτερη αλλαγή στην κορυφή
Στο τέλος του 11ου γύρου ο Hamilton μπήκε για αλλαγή ελαστικών όμως είχε μια μικρή καθυστέρηση καθώς έπρεπε να περιμένει τον Gasly ο οποίος περνούσε από το pit lane εκείνη τη στιγμή, γεγονός που τον έβαλε σε κίνδυνο έναντι του Verstappen, αλλά και του Perez σε μικρότερο βαθμό.
Ο Ολλανδός μπήκε για τη δική του αλλαγή στον επόμενο γύρο και με ένα ταχύτατο pit stop η Red Bull έβγαλε τον οδηγό της μπροστά από τον Βρετανό της Mercedes, δίνοντάς του την πρωτοπορία του αγώνα.
Ένα γύρο μετά τον Verstappen στα pits μπήκε και ο Perez, όμως η στάση του Μεξικανού ήταν αργή στα 4.3 δευτερόλεπτα. Εν τούτοις, κατάφερε να βγει μπροστά από τον Hamilton, ρίχνοντάς τον στην τέταρτη θέση.
Έτσι, στον γύρο 14 η πρώτη τριάδα του αγώνα ήταν Verstappen, Perez και Hamilton. Τεχνικά οι τρεις οδηγοί ήταν στις θέσεις 2, 3 και 4, καθώς στην κορυφή είχε ανέβει ο Vettel, όμως ο Γερμανός δεν είχε κάνει αλλαγή ελαστικών και είχε ακόμα τη μαλακή γόμα με την οποία είχε εκκινήσει, οπότε ήταν απλά θέμα χρόνου να μπει στα pits και να αποκατασταθεί η τάξη.
Τρίτη αλλαγή στην κορυφή
Ο Γερμανός τελικά έκανε την αλλαγή του στο τέλος του 18ου γύρου και όταν επέστρεψε στην πίστα ήταν έβδομος. Έτσι οι Verstappen, Perez και Hamilton ήταν και επίσημα στις θέσεις 1,2 και 3. Εντυπωσιακή πορεία είχε ο Stroll ο οποίος ενώ ξεκινούσε προτελευταίος, είχε καταφέρει να βρεθεί στην τέταρτη θέση. Βέβαια, ο Καναδός είχε εκκινήσει με τη σκληρή γόμα και δεν είχε μπει ακόμα για αλλαγή ελαστικών, ελπίζοντας ίσως και σε κάποιο αυτοκίνητο ασφαλείας ώστε να χάσει λιγότερο χρόνο στο pit lane.
Το πρώτο safety car
Τελικά το αυτοκίνητο ασφαλείας ήρθε όμως αυτός που το προκάλεσε ήταν ο ίδιος ο Stroll, ο οποίος στον γύρο 30 χτύπησε στον τοίχο ενώ βρισκόταν στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού. Ενώ η Aston Martin κινούνταν με 300+ χλμ./ώρα το μονοθέσιο αποσταθεροποιήθηκε και χτύπησε στον τοίχο που βρίσκεται στα αριστερά. Η σύγκρουση έφερε και απαγόρευση εισόδου στο pit lane, καθώς έγινε λίγο πριν από το σημείο που τα μονοθέσια μπαίνουν σε αυτό.
Όταν η είσοδος στο pita lane άνοιξε ο πρώτος που μπήκε ήταν ο Alonso, ο οποίος επέλεξε να βάλει τη μαλακή γόμα. Την ίδια επιλογή έκανε και ο Schumacher, ενώ τη σκληρή γόμα έβαλαν οι Giovinazzi και Russell. Ωστόσο είχαμε και απρόοπτο καθώς οι μηχανικοί της Haas δεν βίδωσαν σωστά τον μπροστά αριστερά τροχό και αναγκάστηκαν να επιστρέψουν το μονοθέσιο του Schumacher πίσω ώστε να το βιδώσουν σωστά.
Όταν αποχώρησε το αυτοκίνητο ασφαλείας ο Verstappen έφυγε με άνεση μπροστά, ενώ ο Hamilton προσπάθησε να επιτεθεί χωρίς επιτυχία στον Perez. Λίγο πιο πίσω ο Vettel κατάφερε να προσπεράσει τον Leclerc ενώ στο τέλος του γύρου προσπέρασε και τον Gasly, ανεβαίνοντας στην τέταρτη θέση.
Το δράμα του Bottas
Μπορεί μπροστά να είχαμε κάποιες μάχες, όμως πολύ πιο πίσω είχαμε δράμα, με τον Bottas να κάνει έναν από τους χειρότερους αγώνες της ζωής του. Πριν το αυτοκίνητο ασφαλείας ήταν 10ος, ενώ μετά από αυτό άρχισε να πέφτει περαιτέρω στην κατάταξη, μέχρι του σημείου να τον προσπεράσουν στα ίσια ακόμα και οι δύο Alfa Romeo, ρίχνοντάς τον στη θέση 14. Πλέον πίσω του είχε μόνο τις δύο Williams και τις δύο Haas, των Russell, Latifi, Schumacher και Mazepin, αντίστοιχα. Όσο μειωμένη και αν ήταν η απόδοση της Mercedes στο Μπακού, αν έχεις τόσο κακή παρουσία τη στιγμή που ο team mate σου είναι στην πρώτη τριάδα, κάτι κάνεις πολύ λάθος.
Ο Verstappen και η νίκη που του έφυγε απ’ τα χέρια
Πλησιάζοντας στη συμπλήρωση του αγώνα φαινόταν ότι τουλάχιστον η πρώτη τριάδα είχε κλειδώσει, όμως στον γύρο 46 ο Verstappen έπεσε στον τοίχο και η Red Bull καταστράφηκε. Ο Ολλανδός βρισκόταν κοντά στο τέλος της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού και κινούνταν με 330 χλμ./ώρα, όταν το πίσω αριστερά ελαστικό κλατάρισε. Αυτό έκανε την RB16B να βγει εκτός ελέγχου και να βρεθεί στον τοίχο στα δεξιά.
Βλέποντας οι άνθρωποι του αγώνα ότι ο καθαρισμός της πίστας θα χρειαστεί αρκετή ώρα ενώ είχαν απομείνει ελάχιστοι γύροι αποφάσισαν ότι έπρεπε να τον διακόψουν βγάζοντας κόκκινη σημαία.
Γιατί βγήκε κόκκινη σημαία;
Ωστόσο, λίγο αργότερα ακούσαμε μία επικοινωνία μέσω ασυρμάτου που είχε η Red Bull με τον Michael Massi, τον αλυτάρχη του αγώνα. Σε αυτή την επικοινωνία είδαμε ότι την κόκκινη σημαία πρότεινε η ομάδα, προκειμένου να μπορέσουν να αλλάξουν όλοι ελαστικά. Η Red Bull είχε ένα σοβαρό λόγο που είπε κάτι τέτοιο.
Λίγο νωρίτερα είχαμε ακούσει τον Christian Horner να μιλάει με τον Helmut Marko και να λέει ότι εκτός από την εγκατάλειψη του Verstappen, κατά πάσα πιθανότητα στην ίδια αιτία οφειλόταν και η εγκατάλειψη του Stroll. Αυτό έκανε την αυστριακή ομάδα να εγείρει θέμα ασφάλειας και γι’ αυτό πρότεινε να διακοπεί ο αγώνας και να βάλουν όλοι φρέσκα ελαστικά, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος να δούμε κι άλλο κλατάρισμα.
Επανεκκίνηση
Μετά την παρατεταμένη διακοπή, ο αγώνας συνεχίστηκε στις 17:10 ώρα Ελλάδας, με τα μονοθέσια να παρατάσσονται στο grid για στατική εκκίνηση.
Η σειρά με την οποία παρατάχθηκαν τα μονοθέσια όσον αφορά την πρώτη δεκάδα ήταν Perez, Hamilton, Vettel, Gasly, Leclerc, Tsunoda, Norris, Sainz, Ricciardo και Alonso στη θέση 10.
Στην επανεκκίνηση ο Hamilton έφυγε καλύτερα από τον Perez και τον προσπέρασε όμως έχασε εντελώς το φρενάρισμα και συνέχισε ευθεία στην έξοδο διαφυγής της πρώτης στροφής οπότε έπεσε τελευταίος. Έτσι οι τρεις που έστριψαν όντας στην κορυφή της κατάταξης ήταν οι Perez, Vettel και Gasly, με τους Leclerc, Norris και Alonso να ακολουθούν.
Στους δύο γύρους που είχαν απομείνει όλοι οι οδηγοί πίεσαν όσο περισσότερο γινόταν. Πιο πίσω υπήρξαν εναλλαγές στις θέσεις, όμως όχι στην κορυφή.
Κατάταξη και ρεκόρ
Έτσι, ο Perez πήρε τη δεύτερη νίκη της καριέρας του και πρώτη με τα χρώματα της Red Bull, μόλις στον έκτο αγώνα με τη νέα του ομάδα. Ο Vettel βρέθηκε στη δεύτερη θέση του βάθρου, για πρώτη φορά μετά την Τουρκία το 2020. Αυτό ήταν το πρώτο βάθρο για την ομάδα με το νέο της όνομα, αυτό της Aston Martin. Στο τρίτο σκαλί του βάθρου ανέβηκε ο Gasly. Αυτό ήταν το πρώτο podium του Γάλλου μετά τη νίκη του στη Monza το 2020.
Τέταρτος τερμάτισε ο Leclerc, πέμπτος ο Norris και έκτος ο Alonso, στο καλύτερο αποτέλεσμα του Ισπανού από όταν επέστρεψε στη Formula 1. Η τελευταία φορά που ο Alonso είχε βρεθεί μέσα στην πρώτη εξάδα ήταν στην Αυστραλία το 2018 με τη McLaren, όταν είχε τερματίσει πέμπτος. Επιπλέον, αυτό είναι το καλύτερο αποτέλεσμα της ομάδας μετά τη μετονομασία της σε Alpine.
Το καλό αποτέλεσμα της AlphaTauri με την τρίτη θέση του Gasly συμπλήρωσε η έβδομη θέση του Tsunoda ο οποίος κράτησε πίσω του τον Sainz. Ο Ricciardo πέρασε τη γραμμή τερματισμού ένατος, ενώ την τελευταία βαθμολογούμενη θέση πήρε ο Raikkonen, ο οποίος πήρε τον πρώτο του βαθμό για φέτος.
Τι έφταιξε για το λάθος του Hamilton
Σημαντικό ρόλο στο λάθος φρενάρισμα του Hamilton στην επανεκκίνηση φαίνεται ότι έπαιξε η θερμοκρασία των φρένων του. Στον γύρο προθέρμανσης ο Βρετανός τα είχε ζεστάνει όπως κάνουν όλοι οι οδηγοί, όμως ίσως να τα ζέστανε λίγο περισσότερο από όσο θα ήθελε. Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε το γεγονός ότι ήταν στην πρώτη σειρά της εκκίνησης, άρα έμεινε αρκετή ώρα σταματημένος μέχρι να πάρουν θέση όλοι οι οδηγοί του grid. Ο παραπάνω συνδυασμός έκανε τα φρένα να ανεβάσουν θερμοκρασία (αφού το μονοθέσιο δεν κινούνταν, δεν υπήρχε φρέσκος αέρας για να τα κρυώσει), κάτι το οποίο έγινε ιδιαίτερα εμφανές από τον καπνό που έβγαζαν λίγο πριν δοθεί η επανεκκίνηση.
Ανατροπές
Το Αζερμπαϊτζάν ήταν ο ορισμός του αγώνα με ανατροπές. Ο poleman Leclerc έπεσε πολλές θέσεις στην κατάταξη από νωρίς. Ο πρωταθλητής Hamilton πήρε την πρωτοπορία, την οποία λίγο αργότερα έχασε από τον πρωτοπόρο του φετινού πρωταθλήματος Verstappen, ενώ ακόμα πιο πίσω τον έριξε η έτερη Red Bull εκείνη του Perez. Εκεί που όλα έδειχναν ότι έχουν σταθεροποιηθεί, ο Verstappen εγκατέλειψε με τον Hamilton να παίρνει βαθιά ανάσα αφού πλέον μπορούσε να περάσει ξανά στην πρωτοπορία του πρωταθλήματος. Στην επανεκκίνηση ο Hamilton φάνηκε ότι πάει για τη νίκη όμως έχασε το φρενάρισμα και τερμάτισε 15ος.
Ήταν ένας αγώνας που μέχρι να πέσει η καρό σημαία δεν ήξερες τι άλλο μπορεί να συμβεί.
Υπάρχει ζήτημα με τα ελαστικά;
Το ζήτημα που προκύπτει από εδώ και πέρα είναι αν υπήρξε αστοχία με τα ελαστικά ή αν τα δύο κλαταρίσματα οφείλονταν σε κάποια θραύσματα ή κάτι άλλο που μπορεί να έφερε ο αέρας στην πίστα. Άλλωστε σε όλη τη διάρκεια του αγώνα ο άνεμος ήταν έντονος.
Η συνέχεια
Επόμενη στάση στο φετινό πρωτάθλημα είναι το Γκραν Πρι Γαλλίας από την πίστα Paul Ricard, το οποίο είναι προγραμματισμένο για το τριήμερο 18 – 20 Ιουνίου.