Το κείμενο αυτό γράφεται τη στιγμή που έχει διακοπεί το Γκραν Πρι του Μπαχρέιν. Αιτία της διακοπής είναι η σύγκρουση του Γκροζάν με τις μπαριέρες και η φωτιά που ακολούθησε, σε ένα από τα πιο τραγικά ατυχήματα που έχουμε δει εδώ και πολλά χρόνια στη Formula 1.
Βλέποντας τα πλάνα ξανά και ξανά, αρχικά δεν μπορούμε να φανταστούμε καν τι είδε και πώς μπορεί να ένιωσε ο Γάλλος οδηγός.
Αυτό που είδαμε ήταν ένα μονοθέσιο να κόβεται στα δύο. Το πίσω κομμάτι που έχει τον κινητήρα, το κιβώτιο και το διαφορικό βρέθηκε μακριά, ενώ το μπροστά στο οποίο βρίσκεται ο οδηγός έμεινε καρφωμένο ανάμεσα στις μπαριέρες τις οποίες έσκισε σα να ήταν φτιαγμένες από χαρτί.
Όμως το χειρότερο ήταν ότι το μπροστά κομμάτι τυλίχτηκε στις φλόγες. Έτσι, ο Γκροζάν έπρεπε να βγει μέσα από το φλεγόμενο μονοθέσιο, τη στιγμή που γύρω του δεν έβλεπε τίποτα άλλο εκτός από φωτιά.
Τελικά ο οδηγός της Haas κατάφερε να βγει αλώβητος, όμως αυτό οφείλεται σε μία σειρά παραγόντων που έχουν αναπτυχθεί με τα χρόνια, με σκοπό την ασφάλεια των οδηγών. Μάλιστα, ο Γάλλος χρωστάει τη ζωή του στο συνδυασμό αυτών των παραγόντων.
Φυσικά το πρώτο που μας έρχεται στο νου είναι τα πυρίμαχα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένες οι στολές των οδηγών. Συγκεκριμένα, οι οδηγοί είναι καλυμμένοι από την κορυφή ως τα νύχια με πυρίμαχα υλικά. Κράνος, φόρμα, γάντια, παπούτσια, ακόμα και η μπαλακλάβα είναι ανθεκτική στη φωτιά (το ύφασμα που φοράνε μέσα από το κράνος). Ο στόχος όλων αυτών των πυρίμαχων υλικών δεν είναι να αντέχουν επ’ αόριστον στη φωτιά, αλλά να την καθυστερήσουν για λίγα λεπ΄τα ώστε να μπορέσει ο οδηγός να βγει από το μονοθέσιο ή να μπορέσουν να τον βγάλουν οι διασώστες.
Ο δεύτερος παράγοντας ασφαλείας που ο Γκροζάν πρέπει να ευχαριστεί για την υπαρξή του είναι το Halo. Αυτή η προσθήκη που προκάλεσε τόσο πολλές αντιδράσεις όταν μπήκε στα μονοθέσια το 2018, τώρα αποδείχτηκε κομβικής σημασίας για τη σωτηρία ενός ανθρώπου. Χάρη σε αυτό, υπήρχε επαρκές άνοιγμα στις μπαριέρες ώστε να βγει ο Γκροζάν. Αν έλειπε, τότε το κράνος του θα είχε χτυπήσει πάνω στα προστατευτικά κιγκλιδώματα, χωρίς κανένας να ξέρει ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα.
Εκτός των παραπάνω, σημαντικό ρόλο έπαιξε η ύπαρξη ανθρώπων της πίστας με λίγα μέτρα απόσταση μεταξύ τους, καθώς αυτοί ήταν που έσπευσαν με πυροσβεστήρες να περιορίσουν τη δύναμη της φωτιάς για να μπορέσει να βγει ο οδηγός, καθώς και το γεγονός ότι το medical car ακολουθούσε ακριβώς από πίσω.
Σίγουρα όταν θα αρχίσει η έρευνα και με τα αποτελέσματα που θα βγουν θα συνειδητοποιήσουμε πόσο μεγάλα άλματα έχουν γίνει στον τομέα της ασφάλειας. Αυτό θα αναδείξει και άλλους παράγοντες που συνέβαλαν στην ασφάλεια του Γκροζάν.
Πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι θα δώσει τη δυνατότητα να γίνουν αλλαγές που θα εξασφαλίσουν ακόμα μεγαλύτερα επίπεδα ασφάλειας στο μέλλον.
Θα πάρει καιρό να συνειδητοποιήσουμε πόσο σφοδρό ήταν το ατύχημα στο Μπαχρέιν, καθώς πλέον δε βλέπουμε αντίστοιχες εικόνες. Η τελευταία φορά που είδαμε μονοθέσιο να κόβεται στα δύο ήταν το 2019 στο Σπα, όταν στον αγώνα της F2 έχασε τη ζωή του ο Αντουάν Ουμπέρ. Βέβαια σε εκείνη την περίπτωση είχαμε ένα μονοθέσιο να συγκρούεται κάθετα με ένα άλλο. Στην περίπτωση της Haas, γιατί κόπηκε στα δύο;
Η εικόνα του Γκροζάν τυλιγμένου στις φλόγες έφερε στο νου το ατύχημα του Νίκι Λάουντα το 1976 στο Νίρμπουργκρινγκ. Είναι ευχάριστο να βλέπουμε πόσο έχει βελτιωθεί πλέον η ασφάλεια στη Formula 1.