Μισή – μισή είναι μοιρασμένη η δόξα για τη νίκη στην Ισπανία ανάμεσα στον Hamilton και τη Mercedes, καθώς τα κατάφεραν κάνοντας ανατροπή και ενώ φαινόταν ότι οι πιθανότητες δεν ήταν με το μέρος τους. Πάμε όμως να πάρουμε τα πράγματα, από την αρχή.
Εκκίνηση και Verstappen μπροστά
Όταν έσβησαν τα πέντε κόκκινα φώτα στην πίστα της Βαρκελώνης ο Verstappen εκκίνησε ελαφρώς καλύτερα από τον Hamilton, με αποτέλεσμα να προσπεράσει τον Βρετανό όταν έφτασαν στην πρώτη στροφή. Η μάχη ανάμεσά τους ήταν τόσο κλειστή που απέφυγαν την επαφή για πολύ λίγα εκατοστά.
Formula 1-Γκραν Πρι Ισπανίας-Κατατακτήριες: 100 pole positions για τον Hamilton
Θύμα και ο Bottas – μπροστά ο Leclerc
Από τη μάχη των δύο πρωτοπόρων χαμένος βγήκε και ο Bottas. Ο Φινλανδός αναγκάστηκε να χάσει τη φόρα του, με αποτέλεσμα στην τρίτη στροφή να τον προσπεράσει ο Leclerc από την εξωτερική και να τον ρίξει στην τέταρτη θέση.
Χαμένοι και κερδισμένοι της εκκίνησης
Πολύ καλή εκκίνηση είχαν κάνει και οι Ricciardo και Perez, καθώς αμφότεροι κέρδισαν δύο θέσεις και ανέβηκαν στο 5 και 6, αντίστοιχα. Οι χαμένοι ήταν οι Ocon και Sainz, οι οποίοι έχασαν από δύο θέσεις ο καθένας και έπεσαν στο 7 και 8. Από την πρώτη δεκάδα οι μόνοι που διατήρησαν τις θέσεις τους ήταν οι Norris και Alonso στο 9 και 10. Ωστόσο, την καλύτερη εκκίνηση όλων έκανε ο Raikkonen, ο οποίος κέρδισε τρεις θέσεις και ανέβηκε στη 14η.
Σταδιακά οι διαφορές άρχισαν να παγιώνονται και οι μάχες να μειώνονται, καθώς και η πίστα δε βοηθάει τις προσπεράσεις. Ωστόσο, μας περίμενε μια ανατροπή.
Απροσδόκητο safety car
Στον έκτο γύρο η υβριδική μηχανή στο μονοθέσιο του Tsunoda σταμάτησε να λειτουργεί, με τον Ιάπωνα οδηγό να ακινητοποιείται στο εξωτερικό της στροφής 10, δηλαδή εκείνης που άλλαξε φέτος. Αυτό οδήγησε στην είσοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας στην πίστα, γεγονός που εκμεταλλεύτηκαν οι οδηγοί της Alfa Romeo αρχικά. Εκεί είχαμε και κάτι που δεν έχουμε δει ξανά. Όταν πήγαν να τοποθετήσουν τα νέα ελαστικά στο μονοθέσιο του Giovinazzi, οι μηχανικοί συνειδητοποίησαν ότι το πίσω αριστερά ήταν κλαταρισμένο, οπότε αναγκάστηκαν να βγάλουν άλλη τετράδα.
Επιστροφή στη δράση
Στη συνέχεια το safety car εκμεταλλεύτηκε και η AlphaTauri. Στο τέλος του 10ου γύρου το safety car έφυγε και ο αγώνας επανήλθε στην κανονική του ροή. Ο Verstappen διαχειρίστηκε πολύ καλά την κατάσταση και διατήρησε το προβάδισμα, ενώ και πιο πίσω ήταν πολύ λίγες οι μάχες, με εντονότερη εκείνη ανάμεσα σε Alonso και Stroll την οποία κέρδισε ο Καναδός.
Μετά το αυτοκίνητο ασφαλείας ανακοινώθηκε και μία ποινή για τον Gasly. Ο Γάλλος ήταν ελαφρώς εκτός θέσης στην εκκίνηση, οπότε οι αγωνοδίκες τον τιμώρησαν με 5 δευτερόλεπτα. Η εκτέλεση της ποινής έγινε στον 20ο γύρο όταν μπήκε για να κάνει αλλαγή ελαστικών.
Κλειστή μάχη αλλά χωρίς προσπέραση
Παράλληλα, στην κορυφή της κατάταξης ο Hamilton παρέμενε δεύτερος, όμως κατάφερνε να μείνει κοντά στον Verstappen, με τη διαφορά ανάμεσά τους να μην ξεπερνά το 1.5 δευτερόλεπτο. Αυτό κρατούσε τη μάχη ανάμεσά τους ανοιχτή με την ώρα των pit stops να πλησιάζει, καθώς και οι δύο χρησιμοποιούσαν τη μαλακή γόμα ελαστικών η οποία δεν είχε πολλή ζωή ακόμα μέσα της. Άλλωστε, είχαμε φτάσε στον γύρο 22 και επρόκειτο για το ίδιο σετ με το οποίο έγιναν και οι κατατακτήριες.
Bottas – Leclerc. Η μάχη των pits
Πιο πίσω ο Leclerc κατάφερνε να παραμένει μπροστά από τον Bottas, ο οποίος παρά τη μεγαλύτερη ταχύτητα της Mercedes, δεν έβρισκε τον τρόπο να προσπεράσει. Η διαφορά ανάμεσά τους κινούνταν περίπου στο 1 δευτερόλεπτο.
Στον γύρο 24 ο Bottas μπήκε για να αλλάξει ελαστικά ώστε να κάνει το undercut, δηλαδή να μπορέσει να προσπεράσει με αυτόν τον τρόπο τον Leclerc, κάτι το οποίο τελικά κατάφερε.
Αργό pit stop για Verstappen
Ταυτόχρονα στον ίδιο γύρο, ο Hamilton είχε ρίξει πλέον τη διαφορά στο μισό δευτερόλεπτο και φαινόταν ότι ίσως θα μπορούσε να προσπεράσει τον Verstappen, όμως στο τέλος του γύρου η Red Bull τον κάλεσε στα pits. Ωστόσο, η στάση του Ολλανδού ήταν αργή για τα δεδομένα των “ταύρων”, καθώς είχε διάρκεια 4.2 δευτερόλεπτα.
Ο Hamilton δεν ακολουθεί. Το πρόβλημα Maze(s)pin
Ο Hamilton επέλεξε να μην ακολουθήσει αμέσως, όμως δεν είχε υπολογίσει τον Mazepin. Ο οδηγός της Mercedes είχα φτάσει τον Ρώσο και ετοιμαζόταν να του ρίξει γύρο, όμως εκείνος δεν έκανε εγκαίρως στην άκρη, με αποτέλεσμα ο Hamilton να χάσει αρκετό χρόνο. Μάλιστα, η καθυστέρηση ήταν τόσο μεγάλη ώστε ακούσαμε τον ίδιο τον Toto Wolff να απευθύνεται στον αλυτάρχη, Michael Masi, λέγοντάς του ότι η κίνηση του οδηγού της Haas είχε αποτέλεσμα ο δικός του οδηγός να χάσει την πρωτοπορία του αγώνα.
Πρώτη εναλλακτική σκέψη από τη Mercedes
Τελικά η γερμανική ομάδα κάλεσε τον Hamilton για pit stop στο τέλος του 28ου γύρου. Η διάρκεια της αλλαγής ήταν 2.7 δευτερόλεπτα.
Όλα τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα ο Βρετανός να επιστρέψει στην πίστα 6 δευτερόλεπτα μακριά από τον νεαρό οδηγό της Red Bull, όμως με 5 γύρους πιο φρέσκα ελαστικά, κάτι το οποίο στη Mercedes θεωρούσαν ότι θα του δώσει την ευκαιρία προς το τέλος του αγώνα να πάρει τη νίκη. Μετά την επιστροφή του στην πίστα ο οδηγός της Mercedes βάλθηκε να μειώσει τη διαφορά. Έτσι, έκανε απανωτούς ταχύτερους γύρους και μέχρι τον 34 απείχε λιγότερο 1 δευτερόλεπτο από τον Verstappen, με άλλους 32 να απομένουν μέχρι τη συμπλήρωση των 66 που είχαν προγραμματιστεί.
Η κατάταξη στη μέση του αγώνα
Πίσω από τους δύο πρώτους η κατάταξη είχε παγιωθεί σε κάποιο βαθμό. Ο Bottas ήταν τρίτος, ο Leclerc τέταρτος, ο Ricciardo πέμπτος, ο Perez έκτος, ο Sainz έβδομος, ο Raikkonen όγδοος, ο Ocon ένατος και ο Norris δέκατος.
Και πάλι ο Hamilton δεν μπορεί
Στον γύρο 36 το DRS του Hamilton άνοιξε και έφτασε μόλις στα 0.4 δευτερόλεπτα μακριά, όμως δεν ήταν αρκετά κοντά ώστε να προσπεράσει. Το ίδιο έγινε και στον 38, όμως η κατάληξη ήταν η ίδια. Στον ίδιο γύρο μπήκε και ο Raikkonen για τη δική του αλλαγή ελαστικών. Ο Φινλανδός ήταν ο μοναδικός που κινούνταν ακόμα με τα ελαστικά που εκκίνησε.
Με τις διαφορές να έχουν παγιωθεί σε μεγάλο βαθμό φτάνοντας στον γύρο 40, είχαμε μόνο δύο μάχες. Η μία ήταν για την πέμπτη θέση με τον Perez να βρίσκεται μόλις μισό δευτερόλεπτο μακριά από τον Ricciardo. Η άλλη ήταν εκείνη που είχε καθηλώσει τους πάντες, δηλαδή ανάμεσα στους Hamilton και Verstappen για την κορυφή, με την απόσταση μεταξύ τους να κινείται σταθερά γύρω από το 1 δευτερόλεπτο.
Εναλλακτική στρατηγική και πόδι στο πάτωμα
Στο τέλος του γύρου 42 η Mercedes έκανε μια απροσδόκητη κίνηση. Κάλεσε τον Hamilton στα pits, του έβαλε τη μεσαία γόμα (χρησιμοποιημένη για 6 γύρους) και του έδωσε την εντολή να κινηθεί όσο πιο γρήγορα μπορεί μέχρι το τέλος. Αυτό δημιούργησε το σκηνικό για μια επική μάχη, καθώς ο Βρετανός είχε να μαζέψει μια διαφορά άνω των 22 δευτερολέπτων. Λίγο αργότερα, ακούσαμε τη Red Bull να ανακοινώνει στον Verstappen ότι με το ρυθμό που κινείται ο Hamilton, θα τον φτάσει στον τελευταίο γύρο. Ωστόσο, όσο περνούσαν οι γύροι το γράφημα που εμφανίζει η Formula 1 σε τέτοιες περιπτώσεις έδειχνε ότι τα δύο μονοθέσια θα βρεθούν σε θέση μάχης στον γύρο 58 από τους 66. Στην πορεία, όμως, αυτό άλλαξε και έδειξε ότι αυτό θα γίνει στον προτελευταίο γύρο.
Όσο για την άλλη μάχη, εκείνη μεταξύ των Ricciardo και Perez, στον γύρο 46 ο Μεξικανός κατάφερε τελικά να περάσει τη McLaren του Αυστραλού. Για να το καταφέρει χρειάστηκε να φρενάρει πραγματικά αργά και τα δύο μονοθέσια να στρίψουν δίπλα – δίπλα στην πρώτη στροφή.
Η ανταρσία του Bottas
Φτάνοντας στον γύρο 52 ο Hamilton έφτασε τον Bottas ο οποίος ήταν δεύτερος. Φυσικά η ομάδα έδωσε εντολή στον Φινλανδό να μην καθυστερήσει τον team mate του. Αν και όλοι περίμεναν ότι αυτό θα έκανε, δεδομένου ότι στόχος του Βρετανού ήταν η νίκη, τελικά εκείνος επέλεξε να τον ανταγωνιστεί κανονικά, με τον 7 φορές παγκόσμιο πρωταθλητή να τον προσπερνά με τη βοήθεια του DRS στη στροφή 10. Αμέσως μετά η Mercedes κάλεσε τον Bottas για αλλαγή ελαστικών.
Η τελική μάχη
Τελικά ο Hamilton έφτασε ξανά τον Verstappen. Στον γύρο 59 η διαφορά τους έπεσε κάτω από το 1 δευτερόλεπτο και στην πρώτη στροφή του γύρου 60 η Mercedes πέρασε μπροστά τη Red Bull. Με την προσπέραση αυτή ο Hamilton εκτέλεσε τέλεια την εναλλακτική στρατηγική της ομάδας του, εξασφαλίζοντας τους 25 βαθμούς της πρώτης θέσης.
Η απώλεια της πρώτης θέσης ανάγκασε τη Red Bull να καλέσει τον Verstappen στα pits ώστε να “κυνηγήσει” τουλάχιστον τον έναν επιπλέον βαθμό του ταχύτερου γύρου, τον οποίο τελικά κατέκτησε με χρόνο 1:18.149.
Πενταπλή μάχη λίγο πριν το τέλος
Την ίδια στιγμή μαινόταν μια μάχη 5 μονοθεσίων για την τελευταία βαθμολογούμενη θέση. Σε αυτή συμμετείχαν οι Alonso, Stroll, Gasly, Raikkonen και Vettel. Σε αυτή οι Stroll και Alonso είχαν μικρή επαφή στη στροφή 1. Τελικά μεταξύ των 5 εκείνος που κέρδισε και βαθμολογήθηκε ήταν ο Gasly.
Τελική κατάταξη
Τελικά, όταν συμπληρώθηκαν οι 66 γύροι ο Hamilton ήταν εκείνος που είδε πρώτος την καρό σημαία, με τον Verstappen και τον Bottas να συμπληρώνουν το βάθρο.
Στην τέταρτη θέση τερμάτισε ο Leclerc, σε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα για τη Ferrari. Ο Perez δεν κατάφερε κάτι καλύτερο από την πέμπτη θέση. Οι δύο McLaren των Ricciardo και Norris τερμάτισαν στις θέσεις 6 και 8, αντίστοιχα, με τον Sainz ανάμεσά τους στην έβδομη. Ocon και Gassly ήταν εκείνοι που συμπλήρωσαν τη βαθμολογούμενη δεκάδα.
Τα ρεκόρ
Με τη νίκη του ο Hamilton έφτασε πλέον τις 98 συνολικά στην καριέρα του. Από αυτές, στις 59 εκκινούσε από την pole position.
Όσον αφορά την Ισπανία, ο Βρετανός ισοφάρισε τις 6 νίκες που είχε εκεί ο Michael Schumacher, με αυτή να είναι η πέμπτη στη σειρά. Ακόμα ένας οδηγός που έχει 6 νίκες σε έναν αγώνα με τις 5 από αυτές συνεχόμενες είναι ο Senna, στο Μονακό.
Ακόμα ένα ρεκόρ για τον ισπανικό αγώνα, είναι ότι πρόκειται για την πρώτη φορά που σε μία πίστα έχουμε τους ίδιους οδηγούς στο podium τρεις συνεχόμενες χρονιές.
Ο αριθμός 100 εμφανίστηκε σε δύο στατιστικά στη Βαρκελώνη. Εκτός από τις pole positions του Hamilton, αυτό ήταν το 100στο Γκραν Πρι του Verstappen με τη Red Bull. Συμπτωματικά, σε αυτό τον αγώνα φόρεσε για πρώτη φορά τα χρώματα της μεγάλης ομάδας των “ταύρων” ο Ολλανδός και κατευθείαν πέτυχε την πρώτη του νίκη.
Για τον Bottas αυτό ήταν το 50ο βάθρο της καριέρας του, ενώ για τον Verstappen εκείνο με τον αριθμό 46.
Hamilton, Verstappen και Bottas επεκτείνουν το ρεκόρ των περισσότερων κοινών παρουσιών στο βάθρο που έσπασαν στο Πορτιμάο. Αυτή ήταν η 16η συνολικά. Ο προηγούμενος συνδυασμός που κατείχε το ρεκόρ αποτελούνταν από τους Hamilton, Vettel και Rosberg.
Γι’ αυτό η Formula 1 είναι ομαδικό άθλημα
Η πίστα της Βαρκελώνης συνήθως δεν προσφέρει αγώνες με θέαμα και συγκινήσεις. Ο λόγος είναι η χάραξή της, αλλά και το γεγονός ότι όλες οι ομάδες τη γνωρίζουν άριστα. Παρ’ όλα αυτά, όταν το πρωτάθλημα είναι ανταγωνιστικό και οι ομάδες κοντά μεταξύ τους, ακόμα και ένα τέτοιο σιρκουί μπορεί να γίνει συναρπαστικό. Αυτό συνέβη και στον φετινό αγώνα. Ο πολύ κοντινός ρυθμός των Mercedes και Red Bull αλλά και των ομάδων του midfield μεταξύ τους, οδήγησε σε πολλές , κλειστές, μάχες, οι οποίες κράτησαν το ενδιαφέρον ψήλα. Επιπλέον, ανάγκασαν τη Mercedes και τον Hamilton να κάνουν το κάτι παραπάνω. Η μεν ομάδα με την εναλλακτική στρητηγική και ο δε Hamilton με την άριστη οδήγησή του. Το ένα στοιχείο χωρίς το άλλο δεν αρκούσε από μόνο του.
Λέμε συχνά ότι η Formula 1 είναι ομαδικό άθλημα, όμως αγώνες όπως αυτός που είδαμε στη Βαρκελώνη είναι που μας κάνουν να το κατανοήσουμε περισσότερο. Για να κερδίσει ο Hamilton έπρεπε κάποιος να σκεφτεί την εναλλακτική στρητηγική, η ομάδα των pit stops να μην κάνει λάθος και να δώσει πλεονέκτημα 1.5 δευτερολέπτου στον Βρετανό σε σχέση με τον Verstappen. Από τη μεριά του ο 7 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής έπρεπε να εμπιστευτεί την ομάδα, να ακολουθήσει το πλάνο, να κινηθεί σε ταχύτατο ρυθμό προφυλάσσοντας ταυτόχρονα τα ελαστικά του και τελικά να κάνει την πολυπόθητη προσπέραση.
Αν δεν είναι αυτό ομαδικό άθλημα, τότε ποιο είναι;