Ο Max Verstappen αποζημίωσε τους 70.000 Ολλανδούς που βρέθηκαν στις κερκίδες του Zandvoort για να αποθεώσουν τον συμπατριώτη τους, κατακτώντας την pole position μετά από μάχη της τελευταίας στιγμής με τον Hamilton, τον οποίο μέχρι εκείνη τη στιγμή φαινόταν ότι θα κερδίσει εύκολα.
Q1 – Κυκλοφοριακό πρόβλημα και παρ’ ολίγον ατυχήματα
Οι δύο Haas των Mazepin και Schumacher ήταν τα πρώτα μονοθέσια που άφησαν τα pits για να μπουν στην πίστα στο Q1, με τον Tsunoda, τον Latifi και τον Kubica να ακολουθούν. Σταδιακά μπήκαν και οι υπόλοιποι οδηγοί και άρχισαν να κάνουν γρήγορους γύρους.
Η ταυτόχρονη παρουσία των 20 μονοθεσίων στην αγωνιστική διαδρομή σε συνδυασμό με το μικρό μήκος της πίστας που φτάνει τα 4.259 χλμ. έκανε δύσκολο για τους οδηγούς να βρουν καθαρό αέρα ώστε να κάνουν τις προσπάθειές τους.
Με τον πρώτο του γρήγορο γύρο ο Verstappen βρέθηκε στην κορυφή των χρόνων, με τους Hamilton, Gasly, Leclerc, Bottas και Perez πίσω του 10 λεπτά πριν το τέλος της διαδικασίας, ωστόσο οι δύο Mercedes είχαν τη μεσαία γόμα ελαστικών και όχι την πιο μαλακή, οπότε υπήρχε περιθώριο βελτίωσης.
Σε αυτό το σημείο πολύ καλό γύρο έκανε ο Alonso, καταφέρνοντας να βρεθεί πάνω από τον Perez, στην έκτη θέση, ενώ ο Bottas βελτίωσε και ανέβηκε τρίτος, στη δεύτερη προσπάθεια που έκανε με το ίδιο σετ μέσης γόμας.
Δύο λεπτά πριν το τέλος ο Russell έκανε και πάλι έναν εκπληκτικό γύρο με τη Williams, ανεβαίνοντας στην πέμπτη θέση μόλις 0.346 δευτερόλεπτα πίσω από τον Verstappen.
Λίγο πριν το τέλος των 18 λεπτών οι Hamilton και Bottas βγήκαν ξανά στην πίστα, αυτή τη φορά με τη μαλακή γόμα, όμως δεν έκαναν χρονομετρημένο γύρο. Η περίοδος είχε αρκετές εκπλήξεις, άλλες θετικές και άλλες αρνητικές. Οι θετικές ήταν οι δύο Ferrari των Leclerc και Sainz που βρέθηκαν στις θέσεις 1 και 2, ο Giovinazzi που έκανε τον ταχύτερο χρόνο στο πρώτο sector και τέταρτο συνολικά και ο Latifi που ανέβηκε μέχρι την πέμπτη θέση. Η αρνητική ήταν ο Perez ο οποίος έχοντας το ίδιο μονοθέσιο με τον Verstappen, έμεινε στη 16η θέση και αποκλείστηκε.
Η πεντάδα που δεν κατάφερε να συνεχίσει, λοιπόν, είναι οι Perez, Vettel, Kubica, Schumacher και Mazepin.
Λίγο πριν το τέλος του Q1 λίγο έλειψε να γίνει ένα μεγάλο ατύχημα. Ο Vettel βρισκόταν σε γρήγορο γύρο με πολλούς οδηγούς στην πίστα να ετοιμάζονται για τη δική τους τελευταία προσπάθεια. Λίγο πριν ολοκληρώσει τον γύρο του βρέθηκαν μπροστά του οι δύο Haas. Εκείνη τη στιγμή ο Mazepin έκανε μια απότομη κίνηση και άλλαξε γραμμή, αναγκάζοντας τον Γερμανό να φρενάρει πολύ έντονα ώστε να αποφύγει τη σύγκρουση. Φυσικά αυτό κατέστρεψε τον γρήγορο γύρο που έκανε.
Q2 – Δύο κόκκινες σημαίες από τη Williams
Στο Q2 εκείνος που έκανε την πρώτη χρονομετρημένη προσπάθεια ήταν ο Latifi, με τον Verstappen να ακολουθεί και να ανεβαίνει στην πρώτη θέση. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι οι Latifi, Hamilton. Bottas και Tsunoda βγήκαν με μαλακά ελαστικά όπως όλοι οι άλλοι, όμως ήταν χρησιμοποιημένα σετ.
Με την πρώτη του προσπάθεια ο Verstappen ανέβηκε στην πρώτη θέση κάνοντας 1:09.071, τον ταχύτερο γύρο που έχει γίνει μέχρι στιγμής τις δύο μέρες του Γκραν Πρι, οπότε πλέον ήταν σίγουρος ότι θα περάσει στο Q3.
Τέσσερα λεπτά πριν το τέλος ο Russell είχε έξοδο στη στροφή 13 και χτύπησε στα προστατευτικά ελαστικά. Αυτό έφερε αμέσως καθεστώς κόκκινης σημαίας όμως το μονοθέσιο του Βρετανού δεν είχε υποστεί μεγάλη ζημιά και κατάφερε να συνεχίσει και να επιστρέψει στα pits. Μάλιστα, η κόκκινη σημαία ήταν προς όφελός του καθώς έδωσε τον απαραίτητο χρόνο στους μηχανικούς να ελέγξουν το μονοθέσιο, να κάνουν τις απαραίτητες διορθώσεις και να του δώσουν την ευκαιρία για ακόμα μία προσπάθεια.
Ωστόσο μία δεύτερη έξοδος, αυτή τη φορά από την έτερη Williams του Latifi, θα έφερνε οριστικό τέλος στο Q2. Ο Καναδός ήταν ο πρώτος που έκανε προσπάθεια για γρήγορο γύρο όμως δεν τον ολοκλήρωσε. Ενώ προσπερνούσε τον Hamilton ο οποίος ήταν στο γύρο εξόδου, έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του στη στροφή 13 (την ίδια με τον Russell), καταλήγοντας και αυτός στον τοίχο από ελαστικά, με τη διαφορά ότι η ζημιά στη Williams ήταν σημαντικά μεγαλύτερη. Με 1:38 να απομένει στο χρονόμετρο μέχρι τη λήξη του Q2, αποφασίστηκε ότι η διαδικασία δε θα συνεχιστεί.
Έτσι, οι πέντε οδηγοί που δε συνέχισαν είναι οι Russell, Stroll, Norris, Latifi και Tsunoda. Η επίδοση του Norris αποτέλεσε αρνητική έκπληξη καθώς ο Βρετανός είναι συνήθως ταχύτερος του team mate του, Ricciardo.
Καταγγελίες
Κατά τη διάρκεια του κενού ανάμεσα στο Q2 και το Q3 ακούσαμε τον Christian Horner (επικεφαλής της Red Bull) να αναφέρει στον Michael Masi (αλυτάρχη του αγώνα) ότι η Mercedes κρατούσε τις κουβέρτες των ελαστικών τοποθετημένες για περισσότερο χρόνο από όσο επιτρέπεται. Οι κανονισμοί επιτρέπουν έναν μέγιστο χρόνο για τις κουβέρτες καθώς η διατήρησή τους πάνω στα ελαστικά επηρεάζει τη θερμοκρασία και την πίεση στο εσωτερικό τους.
Q3 – Έντονη μάχη στο τέλος
Όταν ξεκίνησε το Q3 οι περισσότεροι οδηγοί βγήκαν αμέσως στην πίστα, καθώς ήθελαν να έχουν την ευκαιρία να κάνουν χρονομετρημένη προσπάθεια εγκαίρως αφού αποδείχθηκε ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα για διακοπή λόγω κάποιας εξόδου. Πρώτος ήταν ο Ricciardo με τους Giovinazzi, Verstappen, Alonso, Ocon, Bottas, Hamilton, Leclerc, Sainz και Gasly να ακολουθούν.
Ο Verstappen έδειξε από την πρώτη του προσπάθεια ότι είναι ταχύτατος στην έδρα του, κάνοντας χρόνο 1:08.923 και πέφτοντας κάτω από το 1:09 για πρώτη φορά τις δύο μέρες του Γκραν Πρι. Αντίθετα, μετά τις πρώτες προσπάθειες οι Bottas και Hamilton που ήταν οι επόμενοι ταχύτεροι απείχαν σημαντικά, καθώς η διαφορά τους ήταν 0.299 και 0.345 δευτερόλεπτα, αντίστοιχα.
Το τέλος των κατατακτήριων ήταν γεμάτο αγωνία. Ο Verstappen περνώντας τη γραμμή τερματισμού βελτίωσε τον χρόνο του κατά 0.038 δευτερόλεπτα πέφτοντας στο 1:08.885. Αυτή η απειροελάχιστη βελτίωση ήταν ό,τι χρειαζόταν για να πάρει την pole position. Ο λόγος είναι ότι ο Hamilton που πέρασε τελευταίος τη γραμμή τερματισμού έκανε ακριβώς ίδιο χρόνο με εκείνον που είχε κάνει ο Verstappen στην πρώτη του προσπάθεια, δηλαδή 1:08.923. Αν ο Ολλανδός δεν είχε βελτιώσει οι δύο οδηγοί θα είχαν ακριβώς την ίδια επίδοση. Βέβαια και σε αυτή την περίπτωση ο Verstappen θα είχε την pole position, καθώς σε περίπτωση ίδιων χρόνων προβάδισμα έχει εκείνος που τον έχει κάνει νωρίτερα.
Τελική κατάταξη
Έτσι, Verstappen και Hamilton θα βρεθούν στην πρώτη σειρά της εκκίνησης, Bottas και Gasly στη δεύτερη, οι δύο Ferrari των Leclerc και Sainz στην τρίτη, Giovinazzi και Ocon στην τέταρτη, με τους Alonso και Ricciardo στην πέμπτη.
Ελαστικά εκκίνησης και καθαρή γραμμή
Όλοι οι οδηγοί της πρώτης δεκάδας θα εκκινήσουν με τη μαλακή γόμα ελαστικών οπότε δε θα έχει κάποιος πλεονέκτημα στρατηγικής σε ό,τι αφορά αυτό τον τομέα. Μεταξύ των δύο πλευρών της πίστας εκείνη στην οποία υπάρχει ελαφρύ πλεονέκτημα είναι η αριστερή, δηλαδή εκείνη στην οποία βρίσκεται ο Verstappen και όσοι βρέθηκαν στις μονές θέσεις, οπότε αυτό ίσως βοηθήσει τον Ολλανδό να στρίψει πρώτος.
Στατιστικά
Αυτή ήταν η 10η pole position για τον Verstappen και η 70η για τη Red Bull, ενώ ήταν η πρώτη φορά που Ολλανδός οδηγός παίρνει την pole στην Ολλανδία, παρά το γεγονός ότι έχουν υπάρξει ακόμα 16 οδηγοί από τη χώρα της τουλίπας. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο επόμενος πιο επιτυχημένος Ολλανδός είναι ο πατέρας του Max Verstappen, ο Jos Verstappen. Ο Max Verstappen είναι και ο μοναδικός Ολλανδός που έχει κατακτήσει pole position γενικά.
Ώρα εκκίνησης του αγώνα
Η συνέχεια του τριημέρου θα δοθεί με τον αγώνα της Κυριακής ο οποίος είναι προγραμματισμένο να εκκινήσει στις 16:00, ώρα Ελλάδας.