Ο Verstappen ήταν ο μεγάλος νικητής στο πρώτο Γκραν Πρι που γίνεται στη χώρα του από το 1985, τερματίζοντας στην πρώτη θέση με σχετική άνεση, σε έναν αγώνα που τόσο ο ίδιος όσο και η ομάδα του έκαναν πολύ καλή διαχείριση, παρά το γεγονός ότι η Mercedes δοκίμασε διαφορετικές επιλογές στη στρατηγική για να τους βάλει δύσκολα.
Ατμόσφαιρα γιορτής πριν την εκκίνηση
Με το πλήθος ντυμένο στα πορτοκαλί, τα καπνογόνα να θολώνουν την ατμόσφαιρα και 70.000 Ολλανδούς να φωνάζουν το όνομα του Max Verstappen, το σκηνικό πριν την εκκίνηση του Γκραν Πρι Ολλανδίας ήταν μία ένα από τα πιο εντυπωσιακά της σεζόν.
Εκκίνηση
Με τον Verstappen στην pole position Και τον Hamilton δίπλα του άναψαν τα πέντε κόκκινα φώτα στην πίστα του Zandvoort για το Γκραν Πρι Ολλανδίας. Όταν έσβησαν, ο Verstappen έφυγε ελάχιστα πιο αργά από τον Hamilton, όμως κατάφερε να μπλοκάρει τον μεγάλο του αντίπαλο και να στρίψει πρώτος. Έτσι, ο Βρετανός της Mercedes έστριψε δεύτερος, ο Bottas, τρίτος, ο Gasly τέταρτος και οι δύο Ferrari των Leclerc και Sainz στις θέσεις 5 και 6, δηλαδή στις θέσεις από τις οποίες εκκίνησαν.
Πρώτοι γύροι
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι ολοκληρώνοντας τον πρώτο γύρο ο Verstappen είχε ήδη δημιουργήσει διαφορά 1.7 δευτερολέπτων από τον Hamilton, θέλοντας να είναι σίγουρος ότι δε θα του δώσει την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει το DRS.
Ακόμα ένα στοιχείο άξιο αναφοράς είναι ότι στην εκκίνηση και στους πρώτους γύρους δεν είχαμε ούτε μία επαφή, παρά το γεγονός ότι το Zandvoort είναι μια πίστα στενή, με πολλές ιδιαίτερες στροφές και επιφάνεια με πολλές αναπηδήσεις.
Στους γύρους μετά την εκκίνηση δεν άλλαξαν πολλά μπροστά. Ο Verstappen ακολουθούσε έναν πιο συντηρητικό ρυθμό ώστε να μη φθείρει υπέρμετρα τα ελαστικά του, κρατώντας ταυτόχρονα τον Hamilton περίπου στα 3 δευτερόλεπτα. Πιο πίσω ο Bottas απομακρυνόταν από τους δύο πρώτους όλο και περισσότερο καθώς ο ρυθμός του ήταν μέχρι και μισό δευτερόλεπτο πιο αργός, ενώ Gasly, Leclerc, Sainz, Alonso, Ocon, Ricciardo και Giovinazzi συμπλήρωναν τη δεκάδα.
Μπορεί η διαφορά Verstappen – Hamilton να ήταν σταθερή, όμως ακούγαμε τον Βρετανό και την ομάδα του να μιλάνε συνέχεια στο team radio. Ο οδηγός έλεγε ότι τα ελαστικά του δεν είναι σε καλή κατάσταση, η ομάδα του έδινε εντολές για αλλαγή ρυθμίσεων στο μονοθέσιο, ενώ έρχονταν συνεχώς οδηγίες για μικρές ή μεγαλύτερες τροποποιήσεις στη στρατηγική.
Τα pit stop της κορυφής
Τελικά την πρώτη κίνηση μεταξύ των δύο πρωτοπόρων έκανε ο Hamilton. Ο Βρετανός μπήκε για αλλαγή ελαστικών στο τέλος του γύρου 20, βγάζοντας τη μαλακή γόμα και βάζοντας φρέσκο σετ μεσαίας, κίνηση που σήμαινε ότι θα πάει για τακτική δύο pit stops.
Προκειμένου να καλύψει το undercut, ο Verstappen απάντησε στον επόμενο γύρο κάνοντας ακριβώς το ίδιο. Μπήκε για αλλαγή, έβγαλε τη μαλακή γόμα και έβαλε φρέσκο σετ μεσαίας.
Η στάση των δύο οδηγών για αλλαγή ελαστικών σήμαινε ότι αμφότεροι βρέθηκαν πίσω από τον Bottas, ο οποίος πήρε τα ηνία του αγώνα, όμως χωρίς να έχει κάνει το δικό του pit stop.
Ο ρόλος του Bottas
Σκοπός της Mercedes ήταν να χρησιμοποιήσουν τον Φινλανδό ώστε να καθυστερήσουν τη Red Bull του Verstappen. Αρχικά η διαφορά του Ολλανδού από την κορυφή ήταν περίπου 10 δευτερόλεπτα, όμως σύντομα άρχισε να μειώνεται και στον 29 έπεσε κάτω από το 1 δευτερόλεπτο.
Όντως η κίνηση των Γερμανών είχε αποτέλεσμα. Μέσα σε ένα γύρο η διαφορά Verstappen – Hamilton μειώθηκε από τα 3.2 δευτερόλεπτα, στα 0.7. Ωστόσο, μετά από μόλις δύο γύρους ο Ολλανδός πέρασε τον Φινλανδό και άρχισε να κινείται ξανά με σημαντικά ταχύτερο ρυθμό. Αυτό είχε αποτέλεσμα ένα γύρο μετά η διαφορά να έχει φτάσει στα 1.6 δευτερόλεπτα.
Φυσικά από τη στιγμή που ο Bottas δέχτηκε προσπέραση από τους δύο πρωτοπόρους, ένα γύρο μετά μπήκε και εκείνος για αλλαγή ελαστικών, ακολουθώντας ακριβώς την ίδια τακτική ως προς την επιλογή γόμας.
Αν και το ενδιαφέρον συγκεντρωνόταν στους δύο πρωτοπόρους, το πραγματικό ερώτημα ήταν η διαφορά Verstappen – Bottas. Στη Red Bull ήθελαν να ανέβει πάνω από τα 26 δευτερόλεπτα (ο χρόνος που χάνει ένας οδηγός όταν κάνει pit stop) ώστε ο οδηγός τους να μπορεί να κάνει αλλαγή ελαστικών χωρίς να βρει τον Φινλανδό μπροστά του. Στη Mercedes ήθελαν το ακριβώς αντίθετο, έτσι έδωσαν εντολή στον οδηγό τους να κινηθεί όσο πιο γρήγορα μπορούσε.
Η διαφορά έμενε σταθερή περίπου στα 24 δευτερόλεπτα, όμως ο Bottas αναγκάστηκε να χάσει χρόνο επειδή τη στιγμή που έριχνε γύρο στον Vettel, εκείνος έχασε τον έλεγχο στη στροφή 3 και ακινητοποιήθηκε για μια στιγμή, οπότε ο οδηγός της Mercedes έπρεπε να επιβραδύνει, έτσι η διαφορά ανέβηκε στα 26 δευτερόλεπτα.
Η Mercedes ανατρέπει τη στρατηγική
Σε αυτό το σημείο η στρατηγική φαινόταν παγιωμένη, όμως η Mercedes τα άλλαξε όλα και πάλι. Στο τέλος του γύρου 39 κάλεσε τον Hamilton στα pits και έβαλε στο μονοθέσιό του ένα άλλο σετ μέσης γόμας, χρησιμοποιημένης αυτή τη φορά. Για να μη βρεθεί σε δύσκολη θέση η Red Bull αντέδρασε άμεσα. Η διαφορά ήταν ότι ο Verstappen δεν είχε άλλο σετ μεσαίας, οπότε του έβαλε σκληρή.
Αυτή ήταν μια εξέλιξη την οποία ήθελε η Mercedes. Τα μονοθέσια των Γερμανών βολεύονται περισσότερο με τις πιο σκληρές γόμες. Αντίθετα, εκείνα των ταύρων δείχνουν μια προτίμηση στις πιο μαλακές γόμες.
Αν και στρατηγικά η κίνηση της Mercedes φάνηκε σωστή, ο Hamilton ακούστηκε να διαμαρτύρεται στο team radio λέγοντας ότι η ομάδα έπαιξε την μπλόφα της πολύ νωρίς.
Ωστόσο, στους επόμενους γύρους φάνηκε να δικαιώνεται. Η διαφορά των δύο που μετά τα pit stop ήταν περίπου στα 3 δευτερόλεπτα, στον γύρο 59 κινούνταν γύρω από τα 1.5 δευτερόλεπτα με τάση να μειωθεί περαιτέρω.
Αυτή η εικόνα, όμως, ανατράπηκε στην πορεία. Ενώ ο Hamilton έδειχνε να μειώνει τη διαφορά από τον Verstappen, ξαφνικά αυτή άρχισε να ανοίγει ξανά, φτάνοντας 10 γύρους πριν το τέλος στα 4 δευτερόλεπτα. Από αυτό το σημείο και μετά η διαφορά έμεινε σταθερή μέχρι το τέλος.
Η άνοδος του Perez
Στις πιο πίσω θέσεις, εκείνος που έκανε πολύ καλό αγώνα ήταν ο Perez. Ο Μεξικανός εκκίνησε από το pit lane. Η Red Bull βλέποντας ότι κατετάγη 16ος το Σάββατο αποφάσισε να του βάλει νέο κινητήρα. Το σκεπτικό πίσω από αυτή την απόφαση είναι ότι προτιμούσαν να δεχτούν τη σχετική ποινή στην Ολλανδία δεδομένων των κακών κατατακτήριων του Perez και της δυσκολίας στην προσπέραση, παρά σε κάποια άλλη πίστα όπου ο οδηγός τους θα είχε καλύτερο πλασάρισμα στις κατατακτήριες.
Εμφύλιος στη Mercedes για έναν βαθμό
Με τη νίκη να δείχνει ότι έχει κλειδώσει, η Mercedes κάλεσε τον Bottas στα pits για να του βάλει μαλακά ελαστικά, ώστε να είναι σε θέση να κυνηγήσει τον επιπλέον βαθμό του ταχύτερου γύρου. Εν τούτοις, πήρε εντολή να μην πιέσει καθώς μέχρι εκείνη τη στιγμή ο ταχύτερος γύρος είχε γίνει από τον Hamilton.
Παρ’ όλα αυτά, ο Bottas πίεσε. Όταν είχε κάνει ταχύτερο πέρασμα στα δύο από τα τρία κομμάτια της πίστας βγήκε στο team radio ο υπεύθυνος στρατηγικής, James Vowles, για να του πει να σηκώσει το πόδι από το γκάζι. Αν και τελικά ο Φινλανδός υπάκουσε, ο χρόνος που είχε κάνει μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν τόσο πιο γρήγορος ώστε να καταγράψει τελικά το ταχύτερο πέρασμα μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Αυτό σήμαινε ότι ο Hamilton έπρεπε να κάνει και εκείνος ένα ακόμα pit stop για μαλακά ελαστικά. Τελικά το έκανε και κατάφερε να πετύχει εκείνος τον ταχύτερο γύρο του αγώνα, άρα και να πάρει τον ένα βαθμό που δίνει.
Ο Verstappen παίρνει τη νίκη
Μπροστά ο Verstappen περνούσε τη γραμμή τερματισμού πρώτος με τους Ολλανδούς να ζητωκραυγάζουν όλοι μαζί και να έχουν γεμίσει τον αέρα με πορτοκαλί καπνογόνα. Στη δεύτερη θέση τερμάτισε ο Hamilton και στην τρίτη ο Bottas.
Κατάταξη
Ο Gasly διατήρησε την τέταρτη θέση που είχε στην εκκίνηση πετυχαίνοντας το καλύτερο αποτέλεσμά του για φέτος. Ο Leclerc κράτησε και εκείνος τη θέση του στην εκκίνηση τερματίζοντας πέμπτος, όμως ο Sainz δέχτηκε προσπέραση από τον Alonso στα τελευταία στάδια του αγώνα. Έτσι ο οδηγός της Alpine πέρασε τη γραμμή τερματισμού έκτος και εκείνος της Ferrari έβδομος.. Ο Perez κατάφερε να ανέβει μέχρι και την όγδοη θέση, ο Ocon περιορίστηκε στην ένατη, ενώ ο Norris πήρε τον ένα βαθμό της δέκατης θέσης, σε έναν κακό αγώνα για τη Mclaren, η οποία είδε τον Ricciardo να τερματίζει ενδέκατος, άρα και μη βαθμολογούμενος.
Η εικόνα στα πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών
Μετά από τα αποτελέσματα στην Ολλανδία η πρωτοπορία στο πρωτάθλημα άλλαξε και πάλι χέρια πηγαίνοντας σε εκείνα του Verstappen. Ο Ολλανδός υπολείπονταν κατά τρεις βαθμούς μετά το Βέλγιο, ενώ πλέον προηγείται με τρεις βαθμούς. Πιο συγκεκριμένα, o Verstappen έχει 224.5 βαθμούς και ο Hamilton 221.5. Ο Bottas ανέβηκε στην τρίτη θέση με 123 βαθμούς, παίρνοντας τη θέση του Norris που πλέον έχει 114. Πέμπτος είναι ο Perez με 108 βαθμούς, έκτος ο Leclerc με 92, έβδομος ο Sainz με 89.5, όγδοος ο Gasly με 66, ένατος ο Ricciardo με 56 και δέκατος ο Alonso με 46 βαθμούς.
Η μάχη παραμένει έντονη και στο πρωτάθλημα κατασκευαστών. Εκεί προηγείται η Mercedes με 344.5 βαθμούς, με τη Red Bull να ακολουθεί με 332.5. Η μάχη της τρίτης θέσης ανάμεσα σε Ferrari και McLaren συνεχίζεται με τους Ιταλούς να προηγούνται με 181.5 βαθμούς, έναντι 170 βαθμών που έχουν οι Βρετανοί. Μάχη έχουμε και για την πέμπτη θέση, με την Alpine να έχει 90 βαθμούς και την AlphaTauri 84. Η Aston Martin είναι μόνη στην έβδομη θέση με 53 βαθμούς, η Williams είναι επίσης μόνη με 20 βαθμούς, μόλις 3 έχει συγκεντρώσει η Alfa Romeo, ενώ η Haas έχει παραμείνει στο 0.
Περιμέναμε χαμό και δεν έγινε τίποτα
Στοιχείο που αξίζει να κρατήσουμε από τον αγώνα στο Zandvoort είναι ότι δεν υπήρξε κανένα απρόοπτο που να επιβάλει καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας ή διακοπή του αγώνα. Αυτό είναι το ακριβώς αντίθετο από ό,τι αναμενόταν πριν την έναρξή του, Το μικρό πλάτος της αγωνιστικής διαδρομής, η ιδιαίτερη χάραξη και η όλο αναπηδήσεις επιφάνεια, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι βγήκε κόκκινη σημαία σε όλες τις περιόδους του Γκραν Πρι (FP1, FP2, FP3 και κατατακτήριες), αποτελούσαν ενδείξεις ότι ο αγώνας θα είναι εντυπωσιακός, κάτι που τελικά δε συνέβη.
Η σημασία της νίκης για τον Verstappen
Αυτή η νίκη έχει μεγάλη σημασία για τον Verstappen. Μέχρι τώρα ήταν ο μοναδικός Ολλανδός που έχει κερδίσει αγώνα στην ιστορία της Formula 1. Πλέον είναι και ο μοναδικός που Ολλανδός κερδίζει το Γκραν Πρι της πατρίδας του. Ακόμα, η νίκη στο Zandvoort έρχεται μετά από εκείνη στο Βέλγιο, χώρα πολύ σημαντική για τον οδηγό της Red Bull. Η μητέρα του είναι από το Βέλγιο και εκείνος έχει γεννηθεί εκεί, οπότε πλέον έχει κερδίσει αγώνα και στις δύο πατρίδες του. Επιπλέον, η Ολλανδία ενδιαφέρθηκε να διοργανώσει και πάλι Γκραν Πρι της Formula 1 λόγω της ύπαρξης του Verstappen και των επιδόσεών του, οπότε ήθελε να κερδίσει μπροστά στους συμπατριώτες του, όπως και έκανε.
Επόμενος αγώνας
Η επόμενη στάση της Formula 1 είναι το τριήμερο 10 – 12 Σεπτεμβρίου στην πίστα της Monza, εκεί όπου θα γίνει ο δεύτερος αγώνας sprint της χρονιάς. Πρόκειται για πίστα όπου επίσης αναμένεται ωραίο κλίμα λόγω των tifosi, παρά το γεγονός ότι η πίστα θα είναι γεμάτη κατά το ήμισυ.
Η αγωνιστική δράση θα ξεκινήσει στις 15:30, ώρα Ελλάδας με την πρώτη περίοδο των ελεύθερων δοκιμών.