Οι κατατακτήριες για το Γκραν Πρι Τουρκίας έκρυβαν πολύ δράμα, ειδικά στο Q1, αλλά και μία πολύ μεγάλη έκπληξη στο τέλος, καθώς η pole position κατέληξε στον Λανς Στρολ, με τη Racing point να κάνει το 1-3.
Q1
Το Q1 διακόπηκε δύο φορές. Η πρώτη ήταν λόγω της βροχής. Με την πίστα να είναι έτσι κι αλλιώς ολισθηρή και το νερό να αυξάνεται, ο Μάικλ Μάσι δεν είχε άλλη επιλογή. Ο αλυτάρχης αναγκάστηκε να βγάλει κόκκινη σημαία με 6:56 να απομένουν. Άλλωστε έβλεπε τα μονοθέσια να κινούνται πάρα πολύ αργά και παρόλα αυτά δεν μπορούσαν να διατηρήσουν την πορεία τους. Έτσι, όλοι οι οδηγοί επέστρεψαν στα pits.
Σταδιακά η βροχή σταμάτησε και για να στεγνώσει η πίστα πιο γρήγορα στην αγωνιστική διαδρομή μπήκαν οχήματα – σκούπες. Μετά από δύο γύρους που έκανε ο Μπερντ Μεϊλάντερ, ο οδηγός του αυτοκινήτου ασφαλείας έδωσε το ΟΚ ώστε να επανεκκινήσει η διαδικασία. Όταν αυτό έγινε όλοι οι οδηγοί έσπευσαν να βγουν για να κάνουν χρόνο. Ενδεικτικό του γεγονότος ότι η πίστα ήταν ακόμα σε άσχημη κατάσταση ήταν ότι ο Ραϊκόνεν, ο πιο έμπειρος οδηγός στην ιστορία της Formula 1, είχε τετ α κε ενώ κινούνταν ευθεία, μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα μετά την έξοδο του pit lane. Όμως η διαδικασία έμελλε να διακοπεί ακόμα μία φορά.
Αυτή τη φορά αιτία ήταν η έξοδος του Γκροζάν. Στη δεύτερη διακοπή το χρονόμετρο έδειχνε ότι απομένουν 3:30 για να ολοκληρωθεί.
Αυτή τη φορά η διακοπή κράτησε λιγότερο, με τους οδηγούς να βγαίνουν και πάλι μαζικά για να προλάβουν να κάνουν γύρο.
Καλύτερος όλων ήταν ο Φερστάπεν ο οποίος βελτίωσε κατά 8 δευτερόλεπτα τον χρόνο του, δείχνοντας ότι πλέον η αγωνιστική διαδρομή ήταν σε καλύτερη κατάσταση. Ωστόσο, πιο πίσω υπήρξαν και άλλα περιστατικά εξόδων και τετ α κε, με τον Λατιφί να είναι ο πιο άτυχος καθώς βρέθηκε στο χώμα με το μονοθέσιό του να κολλάει εκεί. Έτσι δεν είχε την ευκαιρία να διεκδικήσει κάτι καλύτερο.
Η πεντάδα των οδηγών που δεν κατάφερε να περάσει στο Q2 ήταν οι Μάγκνουσεν, Κβίατ, Ράσελ, Γκροζάν και Λατιφί.
Εντύπωση προκάλεσε η απόφαση των Ferrari, McLaren και Racing Point να τοποθετήσουν τα ενδιάμεσα ελαστικά στους οδηγούς τους, ενώ οι υπόλοιπες εφτά ομάδες επέλεγαν τα βρόχινα. Εν τούτοις, κανένας από τους 6 οδηγούς δεν αποκλείστηκε.
Q2
Στο Q2 είχαμε πιο ομαλή ροή, όμως και πάλι οι έξοδοι και τα τετ α κε δεν έλειψαν. Εν τούτοις, οι οδηγοί κατάφερναν να συνεχίσουν. Ο Φερστάπεν έδειχνε και πάλι να έχει τον καλύτερο ρυθμό. Μάλιστα, περίπου 2 λεπτά πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία βρέθηκε να είναι 3.474 δευτερόλεπτα ταχύτερος του δεύτερου, Μπότας. Τελικά ο Φερστάπεν ολοκλήρωσε το Q2 πρώτος, με τον Άλμπον πίσω του. Ωστόσο η διαφορά ανάμεσά τους έφτανε τα 1.989 δευτερόλεπτα.
Η Ferrari ήταν εκείνη που έδειξε να μη βολεύεται στη βροχή, καθώς οι οδηγοί της αποκλείστηκαν με τον Φέτελ στη θέση 12 και τον Λεκλέρκ στη 14, ενώ πολύ κακή εμφάνιση έκανε και η McLaren με τον Νόρις 11ο και τον Σάινθ 13ο. Ο πέμπτος οδηγός που αποκλείστηκε από τη συνέχεια ήταν ο Γκασλί, καταλαμβάνοντας τη 15η θέση.
Αντίθετα, πολύ εντυπωσιακή ήταν η Alfa Romeo. Ο Τζιοβινάτσι πέρασε στο Q3 ως πέμπτος και ο Ραϊκόνεν ως όγδοος. Η ιταλική ομάδα είχε πολύ καιρό να δει και τα δύο μονοθέσιά της στην πρώτη δεκάδα των κατατακτήριων δοκιμών. Όσο για φέτος, αυτή ήταν η πρώτη φορά.
Q3
Στο Q3 πλέον η πίστα ήταν αρκετά πιο στεγνή, όμως παρέμενε πολύ ολισθηρή, οπότε και πάλι οι οδηγοί πρεπε να κινούνται με ιδιαίτερη προσοχή, ειδικά όταν πατούσαν το γκάζι στην έξοδο των στροφών.
Ο Φερστάπεν έδειξε τις διαθέσεις του από την αρχή κάνοντας γύρο στο 1:52.326. Κατά τη διάρκειά του έβαψε μωβ και τα τρία sectors, καθώς βελτίωσε το χρόνο του σε όλο το μήκος της πίστας. Αν και η διαφορά από τον team mate του και τις Mercedes ήταν πάνω από 4 δευτερόλεπτα, ο Πέρες και ο Στρολ έκαναν την έκπληξη. Ο Μεξικανός κατάφερε να ξεπεράσει τον Ολλανδό και ο Καναδός να βρεθεί 1.795 δευτερόλεπτα πίσω του. Το μυστικό της βρετανικής ομάδας ήταν ότι χρησιμοποίησε την ενδιάμεση γόμα, αντίθετα με όλους τους υπόλοιπους.
Φυσικά αυτό δεν ξέφυγε από τις υπόλοιπες ομάδες, οι οποίες έσπευσαν να αλλάξουν ελαστικά στους οδηγούς τους.
Ακόμα πιο εντυπωσιακός ήταν ο Ραϊκόνεν, ο οποίος με βρόχινα ελαστικά πέρασε τον Στρολ και ανέβηκε στην τρίτη θέση.
Τα παραπάνω δείχνουν ότι εκείνη τη στιγμή η πίστα ήταν σε ιδιαίτερη κατάσταση. Τόσο τα βρόχινα, όσο και τα ενδιάμεσα, μπορούσαν να λειτουργήσουν εξίσου καλά και η διαφορά στις επιδόσεις ήταν θέμα οδηγού.
Με τα λεπτά να περνάνε ο Πέρες βελτίωνε περαιτέρω το χρόνο του. Την ίδια στιγμή ο Φερστάπεν διαμαρτυρόταν στην ομάδα του ότι δεν μπορούσε να οδηγήσει αρκετά γρήγορα με την ενδιάμεση γόμα. Μάλιστα, ο Μεξικανός έγινε ο πρώτος που έπεσε κάτω από το 1:50, κάνοντας χρόνο 1:49.321. Ως επιστέγασμα της επιλογής της Racing Point, με τη δεύτερη προσπάθειά του ο Στρολ ανέβηκε στη δεύτερη θέση. Έτσι, τη δεδομένη στιγμή η Racing point είχε κλειδώσει την πρώτη σειρά της εκκίνησης.
Ο Φερστάπεν κατάφερε να βελτιώσει το χρόνο του, όμως όχι αρκετά. Έτσι πέρασε απλά στη δεύτερη θέση, αφήνοντας τον Στρολ στην τρίτη. Ωστόσο ο Καναδός δεν είχε πει την τελευταία του λέξη. Με έναν πολύ γρήγορο γύρο ανέβηκε πρώτος και έμεινε εκεί μέχρι το τέλος, κατακτώντας την πρώτη pole position της καριέρας του, καθώς ο Φερστάπεν έμεινε 0.290 ολοκλήρωσε τον γύρο του 0.290 δευτερόλεπτα πιο αργά.
Η Racing Point είχε κάθε λόγο να πανηγυρίζει καθώς η pole του Στρολ συμπληρώθηκε από την τρίτη θέση του Πέρες. Δίπλα στον Μεξικανό θα εκκινήσει ο Άλμπον.
Στην πέμπτη θέση κατάφερε να βρεθεί ο Ρικιάρντο, με τον Χάμιλτον να μένει μόλις έκτος. Από την τέταρτη σειρά θα εκκινήσει ο Οκόν, έχοντας τον Ραϊκόνεν δίπλα του, σε ένα ανέλπιστα καλό αποτέλεσμα για την Alfa Romeo. Ο Μπότας περιορίστηκε στην ένατη θέση, ενώ ο Τζιοβινάτσι ολοκλήρωσε τη διπλή παρουσία της Alfa Romeo στην πρώτη δεκάδα.
Τα ρεκόρ
Τα περίεργα αποτελέσματα έφεραν κάποια ρεκόρ.
Για τον Στρολ είναι η πρώτη pole της καριέρας του. Για τον Πέρες η τρίτη θέση είναι η καλύτερη από την οποία έχει εκκινήσει ποτέ στη Formula 1. Μέχρι τώρα δεν είχε βρεθεί πάνω από την τέταρτη θέση, στην οποία έχει πλασαριστεί 9 φορές. Μία το 2012 με την Sauber, τέσσερις με την Force India (2014, 2015 δύο φορές, 2018) και τέσσερις με την Racing Point, όλες το 2020.
Όσο για την Alfa Romeo, η τελευταία φορά που είχε δύο μονοθέσια στην πρώτη δεκάδα ήταν η Αυστρία του 2019. Τότε ο Ραϊκόνεν κατετάγη έκτος και ο Τζιοβινάτσι έβδομος. Το καλύτερο πλασάρισμα του Φινλανδού τα δύο χρόνια που οδηγεί για την ιταλική ομάδα ήταν η πέμπτη θέση στη Γερμανία το 2019 και για τον Ιταλό η έβδομη που αναφέραμε.
Η Racing Point έχει εκμεταλλευτεί και στο παρελθόν βρόχινες συνθήκες για να πετύχει καλό αποτέλεσμα στις κατατακτήριες. Η πιο πρόσφατη ήταν το 2018 με τον Οκόν να παίρνει την τρίτη θέση και τον Πέρες την τέταρτη. Από τότε το καλύτερο αποτέλεσμά της σε κατατακτήριες ήταν η τρίτη θέση στην οποία βρέθηκε άλλες δύο φορές φέτος, στην Ουγγαρία και στον δεύτερο αγώνα του Σίλβερστον (Γκραν Πρι 70ης επετείου), με τον Στρολ και τον Χούλκενμπεργκ, αντίστοιχα.
Αν πάμε πιο πίσω, όμως, θα δούμε ότι ως Force India έχει κατακτήσει pole position. Ήταν το 2009, στο Βέλγιο και στο κόκπιτ βρισκόταν ο Τζιανκάρλο Φισικέλα.
Μετά την καρό σημαία
*Μετά τις κατατακτήριες υπήρξαν αλλαγές στην κατάταξη λόγω ποινών που δόθηκαν από τους αγωνοδίκες.
Ο Ράσελ από 18ος βρέθηκε τελευταίος επειδή χρησιμοποίησε νέα τμήματα στην υβριδική μηχανή.
Ο Σάινθ δέχτηκε ποινή τριών θέσεων επειδή εμπόδισε τον Πέρες κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων και ο Νόρις δέχτηκε ποινή πέντε θέσεων επειδή δε μείωσε επαρκώς την ταχύτητά του όταν εμφανίστηκαν κίτρινες σημαίες.
Οι αλλαγές επηρεάζουν τις θέσεις εκτός της πρώτης δεκάδας. Έτσι, ξεκινώντας από την 11η θέση, η κατάταξη έχει ως εξής.
Φέτελ, Λεκλέρκ, Γκασλί, Μάγκνουσεν, Σάινθ, Νόρις, Κβίατ, Γκροζάν, Λατιφί και Ράσελ.
Όσο για τον poleman, Λανς Στρολ, κινδύνευσε να χάσει την πρώτη θέση καθώς οι αγωνοδίκες εξέτασαν πώς συμπεριφέρθηκε όταν βγήκαν κίτρινες σημαίες, όμως τελικά δε βρήκαν να έχει κάνει κάτι επιλήψιμο και το αποτέλεσμα δεν άλλαξε.