Ο πιο σύντομος αγώνας στην ιστορία της Formula 1 και ένας από τους πιο ιδιαίτερους ήταν εκείνος στο Βέλγιο. Η καταρρακτώδης βροχή που έπεφτε χωρίς σταματημό κράτησε την περισσότερη ώρα τα μονοθέσια στο pit lane, με εξαίρεση ελάχιστους γύρους που έγιναν πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Η απροσδόκητη τροπή του αγώνα είχε αποτέλεσμα ο Russell να πάρει το πρώτο βάθρο της καριέρας του και να γράψει διάφορα ρεκόρ για τον ίδιο και την ομάδα του.
Πάμε να δούμε αναλυτικά τι έγινε.
Γκραν Πρι Βελγίου, ο Mick Schumacher με το κράνος του πατέρα του
Με 25 λεπτά καθυστέρηση λόγω της έντονης βροχής ξεκίνησε ο γύρος σχηματισμού, με τους οδηγούς να αναφέρουν πολύ μειωμένη ορατότητα παρά το γεγονός ότι κινούνταν πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Ακόμα, ακούσαμε στο team radio ο Norris να λέει ότι έχει έντονη υδρολίσθηση, ενώ βλέπαμε τους οδηγούς να διαλέγουν διαφορετικές γραμμές ο καθένας προκειμένου να αποφύγουν το spray από τους προπορευόμενους.
Τελικά μετά από δύο γύρους σχηματισμού αποφασίστηκε ότι η διαδικασία της εκκίνησης θα καθυστερήσει περαιτέρω, με τα μονοθέσια να παρατάσσονται στο pit lane, πίσω από το safety car.
Εν τω μεταξύ η Red Bull δούλευε πάνω στο μονοθέσιο του Perez και προσπαθούσε να πείσει την FIA να του επιτραπεί να συμμετάσχει στον αγώνα. Ο Μεξικανός είχε έξοδο στη στροφή 6 (την αριστερή του συμπλέγματος Les Combes), στην οποία κατέστρεψε το μπροστά δεξιά μέρος του μονοθεσίου του ενώ πήγαινε για να πάρει θέση στο grid. Υπό κανονικές συνθήκες δεν υπήρχε αρκετός χρόνος για επιδιορθώσεις, όμως οι καθυστερήσεις στην εκκίνηση έδωσαν τον απαιτούμενο χρόνο στους μηχανικούς να επιδιορθώσουν το μονοθέσιο με τον αριθμό 11.Τελικά οι αγωνοδίκες επέτρεψαν στον οδηγό της Red Bull να συμμετάσχει κανονικά στον αγώνα.
Μετά από ώρες αναμονής, αποφασίστηκε να εκκινήσει ο αγώνας. Σύμφωνα με τους κανονισμούς, αν συμπληρωθούν πάνω από δύο γύροι αλλά λιγότερο από το 75% του αγώνα, τότε όσοι τερματίσουν παίρνουν μισούς βαθμούς. Η τελευταία φορά που δόθηκαν μισοί βαθμοί ήταν στη Μαλαισία του 2009, όταν ο αγώνας διακόπηκε και τότε λόγω βροχής, με τον Button να είναι ο νικητής.
Τα μονοθέσια στο Spa βγήκαν από το pit lane στις 19:18 ώρα Ελλάδας, πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Από εδώ και μετά άρχισε και η καταμέτρηση των γύρων, καθώς ο δεύτερος γύρος προθέρμανσης που έγινε νωρίτερα δεν είχε καταμετρηθεί ως γύρος αγώνα.
Όταν ολοκληρώθηκαν δύο γύροι, βγήκε κόκκινη σημαία οπότε τα μονοθέσια επέστρεψαν στο pit lane, με τον γύρο εισόδου να είναι ο τρίτος που καταμετρήθηκε ως ολοκληρωμένος.
Ταυτόχρονα, στους τηλεοπτικούς δέκτες είχε εμφανιστεί μια αντίστροφη μέτρηση. Αυτός ήταν ο χρόνος που απέμενε σύμφωνα με τους κανονισμούς, μέχρι τη στιγμή που δε θα μπορούσε πλέον να ανακοινωθεί κάποια απόφαση για εκκίνηση του αγώνα. Η χρονική στιγμή για αυτό το όριο ήταν στις 20:18, ώρα Ελλάδας.
Τελικά αποφασίστηκε ότι δε θα υπάρξει άλλη δράση στην πίστα και κηρύχτηκε η λήξη του αγώνα, με την κατάταξη να είναι η ίδια με εκείνη των κατατακτήριων. Μοναδικές αλλαγές ήταν ο Norris που αντί για την ένατη θέση εκκίνησε από τη 14η λόγω αντικατάστασης του κιβωτίου μετά το ατύχημα που είχε στις στροφές Eau Rouge και Raidillon και ο Perez που τερμάτισε τελευταίος, λόγω του ατυχήματος που είχε πηγαίνοντας για να πάρει θέση στο grid.
Έτσι, νικητής ανακηρύχθηκε ο Verstappen (12.5 βαθμοί), με τον Russell δεύτερο (9 βαθμοί) και τον Hamilton τρίτο (7.5 βαθμοί). Ο Ricciardo ήταν τέταρτος (6 βαθμοί) με πέμπτο τον Vettel (5 βαθμοί) και έκτο τον Gasly (4 βαθμοί). Στην έβδομη και όγδοη θέση οι Ocon (3 βαθμοί) και Leclerc (2 βαθμοί), με τους Latifi (1 βαθμοί) και Sainz (0.5 βαθμός) στις θέσεις 9 και 10.
Αυτός ήταν ο πιο σύντομος αγώνας στην ιστορία της Formula 1, καθώς ολοκληρώθηκαν μόλις 3 γύροι.
Όσον αφορά τη Williams και τον Russell υπάρχουν μερικά ενδιαφέροντα στατιστικά. Η Williams τερμάτισε για δεύτερο συνεχή αγώνα στους βαθμούς, για πρώτη φορά μετά τη Βραζιλία και το Αμπού Ντάμπι του 2017. Ωστόσο, για να βρούμε συνεχόμενη διπλή βαθμολόγηση, πρέπει να πάμε στην Ιταλία και το Βέλγιο του 2016. Σχετικά με το βάθρο, αυτό ήταν το πρώτο της ομάδας από το Αζερμπαϊτζάν του 2017 και την τρίτη θέση του Stroll, ενώ η δεύτερη θέση είναι κάτι άγνωστο για τη Williams από το Αμπού Ντάμπι του 2014 με τον Massa.
Αυτό ήταν το πρώτο βάθρο του Russell στην καριέρα του στη Formula 1 και μόλις ο τρίτος τερματισμός του στους βαθμούς. Μάλιστα, το Βέλγιο του 2021 ήταν το Γκραν Πρι αριθμός 50 στη Formula 1 για τον οδηγό της Williams, οπότε το γιόρτασε με τον καλύτερο τρόπο.
Το γεγονός ότι δόθηκαν μισοί βαθμοί σημαίνει ότι ο Verstappen πλησίασε τον Hamilton στη βαθμολογία, όμως κατά 5 βαθμούς, έτσι η διαφορά τους πλέον είναι μόλις 3 βαθμοί. Ο Hamilton έχει 202.5 βαθμούς, έναντι 199.5 του Ολλανδού. Στην τρίτη θέση είναι ο Norris με 113 βαθμούς και στην τέταρτη ο Bottas με 108. Την πρώτη πεντάδα κλείνει ο Perez με 104 βαθμούς.
Στο πρωτάθλημα κατασκευαστών η Red Bull επίσης μείωσε την απόσταση κατά 5 βαθμούς, με τη διαφορά πλέον να έχει μειωθεί στους 7. Η βαθμολογία είναι 310.5 βαθμοί για τη Mercedes, 303.5 για τη Red Bull, 169 για τη McLaren και 165.5 για τη Ferrari. Alpine και Renault είναι κοντά με 80 και 72 βαθμούς αντίστοιχα, ενώ η Williams έφτασε αισίως τους 20 βαθμούς, σε μια χρονιά που οι άνθρωποι της ομάδας δεν περίμεναν ούτε καν διψήφιο νούμερο. Στην προτελευταία θέση είναι η Alfa Romeo με τρεις και η Haas είναι η μόνη που δεν έχει βαθμολογηθεί.
Η συνέχεια του πρωταθλήματος για το 2021 δίνεται στην ανακαινισμένη πίστα του Zandvoort, με τη Formula 1 να επιστρέφει στην Ολλανδία, πατρίδα του Verstappen, για πρώτη φορά μετά το 1985. Τότε είχε νικήσει ο Niki Lauda και πάλι στο Zandvoort, όμως η πίστα είχε σημαντικά διαφορετική χάραξη. Το Γκραν Πρι στην Ολλανδία είναι προγραμματισμένο για το τριήμερο 3 – 5 Σεπτεμβρίου.