Μία επική ανατροπή που ξεκίνησε το Σάββατο ολοκλήρωσε την Κυριακή ο Hamilton και η Mercedes, πετυχαίνοντας το αδιανόητο. Να κερδίσει ενώ εκκινούσε από τη δέκατη θέση. Πρόκειται για κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στο Interlagos ενώ είναι μία από τις ελάχιστες φορές που ένας οδηγός καταφέρνει κάτι αντίστοιχο στην ιστορία της Formula 1.
Εκκίνηση
Όταν έσβησαν τα πέντε κόκκινα φώτα ο Bottas έκανε καλή εκκίνηση όμως ο Verstappen έκανε καλύτερη, με αποτέλεσμα να στρίψει πρώτος και να αφήσει πίσω του τον Φινλανδό. Ενδεικτικά, η αντίδραση του Bottas ήταν 0.30 δευτερόλεπτα ενώ εκείνη του Ολλανδού 0.31. Εν τούτοις, ο οδηγός της Red Bull κατάφερε να επιταχύνει ταχύτερα και έστριψε πρώτος.
Την ίδια στιγμή, λίγες θέσεις πιο πίσω ο Norris είχε φύγει πολύ καλά και είχε βρεθεί δίπλα στον Sainz που ήταν μπροστά του, όμως αυτό δεν πήγε καλά. Η McLaren και η Ferrari είχαν επαφή από την οποία ο Βρετανός έπαθε κλατάρισμα πίσω αριστερά.
Στο μέσον του grid ο Hamilton έκανε πολύ καλή εκκίνηση και στο τέλος του πρώτου γύρου ολοκλήρωσε την προσπέραση στον Vettel παίρνοντας την έκτη θέση, ενώ στο ίδιο σημείο έναν γύρο αργότερα ανέβαινε στην πέμπτη θέση προσπερνώντας τον Sainz. Συνεχίζοντας την ταχύτατη άνοδό του στον πέμπτο γύρο είχε φτάσει πίσω από τον Bottas ο οποίος τον άφησε να προσπεράσει χωρίς δεύτερη σκέψη.
Ο Hamilton σε θέση βάθρου ήδη
Έτσι, με 66 γύρους να απομένουν ο Hamilton ήταν τρίτος και απείχε 4.5 δευτερόλεπτα από τον Perez, ο οποίος με τη σειρά του ήταν 1.5 δευτερόλεπτα μακριά από τον Verstappen. Δηλαδή ο Βρετανός απείχε από την κορυφή μόλις 6 δευτερόλεπτα, παρά το γεγονός ότι εκκινούσε από τη δέκατη θέση.
Βοήθεια από την τύχη
Εκείνη τη στιγμή η τύχη του χαμογέλασε. Ο Tsunoda είχε επιχειρήσει δύο γύρους νωρίτερα να προσπεράσει τον Stroll στην πρώτη στροφή χωρίς επιτυχία. Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν ο Ιάπωνας την AlphaTauri να χτυπήσει τον Καναδό της Aston Martin. Αν και οι δύο οδηγοί κατάφεραν να συνεχίσουν, πλέον υπήρχαν στην πίστα πολλά θραύσματα. Οι αγωνοδίκες εξέτασαν το συμβάν και μερικούς γύρους αργότερα ανακοίνωσαν ποινή 10 δευτερολέπτων για τον Tsunoda.
Προκειμένου να απομακρυνθούν τα θραύσματα έπρεπε να οριοθετηθεί ο ρυθμός, οπότε βγήκε το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Αυτό σημαίνει ότι οι διαφορές μηδενίστηκαν, ενώ η κατάταξη στην πρώτη δεκάδα ήταν Verstappen, Perez, Hamilton, Bottas, Leclerc, Sainz, Vettel, Gasly, Ocon και Ricciardo.
Το safety car έμεινε στην πίστα μέχρι και τον γύρο 9. Με τη Mercedes να έχει σημαντικό προβάδισμα στην “ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, ο Verstappen περίμενε μέχρι την τελευταία στιγμή για να πατήσει το γκάζι.
Μάχη με περιορισμούς για τον Bottas
Στις πρώτες θέσεις ο Bottas έδωσε μία πάρα πολύ έντονη μάχη με τον Leclerc ο οποίος πίεζε για προσπέραση. Ο Φινλανδός, λοιπόν, έπρεπε να παίξει άμυνα απέναντι στον Μονεγάσκο της Ferrari όμως δεν ήταν σε θέση να πατήσει το γκάζι όσο ήθελε, καθώς δεν έπρεπε να προσπεράσει τον Hamilton ο οποίος ακόμα δεν είχε προλάβει να απομακρυνθεί.
Εικονικό αυτοικίνητο ασφαλείας
Η δράση επανήλθε, λοιπόν, όμως διακόπηκε ξανά καθώς επιβλήθηκε καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας. Ο Schumacher προσπάθησε να προσπεράσει τον Raikkonen στην πρώτη στροφή όμως είχε μια αποσταθεροποίηση, χτύπησε με την Alfa Romeo και έσπασε η μπροστά αεροτομή του, γεμίζοντας ξανά την αγωνιστική διαδρομή με συντρίμμια.
Μάχη Hamilton – Perez
Το καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας σταμάτησε στον γύρο 14. Εκείνη τη στιγμή οι πρωτοπόροι είχαν περάσει τη στροφή 4 και βρίσκονταν στη σύντομη ευθεία για τη στροφή 5, οπότε ο Hamilton δεν μπόρεσε να απειλήσει τον Perez με τη μεγαλύτερη τελική ταχύτητα της Mercedes.
Ο Hamilton έμενε κοντά στον Perez όμως ο Verstappen είχε αρχίσει να απομακρύνεται. Εκείνη τη στιγμή ο Μεξικανός ακούστηκε να ζητάει στο team radio από την ομάδα του να πει στον Verstappen να μείνει πιο κοντά ώστε να του δώσει DRS.
Ο διεκδικητής του πρωταθλήματος δε βοήθησε τον team mate του, έτσι στον γύρο 18 ο Hamilton κατάφερε να προσπεράσει τον Perez από την εξωτερική της πρώτης στροφής. Ωστόσο η μάχη δεν είχε τελειώσει. Ο οδηγός της Red Bull εκμεταλλεύτηκε το γεγονός ότι είχε DRS ανάμεσα στις στροφές 3 και 4 για να βρεθεί και πάλι μπροστά.
Η αλλαγή αυτή δεν κράτησε για πολύ. Στο επόμενο πέρασμα από την ευθεία εκκίνησης/τερματισμού ο 7 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής προσπέρασε ξανά και παγιώθηκε στη δεύτερη θέση.
Μία θέση μακριά από την κορυφή
Πλέον η απόσταση από τον Verstappen που ήταν πρώτος βρισκόταν στα 3.5 με 3.8 δευτερόλεπτα.
Σταδιακά αυτή άρχισε να μειώνεται όμως με αργό ρυθμό. Προκειμένου να ανέβει 8 θέσεις στην κατάταξη ο Hamilton είχε πιέσει πολύ τα ελαστικά του, οπότε πλέον ακολούθησε έναν πιο ήπιο ρυθμό, ώστε να μην αναγκαστεί να κάνει pit stop πολύ νωρίς.
Πρωτοβουλία από τη Mercedes
Με τη διαφορά Hamilton-Verstappen να είναι σταθερή η Mercedes ήταν εκείνη που έκανε την πρώτη κίνηση και έφερε τον Hamilton στα pits για να του βάλει τη σκληρή γόμα ελαστικών. Προκειμένου να μη βρεθεί με μειονέκτημα η Red Bull έκανε το ίδιο στον επόμενο γύρο και έφερε στα pits τον Verstappen.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η διαφορά ανάμεσα στους δύο πρωτοπόρους του πρωταθλήματος να πέσει στα 1.5 δευτερόλεπτα. Επιπλέον, οι δύο οδηγοί είχαν πέσει στις θέσεις 2 και 3, ενώ στην κορυφή βρισκόταν ο Bottas, ο οποίος θα μπορούσε να παίξει ρόλο και να βοηθήσει τον team mate του.
Εικονικό αυτοίνητο ασφαλείας ξανά και εκμετάλλευσή του από τη Mercedes
Ο Bottas δεν έπαιξε τον ρόλο που θα περίμενε κάποιος τελικά, όμως υπήρχε καλός λόγος γι’ αυτό. Στον γύρο 31 επιβλήθηκε καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας ξανά. Αυτή τη φορά ο λόγος ήταν ότι έφυγε ένα κομμάτι ανθρακονήματος από τον Stroll στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, το οποίο έμεινε στην αγωνιστική διαδρομή.
Η Mercedes, λοιπόν, εκμεταλλεύτηκε αυτό το εικονικό αυτοκίνητο ασφαλείας ώστε να βάλει τον Bottas στα pits. Με αυτόν τον τρόπο ο Φινλανδός έχασε μόλις 11 δευτερόλεπτα και όχι 21, όπως είναι το σύνηθες. Χάρη σε αυτή την κίνηση ο δεύτερος οδηγός της Mercedes προσπέρασε τον Perez και βρέθηκε και 4.5 δευτερόλεπτα μπροστά του, χωρίς να χρειαστεί να δώσει μάχη στην πίστα.
Στην κορυφή η μάχη είχε αποκτήσει διάρκεια. Αν και η διαφορά έπεσε κάποια στιγμή ακόμα και κάτω από το 1 δευτερόλεπτο, στη συνέχεια ανέβηκε λίγο πάνω από αυτό το όριο και κινούνταν σταθερά γύρω από αυτό το σημείο.
Alonso εναντίιον Vettel
Στους γύρους 39 και 40 αναβίωσε μία μάχη απ’ τα παλιά. Ο Vettel βρέθηκε πίσω από τον Tsunoda και τον Γερμανό ακολουθούσε ο Alonso. οι δύο πρωταθλητές προσπέρασαν με τη βοήθεια του DRS τον rookie της ALphaTauri μπαίνονντας στον γύρο 39, ενώ στο επόμενο πέρασμα ο Ισπανός βρέθηκιε μπροστά από τον τέσσερις φορές παγκόμσιο πρωταθλητή.
Ο δεύτερος γύρος των pit stop
Στον γύρο 41 ο Verstappen μπήκε για τη δεύτερη αλλαγή ελαστικών, ώστε να μη δώσει το πλεονέκτημα του undercut στη Mercedes ξανά. Ωστόσο, η γερμανική ομάδα δεν ακολούθησε και άφησε τον Hamilton στην πίστα, επιλέγοντας τελικά να τον καλέσει στα pits στον γύρο 44.
Ο Verstappen πέρασε ξανά μπροστά και μάλιστα η διαφορά ανέβηκε στα 2.4 δευτερόλεπτα, όμως ο Βρετανός είχε πλέον 3 γύρους πιο φρέσκα ελαστικά.
Μετά από αυτές τις κινήσεις οι δύο οδηγοί της Mercedes διαμαρτυρήθηκαν για τη στρατηγική. Ο Hamilton είπε ότι ήθελε τη μεσαία γόμα και όχι τη σκληρή την οποία τελικά του τοποθέτησαν, ενώ ο Bottas θεώρησε ότι η ομάδα “πέταξε” ένα εύκολο 1-2.
Η τελική μάχη Hamilton – Verstappen
Η διαφορά Hamilton – Verstappen άρχισε και πάλι να μειώνεται. Στον γύρο 47 έπεσε κάτω από το 1 δευτερόλεπτο και είχε DRS. Στον γύρο 48 εκμεταλλεύτηκε ξανά τις μειωμένες αεροδυναμικές αντιστάσεις και βρέθηκε δίπλα στον μεγάλο του αντίπαλο.
Ο Verstappen φρέναρε πολύ αργά ώστε να γλιτώσει την προσπέραση, ενώ ταυτόχρονα άνοιξε την τροχιά του, ώστε να εκμεταλλευτεί τη θέση. Τελικά κατάφερε να κρατήσει την πρωτοπορία όμως το περιστατικό σημειώθηκε από τους αγωνοδίκες για εξέταση.
Τελικά οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να μη δώσουν κάποια ποινή, ενώ ο Hamilton συνέχιζε να βρίσκεται σε ζώνη DRS πίσω από τον Verstappen. Σε όλα τα περάσματα η διαφορά ήταν 0.4 δευτερόλεπτα στο τέλος της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού, όμως μέχρι την έξοδο από τη στροφή 3 ανέβαινε στα 0.7 δευτερόλεπτα και η δεύτερη ευθεία δεν ήταν αρκετή για να ολοκληρωθεί η προσπέραση.
Αυτό πήγε να γίνει στον γύρο 58. Ο Βρετανός βρέθηκε δίπλα στον Ολλανδό στη δεύτερη ευθεία όμως και πάλι ο Verstappen κατάφερε να κρατήσει τη θέση του παίρνοντας την εσωτερική.
Ωστόσο, η άμυνα δεν κράτησε για πάντα στον γύρο 59 ο Hamilton έφτασε και πάλι σε απόσταση βολής. Πλησίασε πάρα πολύ στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού και κατάφερε να κάνει αυτό που δεν είχε κάνει τις προηγούμενες δύο φορές. Να πάρει την πρωτοπορία.
Μάλιστα ο Ολλανδός έκανε μερικά ζιγκ-ζαγκ, κίνηση μη αποδεκτή από τους κανονισμούς, όμως αυτό δεν απέτρεψε την απώλεια της πρώτης θέσης.
Μετά την προσπέραση η διαφορά άνοιγε αρκετά γρήγορα και στον γύρο 68 από τους 71 είχε φτάσει στα 7 δευτερόλεπτα.
Τερματισμός και κατάταξη
Στους γύρους που απέμεναν δεν άλλαξε κάτι. Το μόνο που μπόρεσε να κάνει η Red Bull ήταν να βάλει τον Perez στο pits για μαλακά ελαστικά, ώστε να κάνει ταχύτερο γύρο και να μην πάρει ο Hamilton τον ένα βαθμό.
Τελικά ο 7 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής είδε πρώτος την καρό σημαία, με τον Verstappen στη δεύτερη θέση 1.5 δευτερόλεπτα πίσω του και τον Bottas στην τρίτη.
Ο Perez κατάφερε να κάνει τον ταχύτερο γύρο ενώ τερμάτισε τέταρτος, μπροστά από τις δύο Ferrari των Leclerc και Sainz. Έβδομος πέρασε τη γραμμή τερματισμού ο Gasly. Η Alpine πέτυχε διπλή βαθμολόγηση με τους Ocon και Alonso στις θέσεις 8 και 9, ενώ τη βαθμολογούμενη δεκάδα συμπλήρωσε ο Norris, πετυχαίνοντας να επανέλθει από το κλατάρισμα της εκκίνησης.
Στατιστικά
Κανένας οδηγός δεν είχε καταφέρει ποτέ να κερδίσει στο Interlagos εκκινώντας από τη δέκατη θέση. Tο επόμενο καλύτερο αποτέλεσμα στη συγκεκριμένη πίστα ήταν η νίκη να επιτευχθεί με εκκίνηση από την όγδοη θέση, κάτι που είχε πετύχει το 2003 ο Giancarlo Fisichella οδηγώντας για λογαριασμό της Jordan, σε έναν αγώνα με πολύ παράξενο φινάλε και μπέρδεμα για την πρώτη θέση, το οποίο ξεκαθάρισε στον επόμενο αγώνα, εκείνον της Imola.
Ακόμα, ήταν ένα εντυπωσιακό στατιστικό συνολικά στην ιστορία της Formula 1. Μόλις 10 ήταν οι αγώνες σε σύνολο 1.053 (η Βραζιλία ήταν ο αριθμός 1.054) που ένας οδηγός κέρδισε εκκινώντας από τη δέκατη θέση.
Με αυτή τη νίκη ο Hamilton έφτασε τις 101 και η Mercedes τις 122, ήταν το βάθρο αριθμός 57 για τον Verstappen, ό έκτος ταχύτερος γύρος του Perez, ενώ ο Bottas εκκίνησε από την pole position για 20η φορά στην καριέρα του.
Πρωτάθλημα
Μετά τη Βραζιλία το προβάδισμα του Verstappen μειώθηκε στους 14 βαθμούς με τρεις αγώνες να απομένουν, σε Κατάρ, Σαουδική Αραβία και Αμπού Ντάμπι. Ο Ολλανδός έχει 332.5 βαθμούς ενώ ο 7 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής έχει 318.5.
Στο πρωτάθλημα οδηγών η Mercedes πήρε ανάσα. Πριν τον αγώνα η διαφορά ήταν στον 1 βαθμό, όμως τώρα ανέβηκε στους 11 με τη γερμανική ομάδα να έχει 521.5 βαθμούς και την αυστριακή 510.5. Στη μάχη της τρίτης θέσης η Ferrari δείχνει ότι θα επικρατήσει τελικά της McLaren, καθώς έφυγε από το Interlagos με 287.5 βαθμούς έναντι 256. AlphaTauri και Alpine συνεχίζουν να έχουν ακριβώς την ίδια συγκομιδή, με 112 βαθμούς για την κάθε μία.
Η Aston Martin είναι μόνη της με 68, η Williams με 23 και η Alfa Romeo με 11, ενώ η Haas δεν έχει βαθμολογηθεί.
Η συνέχεια
Το επόμενο Γκραν Πρι είναι προγραμματισμένο να γίνει στο Κατάρ, 19 – 21 Νοεμβρίου. Σε αυτό η Formula 1 επιστρέφει στην κλασική μορφή του αγωνιστικού τριημέρου, καθώς η Βραζιλία ήταν το τελευταίο από τα τρία με αγώνα sprint για φέτος. Ο αγώνας την Κυριακή θα εκκινήσει στις 16:00, ενώ η δράση την Παρασκευή θα αρχίσει από τις 12:30 το μεσημέρι.