H Fοrmula 1 διαχρονικά, είναι ένα εργαστήρι της αυτοκίνησης, από τον μεταβλητό χρονισμό, την υβριδική τεχνολογία, την εξοικονόμηση καυσίμου, ως την αεροδυναμική απόδοση, το βάρος και την τεχνολογία καυσίμων – λιπαντικών.
Από τους αγώνες ξεπήδησαν πολλές ιδέες, μέσα σ’ αυτούς εξελίχθηκαν και μετά εφαρμόστηκαν στα καθημερινά αυτοκίνητα.
Ας παραδεχτούμε μια αλήθεια: Δεν υπάρχουν τα υλικά, ούτε η απαραίτητη ηλεκτρική ενέργεια για να κινηθούμε όλοι ηλεκτρικά, όσο κι αν το θέλουμε.
Βιοκαύσιμα
Τούτου δοθέντος είναι προφανές πως το πρόβλημα των μετακινήσεων δεν θα το λύσει η αμιγής ηλεκτροκίνηση.
Η Aramco (εταιρεία πετρελαιοειδών της Σαουδικής Αραβίας) εξελίσσει βιοκαύσιμα που δεν βασίζονται στην καύση ορυκτού άνθρακα και χρησιμοποιεί ως όχημα επικοινωνίας την Fοrmula 1, για να δείξει ότι αυτό είναι το μέλλον των μεταφορών.
Προς επίρρωση η ομάδα της Mercedes F1 χρησιμοποίησε σε 16 φορτηγά βιοκαύσιμα για το ταξίδι σε τρία Ευρωπαϊκά Γκραν Πρι σε Σπα, Ζάντφορτ, Μόντσα.
Καθώς έχει τεθεί ένας φιλόδοξος στόχος από τη Formula 1 να μηδενιστούν οι εκπομπές ορυκτού άνθρακα ως το 2030, η ομάδα έκανε ένα πείραμα για να δει πόσο λιγότερες εκπομπές θα υπάρχουν με χρήση βιοκαυσίμων.
Προστασία περιβάλλοντος
Η απόσταση που διανύθηκε από το Σπα στο Ζάντφορτ και από εκεί στη Μόντσα ήταν 1.400 χλμ. Η χρήση του βιοκαυσίμου με κωδικό HVO 100 είχε ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση 44 τόνων CO2, οι εκπομπές μειώθηκαν κατά 89%.
Το Hydrotreated Vegetable Oil (HVO 100) είναι ένα καύσιμο που προέρχεται κατά 100% από ανανεώσιμες πηγές χωρίς ορυκτό άνθρακα. Προέρχεται από οργανικές ύλες και απόβλητα.
Η μείωση εκπομπών ρύπων περιλαμβάνει και τα οξείδια του αζώτου. Τα βιοκαύσιμα χρησιμοποιούνται ήδη στη Formula 1 όπου το E10 είναι φέτος στο 10% και θα πάει στο 100% το 2026.
Ίδια απόδοση, λιγότερη κατανάλωση, μηδενικές εκπομπές CO2, εννέα χρόνια μετά το πέρασμα στην υβριδική εποχή, ήρθε η ώρα για το επόμενο βήμα.
Η Formula 1 όπως ίσως γνωρίζετε εξηλεκτρίστηκε το 2009 με το KERS.
H πολυπλοκότητα και το κόστος καθυστέρησαν την πλήρη μετάβαση σε υβριδικές μηχανές έως το 2014.
Το πέρασμα στην υβριδική εποχή έφερε την απόλυτη κυριαρχία της Mercedes, που σάρωσε τα πρωταθλήματα κατασκευαστών και τις νίκες τα προηγούμενα οκτώ χρόνια. Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που η γερμανική εταιρεία δεν πρωταγωνιστεί και δεν έχει πάρει νίκη στην υβριδική εποχή.
Η Formula 1 λόγω πανδημίας αναγκάστηκε να λάβει δραματικές αποφάσεις περικοπών του κόστους.
Μια από αυτές ήταν το πάγωμα της εξέλιξης των σημερινών υβριδικών μηχανών (Honda, Mercedes, Ferrari, Alpine) ως και το 2025.
Στο πνεύμα αυτό έρχεται τώρα το τεχνικό επιτελείο της FIA σε συνεργασία με τις ομάδες του Technical Working Group να διαμορφώσει το πλαίσιο της επόμενης μέρας στις υβριδικές μηχανές.
Στόχοι η προσέλκυση νέων κατασκευαστών (η Audi θα μπει ως κατασκευαστής μοτέρ το 2026), η ανάπτυξη τεχνολογίας που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρέως στα αυτοκίνητα παραγωγής και η απανθρακοποίηση.
Οι αλλαγές στους υβριδικούς κινητήρες το 2026
* Θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά βιοκαύσιμα, τα οποία εξελίσσονται σε συνεργασία με την ARAMCO.
* Δεν θα υπάρχει καύση άνθρακα προερχόμενου από ορυκτά καύσιμα. Τα καύσιμα θα προέρχονται είτε από σκουπίδια είτε από στοιχεία της ατμόσφαιρας.
* Ο θερμικός υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας V6 1.6 λίτρων παραμένει.
* Ο ηλεκτροκινητήρας θα αποδίδει τριπλάσια ισχύ (350 kw ή 476 ίππους). Σήμερα ο συνδυασμός των δύο ηλεκτροκινητήρων (MGUK – MGUH) αποδίδει 120 kw.
* Καταργείται ο μικρός ηλεκτροκινητήρας που εδράζεται πάνω στον άξονα του turbo και περιστρέφεται στις 125.000 σ.α.λ. λόγω πολυπλοκότητας κατασκευής.
* Η κατάργηση του MGUH, που ουσιαστικά εξαφάνιζε την υστέρηση του turbo, θα αποτελέσει μια πρόκληση για τους οδηγούς, οι οποίοι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μια διαφορετική καμπύλη ροπής.
* Η συνολική απόδοση της υβριδικής μηχανής θα παραμείνει στους 1.000 ίππους, αλλά η κατανάλωση καυσίμου θα πέσει από τα 100 κιλά στα 70 κατά τη διάρκεια του αγώνα.
* Θυμίζουμε ότι το 2013 η κατανάλωση καυσίμου για παραπλήσιο ρυθμό στον γύρο ήταν 160 κιλά τον αγώνα. Πλέον αντί να μιλάμε για μέγιστη ροή καυσίμου, θα μιλάμε για μέγιστη ροή ενέργειας (χημική + ηλεκτρική).
* Όλο το ηλεκτρικό σύστημα θα ενσωματωθεί στο σασί για μεγαλύτερη ασφάλεια και ελαχιστοποίηση της πιθανότητας να έχουμε διαρροή υψηλής τάσης.
* Πέρα από τον περιορισμό της χρήσης 3 υβριδικών μηχανών ανά σεζόν που ισχύει και σήμερα, θα τεθεί και όριο προϋπολογισμού για την εξέλιξη και κατασκευή υβριδικών μηχανών ώστε να κρατηθούν χαμηλά τα κόστη.
* Θα πρέπει να είναι ανακυκλώσιμα σε υψηλό ποσοστό τα υλικά των υβριδικών μηχανών.