Σαν σήμερα, πριν 15 χρόνια η Formula 1 έζησε μία από τις χειρότερες στιγμές της ιστορίας της. Το σκάνδαλο «crashgate» το οποίο επηρεάζει τις συνθήκες ακόμα και σήμερα.
Το 2008, ήταν μία ιδιαίτερη σεζόν για τη Formula 1. Αρχικά η McLaren επέστρεψε στην κορυφή με τον Λιούις Χάμιλτον μετά από εννέα χρόνια. Αυτό, ήταν μάλιστα το πρώτο από τα επτά πρωταθλήματα που έχει κατακτήσει στην καριέρα του ο Βρετανός.
Ένα άλλο συμβάν που έχει, ωστόσο, μείνει στην ιστορία από εκείνη τη χρονιά, είναι το σκλάνδαλο «crashgate».
Στον πρώτο αγώνα που έγινε ποτέ στη Marina Bay, ο Νέλσον Πικέ Τζούνιορ, έριξε σκόπιμα -όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων- την Renault του στον τοίχο, μετά από τετακέ, επιτρέποντας στον ομόσταυλό του, Φερνάντο Αλόνσο, να κάνει ένα «δωρεάν» pit stop πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας.
Ως αποτέλεσμα, ο Ισπανός παρέμεινε επικεφαλής και αργότερα κέρδισε τον αγώνα.
Στο σχέδιο συμμετείχε ο Πικέ, ο αρχιμηχανικός Πατ Σαιμοντς και ο Γενικός Διευθυντής της ομάδας Φλάβιο Μπριατόρε. Ο τελευταίος αποκλείστηκε επ’ αόριστον από τη Formula 1, όμως το 2013 του επέτρεψαν να επιστρέψει. Η ποινή της Renault, ήταν αρχικά διετής αποκλεισμός αλλά αργότερα της δόθηκε αναστολή.
Formula 1: Το crashgate δίνει «πάτημα» στον Φελίπε Μάσα
Λίγο πριν το τρακάρισμα του Πικέ, ο Βραζιλιάνος πιλότος της Ferrari, είχε μπει στα πιτ και από εκεί είχε επιστρέψει στον αγώνα στη 13η θέση. Με το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα, όλοι μπόρεσαν να κάνουν ένα δωρεάν πιτ στοπ και να μείνουν μπροστά του. Εν τέλει ο Μάσα, που είχε και την Pole, έμεινε εκτός βαθμών (σε ένα πρωτάθλημα που κρίθηκε στον έναν), με τον Χάμιλτον να τερματίζει τρίτος, πίσω από τον Ρόσμπεργκ και τον Αλόνσο.
Ποιο είναι το επιχείρημά του;
Ο Μάσα «πατάει» σε μία πρόσφατη συνέντευξη του πρώην ιδιοκτήτη της F1, Μπέρνι Έκλεστοουν, και λέει ότι η FIA γνώριζε το 2008 πως ο Πικέ τράκαρε σκόπιμα. Ωστόσο, η ομοσπονδία μηχανοκίνητου αθλητισμού αποφάσισε να μην παρέμβει.
Ποια θα μπορούσε όμως να είναι η παρέμβαση της FIA;
Θα ήταν δυνατό, για παράδειγμα, να ακυρώσει τη νίκη του Αλόνσο; Ας το υποθέσουμε. Κάπως έτσι, όλοι θα ανέβαιναν μία θέση στην τελική κατάταξη του γκραν πρι. Ο Χάμιλτον, δηλαδή, θα έπαιρνε τους οκτώ βαθμούς της δεύτερης θέσης και ο Μάσα θα παρέμενε εκτός βαθμών, στη δωδέκατη. Το πλεονέκτημα του Βρετανού, δηλαδή, ενόψει του τελευταίου γκραν πρι στη Βραζιλία, θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο.
Επίσης, μην ξεχνάμε πως όταν ο Μάσα μπηκε ξανά στα πιτ, στον 17ο γύρο, η Ferrari (το αυτόματο σύστημα απελευθέρωσης του οδηγού όταν τελειώσει ο εφοδιασμός, καλύτερα) ηταν αυτή που τον έστειλε στην τελευταία θέση με ένα καταστροφικό πιτ στοπ.
Formula 1: Το νομικό κομμάτι της υπόθεσης
Όταν κάποιος συμμετέχει σε ένα αθλητικό γεγονός, στην προκειμένη περίπτωση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1, συμφωνεί αυτόματα με τους ισχύοντες κανονισμούς. Ο Διεθνής Αθλητικός Κώδικας της FIA αναφέρει ρητά και με μεγάλη σαφήνεια ότι δεν επιτρέπονται «διαμαρτυρίες» μετά τον αγώνα και ότι κάθε δικαίωμα επανεξέτασης οποιουδήποτε συμβάντος, λήγει 14 ημερολογιακές ημέρες μετά τον αγώνα. Επιπλέον, η τελική κατάταξη του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος είναι αμετάκλητη μετά την ετήσια τελετή απονομής των βραβείων της FIA. Χωρίς εξαιρέσεις.
Επίσης, οποιοσδήποτε συμμετέχει στη Formula 1 -άρα και ο Μάσα- έχει συμφωνήσει ότι το ανεξάρτητο Διεθνές Εφετείο της FIA είναι το μόνο αρμόδιο όργανο σε περίπτωση διαφορών. Συνεπώς, ο Βραζιλιάνος δεν μπορεί να προσφύγει σε κανένα άλλο δικαστήριο εκτός από αυτό της ίδιας της FIA, η οποία θα ακολουθεί πάντα τους δικούς της κανονισμούς. Ο Μάσα έχει φυσικά τη δυνατότητα να προσφύγει στο CAS. Μόνο που, σύμφωνα με το καταστατικό της ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού, το CAS μπορεί να ερωτηθεί μόνο για υποθέσεις ντόπινγκ. Άρα, αδιέξοδο!