Αναμφισβήτητα η πρεμιέρα του πρωταθλήματος έτσι όπως εξελίχθηκε στην πίστα του Μπαχρέιν, ήταν ένας από τους καλύτερους αγώνες των τελευταίων ετών.
Ειδοποιός διαφορά η ικανότητα των οδηγών να δίνουν μάχη για θέση στην πίστα. Είδαμε δεκάδες προσπεράσματα, έντονες μάχες στρατηγικής για όλες τις θέσεις.
Αυτό συνέβη για δύο λόγους που έχουν σαν βάση τις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς, Ποιες είναι λοιπόν αυτές οι αλλαγές που έφεραν τα πάνω κάτω
Ποιοι είναι αυτοί οι δύο λόγοι
1. Ο αέρας που κινείται κάτω από το μονοθέσιο, χάρη στο λείο πάτωμα αλλά και στο στενό πέρασμα ανάμεσα στο πάτωμα και στον δρόμο, επιταχύνεται και φτάνοντας στην έξοδο (στον διαχύτη) έχει μεγάλη διαφορά ταχύτητας σε σχέση με τον αέρα που βρίσκεται στο πάνω μέρος του μονοθεσίου.
Αυτός τεχνηέντως επιβραδύνεται από το σώμα του μονοθεσίου και τα φτερά. Προκύπτει μια διαφορά στις ταχύτητες ροής του αέρα, που προκαλεί αντίστοιχη διαφορά πιέσεων. Αυτή η διαφορά πιέσεων παράγει την κάθετη δύναμη που πιέζει το μονοθέσιο προς τα κάτω.
Η ανάμειξη αργού με γρήγορο αέρα πίσω από το μονοθέσιο προκαλεί στροβιλισμούς – θα έχετε ακούσει πολλές φορές να γίνεται λόγος για αεροδυναμικές αντιστάσεις, οπισθέλκουσα, ακάθαρτη ροή. Για να το πω απλά, φανταστείτε ότι υπάρχει μια άγκυρα πίσω από το μονοθέσιο, που το φρενάρει.
Ο ρόλος του διαχύτη είναι να επιβραδύνει τον αέρα που εξέρχεται από το κάτω μέρος του μονοθεσίου. Επιβραδύνοντάς τον μειώνει τις αντιστάσεις. Όσο μεγαλύτερος ο διαχύτης τόσο μεγαλύτερη η επιβράδυνση, και τόσο μεγαλύτερη η αεροδυναμική απόδοση του σχήματος.
Οι φετινές αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς ψαλίδισαν τις διαστάσεις του διαχύτη και του πατώματος εμπρός από τους πίσω τροχούς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της αεροδυναμικής απόδοσης και κατ’ επέκταση της έντασης των στροβιλισμών.
Έτσι το μονοθέσιο που έπεται δεν αποσταθεροποιείται ούτε τόσο πολύ, ούτε τόσο νωρίς. Πέρυσι ένιωθες την εμπρός πτέρυγα να χάνει πίεση από τα 70μ. απόσταση. Γι’ αυτό και δύσκολα γίνονταν προσπεράσματα. Φέτος αυτό έχει μειωθεί στα 30μ..
Οπότε μπορείς να πλησιάσεις αρκετά και να διεκδικήσεις τη θέση. Σε συνδυασμό δε με το DRS, για πρώτη φορά το προσπέρασμα στην F1 δεν είναι πολύ δύσκολο.
Νικόλας Τομπάζης
Η εξαιρετικά πετυχημένη αυτή αλλαγή είναι έργο του συμπατριώτη μας Νικόλα Τομπάζη, ο οποίος έχει τον ρόλο του τεχνικού διευθυντή της FIA στα μονοθέσια όλων των κατηγοριών, συμπεριλαμβανομένης της F1.
Προφανώς οι αποφάσεις ελήφθησαν σε συνεργασία με το Technical Working Group της F1, όπου ο Έλληνας αεροδυναμιστής μιλάει την ίδια γλώσσα με τους ομολόγους του, που βρίσκονται επικεφαλής των αντίστοιχων τμημάτων, στις ομάδες του πρωταθλήματος.
2. Ανθεκτικός σκελετός ελαστικών
Οι γόμες της Pirelli παρέμειναν ίδιες φέτος, άλλαξε όμως η δομή. Τα φετινά ελαστικά έχουν νέο σκελετό, ώστε να προσφέρουν αυξημένη αντοχή και διάρκεια.
Έτσι μπορούν να χρησιμοποιούνται σε χαμηλότερες πιέσεις. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με το οδόστρωμα, μεγαλύτερη μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση, άρα περισσότερες δυνατότητες για κλειστή μάχη.
Προσθέστε εδώ, όπως φάνηκε σε αρκετές επαφές στον πρώτο αγώνα, ότι τα λάστιχα πλέον δεν κλατάρουν εύκολα μετά από μια επαφή με το κερμπ ή την αεροτομή, αυξάνοντας έτσι την αυτοπεποίθηση των οδηγών, καθώς μεγαλώνουν οι πιθανότητες να τους βγει το ρίσκο.
Μικρότεροι στροβιλισμοί και πιο ανθεκτικοί σκελετοί ελαστικών, λοιπόν, έδωσαν άλλη πνοή στο θέαμα που παρακολουθούμε μέσω των GP.
Επιπλέον, όσοι βλέπουν μέσω του F1 TV έχουν τη δυνατότητα στο Live απλώς μετακινώντας λίγο προς τα πίσω τον κέρσορα να δουν ξανά και ξανά την επίμαχη φάση χωρίς να περιμένουν τον σκηνοθέτη να δώσει replay. Νέα εποχή, νέα δεδομένα, νέα εμπειρία!