Τους πιθανούς κινδύνους που σχετίζονται με τη μετάβαση από την κατασκευή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικά μοντέλα με μπαταρία επισήμανε ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, μιλώντας σε δημοσιογράφους σε ένα στρογγυλό τραπέζι στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης 2022.
Το BMW Group έχει, ήδη, προχωρήσει με σοβαρά βήματα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, παρουσιάζοντας φέτος τα μοντέλα iX και i4. Ωστόσο, ο Διευθύνων Σύμβουλος πιστεύει ότι ενδέχεται να υπάρξουν ακούσιες αρνητικές συνέπειες που σχετίζονται με την πρόωρη, όπως την χαρακτήρισε, απόσυρση συμβατικών αυτοκινήτων από τους δρόμους του κόσμου.
Ο πιο πιεστικός κίνδυνος, κατά τον κ.Zipse, είναι το γεγονός ότι η υπερβολική πίεση προς τα EV θα ενισχύσει τις προσπάθειες πωλήσεων και παραγωγής σε «πολύ λίγες χώρες», σε βάρος άλλων. Αυτό το σχόλιο αναφέρεται ξεκάθαρα στην κυριαρχία της Κίνας στην αγορά EV.
Η χώρα ελέγχει την πλειονότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας πρώτων υλών και επεξεργασίας μπαταριών Li-ion, επομένως η τάση προς την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων σημαίνει γιγάντωση της προστιθέμενης αξίας επί του προκειμένου στην Κίνα, μειώνοντας τη σημασία της παραδοσιακής ευρωπαϊκής αλυσίδας εφοδιασμού της BMW.
Ομοίως, η Κίνα είναι μια βασική αγορά πωλήσεων για EV χάρη στη διαθεσιμότητά τους, τα ευνοϊκά κρατικά κίνητρα και μια αρκετά καλά ανεπτυγμένη υποδομή φόρτισης. Συγκριτικά, οι παραδοσιακές αγορές αυτοκινήτων έχουν λιγότερες υποδομές για EV, πιο περιορισμένες επιλογές πωλήσεων και, γενικά, λιγότερο ανοιχτή τάση για ιδιοκτησία αμιγώς ηλεκτρικών σε σχέση με τους Κινέζους αγοραστές. Ο Zipse τοποθετήθηκε ρητορικά, απευθυνόμενος στους συνομιλητές του, πως, σε αγορές εκτός της Κίνας, «αν κάποιος δεν μπορεί να αγοράσει ένα EV για κάποιο λόγο, αλλά χρειάζεται ένα αυτοκίνητο, θα προτιμούσατε να του προτείνετε να συνεχίσει να οδηγεί το παλιό του αυτοκίνητο για πάντα; Εάν δεν πουλάτε, πια, κινητήρες εσωτερικής καύσης, κάποιος άλλος θα το κάνει».
Ο επικεφαλής της βαυαρικής φίρμας έκανε αυτά τα σχόλια σε μια εποχή που το κόστος των EV -το οποίο στο παρελθόν έπεφτε ραγδαία- ξαφνικά, εκτινάχθηκε προς τα πάνω, επηρεασμένο από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τις ελλείψεις πρώτων υλών, λόγω της ζήτησης που ξεπερνά την προσφορά. Αυτό έχει σημάνει συναγερμό σε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς τα μικρά περιθώρια κέρδους(;) από τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα συμπιέζονται και οι αναπόφευκτες αυξήσεις των τιμών κινδυνεύουν να απομακρύνουν τους πελάτες…
Πολλές αναπτυσσόμενες χώρες βλέπουν μερίδια της κατανάλωσης τους να μεταφέρονται στις μεσαίες τάξεις, συνεπαγόμενα πρόσθετες δαπάνες που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την αγορά νέων οχημάτων.
Ωστόσο, τα EV που, συνήθως, κοστίζουν τουλάχιστον 25% περισσότερο από ένα αντίστοιχο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, είναι πιθανό οι αγοραστές, σε αρκετές αγορές, να τα απορρίψουν λόγω της συγκριτικά χειρότερης σχέσης ποιότητας/τιμής τους.
Ομοίως, πολλές από αυτές τις αγορές υποφέρουν από ανεπαρκείς επενδύσεις σε υποδομές, γεγονός που καθιστά τη φόρτιση των EV δύσκολη, ειδικά αν η καθημερινότητα απαιτεί μετακινήσεις σε μεγάλες αποστάσεις πέραν του αστικού/περιαστικού ιστού.