Το ηλεκτρικό Kona είναι η πρώτη ευρείας κλίμακας προσπάθεια της Hyundai σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, τουλάχιστον στην ελληνική αγορά.
Το Kona electric προσφέρεται σε δύο εκδόσεις. Η μία έχει μπαταρία με χωρητικότητα 39.2 kWh και ισχύ 136 ίππους. Η δεύτερη έρχεται με μπαταρία 64 kWh και ισχύ 204 ίππων.
Έχοντας στα χέρια μας τη δεύτερη, είχαμε την ευκαιρία να δούμε πώς κινείται το SUV των Κορεατών στο δρόμο και ποια είναι η εμπειρία που προσφέρει σε οδηγό και επιβάτες, όμως θελήσαμε να κάνουμε και κάτι ακόμα. Ένα test αυτονομίας σε αστικές συνθήκες.
Το test αυτονομίας
Η αυτονομία που ανακοινώνει η Hyundai στην έκδοση του Kona electric με την μπαταρία των 64 kWh, είναι 449 χιλιόμετρα. Αυτό που θελήσαμε λοιπόν να κάνουμε, είναι να διαπιστώσουμε αν αυτό το νούμερο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Μάλιστα, το test αυτονομίας που κάναμε θελήσαμε να το περιορίσουμε αποκλειστικά μέσα στα όρια της πόλης. Άλλωστε εκεί κινούνται ως επί το πλείστον τα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Έτσι, το ερώτημα είναι το εξής.
Πόσα χιλιόμετρα μπορεί να καλύψει το Kona electric με τις 64 kWh, αν κινείται αποκλειστικά μέσα στην πόλη;
Για να το διαπιστώσουμε κινηθήκαμε επί σειρά ημερών αποκλειστικά μέσα στην Αθήνα. Μάλιστα, δεν οδηγήσαμε στην Αττική Οδό, ώστε η μέτρηση να περιλαμβάνει μόνο αστικές συνθήκες. Το πρόγραμμα οδήγησης που είχαμε πάνω από το 95% του χρόνου ήταν το Eco+. Ο τρόπος οδήγησης προσαρμόστηκε στα δεδομένα του ηλεκτρικού μοντέλου (πιο απαλές επιταχύνσεις και άφημα του γκαζιού για να γίνεται ανάκτηση ενέργειας). Σε μεγάλο βαθμό χρησιμοποιήσαμε το adaptive cruise control, ώστε το αυτοκίνητο να επιταχύνει και να επιβραδύνει μόνο του, πετυχαίνοντας έτσι ακόμα μεγαλύτερη εξοικονόμηση ρεύματος. Τέλος, η ρύθμιση για την ανάκτηση ενέργειας ήταν σχεδόν μόνιμα στο επίπεδο 3, δηλαδή στο μέγιστο. Μοναδική εξαίρεση ήταν όταν βρισκόμασταν σε δρόμους με ελαφρώς κατηφορική κλίση (Συγγρού, Κηφισίας, κ.λπ.) όπου επιλέγαμε το 1 ή το 2, ώστε το αυτοκίνητο να επιταχύνει λόγω της βαρύτητας, χωρίς να χρειάζεται να πατάμε το γκάζι.
Διαβάστε: Hyundai: Στόχος, η ηλεκτρική κορυφή της Ευρώπης
Γυρίζοντας την Αθήνα
Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, έπειτα από 4 μέρες όπου εξερευνήσαμε και σημεία της Αθήνας που δε γνωρίζαμε, ήταν ότι η μπαταρία αρκεί περίπου για 470 χλμ. Αυτό το αποτέλεσμα έβγαινε όταν το επίπεδο φόρτισης έφτασε στο 4% (πριν το φορτίσουμε, κάνοντας και τους απαραίτητους υπολογισμούς.
Αναλυτικά λοιπόν πως προκύπτει αυτό.
Όταν βγήκε η ένδειξη 4% στη θέση της πρόβλεψης υπήρχαν μόνο παύλες. Η τελευταία ένδειξη σχετικά με την αυτονομία ήταν στο 5%. Σε εκείνη τη φάση το αυτοκίνητο μας πληροφορούσε ότι μπορεί να καλύψει ακόμα 20 χλμ. Στη συνέχεια όμως κάναμε πάνω από 10 χλμ. με την μπαταρία να μην πέφτει κάτω από το 4%.
Φυσικά δε θέλαμε να μηδενίσει η μπαταρία, καθώς αυτό σήμαινε ότι το αυτοκίνητο θα έμενε ξαφνικά στο δρόμο και επειδή ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν σπρώχνεται, για τη συνέχεια το λόγο θα είχε ο γερανός. Γι’ αυτό και φορτίσαμε στο 4%. Εκτιμούμε ότι αν δε φορτίζαμε και συνεχίζαμε να κινούμαστε μέχρι να “μείνουμε”, ίσως να κάναμε περισσότερα από το αναμενόμενο χιλιόμετρα. Η εκτίμηση αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι κάτω από το 5% το Kona electric εισέρχεται σε μια λειτουργία ιδιαίτερα περιορισμένης ισχύος, ώστε να φτάσει όσο πιο μακριά γίνεται. Ταυτόχρονα, στον ψηφιακό πίνακα οργάνων εμφανίζεται μία χελώνα, ώστε να υποδείξει ακριβώς το γεγονός ότι πλέον οι επιδόσεις είναι μειωμένες. Κατά συνέπεια, τα 20 χλμ. που έδειχνε με την μπαταρία στο 5%, με βάση την εμπειρία που είχαμε με το μοντέλο της κορεατικής μάρκας, θεωρούμε ότι μπορούν να είναι αρκετά περισσότερα.
Συνοψίζοντας
Αυτό που αποκομίσαμε από τη συμβίωση με το Kona electric, αλλά και από το test αυτονομίας στο οποίο το υποβάλαμε, είναι ότι στην ηλεκτρική του εκδοχή το κορεατικό crossover ανεβαίνει κατηγορία. Με τις αισθητικές αλλαγές, την αυξημένη ποιότητα του εσωτερικού, αλλά και τον τρόπο που λειτουργεί αβίαστα ως ηλεκτρικό, δείχνει ότι είναι μία επιλογή που πρέπει κάποιος να τη λάβει σοβαρά όταν σκέπτεται να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Όσον αφορά τα 449 χλμ, που ανακοινώνει επίσημα η Hyundai, είναι μια τιμή αυτονομίας αρκετά μεγάλη, η οποία απαλλάσσει τον κάτοχό του σε μεγάλο βαθμό από το άγχος της φόρτισης, καθώς με μία τυπική χρήση 50 – 60 χλμ./ημέρα, θα χρειάζεται να το συνδέσει στην πρίζα λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα. Βέβαια, η λογική της χρήσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι να αδειάζουμε την μπαταρία και μετά να τη φορτίζουμε στο 100%. Το ιδανικό είναι κάθε βράδυ να συνδέουμε το αυτοκίνητο και να έχουμε ορίσει η φόρτιση να μην ξεπεράσει το 80%.
Σε ό,τι αφορά τις μπαταρίες γενικά, όχι μόνο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καλό είναι να μην τις πηγαίνουμε ούτε στο 100% (ειδικά με τη χρήση ταχυφόρτισης), αλλά ούτε να τις αφήνουμε να αδειάσουν τελείως. Αν τις διατηρούμε όσο περισσότερο γίνεται στο φάσμα 20% – 80%, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η διάρκεια ζωής τους.
Το χρώμα του χρήματος
Η τιμή του Hyundai Kona electric με την μπαταρία των 64 kWh ξεκινά από τις 42.990 ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται η επιδότηση που υπάρχει από το κράτος στο πρόγραμμα “κινούμαι ηλεκτρικά”.