Παρότι αποδεικνύεται πλέον πως οι αρχικοί στόχοι για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη ήταν αρκετά φιλόδοξοι, υπάρχει μια εξαίρεση.
Αναφερόμαστε στο ξεχωριστό παράδειγμα της Νορβηγίας, η οποία εξακολουθεί να πατάει γκάζι στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση σημειώνοντας νέο ρεκόρ πωλήσεων. Τον Αύγουστο λοιπόν το 94% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη σκανδιναβική χώρα ήταν αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Έτσι η Νορβηγία σημείωσε παγκόσμιο ρεκόρ στις μηνιαίες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Αναλυτικότερα τον περασμένο μήνα στη Νορβηγία ταξινομήθηκαν 10.480 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ από την αρχή του έτους έχουν πουληθεί 68.435. Επομένως οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία το 2024 αντιπροσωπεύουν τοι 87% από τις συνολικά 78.832 πωλήσεων αυτοκινήτων.
Δημοφιλέστερο ηλεκτρικό μοντέλο στη Νορβηγία τον Αύγουστο ήταν το Tesla Model Y με 2.107 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 19% στην κατηγορία. Τη δεύτερη θέση κατέλαβε το Volvo EX30 με 932 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 8.4%. Ακολούθησε το Skoda Enyaq με 720 πωλήσεις, το Volkswagen ID.4 με 584 πωλήσεις, το Toyota bZ4X με 526 πωλήσεις, το Audi Q4 e-tron με 369 πωλήσεις και το Tesla Model 3 με 367 πωλήσεις.
Από το 2025 θα πωλούνται μόνο ηλεκτρικά νέα αυτοκίνητα
Οι αριθμοί δείχνουν ότι ο στόχος που έχει θέσει η Νορβηγία να επιτρέπονται μόνο πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών ρύπων από το 2025 είναι επιτεύξιμος. Βέβαια για να αυξήσει τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων η κυβέρνηση της Νορβηγίας έχει δώσει σημαντικά κίνητρα, όπως η απαλλαγή από τον Φ.Π.Α και το φόρο εκπομπών ρύπων, η μείωση 50% στα τέλη κυκλοφορίας και στα διόδια, ενώ σε ορισμένες περιοχές υπάρχει χαμηλότερη χρώση στη στάθμευση.
Διαφορετικό ήταν το σκηνικό τον Αύγουστο στο σύνολο 28 ευρωπαϊκών χωρών, όπου πουλήθηκαν 125.070 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την πτώση, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, να φτάνει στο -36%. Πρόκειται μάλιστα για τη μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκίνητων από τον Ιανουάριο του 2017.
Οι λόγοι που η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη έχε «κολλήσει» είναι οι τιμές που παραμένουν υψηλές, οι περιορισμένες ακόμα υποδομές δημόσιας φόρτισης, η ανησυχία σχετικά με τη χαμηλή υπολειμματική αξία των ηλεκτρικών οχημάτων και το άγχος της αυτονομίας.