Ένα νέο σύστημα πληρωμής θα τεθεί σε ισχύ στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, αφενός προκειμένου να καθιστούν ευκολότερες οι μετακινήσεις των πολιτών και αφετέρου να περιοριστεί το ζήτημα με τους πολίτες που δεν κόβουν εισιτήρια.
Πρόκειται για τις ανέπαφες πληρωμές που θα επιτρέπουν στο επιβατικό κοινό να εισέρχεται στα ΜΜΜ της πρωτεύουσας, χρησιμοποιώντας απλά την τραπεζική του κάρτα ή το smartphone του.
Ειδικότερα, με το σύστημα των ανέπαφων συναλλαγών ο χρήστης δεν θα χρειάζεται να εκδώσει κάποιο εισιτήριο (ATH.ENA Ticket και ATH.ENA Card.) από τα μηχανήματα, αλλά θα αρκεί να τσεκάρει την τραπεζική του κάρτα του ή το κινητό του τηλέφωνο στις επικυρωτικές συσκευές και στους καρταναγνώστες πυλών.
Ειδικότερα, όπως έχουμε γράψει, το σύστημα θα υποστηρίζει την εκτέλεση πράξεων πληρωμών του αντιτίμου του κομίστρου με χρήση πορτοφολιών από συσκευές κινητής τηλεφωνίας με λειτουργία NFC και κατάλληλη εφαρμογή (π.χ. Google Pay, Samsung Pay, κλπ) που επιτρέπει την ασφαλή πρόσβαση σε επιλεγμένους λογαριασμούς του πελάτη για την εκτέλεση ψηφιακών συναλλαγών, στον εξοπλισμό πώλησης, στα επικυρωτικά μηχανήματα (σε λεωφορεία, τραμ και σταθμούς Μετρό) και σε καρταναγνώστες πυλών διέλευσης επιβατών (στους σταθμούς του Μετρό).
Επίσης το σύστημα θα υποστηρίζει την εκτέλεση πράξεων πληρωμών του αντιτίμου του κομίστρου με χρήση τραπεζικής κάρτας που διαθέτει EMV τεχνολογία για ανέπαφες συναλλαγές στον εξοπλισμό πώλησης, σε επικυρωτικά και καρταναγνώστες πυλών ελεγχόμενης διέλευσης.
Τα εισιτήρια ATH.ENA Ticket και ATH.ENA Card. δεν θα καταργηθούν, δεδομένου ότι θα συνεχίσουν να προσφέρονται ως εναλλακτική επιλογή, διευκολύνοντας ανθρώπους -και δη ηλικιωμένους- που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες.
Όσον αφορά στα οφέλη του συστήματος, ο επιβάτης θα εξοικονομεί χρόνο κατά τις μετακινήσεις του, μιας και δεν θα χρειάζεται να αναζητάει τα σημεία πώλησης.
Επιπροσθέτως, δεν θα χρειάζεται να γνωρίζει τα διαθέσιμα προϊόντα μετακίνησης για να επιλέξει το κατάλληλο, δεδομένου ότι το σύστημα θα έχει τη δυνατότητα να αναλύσει τα δεδομένα μετακίνησης και η χρέωση στην τραπεζική κάρτα θα είναι ανάλογη με τις διαδρομές, με επιλογή της βέλτιστης.
Παράλληλα, θα περιορίσει το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης, δεδομένου ότι η δραστική μείωση της χρήσης των χάρτινων εισιτηρίων θα επιφέρει τον περιορισμό της πρακτικής… διαμοιρασμού των εισιτηρίων. Δηλαδή του φαινομένου, ένας επιβάτης που έχει εκδώσει εισιτήριο να παραχωρεί σε έναν άλλο συμπολίτη του το εισιτήριό του, ώστε ο τελευταίος να μη χρειαστεί να εκδώσει δικό του.
Όσο αλληλέγγυα και αν είναι η συγκεκριμένη πρακτική, στερεί πολύτιμα έσοδα από τις εταιρείες διαχείρισης των ΜΜΜ, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Σημειώνεται δε ότι το νέο σύστημα θα παρέχει τη δυνατότητα υποστήριξης MaaS (Mobility as a Service), για διασύνδεση με εφαρμογές συνεργατών κινητικότητας όπως ταξί, ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, κτλ.
Σύμφωνα με εξαγγελίες το σύστημα των ανέπαφων συναλλαγών θα ξεκινήσει από τα οχήματα των γραμμών λεωφορείων Express Αεροδρομίου, ενώ θα εφαρμοστεί στο σύνολο των ΜΜΜ της Αθήνας έως το τέλος του έτους.
Τέλος, θα μετριάσει σε σημαντικό βαθμό τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Όπως έχει διαπιστώσει ο ΟΑΣΑ, εκατομμύρια αχρησιμοποίητα εισιτήρια σπαταλώνται, ενώ συχνά απορρίπτονται σε δημόσιους χώρους ρυπαίνοντας το περιβάλλον.