Ακριβώς τη στιγμή που η πανδημία φαινόταν να είναι πλέον πίσω μας, και μπροστά μας η οικονομική ανάκαμψη, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και ο πόλεμος που ακολούθησε συγκλόνισαν για άλλη μια φορά την ανθρωπότητα.
Μια ανθρωπιστική τραγωδία πρώτα από όλα που έχει ωστόσο σοβαρές επιπτώσεις και στην παγκόσμια οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό ο Herbert Diess, νούμερο ένα του Ομίλου Volkswagen, στη συνέντευξη που παραχώρησε στους Financial Times έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τη νέα και βαρύτερη επερχόμενη κρίση.
Ο Γερμανός μάνατζερ έχει μάλιστα επισημάνει πώς η οικονομική ζημιά που έχει προκληθεί από τον πόλεμο είναι πιθανό να είναι χειρότερη από την πολύ βαριά κρίση που δημιούργησε η πανδημία. «Η διακοπή των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού θα μπορούσε να οδηγήσει σε τεράστιες αυξήσεις τιμών, ενεργειακή σπανιότητα και πληθωρισμό» τόνισε ο Diess μεταξύ των άλλων.
Διάλογος σύντομα
«Η απειλή αυτού του πολέμου για τη Γερμανία και την Ευρώπη είναι τεράστια», συνέχισε ο Diess, τονίζοντας ότι «μια περαιτέρω αύξηση του πληθωρισμού-αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο 5,8% στην Ευρώπη και με τον κίνδυνο να φτάσει στο 7% μέχρι το τέλος του 2022 – θα μπορούσε να συνθλίψει οικονομικά τους καταναλωτές. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα συνεδριάσει για να βρει μια λύση για τη συνεχή αύξηση των τιμών και τη συνακόλουθη επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης».
Yπάρχει επίσης τεράστιο πρόβλημα στο επίπεδο των εισαγωγών, καθώς η γνωστή εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο (ειδικά για τη Γερμανία και την Ιταλία) έχει φρενάρει τις πρώτες ύλες, ακόμα κι αν μια επανεξέταση από την Ευρώπη φαίνεται όλο και πιο πιθανή.
Εδώ ο Diess υπογραμμίζει το εξής «διακόψαμε τις εμπορικές σχέσεις με τη Ρωσία, κάτι που πιθανότατα θα έπρεπε να κάνουμε καθώς αυτή η σύγκρουση συνεχίζεται. Δε μπορούμε πλέον να αγοράζουμε ενέργεια από Ρωσία και αυτό οδηγεί σε μια κατάσταση που έχει σημαντικό αντίκτυπο στην Ευρώπη και στη Γερμανία», συνέχισε ο Diess, ο οποίος τόνισε ότι είναι υπέρ ενός νέου γύρου κυρώσεων, προσθέτοντας ότι «πρέπει να επιστρέψουμε στις διαπραγματεύσεις, στο διάλογο, γιατί αυτό που δε θέλουμε είναι ένας ατελείωτος πόλεμος στην Ουκρανία».
Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία γίνονται ήδη αισθητές όχι μόνο στα ακριβά καύσιμα αλλά και στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Να θυμίσουμε ότι την περασμένη εβδομάδα η Volkswagen, για παράδειγμα, ανακοίνωσε τη διακοπή των γραμμών παραγωγής στα ρωσικά εργοστάσια της Καλούγκα και του Νίζνι Νόβγκοροντ, όπως έγινε και από άλλους κατασκευαστές γερμανικών οχημάτων που είναι η BMW και η Mercedes.
Επιπλέον, η έλλειψη ορισμένων βασικών εξαρτημάτων που παράγονται από Ουκρανούς προμηθευτές ανάγκασε επίσης την αναστολή της παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Ομίλου Volkswagen σε γερμανικά εργοστάσια.
Κρίση μετά την κρίση, από την πανδημία μέχρι την έλλειψη microchips, με την ελπίδα ότι ο πόλεμος θα τελειώσει το συντομότερο δυνατό, καθώς η εισβολή στην Ουκρανία έχει φέρει τρομερές επιπτώσεις στην αυτοκίνηση και κατά προέκταση στους καταναλωτές.