Η είδηση
Η είδηση είναι ότι υπάρχει σοβαρή πιθανότητα από το 2022 (ή νωρίτερα), ο Άντριαν Νιούι να βρεθεί στην ομάδα που τώρα ονομάζεται Racing Point, και από το 2021 Aston Martin. Ωστόσο, αυτή η πιθανή μεταγραφή ίσως του καλύτερου αεροδυνμιστή-σχεδιαστή των τελευταίων δεκαετιών στη Formula 1, μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε τον χαώδη τρόπο με τον οποίο φαινομενικά ασύνδετα γεγονότα, μπλέκονται και επηρεάζουν τις τελικές εξελίξεις.
Μια διευκρίνιση
Πριν μπούμε στο λαβύρινθο θέλουμε να κάνουμε μόνο μια σημείωση. Μπορεί αυτή τη στιγμή η ομάδα του Λόρενς Στρολ να έχει ακόμα το όνομα Racing Point, όμως επειδή η αλλαγή σε Aston Martin από την επόμενη χρονιά έχει ανακοινωθεί επίσημα, θα αναφερόμαστε σε αυτή στην πλειοψηφία των περιπτώσεων με το νέο της όνομα.
Πάμε να χαθούμε λοιπόν στα γεγονότα.
Η Honda φεύγει
Όλα ξεκινούν από την απόφαση της Honda να αποχωρήσει από τη Formula 1 στο τέλος του 2021. Ο Νιούι έχοντας πάρα πολλά χρόνια εμπειρία, ξέρει ότι αν κάποια ομάδα δεν έχει εργοστασιακή υποστήριξη, δεν μπορεί να πρωταγωνιστήσει.
Οι εναλλακτικές της Red Bull είναι δύο. Η μία να πάρει τα δικαιώματα για τους κινητήρες της Honda και να συνεχίσει κατασκευάζοντας μόνη της το υβριδικό σύνολο. Η άλλη είναι να επιστρέψει στη Renault, η οποία θα αναγκαστεί να της δώσει κινητήρες καθώς είναι ο προμηθευτής με τους λιγότερους πελάτες.
Ωστόσο, ο Βρετανός σίγουρα δε θέλει να βρεθεί ξανά σε αυτό το έργο θεατής.
Άρα, από τη μία οι μελλοντικές καταστάσεις στη Red Bull ίσως κάνουν τον Νιούι να θέλει να φύγει.*
Νιούι και Aston Martin
Παράλληλα, ο κορυφαίος σχεδιαστής έχει καλές σχέσεις με την Aston Martin ως εταιρεία, αλλά και με τον μεγαλύτερο μέτοχο και ιδιοκτήτης της ομάδας στη Formula 1, Λόρενς Στρολ. Οι σχέσεις με την εταιρεία ξεκίνησαν πριν την εμφάνιση του Καναδού, με κορυφαία στιγμή τη συνεργασία για τη Valkyrie. Όσο για τις επαφές με τον Στρολ, οι δύο άντρες είναι μεγάλοι “εραστές” του κλασικού αυτοκινήτου και ειδικά των κλασικών αγωνιστικών. Ο Στρολ έχει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές στον κόσμο, ενώ ο Νιούι έχει στην κατοχή του μία Lotus 49 η οποία ανήκε στον Κόλιν Τσάπμαν και κάποιες φορές αγωνίζεται σε αγώνες κλασικών αυτοκινήτων με αυτή. Μέχρι τώρα ο σχεδιαστής μπορούσε να έχει επαφή με τη βρετανική εταιρεία, καθώς η τελευταία ήταν χορηγός της Red Bull. Αυτή η συνεργασία ολοκληρώνεται, όμως, στο τέλος της σεζόν που διανύουμε, κάτι το οποίο σίγουρα δεν του αρέσει.
Ένα ακόμα στοιχείο που ίσως κάνει τον Νιούι να φύγει από τη Red Bull και να πάει στην Aston Martin, είναι ότι εκεί θα σχεδιάζει για την ομάδα της Formula 1, όμως θα μπορεί να ασχοληθεί και με αυτοκίνητα δρόμου, κάτι που τον ενδιαφέρει πάρα πολύ.
Πηγαίνοντας τα παραπάνω ένα βήμα πιο πέρα, πρέπει να αναφέρουμε το εξής γεγονός. Πρόσφατα ο Νιούι ήταν καλεσμένος σε μια εκδήλωση της Aston Martin. Εκεί οδήγησε αρκετά μοντέλα της. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο Χέλμουτ Μάρκο είπε ότι ο Νιούι έχει ακόμα συμβόλαιο με την ομάδα και ότι πήγε επειδή του αρέσει να οδηγεί τέτοιου είδους αυτοκίνητα. Ο Αυστριακός συμπλήρωσε ότι μετά την οδήγησε ο Βρετανός απλά ευχαρίστησε τον Στρολ για την ευκαιρία και έφυγε. Βέβαια το παραπάνω περιστατικό θυμίζει εκείνο του Φέτελ πριν ανακοινώσει τη μεταγραφή του. Ο Γερμανός είχε εντοπιστεί να οδηγεί μία σπάνια παλιά Ferrari του Ότμαρ Σζάφναουερ, επικεφαλής της Racing Point, όμως είχε αρνηθεί τα περί μεταγραφής και είχε πει ότι απλά ήθελε να οδηγήσει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Ο ρόλος του Φέτελ
Σε όλους τους ανωτέρω λόγους για τους οποίους ο Νιούι θα ήθελε να φύγει από τη Red Bull, πρέπει να προσθέσουμε ακόμα έναν. Πηγαίνοντας στην Aston Martin θα έχει την ευκαιρία να δουλέψει με κινητήρες Mercedes, αλλά και με άλλα μέρη του μονοθεσίου των Γερμανών, λόγω της εκτεταμένης συνεργασίας ανάμεσα στις δύο ομάδες. Όταν είσαι ένας σχεδιαστής του επιπέδου που βρίσκεται ο Νιούι, θέλεις να μπορείς να έρχεσαι σε επαφή με ό,τι καλύτερο υπάρχει διαθέσιμο.
Το συμβόλαιο, λοιπόν, λήγει το 2021. Ο Νιούι έχει πάρα πολλούς λόγους για να πάει στην Aston Martin και ο Χόρνερ όταν ερωτάται σχετικά, δεν κάνει καμία αναφορά για το 2022 ή αργότερα.
Όμως αν ο Νιούι θέλει να πάει στην Aston Martin μπορεί να βρει κι άλλους λόγους.
Από το 2021 ο ένας από τους δύο οδηγούς θα είναι ο Φέτελ. Η θητεία του Γερμανού οδηγώντας μονοθέσια του Νιούι είναι γεμάτη επιτυχίες, με αποκορύφωμα τα τέσσερα σερί πρωταθλήματα τις χρονιές 2010 – 2013.
Πάνω σε αυτό έρχεται να προστεθεί μία φήμη που κυκλοφόρησε στην Ίμολα. Σύμφωνα με αυτή, ο Φέτελ μίλησε στον Νιούι ώστε να πάει στην Aston Martin και τον έπεισε τελικά.
*Από την άλλη, λοιπόν, οι συνθήκες είναι ευνοϊκές ώστε ο Νιούι να θέλει να πάει στην Aston Martin.
Ο παράπλευρος ρόλος του Φέτελ
Σίγουρα ο Γερμανός είναι ένας πολύ καλός οδηγός, άλλωστε τα τέσσερα πρωταθλήματα το αποδεικνύουν, όμως αυτός δεν είναι ο μόνος λόγος που τον ήθελε ο Στρολ στην ομάδα του.
Έχοντας ένα Γερμανό οδηγό, ήξερε ότι θα είναι πιο εύκολο να γίνει στενότερη η συνεργασία με τη Mercedes, τόσο στη Formula 1, όσο και στον τομέα των αυτοκινήτων δρόμου.
Αυτό επιβεβαιώθηκε στην πράξη. Όσον αφορά τα αγωνιστικά, Racing Point και Mercedes είναι πιο κοντά από ποτέ, ενώ και στα αυτοκίνητα δρόμου έχουμε εξελίξεις.
Λόγω της πανδημίας η βρετανική μάρκα είχε μεγάλες ζημιές. Μεταξύ των κινήσεων που έκανε ο Στρολ για να αντιμετωπίσει την κρίση ήταν να ζητήσει τεχνολογία για υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τη Mercedes. Όμως, αντί να πληρώσει για την τεχνολογία, η συμφωνία ήταν να αυξηθεί το ποσοστό της Daimler από 2.3% που ήταν μέχρι τώρα, σε 20%. Με αυτόν τον τρόπο ο Στρολ “δένει” την τύχη της εταιρείας της οποίας ηγείται, με εκείνη ενός απείρως μεγαλύτερου οργανισμού, της Daimler.
Εκτός από την Daimler, ποσοστό στην Aston Martin έχουν ακόμα δύο άνθρωποι. Ο ένας είναι ο Τότο Βολφ, επικεφαλής της ομάδας της Mercedes, ο οποίος επένδυσε 37 εκατομμύρια λίρες. Ο άλλος είναι ο Φέτελ. Ο οδηγός όταν έγινε γνωστή η επένδυσή του είπε ότι αγόρασε λίγες μετοχές. Ωστόσο κανείς δεν ξέρει πόσες είναι αυτές και αν όντως είναι λίγες.
Μήπως κινδυνεύει ο Στρολ;
Παρά τα προαναφερόμενα, ο Στρολ θα συνεχίσει να είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της βρετανικής μάρκας. Ταυτόχρονα, βλέπουμε ότι έχει καταφέρει να “χτίσει γέφυρες” με σημαντικούς ανθρώπους. Ανθρώπους οι οποίοι θα βοηθήσουν κατά πολύ στο να έχει ανοδική πορεία η εταιρεία, αλλά και η ομάδα. Όμως η θέση του ίσως να μην είναι τόσο ισχυρή τελικά.
Στην κορυφή της Daimler υπάρχει μία κόντρα τιτάνων σχετικά με τον έλεγχο της εταιρείας. Αν και θεωρείται γερμανική, το 35.97% ανήκει σε 4 αμερικανικές επενδυτικές τράπεζες και hedge funds. Επιπλέον, το 9.69% ανήκει στον Λι Σουφού. Πρόκειται για Κινέζο δισεκατομμυριούχο, στον οποίο ανήκει και η Geely, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία-γίγαντας στην οποία μεταξύ άλλων ανήκουν Volvo και Lotus. Ο Σουφού ήθελε να συνεργαστεί με την Daimler για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως η γερμανική εταιρεία αρνήθηκε. Έτσι, ο Κινέζος δημιούργησε μία επενδυτική εταιρεία-βιτρίνα και αγόρασε μέσω αυτής το 9.69%. Επιπλέον, από τη μία ο Σουφού σκοπεύει να αυξήσει το ποσοστό του, ενώ από την άλλη το 5% της Daimler ανήκει στο κινεζικό κράτος. Αυτό σημαίνει ότι ο Σουφού είναι σα να έχει στην κατοχή του το 14.69%, καθώς όποια πρόταση και αν κάνει, σίγουρα θα είναι μετά από συνεννόηση με την κινεζική κυβέρνηση. Φυσικά δεν πρέπει να μας ξεφύγει το γεγονός ότι συνδυάζοντας τα ποσοστά του Σουφού, του κινεζικού κράτους και των Αμερικανών, ξεπερνάμε το 50%. Συγκεκριμένα φτάνουμε το 50.66%.
Συνοψίζοντας
Για να τα συγκεντρώσουμε, λοιπόν, όλα μαζί.
Η Honda αποφασίζει να φύγει από τη Formula 1. Αυτό ίσως κάνει τον Νιούι να θέλει να φύγει από τη Red Bull. Την ίδια στιγμή, η Aston Martin σταματάει τη χορηγία και φτιάχνει δική της ομάδα. Ταυτόχρονα, ο Νιούι τα πάει καλά με την Aston Martin, αλλά και με τον Λόρενς Στρολ, μεγαλομέτοχο της εταιρείας και ιδιοκτήτη της ομάδας που θα έχει από το 2021 στη Formula 1. Οπότε η προοπτική μετακίνησής του γίνεται πιο έντονη. Επιπλέον, από το 2021 εκεί θα οδηγεί ο Φέτελ, παλιός γνώριμος του Νιούι με τον οποίο κατέκτησε 4 νταμπλ. Ακόμα, στην Aston Martin θα έρθει επιτέλους σε επαφή με κινητήρα και μέρη μονοθεσίου από Mercedes, δηλαδή ό,τι καλύτερο έχει να παρουσιάσει η Formula 1 του σήμερα.
Ταυτόχρονα, η Mercedes έρχεται ολοένα και πιο κοντά με την Aston Martin. Στη Formula 1 ανταλλάσσουν τμήματα μονοθεσίων, ενώ το 20% των Βρετανών πλέον ανήκει στους Γερμανούς.
Όμως την ίδια στιγμή παραπάνω από το 1/3 της Daimler ανήκει σε Αμερικανούς, ενώ περίπου το 15% σε Κινέζους, με προοπτική αύξησης αυτού του ποσοστού. Κομμάτι μετοχών έχουν και οι Τότο Βολφ και Σεμπάστιαν Φέτελ.
Τα ερωτήματα
Από τα παραπάνω μπορούν να προκύψουν πάρα πολλά σενάρια για το μέλλον και πάρα πολλές απορίες. Εμείς θα επικεντρωθούμε στα εξής. Υπάρχει περίπτωση να δούμε στην ίδια ομάδα Τότο Βολφ, Άντριαν Νιούι και Σεμπάστιαν Φέτελ; Αν ναι, θα μπορέσει αυτή η τριάδα να φέρει την Aston Martin στην κορυφή της Formula 1; Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε την εγκάρδια σχέση Βολφ – Χάμιλτον. Όμως ο Αυστριακός έχει ήδη δηλώσει ότι θέλει από το 2021 να αναλάβει άλλο ρόλο, καθώς η συνεχής εμπλοκή με την ομάδα και τα ατελείωτα ταξίδια τον έχουν κουράσει.
Όσον αφορά τη Red Bull, τι θα κάνει αν φύγει ο Νιούι; Με την αποχώρηση της Honda, αλλά και του εμβληματικού σχεδιαστή, μήπως θα αναζητήσει άλλη στέγη και ο Φερστάπεν; Μπορεί το Μίλτον Κέινς να αντέξει τόσες απώλειες και να παραμείνει στη Formula 1 ή ο Ντίτριχ Μάτεσιτς θα αποφασίσει ότι ο κύκλος έκλεισε και το πρωτάθλημα θα μείνει με δύο ομάδες λιγότερες (Red Bull και AlphaTauri);
Επιπλέον μην ξεχνάτε και τις δηλώσεις του Χέλμουτ Μάρκο, του άλλους ισχυρού άνδρα της Red Bull racing, που πιέζει να σταματήσει η εξέλιξη των υβριδικών κινητήρων από το 2022 καθώς οι δύο ομάδες (Red Bull, Alpha Tauri) δεν έχoυν καταλήξει σε προμηθευτή κινητήρων.
Συνδέσεις από το πουθενά
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η απόφαση της Honda για αποχώρηση και η είσοδος του Στρολ στην Aston Martin, ως εταιρεία αλλά και ως ομάδα, μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και σε απώλεια δύο ομάδων από το πρωτάθλημα. Φαινομενικά είναι δύο άσχετα γεγονότα, όμως να που τελικά επηρεάζουν και επηρεάζονται. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε κάποιες φήμες σχετικά την Daimler. Οι Γερμανοί έχουν αφήσει να αιωρείται ότι υπάρχει περίπτωση να αποχωρήσουν από τη Formula 1 και να ασχοληθούν με τη Formula E. Σε μία τέτοια περίπτωση, η Aston Martin θα γινόταν η εργοστασιακή ομάδα της Mercedes. Με την υποστήριξη που θα απολάμβανε, θα μπορούσε να φτάσει αρκετά σύντομα να διεκδικεί νίκες και πρωταθλήματα.
Μήπως όλα τα παραπάνω οδηγήσουν στο να γίνει πρωταθλητής ο Λανς Στρολ;