Η Hyundai έχει, πραγματικά, προσπεράσει τους κύριους ανταγωνιστές της με το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο Ioniq 5.
Είναι πιο ευρύχωρο από πολλά, με καλύτερη τεχνολογία από τα περισσότερα.
Όλα αυτά τα καταλαβαίνεις με το πρώτο. Που; Μα, στην καθημερινότητα. Το Ioniq 5 είναι ταυτισμένο με την ευκολία χρήσης, την άνεση και την αυτονομία.
Είτε εκτιμάτε το στιλ του είτε όχι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Hyundai Ioniq 5 έχει μια ξεχωριστή εμφάνιση. Μίνιμαλ, με κάποιες πινελιές ρετρό, αλλά και «μελλοντολογικά» στοιχεία σαν από κινηματογραφική ταινία sci-fi, μια-δυο δεκαετίες πίσω που έδειχναν τι θα συμβεί πχ, το 2050. Ε, αυτό συνέβη σήμερα…
Κλασικό-μοντέρνο
Λοιπόν, τολμάμε και μια πρόβλεψη: Ο έξυπνος διακριτικός σχεδιασμός του κλασικού-μοντέρνου, εξασφαλίζει ότι το συγκεκριμένο μοντέλο δύσκολα θα χρειαστεί ανανέωση και αυτό είναι μια συνταγή επιτυχίας.
Προικισμένο με μια πλατφόρμα σχεδιασμένη αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την E-GMP (Electric-Global Modular Platform), χωρίς συμβιβασμούς, οι σχεδιαστές της Hyundai έκαναν «αναφορές» σε μερικά από τα παλαιότερα μοντέλα της εταιρείας, συνδυάζοντας τεχνολογία αιχμής με pixel 8 bit.
Στο δικό μας «δια ταύτα», τώρα. Η γκρι βαφή ειδικής επεξεργασίας του αυτοκινήτου της δοκιμής μας άντεξε τη χειμωνιάτικη λασπουριά μέχρι και την τελευταία μέρα, ενώ, και τα περίπλοκα εξαιρετικά λεπτά φώτα που καλύπτουν μεγάλο κομμάτι του μπροστινού προφυλακτήρα και πίσω σαν ενιαία μάζα σε όλο το πλάτος, έλαμπαν διαρκώς και έκαναν τη νύχτα …μέρα.
Το αμιγώς ηλεκτρικό crossover (ωπ, να που μας βγήκε και αυτός ο προσδιορισμός) έχει αναλογίες σε μήκος, πλάτος, 4.635 χλστ., 1.890 χλστ. και 1.605 χλστ. αντίστοιχα. Εμφανέστατες είναι οι σχεδιαστικές επιρροές που έχει δεχτεί από το πρωτότυπο Hyundai 45, το οποίο είχε υιοθετήσει ρετρό στοιχεία από το Pony, το πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής της κορεάτικης εταιρείας, όπως μας θυμίζουν οι ιθύνοντές της.
Στο απ’ έξω δεν θα σταθούμε πολύ, ούτε στα θεωρητικά του που αφορούν κυρίως τους …καλλιτέχνες, παρότι μας κεντρίζει το ενδιαφέρον όλη η εικόνα όπως και του κοινού που το κοιτάζει στο δρόμο να περνά αθόρυβα και, συχνά, να …χάνεται σαν να διακτινίζεται (άλλο πράγμα τα ηλεκτρικά μοτέρ στις επιταχύνσεις)! Κάπως, επιφυλακτικοί είμαστε για τους τροχούς των 20 ιντσών στην Ελλάδα, όπως και για τις χειρολαβές που χώνονται στις πόρτες και πετάγονται υπό γωνία προς τα έξω όταν θελήσεις να ανοίξεις και να εισέλθεις στην καμπίνα -τέλος πάντων, αυτή είναι η νέα τάση για λόγους αεροδυναμικής και αισθητικής.
Γρήγορη εξοικείωση
Πάμε μέσα. Η ευρυχωρία για τους επιβάτες είναι υποδειγματική, καθώς το μεταξόνιο αγγίζει τα 3.000 χλστ. Και εδώ, η σχεδίαση είναι αρκετά μινιμαλιστική και μοντέρνα. Σε ένα ενιαίο λεπτό πάνελ ενσωματώνονται δυο οθόνες 12 ιντσών του πίνακα οργάνων και του συστήματος πολυμέσων. Πολύ σικάτες, καθόλου κραυγαλέες και χρηστικές. Γενικά η εργονομία σε σχέση με άλλα πολύπλοκα κόκπιτ της εποχής είναι πολύ καλή. Δεν μπερδεύεσαι και γρήγορα ξέρεις πώς να χειριστείς τα πάντα. Καθαρά πράγματα.
Ειδική μνεία γίνεται, αρμοδίως, στο επίπεδο δάπεδο του νέου IONIQ 5 που επιτρέπει την εισαγωγή του “Universal Island”. Έτσι ονομάζεται η καινοτόμα κεντρική κονσόλα που είναι συρόμενη σε μια διαδρομή έως και 140 χλστ., επιτρέποντας μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων στους επιβάτες. Οι πλάτες των εμπρός καθισμάτων μπορούν να γείρουν ηλεκτρικά προς τα πίσω για στιγμές χαλάρωσης.
Επιπλέον μειώθηκε το πάχος των μπροστινών καθισμάτων κατά 30%, ώστε να παρέχεται περισσότερος χώρος στους πίσω επιβάτες. Εμείς βάλαμε στη θέση του συνοδηγού άτομο ύψους 1,90 μ και πίσω του έναν ακόμη ελάχιστα πιο κοντό και κάθισαν αναπαυτικά δίχως να δυσανασχετήσουν στιγμή.
Στο εσωτερικό έχουν χρησιμοποιηθεί υλικά που προέρχονται από βιώσιμες πηγές. Τα καθίσματα είναι επενδυμένα με ένα οικολογικά επεξεργασμένο υλικό που βάφεται με εκχύλιση φυτικού ελαίου από λιναρόσπορο. Στα υπόλοιπα μέρη χρησιμοποιούνται υφάσματα που προέρχονται από βιώσιμες ίνες, όπως ζαχαροκάλαμο και ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια (πάνω απ’ όλα προσοχή στο περιβάλλον).
Πάρε να ΄χεις…
Χώρος αποσκευών: Το πορτμπαγκάζ προσφέρει από 531 έως 1.591 λίτρα όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων. Η απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης δημιουργεί έξτρα αποθηκευτικό 57 ή 24 λίτρων, κάτω από το εμπρός.
To νέο IONIQ 5 προσφέρεται με μπαταρία χωρητικότητας 58 kWh ή 77 kWh με 230 άλογα με ροπή 350 Nm, με κιβώτιο μονής ταχύτητας που είναι η έκδοση των φωτογραφιών με κίνηση στον πίσω άξονα και αυτονομία όπως έδειξε το trip computer 406 χλμ.
Ο ηλεκτροκινητήρας του βρίσκεται πίσω τοποθετημένος, αλλά προαιρετικά μπορεί να τοποθετηθεί ακόμα ένας εμπρός. Έτσι μιλάμε για 2κίνητες και 4κίνητες εκδόσεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως η μέγιστη ταχύτητα ορίζεται στα 185 χλμ./ώρα –δεν πας τόσο πουθενά και να μπορούσες, γιατί η αυτονομία βουτάει στα …τάρταρα, ενώ για την επιτάχυνση 0-100 ο χρόνος είναι 7,3 δευτ.
Η πλατφόρμα E-GMP, όπως λένε τα χαρτιά, μπορεί να υποστηρίξει υποδομές φόρτισης 400 V και 800V. Με φορτιστή 350 kW, το Ioniq 5 μπορεί να φορτίσει από 10% σε 80% σε μόλις 18 λεπτά. Με φόρτιση 5 μόλις λεπτών εξασφαλίζεται αυτονομία 100 χλμ.
Εμείς φορτίσαμε σε δημόσιο φορτιστή της ΔΕΗ Blue για το 52% που μας έλειπε, ενώ κάναμε τα ψώνια μας στην αγορά, και, πληρώσαμε, περίπου, 18 ευρώ…
Στο δρόμο
Οδηγώντας το Ioniq 5, εισπράττεις ισχυρές δόσεις ενός νέου «πολιτισμού», που λέγεται σύγχρονη ασφαλής μετακίνηση. Ταυτόχρονα και δυναμική, αφού ούτως ή άλλως, στα ηλεκτρικά οχήματα η απόλυτη ροπή από στάση και η γραμμική απόδοση σε όλη την πορεία κάνουν την οδήγηση σχεδόν μαγική. Μην σπεύσετε να πείτε, ότι τέλειωσαν οι επιδόσεις, τέλειωσαν οι συναρπαστικοί κινητήρες, τελειώσαμε σαν οδηγοί… Γίναμε χρήστες, όντως, συμμέτοχοι σε μια διαδικασία πολύ πιο προγραμματισμένη από κάθε άποψη, αλλά και «παίκτες» σε ένα άλλο level.
Προσαρμογή στις εξελίξεις λέγεται και το Ioniq 5 είναι και εισιτήριο και παράγων στο νέο σκηνικό που διαμορφώνεται. Τιμόνι αλφάδι αν και ελαφρύ, λεβιές ταχυτήτων με περιστροφική λειτουργία, σε σωστή θέση (δεξιά δίπλα στο τιμόνι) με λογική λειτουργία, μία στρίβω πάνω για μπροστά(D), μια κέντρο νεκρά(Ν) και στρίβω κάτω για όπισθεν(R). Το χειρόφρενο έχει αυτόματη απεμπλοκή με το που ξεκινάς και αυτό είναι πρακτικό.
Επιταχύνεις, στρίβεις, τοποθετείς το αυτοκίνητο όπως θα έκανες με ένα γρήγορο GT και δεν χρειάζεται να προβληματιστείς για το αν θα ανταπεξέλθει στην πίεση. Παρακολουθεί τις εντολές σου, σε υποστηρίζει στην υπερβολή ή την αστοχία με τα ηλεκτρονικά συστήματα και σε πάει στον προορισμό σου με ασφάλεια. Θα θέλαμε ελαστικά πιο σωστά για την Ελλάδα -θέλει λίγο ψάξιμο- γιατί γλιστράνε στην γυαλισμένη άσφαλτο ή τα νερά, ωστόσο, αν πας με λογικούς ρυθμούς όπως αρμόζει σε αμιγώς ηλεκτρικά και για λόγους επίτευξης καλύτερης αυτονομίας δεν θα έχεις ζήτημα.
Σημειώστε τα 531 λίτρα αποσκευών και τα 19,6 kWh/100 χλμ. και έχετε το μέλλον στο δρόμο, με ανέσεις σαλονιού, gadget για τους εραστές της τεχνολογίας και σχήμα που δε μοιάζει με κανένα Hyundai.
Τιμές από 51.890 ευρώ, μείον τα 8.000 ευρώ από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για την έκδοση με πίσω κίνηση και την μπαταρία 77 kWh.