Ξεγνοιασιά και ηλεκτροκίνηση, δυο λέξεις που δεν περιμέναμε ότι θα βάλουμε στην ίδια πρόταση, αλλά το Hyundai Kona Electric, μας διέψευσε.
Κάθε φορά που βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου μοντέλου, ένα είναι το μεγάλο μας άγχος, η αυτονομία. Αναγκάζεσαι να κάνεις διαρκώς υπολογισμούς για κάθε διαδρομή, ώστε να είσαι σίγουρος ότι όταν η μπαταρία κοντεύει να αδειάσει θα υπάρχει κοντά σου πρίζα ή σταθμός φόρτισης. Διαφορετικά δε γλιτώνεις το τηλεφώνημα στην οδική βοήθεια.
Όμως η αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση του κορεάτικου crossover μας απέδειξε ότι, εκτός από πολλά άλλα, είναι και «ένας δρομέας μεγάλων αποστάσεων». Πριν από μερικά χρόνια τον τίτλο αυτό τον αποδίδαμε κυρίως σε πετρελαιοκίνητα οχήματα. Λέτε ο τίτλος να αλλάξει χέρια;
Hyundai: Χωρίς ίχνος καμουφλάζ το ισχυρότερο Kona Ν
Ελάτε λοιπόν να βγάλουμε από την πρίζα το Kona Electric και να διανύσουμε μαζί του πολλά χιλιόμετρα, ακόμα και άσκοπα. Γιατί; Διότι πολύ απλά, μπορεί!
Σχεδόν ίδιο οπτικά
Με μια φευγαλέα ματιά κάποιος δε θα αντιληφθεί ότι μπροστά του έχει το Kona που μπαίνει στην πρίζα. Οι διαφορές σε σύγκριση με τα Kona που χρησιμοποιούν κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι μικρές, αλλά ουσιώδεις.
Ξεκινάμε από τη μάσκα, η οποία είναι κλειστού τύπου (δεν υπάρχει κινητήρας που να έχει την ανάγκη ψύξης) με διαφορετικό σχεδιαστικό μοτίβο. Στο αριστερό της τμήμα υπάρχει η τάπα, πίσω από την οποία «κρύβεται» η υποδοχή για το καλώδιο φόρτισης. Παρατηρώντας τώρα το προφίλ του Kona Electric, εντοπίζουμε χαμηλά ότι διακρίνεται η ενσωματωμένη στο δάπεδο μπαταρία. Η διάταξη της αυτή ωφελεί τους χώρους και το κέντρο βάρους του οχήματος.
Δείτε επίσης τις ζάντες νέας αεροδυναμικής σχεδίασης και το λογότυπο BlueDrive στα εμπρός φτερά, το οποίο δηλώνει μια εναλλακτική μορφή ενέργειας. Ο χαρακτήρας του «αποκαλύπτεται» πλήρως από το λογότυπο Electric που έχει τοποθετηθεί δεξιά στην πόρτα του χώρου αποσκευών.
Εσωτερικό με ταυτότητα
Το Kona που κινείται αποκλειστικά με ρεύμα μπορείς να το αναγνωρίσεις βλέποντας μόνο τη φωτογραφία από το εσωτερικό του. Ξεκινάμε από τη βάση της κεντρικής κονσόλας, η οποία είναι δύο επιπέδων. Το επάνω υπερυψωμένο τμήμα της έχει ασημί χρώμα, ενώ το κάτω δημιουργεί έναν έξτρα αποθηκευτικό χώρο.
Κλασσικός λεβιές ταχυτήτων δεν υπάρχει παρά μόνο τέσσερα κουμπιά με τις ενδείξεις D, P, N και R για το κιβώτιο μονής σχέσης. Στον πίνακα οργάνων υπάρχει ενσωματωμένη μια TFT οθόνη 7 ιντσών πολλαπλών πληροφορίων. Δεξιά της μια κατακόρυφη μπάρα δείχνει το επίπεδο της μπαταρίας.
Στο κέντρο του ταμπλό τώρα δεσπόζει μια μεγάλη λεπτή οθόνη αφής 10,25 ιντσών. Ακουμπώντας τα πλαστικά στο σύνολο τους δεν είναι ιδιαίτερα μαλακά, όμως η συναρμογή όλων των υλικών δείχνει αρκετά στιβαρή.
Οι πίσω επιβάτες έχουν ικανοποιητικούς χώρους τόσο για τα πόδια (μεταξόνιο 2.600 χλστ.), όσο και για τα κεφάλια τους. Το σχεδόν επίπεδο κεντρικό δάπεδο δε θα δημιουργήσει πρόβλημα στο μεσαίο επιβάτη. Λόγω της μπαταρίας η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ έχει μειωθεί λίγο και διαμορφώνεται στα 332 λίτρα, ενώ όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων φτάνει τα 1.114 λίτρα.
XL μπαταρία
Το Kona Εlectric που βλέπετε στις φωτογραφίες διαθέτει τη μεγαλύτερη μπαταρία ιόντων λιθίου των 64 kWh. Στη γκάμα υπάρχει και μια μικρότερη χωρητικότητας 39.2 kWh. Στην πρώτη περίπτωση η ισχύς φτάνει τους 204 ίππους και στη δεύτερη τους 136 ίππους. Ανεξάρτητα από τη μπαταρία η πλούσια ροπή αγγίζει τα 395 Nm, ενώ όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα είναι άμεσα διαθέσιμη και όχι σε ένα ορισμένο εύρος στροφών του κινητήρα.
Το Kona Electric των 204 ίππων μπορεί να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα εντός 7,9 δευτ. και να φράσει τα 167 χλμ./ώρα. Προφανώς ο άσσος που κρύβει στο «μανίκι» του δεν είναι οι επιδόσεις, αλλά η αυτονομία. Η Hyundai ανακοινώνει 484 χλμ. σε συνδυαστικό κύκλο (μέτρηση WLTP). Πόση αυτονομία καταγράψαμε εμείς σε πραγματικές συνθήκες; Σχεδόν 470 χλμ.
Να διευκρινίσουμε όμως ότι είχαμε επιλεγμένο κυρίως το πρόγραμμα οδήγησης Eco (υπάρχουν επίσης τα Eco+, Sport και Normal), ενώ κινηθήκαμε αποκλειστικά μέσα στην πόλη. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες αυτονομίες που προσφέρουν τα υφιστάμενα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα της κατηγορίας.
Παράλληλα διαπιστώσαμε ότι σε σύγκριση με άλλα ηλεκτροκίνητα οχήματα η αυτονομία δε μειώνονταν γρήγορα και η εκάστοτε ένδειξη αντιστοιχούσε στα πραγματικά χλμ. Ακόμα και αν πιέζαμε παραπάνω το γκάζι η αυτονομία συνέχιζε να πέφτει αργά και σταθερά.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην είμαστε σε μια συνεχή αναζήτηση πρίζας και να ξεχάσουμε σχεδόν τελείως τη φόρτιση. Γενικότερα, με συνετή οδήγηση «γράψαμε» μέση κατανάλωση ενέργειας 14,7 kWh/100 χλμ.
Στο σημείο αυτό να πούμε ότι με τον ενσωματωμένο φορτιστή 7,2 kW του οχήματος η μπαταρία από ταχυφορτιστή 50 ή 100 kW γεμίζει από 0-80% εντός 75 ή 54 λεπτών αντίστοιχα. Για μια πλήρη φόρτιση από απλή οικιακή πρίζα χρειάζεται 31 ώρες και από wallbox 11 kW 9 ώρες και 35 λεπτά.
Στο δρόμο
Στην εισαγωγή μας αναφέραμε ότι το Kona Electric μας κέρδισε με τη ξεγνοιασιά που μας προσέφερε χάρη στη μεγάλη του αυτονομία. Όμως υπήρχαν και άλλοι λόγοι που οι ώρες πίσω από το τιμόνι του ήταν αγχολυτικές.
Η εντελώς αθόρυβη λειτουργία του ως ηλεκτροκίνητο σε συνδυασμό με την καλή ηχομόνωση της καμπίνας. Η απαλλαγή από τύψεις για μόλυνση του περιβάλλοντος, καθώς εκπέμπει μηδενικούς ρύπους. Η ανάρτηση που παρά την πιο σφιχτή της ρύθμιση για τη διαχείριση του μεγαλύτερου βάρους (από 1.685 έως 1.743 κιλά) δεν υπονομεύει την άνεση, καθώς ξέρει να διαχειρίζεται επιδέξια τις κακοτεχνίες των δρόμων και να συγκρατεί από έντονες κλίσεις στις στροφές. Προφανώς σημαντικό ρόλο παίζει και η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων.
Η πληροφόρηση που εισπράττει ο οδηγός από το τιμόνι χαρακτηρίζεται επαρκής, ενώ σωστό κρίνεται και το βάρος του. Συνηθίζεις γρήγορα την προοδευτικότητα των φρένων, ενώ μαθαίνεις να «παίζεις» με τη ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενάργειας (σε 3 επίπεδα) όταν αφήνεις το γκάζι. Πώς ρυθμίζεται; Από τα δυο paddles που υπάρχουν πίσω από το τιμόνι. Με επιλεγμένο το πρόγραμμα οδήγησης Sport κολλάει η πλάτη σου στο καθίσματα όταν πατάς δυνατά το γκάζι, ενώ η επιτάχυνση από στάση και οι ρεπρίζ εντυπωσιάζουν.
Συνοψίζοντας
Το Kona Electric διατηρεί όλα τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης και σχεδόν σβήνει το μεγαλύτερο πρόβλημα, αυτό της αυτονομίας. Ποιοτικό, τεχνολογικά προηγμένο, ιδιαίτερο σχεδιαστικά, με καλούς χώρους και άρτιο οδηγικά.
Η αρχική τιμή του με τη μπαταρία των 64 kWh, στην εξοπλιστική έκδοση Premium, διαμορφώνεται στα 42.990 ευρώ. Με την κρατική επιδότηση όμως μπορεί να μειωθεί κατά 5.249 ευρώ, δηλαδή στα 37.741 ευρώ.