Στο πλαίσιο του Athens Energy Forum ανέπτυξαν το θέμα περι της αυτόνομης οδήγησης στη Ελλάδα.o αναπληρωτής υπουργός, Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο πρόεδρος, κεντρικής ένωσης Δήμων Ελλάδας και δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου, και ο αντιπρόεδρος του ΣΕΑΑ Γιάννης Σαρακάκης
Αυτές ήταν οι τοποθετήσεις
Γιάννης Κεφαλογιάννης: «Τα οχήματα χωρίς οδηγό βγαίνουν στην κίνηση της πόλης»
Νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση ή αλλιώς την οδήγηση οχημάτων χωρίς οδηγό που θα έρθει στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα προανήγγειλε από το βήμα του 10ου Συνεδρίου Energy Dialogues ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης. Το νέο πλαίσιο πάει «ένα βήμα παρακάτω το πλαίσιο εκτέλεσης της αστική κυκλοφορίας», καθώς όπως είπε «δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να πρωτοστατήσει στην έρευνα των τεχνολογιών οχημάτων χωρίς οδηγό». Ταυτόχρονα, ξεκλειδώνει προγράμματα αυτόνομης οδήγησης σε πολλές πόλεις της χώρας, στα πρότυπα αυτού που εφάρμοσε ο δήμος Τρικκαίων με τη χρήση αστικού λεωφορείου χωρίς οδηγό. «Στην ουσία με το νέο θεσμικό πλαίσιο βγάζουμε το αυτόνομο όχημα στην κίνηση στην πόλη», ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης. Όπως διευκρίνισε, ειδικά στην περίπτωση του δήμου Τρικάλων, δίνεται η δυνατότητα ελέγχου από τον χειριστή έως και 4 λεωφορείων, λαμβάνοντας υπόψη ζητήματα ασφάλειας. Η αυτόνομη οδήγηση αποτελεί μία σημαντική πρόκληση για την επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με τον υφυπουργό.
Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, ο κ. Κεφαλογιάννης έκανε λόγο για την προετοιμασία ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου. «Δίνουμε τη δυνατότητα στους ΟΤΑ με τα ΣΒΑΚ να δημιουργήσουν δίκτυα υποδομών φόρτισης», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «δίκτυα πρέπει να αναπτυχθούν με απλή διαδικασία και σε ιδιωτικούς κοινόχρηστους χώρους, όπως σε παρκινγκ σούπερ μάρκετ κλπ» στη λογική της μετάβασης σε smart cities. Επιπλέον, προανήγγειλε μητρώο υποδομών ηλεκτροκίνησης, μία κεντρική βάση δεδομένων μέσω της οποίας θα αποστέλλονται στους χρήστες σε πραγματικό χρόνο δεδομένα και θα εποπτεύεται η ομαλή λειτουργία των υποδομών φόρτισης.
Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, τα μικρά νησιά μπορούν να έχουν ρόλο κλειδί για ένα μοντέλο βιώσιμης κινητικότητας με φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις και πρόσθεσε ότι «μπορούν να γίνουν πιλότοι που θα εφαρμοστούν σενάρια οικονομικά βιώσιμων επενδύσεων» και επεσήμανε το παράδειγμα της μετατροπής της Αστυπάλαιας σε νησί πρότυπο βιώσιμης κινητικότητας.
Δημήτρης Παπαστεργίου: «Να φτιάξουμε νέες σύγχρονες ηλεκτρικά κινούμενες βιώσιμες πόλεις»
«Ο κόσμος θέλει να κάνει την τεχνολογία κομμάτι της ζωής του. Τα μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία πρέπει να είναι το μέλλον των μεταφορών μας μέσα στις πόλεις», ανέφερε ο κ. Παπαστεργίου καθώς όπως είπε, ωριμάζει η διάθεση του κόσμου να αφήσει το αυτοκίνητο, ακόμα και αν είναι ηλεκτρικό.
«Πεδίο δόξης λαμπρό να φτιάξουμε νέες σύγχρονες ηλεκτρικά κινούμενες βιώσιμες πόλεις», δήλωσε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, κάνοντας λόγο για συντονισμένη δουλειά που συντελείται από το ΥΠΕΝ και το Υπουργείο Μεταφορών προς αυτή την κατεύθυνση, γεγονός που δείχνει τη σοβαρότητα. Αναφέρθηκε στην εξασφάλιση πρόσβασης σε χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο για Σχέδια φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων από τους ΟΤΑ, λέγοντας ότι «οι δήμοι πρέπει να δημοπρατήσουν το δικαίωμα που έχουν με μία ξεκάθαρη διαδικασία και με ανταποδοτικά οφέλη προς τις τοπικές κοινωνίες».
«Να ξαναδούμε τις πόλεις μας διαφορετικά μέσω της ηλεκτροκίνησης και των ΣΒΑΚ» ανέφερε ο δήμαρχος Τρικκαίων και πρόσθεσε ότι «πρέπει να δούμε πόλεις καθαρές και ενεργειακά ουδέτερες». Και τόνισε την ανάγκη «να μην χάσουμε αυτή την ευκαιρία καθώς ανοίγονται εργαλεία χρηματοδότησης όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και η νέα προγραμματική περίοδος».
Απ΄ την πλευρά του ο κ. Γιάννης Σαρακάκης τόνισε ως βασική εξέλιξη που καθορίζει και τις τάσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι μπαταρίες, αλλά και οι επαναστατικές δυνατότητες που δίνει το 5G. Η εν λόγο «συνδεσιμότητα θα φέρει αλλαγή στον τρόπο που οι οδηγοί και τα αυτοκίνητα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «θα ενεργοποιηθεί ο έλεγχος φωνής ή χειρονομίας, μαζί με άλλες τεχνολογίες».
Επιπλέον, όπως είπε «η αυτόνομη οδήγηση είναι ψηλά στην ατζέντα όμως το χρονοδιάγραμμα πάει προς τα πίσω. Μακάρι η Ελλάδα να κάνει την έκπληξη και να πρωτοπορήσει και σε αυτό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον κ. Σαρακάκη, «οι οδικές μεταφορές μπορούν να αξιοποιήσουν της ΑΠΕ», ενώ ανέφερε ότι «η κινητική ενέργεια των οχημάτων θα καταστεί περιβαλλοντικά ουδέτερη στο μέλλον».
Όπως είπε, «με τον ρυθμό που αυξάνονται οι πωλήσεις των αυτοκινήτων θα φθάσουμε σε 14 τεραβατόρες σε αποθήκευση τις επόμενες δεκαετίες, γεγονός που θα καταστήσουν τα αυτοκίνητα αποθήκες ενέργειας μέσα στους αστικούς ιστούς, σε συνδυασμό με τη χρήση έξυπνων φορτιστών.
Τέλος, επεσήμανε το πολύ σημαντικό πρόβλημα της παλαιότητας του στόλου οχημάτων στη χώρα μας, καθώς όπως είπε «συνεχίζεται η αθρόα εισαγωγή παλαιών φορτηγών, που ξεπερνάνε κατά μέσο όρο τα 21 χρόνια και λεωφορείων που ξεπερνάνε τα 20 χρόνια» ενώ κάλεσε την πολιτεία να αναλάβει συγκεκριμένα μέτρα.