Η Ανατολική Γερμανία, δηλαδή το κομμάτι που “ανήκε” στους Σοβιετικούς μέχρι το 1989, δεν είχε ιδιαίτερη σχέση με τα αυτοκίνητα, με το Trabant να είναι μία από τις ελάχιστες εξαιρέσεις. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα μία περίπτωση, η οποία είναι πραγματικά ασυνήθιστη.
Πρόκειται για το Melkus RS 1000, ένα sports car το οποίο δε θυμίζει σε τίποτα άλλα αυτοκίνητα που παράγονταν στη χώρα εκείνη την περίοδο, ενώ η σχεδίασή του λογικά θα έκανε όσους κατοικούσαν στην Ανατολική Γερμανία να το κοιτάζουν παραξενεμένοι.
Και όμως κάποτε τα αυτοκίνητα είχαν πικάπ
Το Melkus RS 1000 είχε αμάξωμα από fiberglass ώστε να είναι πολύ ελαφρύ, το οποίο έμπαινε πάνω σε πλαίσιο τύπου σκάλας. Εκτός από το σχήμα του, ένα ακόμα στοιχείο που θα παραξένευε τους ανατολικογερμανούς είναι οι gullwing πόρτες, δηλαδή εκείνες που ανοίγουν προς τα επάνω και θυμίζουν φτερά γλάρου. Η προσπάθεια για μειωμένο βάρος ήταν επιτυχημένη, με τη ζυγαριά να σταματάει στα 720 κιλά.
Σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια για όσο το δυνατόν χαμηλότερο βάρος έπαιξε το γεγονός ότι στις κομμουνιστικές περιοχές δεν υπήρχε εύκολη πρόσβαση σε κινητήρες με μεγάλη ισχύ. Όντως, το μοτέρ του Melkus RS 1000 ήταν τρικύλινδρο 1.0 λίτρου, κατασκευαζόταν από τη Wartburg και είχε την ιδιαιτερότητα ότι επρόκειτο για δίχρονο σύνολο και είχε τρία καρμπιρατέρ.
Με τον κινητήρα του 1.0 λίτρου εξοπλίστηκαν τα περισσότερα από τα 101 μοντέλα που κατασκευάστηκαν. Υπήρχαν όμως και μερικά ακόμα πιο παράξενα. Σε αυτά τοποθετήθηκε ο V6 κινητήρας “Müller-Andernach” στα 1.3 λίτρα, ο οποίος ήταν επίσης δίχρονος. Μάλιστα, αρχικά είχε κατασκευαστεί για χρήση στη θάλασσα π.χ. σε βάρκες και σκάφη.
Η απόδοσή του ήταν 110 ίπποι 180 Nm ροπής, με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 201 χλμ./ώρα.
Το αυτοκίνητο των φωτογραφιών είναι το μοναδικό που επιβιώνει μέχρι σήμερα με το εν λόγω μοτέρ και πωλείται online.
Η εταιρεία Melkus δημιουργήθηκε από τον Heinz Melkus, έναν οδηγό αγώναν από την Ανατολική Γερμανία ο οποίος κατασκεύασε αρκετά μοντέλα για πίστα και μόνο ένα για δρόμο, το RS 1000. Η παραγωγή του έγινε από το 1976 μέχρι το 1986 στη Δρέσδη, με το αυτοκίνητο να χαρακτηρίζεται η Ferrari της Ανατολικής Ευρώπης.
Το 2000 ο γιος του Heinz Melkus προσπάθησε να αναβιώσει την εταιρεία. Συνεργάστηκε με την Opel για την παραγωγή του RS 2000, όμως η προσπάθειά του δεν είχε μεγάλη διάρκεια και κράτησε μόλις μερικά χρόνια.