Η Porsche στη Formula 1 είναι μια πιθανότητα την οποία πολλές φορές έχουμε ακούσει τα τελευταία χρόνια, όμως δεν έχουμε δει να πραγματοποιείται μέχρι τώρα.
Θα το σκεφτεί, αλλά με έναν όρο
Το Volkswagen Group συνολικά είναι έτοιμο να εξετάσει την επιστροφή της Porsche στη Formula 1 (η εταιρεία συμμετείχε και παλαιότερα, τόσο ως κατασκευαστής όσο και ως προμηθευτής κινητήρων, όμως περισσότερα θα βρείτε στο τέλος του κειμένου). Ωστόσο, υπάρχει ένας βασικός όρος. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Fritz Enzinger, αντιπρόεδρος της Porsche Motorsport, αυτός ο όρος είναι η εισαγωγή περιβαλλοντικά περισσότερο βιώσιμων λύσεων, με βασικότερη εκείνη των συνθετικών καυσίμων ή e-fuels.
Όμως υπάρχουν και άλλοι λόγοι που κάνουν ευνοϊκή την επιστροφή της Porsche στη Formula 1.
Οι άνθρωποι του αθλήματος έχουν δηλώσει ότι τα επόμενα χρόνια θα στραφεί στα συνθετικά καύσιμα. Ήδη τους προηγούμενους μήνες οι προμηθευτές κινητήρων παρέλαβαν κάποιες πρώτες ποσότητες από το συνθετικό καύσιμο που δημιούργησε η FIA. Αυτό έγινε ώστε να κάνουν δοκιμές και να δουν αν ικανοποιεί τις απαιτήσεις που έχουν τα υβριδικά σύνολα που χρησιμοποιούνται. Η Porsche είναι μια εταιρεία που έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα e-fuels. Από τη μία σε πολλούς από τους φίλους (και πελάτες) της δεν αρέσει η ιδέα ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, λόγω στοιχείων όπως η απώλεια ήχου, το αυξημένο βάρος ή τα μεγάλα διαστήματα φόρτισης. Από την άλλη το 70% όσων Porsche έχουν κατασκευαστεί ποτέ βρίσκονται ακόμα σε κυκλοφορία, οπότε η εταιρεία πρέπει να φροντίσει ώστε να μην απαξιωθεί η ιστορία της.
Formula 1-Haas VF-21: Αμερικανικό μονοθέσιο – ρωσική σημαία
Περιβάλλον, χαμηλό κόστος και θέαμα. Ο απόλυτος συνδυασμός
Αυτή η στροφή της Formula 1 προς τα e-fuels γίνεται μετά τη δέσμευση του αθλήματος ότι μέχρι το 2030 θα έχει γίνει ανθρακικά ουδέτερο, δηλαδή οι δραστηριότητές του δε θα επιβαρύνουν με επιπλέον διοξείδιο του άνθρακα το περιβάλλον. Το Volkswagen Group βλέπει με θετικό μάτι αυτή την κίνηση, καθώς προσπαθεί ακόμα να διώξει τις κακές εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν από το dieselgate.
Ακόμα, η Formula 1 έχει δεσμευτεί ότι από το 2025 και μετά θα έρθουν νέοι κινητήρες οι οποίοι θα είναι πιο απλοί, πιο φτηνοί και θα κάνουν περισσότερο ήχο.
Παράλληλα, το κόστος μειώνεται χάρη στο budget cap, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορεί να καταργηθεί και το παράβολο των 200 εκατομμυρίων δολαρίων που είναι υποχρεωμένη να πληρώσει μια νέα ομάδα.
Σε όλα τα παραπάνω, να προστεθεί η προσπάθεια αύξησης του θεάματος μέσω της απλοποίησης στο σχεδιασμό των μονοθεσίων, ώστε το ένα να μπορεί να ακολουθήσει το άλλο προκειμένου να βλέπουμε περισσότερες και ωραιότερες μάχες. Αν οι προσδοκίες επιβεβαιωθούν, η δημοφιλία της Formula 1 θα ανέβει σημαντικά.
Όλα δείχνουν ρόδινα
Άρα, οι συνθήκες γίνονται ευνοϊκές για την είσοδο της Porsche στη Formula 1. Το κόστος μειώνεται, οι κινητήρες γίνονται πιο απλοί και πιο αρεστοί στο κοινό, το άθλημα γίνεται περιβαλλοντικά πιο φιλικό, στρέφεται ακριβώς στον τομέα που θέλει να εστιάσει η γερμανική μάρκα και αναμένεται να γίνει και πιο δημοφιλές.
Είναι ίσως η ιδανική στιγμή ώστε να δούμε την Porsche στη Formula 1. Το μόνο ερώτημα είναι αν θα μπουν με εργοστασιακή ομάδα ή μόνο ως προμηθευτές κινητήρων.
Porsche: Βρήκε τρόπο να σώσει τους βενζινοκινητήρες;
Πού κολλάει η Red Bull;
Παρεμπιπτόντως, η Red Bull ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάζει τους κινητήρες της Honda μόνη της μέχρι το 2024. Από το 2025, λοιπόν, είναι ελεύθερη να ψάξει για άλλον προμηθευτή. Μήπως η απάντηση είναι στη Στουτγκάρδη;
Η ιστορία
Η γερμανική εταιρεία είχε εργοστασιακή συμμετοχή το 1961 και το 1962. Σε αυτές τις έξι σεζόν πέτυχε μία τρίτη θέση (1962), τρεις δεύτερες θέσεις (1961) και μία νίκη (1962). Σε όλα τα αποτελέσματα πίσω από το τιμόνι βρισκόταν ο Dan Gurney. Τις προηγούμενες τέσσερις σεζόν εμφανιζόταν σε έναν αγώνα κάθε χρόνο. Το 1957 στη Γερμανία, το 1958 επίσης στη Γερμανία, το 1959 στο Μονακό και το 1960 στην Ιταλία, όπου πήρε τον πρώτο της βαθμό. Ωστόσο, ιδιώτες χρησιμοποιούσαν τα μονοθέσιά της το 1963 και το 1964 για να συμμετάσχουν σε πρωταθληματικούς, αλλά και μη πρωταθληματικούς αγώνες.
Η Porsche στη Formula 1 επέστρεψε σχεδόν 20 χρόνια αργότερα ως προμηθευτής κινητήρων αυτή τη φορά. Από τους τέσσερις τελευταίους αγώνες του 1983 και μέχρι το 1987 ήταν εκείνη η οποία έδινε κινητήρια σύνολα στη McLaren. Επίσημα,η ονομασία αυτών των κινητήρων ήταν TAG-Porsche, καθώς η πρώτη έβαζε τα κεφάλαια και η δεύτερη είχε αναλάβει την κατασκευή τους.
Αν και το 1983 η πορεία ήταν πολύ κακή, από το 1984 ήρθε η επιτυχία. Συγκεκριμένα, δύο πρωταθλήματα κατασκευαστών και τρία οδηγών. Η Mclaren κατέκτησε το κατασκευαστών το 1984 και το 1985. Όσο για τους οδηγούς, το 1984 ο Niki Lauda κατέκτησε τον τελευταίο από τους τρεις τίτλους του, ενώ το 1985 και το 1986 ο Alain Prost πήρε τους δύο πρώτους από τους τέσσερις που θα κατακτούσε στην καριέρα του, συνολικά.
Η Porsche έκανε ακόμα μια προσπάθεια ως προμηθευτής κινητήρων, όμως με παταγώδη αποτυχία. Αυτή τη φορά προμήθευε τη Footwork με V12 σύνολα, όμως μόνο για μισή σεζόν καθώς τα αποτελέσματα ήταν κάτι παραπάνω από απογοητευτικά. Η ομάδα ή δε θα κατάφερνε να προκριθεί (επειδή ήταν πολλές οι συμμετοχές υπήρχε πριν τις κατατακτήριες μια διαδικασία ώστε να αποκλειστούν εντελώς οι πιο αργοί) ή θα εγκατέλειπε. Σε έξι αγώνες δεν τερμάτισε ούτε μία φορά.