Γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επικεντρώνεται η συζήτηση το τελευταίο διάστημα, κυρίως στον κίνδυνο πυρκαγιάς που ενέχουν.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρά το γεγονός ότι χαρακτηρίζονται ως το μέλλον της αυτοκίνησης και κερδίζουν όλο και περισσότερη δημοτικότητα παγκοσμίως, αντιμετωπίζουν διάφορες προκλήσεις για να φτάσουν στους αγοραστές τους. Το κύριο ζήτημα έγκειται στην τεχνολογία μπαταριών που χρησιμοποιούν, η οποία μπορεί να εκθέσει τα ανεπαρκώς προετοιμασμένα καράβια στον πιθανό κίνδυνο ανεξέλεγκτων πυρκαγιών.
Το Reuters αναφέρει ότι το πρόσφατο περιστατικό με ένα φλεγόμενο πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων στα ανοικτά των ολλανδικών ακτών ανέδειξε αυτόν τον κίνδυνο. Η ολλανδική ακτοφυλακή επιβεβαίωσε ότι η αιτία της πυρκαγιάς παραμένει άγνωστη, αλλά μια ηχητική καταγραφή που δημοσιοποιήθηκε από τον ολλανδικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα RTL, κατέγραψε έναν διασώστη να δηλώνει ότι «η πυρκαγιά ξεκίνησε από την μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου».
Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Αιτία για αύξηση των πυρκαγιών οχηματαγωγών πλοίων;
Η ναυτιλιακή βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων των οχηματαγωγών πλοίων, αντιμετωπίζει αυξανόμενο κίνδυνο λόγω των μπαταριών ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα, οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε πυρκαγιές με διπλάσια ενέργεια από μια τυπική πυρκαγιά. Οι αξιωματούχοι της ναυτιλίας και οι ασφαλιστές αναγνωρίζουν ότι ο κλάδος δεν έχει λάβει τα αναγκαία μέτρα σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, με αποτέλεσμα την αύξηση των κινδύνων.
Το 2022, αναφέρθηκαν 209 πυρκαγιές πλοίων, σημειώνοντας τον υψηλότερο αριθμό της τελευταίας δεκαετίας και αύξηση 17% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με έκθεση της ασφαλιστικής εταιρείας Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). Μεταξύ αυτών των περιστατικών, 13 συνέβησαν σε πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, αλλά δεν γνωστοποιήθηκαν συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με την εμπλοκή ηλεκτρικών οχημάτων.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Είναι αυτά που αυξάνουν τον κίνδυνο πυρκαγιάς;
Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα τον Μάρτιο, είναι γνωστό ότι ορισμένοι τύποι φορτίων ευθύνονται για σημαντικό αριθμό ατυχημάτων από πυρκαγιά σε φορτία, με μια αξιοσημείωτη κατηγορία να είναι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Όπως μετέδωσε το ολλανδικό πρακτορείο ειδήσεων ANP, η διαχειρίστρια εταιρεία “K” Lines δήλωσε ότι στο πλοίο υπήρχαν περίπου 4.000 αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων 25 ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, ένας εκπρόσωπος από το κεντρικό γραφείο της “K” Line στις ΗΠΑ αρνήθηκε να συζητήσει για την πυρκαγιά, καθώς δεν ήταν εξουσιοδοτημένος να το κάνει. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, η ιαπωνική Shoei Kisen, επιβεβαίωσε ότι συνεργάζεται με τις αρχές για τον έλεγχο της πυρκαγιάς.
Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Η αιτία για τις αυξανόμενες φωτιές.
Η ακριβής αιτία της πυρκαγιάς δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί επίσημα, αλλά έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κινούνται με μπαταρίες. Ο Nathan Habers, εκπρόσωπος της Βασιλικής Ένωσης Ολλανδών Εφοπλιστών (KVNR), επεσήμανε ότι μπορεί να υπάρχουν τυφλά σημεία κατά την αντιμετώπιση πυρκαγιών από ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες, καθώς οι πυρκαγιές αυτές δεν μπορούν να σβήσουν με νερό ή στέρηση οξυγόνου.
Ο Habers εξέφρασε την ανάγκη να αξιολογηθεί κατά πόσον οι ισχύοντες κώδικες ασφαλείας αντιμετωπίζουν επαρκώς το προφίλ κινδύνου που συνδέεται με τη μεταφορά τέτοιων φορτίων. Ένας από τους κινδύνους που συνδέονται με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι η “θερμική διαφυγή”, μια ανεξέλεγκτη αύξηση της θερμοκρασίας που μπορεί να οδηγήσει σε πυρκαγιές που είναι δύσκολο να σβηστούν και μπορεί να αναζωπυρωθούν αυθόρμητα.
Ο Ντάγκλας Ντίλον, εκτελεστικός διευθυντής της Tri-state Maritime Safety Association, υπογράμμισε ότι τα συστήματα πυρόσβεσης στα μεγάλα πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα δεν έχουν σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζουν αυτές τις πιο έντονες πυρκαγιές. Ως αποτέλεσμα, οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ρυθμιστικές αρχές εργάζονται ενεργά για την εξεύρεση λύσεων ώστε να αποτραπούν τέτοια περιστατικά.
Αυξάνεται το κόστος ασφάλισης!
Η πρόσφατη αύξηση των ζημιών που σχετίζονται με πυρκαγιές οδήγησε σε υψηλότερο κόστος ασφάλισης για τους μεταφορείς αυτοκινήτων που εμπλέκονται στη μεταφορά φορτίων, ενώ οι πλοιοκτήτες αναμένεται επίσης να αντιμετωπίσουν αύξηση του κόστους, σύμφωνα με τον John Frazee, διευθύνοντα σύμβουλο της ασφαλιστικής εταιρείας Marsh. Για να μετριάσουν τις απώλειες, οι πλοιοκτήτες επιδιώκουν νομικές ενέργειες κατά των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα οχήματα των οποίων εμπλέκονται στην πρόκληση πυρκαγιών. Σε απάντηση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποκτούν πρόσθετη προστασία ευθύνης.
Ελλιπή τα μέτρα προφύλαξης κατά τη μεταφορά των οχημάτων!
Τους κινδύνους αυξάνει ο τρόπος που χρησιμοποιούν οι εταιρείες αυτές για να φορτώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα αυτοκίνητα. Τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, όπως αυτό που έπιασε φωτιά, είναι γνωστά ως RoRos (roll-on/roll-off) λόγω της μεθόδου φόρτωσης και εκφόρτωσης των αυτοκινήτων. Τα πλοία αυτά λειτουργούν σαν πλωτά γκαράζ στάθμευσης και μπορεί να έχουν πολλά καταστρώματα που μεταφέρουν χιλιάδες οχήματα, όπως σημειώνουν ειδικοί του κλάδου.
Οι μοναδικές προκλήσεις που θέτουν οι πυρκαγιές στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων (RoRos) έχουν καταστήσει δύσκολη την πυρόσβεση. Σε αντίθεση με την ξηρά, όπου οι πυροσβέστες μπορούν να έχουν πρόσβαση στα φλεγόμενα οχήματα, η πυκνή διάταξη των αυτοκινήτων σε ένα RoRos αφήνει ελάχιστο χώρο για να ελιχθούν με τον προστατευτικό τους εξοπλισμό. Οι πυροσβέστες συχνά αντιμετωπίζουν τις πυρκαγιές μπαταριών EV στις άκρες των δρόμων καθαρίζοντας την περιοχή και πλημμυρίζοντας το κάτω μέρος του φλεγόμενου οχήματος με νερό, μια μέθοδος που δεν εφαρμόζεται εύκολα σε ένα πλοίο.
Ο John Frazee, ασφαλιστής, αναμένει ότι οι ασφαλιστές θα αναλάβουν την πρωτοβουλία για την ενίσχυση των συστημάτων ασφαλείας στα πλοία. Εξετάζουν διάφορες επιλογές, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης νέων χημικών ουσιών για την κατάσβεση των φλογών, της δημιουργίας εξειδικευμένων κουβερτών πυρόσβεσης EV, του σχεδιασμού ακροφυσίων πυροσβεστικής μάνικας για να διεισδύουν στις μπαταρίες και της πρότασης μεθόδων διαχωρισμού των EV επί του πλοίου.
Ο Frazee αναγνωρίζει ότι η εξεύρεση άμεσων λύσεων σε αυτές τις προκλήσεις μπορεί να είναι πρόκληση. Η πολυπλοκότητα της κατάστασης καθιστά αναγκαία την προσεκτική εξέταση και την καινοτομία για την αντιμετώπιση των κινδύνων πυρκαγιάς στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων.
Λήψη νέων μέτρων από το επόμενο έτος.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, αρμόδιος για τον καθορισμό των κανονισμών ναυτικής ασφάλειας, σχεδιάζει να αξιολογήσει νέα μέτρα το επόμενο έτος σχετικά με τα πλοία που μεταφέρουν ηλεκτρικά οχήματα λόγω του αυξανόμενου αριθμού πυρκαγιών σε φορτηγά πλοία, όπως δήλωσε εκπρόσωπος του Reuters. Αυτά τα πιθανά μέτρα μπορεί να περιλαμβάνουν αλλαγή του τύπου των πυροσβεστήρων νερού που είναι διαθέσιμοι στα πλοία και την επιβολή περιορισμών στα επίπεδα φόρτισης των μπαταριών για τον μετριασμό των κινδύνων ανάφλεξης.
Λαμβάνοντας υπόψη την επίμονη παρουσία των ηλεκτρικών οχημάτων, η KVNR συμμετέχει σε συζητήσεις σχετικά με την αύξηση της ασφάλειας για τη μεταφορά των οχημάτων. Το πρόσφατο περιστατικό υπογράμμισε την ανάγκη επιτάχυνσης αυτής της διαδικασίας, ιδίως δεδομένης της αναμενόμενης αύξησης του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το 2022, οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων έφτασαν τα 81 εκατομμύρια οχήματα, με τα ηλεκτρικά οχήματα να αντιπροσωπεύουν το 9,5% του συνόλου, όπως αναφέρει το EV-Volumes.com. Η Κίνα και η Ευρώπη πρωτοστατούν στην προώθηση της υιοθέτησης των EV, ενώ η κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν έχει προτείνει κανονισμούς που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη μετάβαση έως και των δύο τρίτων της αγοράς νέων οχημάτων σε EV μέχρι το 2032.