Πολλά ακούγονται τελευταία για τους φόρους που επιβλήθηκαν ή θα επιβληθούν στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ αλλά και στην Ευρώπη.
Οι ΗΠΑ αύξησαν σε 100% τους φόρους ενώ η ΕΕ αντιμετωπίζει σε άλλες βάσεις το όλο ζήτημα.
Βέβαια ήταν γνωστό αυτό στους Κινέζους, καθώς σε διάφορες συνεντεύξεις το σχολίαζαν. Άρα το περίμεναν και ίσως έχουν κάνουν τις απαιτούμενες «κινήσεις»
Το ζήτημα είναι το πότε και αν θα είναι σε τέτοιο ποσοστό, που οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα τους απορροφήσουν ή θα προβούν σε αυξήσεις των τιμών στα οχήματα.
Τι λέει η ΕΕ και πως θα εξελιχθεί, αυτό αναλύεται στην ανακοίνωσε που εξέδωσε η ΕΕ από τις Βρυξέλλες.
Η ανακοίνωση είναι η εξής:
«Η έρευνα της Επιτροπής καταλήγει προσωρινά στο συμπέρασμα ότι οι αλυσίδες κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα λαμβάνουν αθέμιτες επιδοτήσεις γεγονός που απειλεί με οικονομική ζημία τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της ΕΕ.
Η έρευνα εξέτασε επίσης τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο των μέτρων στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ.
Κατά συνέπεια, η Επιτροπή προσέγγισε τις κινεζικές αρχές για να συζητήσει τα πορίσματα αυτά και να διερευνήσει πιθανούς τρόπους επίλυσης των ζητημάτων που εντοπίστηκαν κατά τρόπο συμβατό με τον ΠΟΕ (Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου).
Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή γνωστοποίησε εκ των προτέρων το επίπεδο των προσωρινών αντισταθμιστικών δασμών που προτίθεται να επιβάλει στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) από την Κίνα.
Εάν οι συζητήσεις με τις κινεζικές αρχές δεν οδηγήσουν στην εξεύρεση αποτελεσματικής λύσης, οι εν λόγω προσωρινοί αντισταθμιστικοί δασμοί θα εφαρμοστούν από την 4η Ιουλίου με εγγύηση (με τη μορφή που θα αποφασιστεί από τις τελωνειακές αρχές σε κάθε κράτος μέλος).
Θα εισπράττονται μόνον εάν και όταν επιβάλλονται οριστικοί δασμοί.
Οι ατομικοί δασμοί που προτίθεται να επιβάλει η Επιτροπή στους τρεις Κινέζους κατασκευαστές έχουν ως εξής:
- BYD: 17,4 %·
- Geely: 20 %·
- SAIC: 38,1 %.
Άλλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα ανάλυσης, θα υπαχθούν στον ακόλουθο σταθμισμένο μέσο δασμό 21 %.
Όλοι οι άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, οι οποίοι δεν συνεργάστηκαν στην έρευνα, θα υπαχθούν στον ακόλουθο δασμό 38,1 %.
Διαδικασία και επόμενα στάδια
Στις 4 Οκτωβρίου 2023 η Επιτροπή κίνησε επισήμως αυτεπάγγελτη έρευνα κατά των επιδοτήσεων όσον αφορά τα επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα (BEV) κατασκευασμένα στην Κίνα.
Η έρευνα περατώνεται εντός 13 μηνών από την έναρξη της διαδικασίας. Η Επιτροπή μπορεί να δημοσιεύσει τους προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς εντός 9 μηνών από την έναρξη της διαδικασίας (δηλαδή έως τις 4 Ιουλίου το αργότερο).
Τα οριστικά μέτρα πρέπει να επιβληθούν εντός 4 μηνών από την επιβολή των προσωρινών δασμών.
Κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος, ένας κατασκευαστής BEV στην Κίνα μπορεί να λάβει ατομικό δασμολογικό συντελεστή στο οριστικό στάδιο.
Κάθε άλλη εταιρεία παραγωγής BEV στην Κίνα η οποία δεν επιλέχθηκε στο τελικό δείγμα ανάλυσης και η οποία επιθυμεί να διερευνηθεί η ειδική κατάσταση υπό την οποία τελεί, μπορεί να ζητήσει επανεξέταση με ταχείες διαδικασίες, σύμφωνα με τον βασικό κανονισμό κατά των επιδοτήσεων, αμέσως μετά την επιβολή των οριστικών μέτρων (δηλαδή 13 μήνες μετά την έναρξη της διαδικασίας).
Η προθεσμία για την ολοκλήρωση της εν λόγω επανεξέτασης είναι 9 μήνες.
Πληροφορίες σχετικά με τα προβλεπόμενα επίπεδα των προσωρινών δασμών παρέχονται σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και στα κράτη μέλη της ΕΕ πριν από την επιβολή τέτοιων μέτρων, σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζονται στον βασικό κανονισμό της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων.
Οι πληροφορίες αυτές δημοσιεύονται επίσης στον ιστότοπο της Επιτροπής.
Οι κινεζικές εταιρείες που συμμετείχαν έλαβαν ατομικά πληροφορίες σχετικά με τους υπολογισμούς που τις αφορούν και έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με την ακρίβεια των εν λόγω υπολογισμών.
Σε περίπτωση που οι εν λόγω παρατηρήσεις παράσχουν επαρκή αντισταθμιστικά αποδεικτικά στοιχεία, η Επιτροπή μπορεί να αναθεωρήσει τον υπολογισμό της σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ»
Αυτά αναφέρει η ΕΕ.
Όπως γίνεται αντιληπτό, η ΕΕ «τρέχει» να προλάβει για κάτι στο οποίο δε χρησιμοποίησε τις εμπορικές της άμυνες κατά των αυτοκινητοβιομηχανιών της Κίνας, για έναν τόσο σημαντικό βιομηχανικό κλάδο.
Από την άλλη Ευρωπαίοι φορείς χάραξης πολιτικής θέλουν να αποφύγουν την επανάληψη του γεγονότος που συνέβη με τα ηλιακά πάνελ πριν από μια δεκαετία, όταν η ΕΕ έλαβε περιορισμένα μέτρα για να περιορίσει τις κινεζικές εισαγωγές και πολλοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές πάνελ κατέρρευσαν μη μπορώντας να ανταγωνιστούν τις κινεζικές εταιρίες που γέμισαν με τα προϊόντα τους την αγορά της Ευρώπης, καθώς δεν ήταν καθόλου ανταγωνιστικές σε τιμές και παραδόσεις. .
Από την Κίνα πάντως οι «φωνές» λένε ότι οι δασμοί θα βλάψουν την οικονομική συνεργασία Κίνας-ΕΕ και τη σταθερότητα της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού αυτοκινήτων.