Ο Φεβρουάριος αντιστάθμισε τον πολύ φτωχό Ιανουάριο στις παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με έρευνα της GlobalData η ισχυρή ανάπτυξη στις ΗΠΑ και την Κίνα ήταν καθοριστικοί παράγοντες για την επίτευξη σταθερών επιδόσεων στην παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV).
Ωστόσο, η ανάπτυξη σε ετήσια βάση (συγκριτικά με πέρυσι) μέχρι σήμερα, στο 27%, παραμένει πολύ κάτω από το 70% που παρατηρείται για το 2022 συνολικά. Οι αναλυτές της GlobalData υποστηρίζουν ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο βραδύτερης ανάπτυξης, αν και προειδοποιούν επίσης ότι υπάρχουν ισχυρές εποχιακές επιπτώσεις στο γενικότερο παιχνίδι της αγοράς κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Ειδικότερα, ο αναλυτής Αλ Μπέντγουελ λέει ότι βλέπει ισχυρή ανάπτυξη για φέτος και υπογραμμίζει τον αντίκτυπο της μείωσης των τιμών, ειδικά στην Κίνα. «Η τρέχουσα προσδοκία μας είναι ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων BEV θα αυξηθούν κατά 40% το 2023». «Μερικά από τα ισχυρά κέρδη που σημειώθηκαν στην εν λόγω αγορά του Φεβρουαρίου οφείλονταν στη μείωση των τιμών που ξεκίνησε η Tesla και ακολούθησαν κάποιες άλλες. Ωστόσο, αυτό το αποτέλεσμα –εκτός από την Tesla– παρατηρείται κυρίως στην Κίνα όπου έχει ξεσπάσει ένας πλήρης πόλεμος τιμών, σε βαθμό που ορισμένες πιο αδύναμες μάρκες μπορεί να μην υπάρχουν καν μέχρι να επέλθει ξανά η ειρήνη».
Οι εκκρεμείς παραγγελίες
Επισημαίνει, ακόμη, τις εκκρεμείς παραγγελίες BEV ως θετικό παράγοντα στις προοπτικές, διατηρώντας περιορισμένη την προσφορά. «Οι εκκρεμότητες παραμένουν ισχυρές για πολλούς κατασκευαστές αρχικού εξοπλισμού (ΟΕΜ-Original Equipment Manufacturer) στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, επομένως υπάρχει μικρή ανάγκη ή πλεονέκτημα που μπορεί να κερδηθεί ακολουθώντας το προβάδισμα της Tesla και μειώνοντας τις τιμές σε αυτό το σημείο. Αυτό μπορεί να αλλάξει αργότερα μέσα στο έτος, όταν η υποκείμενη ζήτηση γίνει πιο ορατή, κάτι που ενδεχομένως να επιβαρύνει τις πωλήσεις».
Η ανάλυση της GlobalData δείχνει ότι ο Φεβρουάριος είδε την παγκόσμια ανάπτυξη BEV και PHEV (plug-in hybrid) να επιστρέφει στη μακροπρόθεσμη τάση μετά την παρ’ ολίγον καταστροφή τον Ιανουάριο, αν και σε χαμηλότερο επίπεδο όγκου. Τα υβριδικά (FHEV- Full Hybrid Electric Vehicles) δεν επηρεάστηκαν και ξεκίνησαν δυναμικά το 2023 καθώς κυκλοφορούν περισσότερα μοντέλα, ιδιαίτερα στην Κίνα, για να πληρούν τα πρότυπα απόδοσης καυσίμου.
Ο πόλεμος των τιμών
Ο αναλυτής Κέβιν Ζένγκ σημειώνει ότι η ξαφνική ανακοίνωση της Tesla για περικοπές τιμών στις αρχές Ιανουαρίου ξεκίνησε έναν πόλεμο τιμών μεταξύ μεγάλων νέων κατασκευαστών μίνι ηλεκτρικών (NEV-Neighborhood Electric Vehicle). «Αυτός ο πόλεμος τιμών συνεχίστηκε», λέει. Έχει επίσης εξαπλωθεί από τους OEM που εστιάζονται στο NEV σε παραδοσιακούς OEM θερμικών κινητήρων (ICE-Internal Combustion Engines). Και, υποστηρίζει pvw έχει τροφοδοτήσει περαιτέρω τη διάθεση αναμονής των καταναλωτών.
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής NEV της Κίνας, BYD Auto, συνέχισε να αυξάνει την κυριαρχία του. Η εταιρεία αποκομίζει τα οφέλη από την εξ ολοκλήρου αλλαγή της γκάμα των προϊόντων της σε NEV πριν από ένα χρόνο και συνέχισε να αναπτύσσεται δυναμικά και αποτελεσματικά ως αποτέλεσμα. Τους πρώτους δύο μήνες του 2023 η BYD ανέφερε περαιτέρω αύξηση πωλήσεων κατά 89% σε 341.828 οχήματα, συμπεριλαμβανομένων 25.411 εξαγωγών. Αυτό αντιπροσωπεύει μια τεράστια υπεραπόδοση σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά, με την εταιρεία να αντιπροσωπεύει πλέον το 34% των συνολικών πωλήσεων NEV στη χώρα από έτος μέχρι σήμερα. Οι πωλήσεις του PHEV σχεδόν διπλασιάστηκαν στις 179.851 μονάδες, ενώ οι πωλήσεις του BEV εξακολουθούσαν να αυξάνονται κατά ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό 81% στις 161.977 μονάδες.
Η Tesla παραμένει η δεύτερη μεγαλύτερη μάρκα NEV στην Κίνα, όπου οι τοπικές της πωλήσεις BEV ξεπέρασαν επίσης τους πρώτους δύο μήνες του 2022 – με άνοδο 21% στις 140.453 μονάδες σύμφωνα με τοπικές πηγές. Οι παραδόσεις από το εργοστάσιό της στη Σαγκάη αυξήθηκαν κατά περίπου 50% σε 710.865 μονάδες πέρυσι, συμπεριλαμβανομένων περίπου 440.000 εγχώριων πωλήσεων και 271.000 εξαγωγών.