Ένα περίεργο παιχνίδι δύναμης και ισχύος μεταξύ δύο στρατοπέδων, αυτό της πολιτικής σκηνής και των αυτοκινητοβιομηχανιών, είναι η ηλεκτροκίνηση, που παίζεται στις πλάτες των καταναλωτών.
Έμειναν 11 χρόνια, για την πλήρη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, εάν δεν αλλάξει κάτι, γιατί ο πρόεδρος του ομίλου Renault Λούκα Ντε Μέο έχει αναφέρει ότι για το τέλος των θερμικών κινητήρων να «ξαναμιλήσουμε» το 2040.
Στην ουσία, το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας διακυβεύεται.
Το να περιοριστούμε αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2035 θα δημιουργήσει απαράδεκτο κόστος για την κοινωνία και τις εταιρείες αυτοκινήτων, «φωνάζουν» οι ισχυροί της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά κυρίως θα σημαίνει εξάρτηση από την κινεζική οικονομία και κατ’ επέκτασιν από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που η μια μετά την άλλη αρχίζουν την ανέγερση εργοστασίων στην Ευρώπη.
Η BYD άνοιξε το χορό στην Ουγγαρία, η Chery ακολουθεί στην Ισπανία και πληροφορίες αναφέρουν για την Great Wall στην Βουλγαρία.
Περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση προκαλεί τεράστιες απώλειες, με πρώτον που σήκωσε σημαία ο πρόεδρος της Toyota Ακιο Τογιόντα, φανατικός της υδρογοκίνησης.
Ηλεκτροκίνηση: Συναγωνισμός ανακοινώσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα
Να θυμίσουμε ότι μόλις πριν από δύο χρόνια, οι εταιρείες ξεπερνούσαν η μία την άλλη κηρύσσοντας το τέλος της παραγωγής αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης και σήμερα το κύριο θέμα είναι τα σοβαρά προβλήματα που σχετίζονται με τον μετασχηματισμό.
Ο Τόμας Σέφερ, Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen, ανακοίνωσε ότι ο γερμανικός όμιλος πρέπει να εξοικονομήσει πάνω από 11 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα τρία χρόνια και οι εργαζόμενοι στον Όμιλο αντιμετωπίζουν ήδη ένα κύμα απολύσεων.
Η Ford ετοιμάζεται για ζημιά 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (η οποία Ford ακολουθεί πιστά το κύμα της ηλεκτροκινησης) και αυτή τη στιγμή τα έσοδα της αμερικανικής εταιρείας παράγονται αποκλειστικά από την πώληση αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.
Ο Κάρλος Ταβάρες, ο επικεφαλής της Stellantis και ένας από τους πιο ακριβοπληρωμένους μάνατζερ στην αυτοκινητοβιομηχανία, ήταν ο πρώτος που προειδοποίησε να μην τα βάλουμε όλα σε ένα χαρτί ισοπεδώνοντας τα πάντα στο τίμημα της μετάβασης.
Σήμερα, ο Ταβάρες τονίζει ότι η Ευρώπη πρέπει να προστατευθεί από την εισροή φθηνών ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα.
Η εξαγγελθείσα απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης συνεπάγεται δραστική αύξηση του κόστους όχι μόνο για τις εταιρείες, αλλά και για τους χρήστες αυτοκινήτων στη Γηραιά Ήπειρο.
Ακόμη πιο αποφασιστικά μιλάει ο Όλιβερ Τσίπσε, ο πρόεδρος Δ.Σ. της BMW τονίζοντας τα εξής σε συνέντευξή του στο γερμανικό ΜΜΕ Handelsblatt. «Η πολιτική απαίτηση για σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι λάθος».
Ο Τσίπσε φοβάται ότι μέχρι το 2035 δεν θα υπάρχει ολοκληρωμένη υποδομή για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Επιπλέον, υπάρχουν πολύ λίγες πρώτες ύλες όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και τα στοιχεία σπάνιων γαιών για τη μαζική κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Η Ευρώπη γίνεται ανοιχτή σε πολιτικούς εκβιασμούς από το εξωτερικό γιατί εξαρτάται από την προμήθεια πρώτων υλών», τονίζει ο Τσίπσε, δηλώνοντας ξεκάθαρα ότι η Κίνα όχι μόνο έχει αναπτύξει μια ολόκληρη αλυσίδα εφοδιασμού γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά ελέγχει επίσης τις περισσότερες από τις προμήθειες πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή μπαταριών ρυθμίζοντας και τις τιμές.
Η Σίλκε Μπάγκσικ, επικεφαλής μάρκετινγκ για τη σειρά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Volkswagen, τονίζει ότι δεν υπάρχει ελεύθερη αγορά για μέταλλα σπάνιων γαιών και οι τιμές των μπαταριών είναι πολύ υψηλότερες από τις προβλέψεις
Ηλεκτροκίνηση: Ποια είναι τα σχέδια της Ευρώπης
Από το 2019, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επεξεργάζεται έναν κανονισμό που θα εξαλείψει τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης από τους δρόμους. Ο λόγος είναι τα φιλόδοξα σχέδια μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο πλαίσιο του προγράμματος «Fit for 55».
Υπολογίζεται ότι τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης ευθύνονται για το 12% εκπομπών CO2 στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με τον κανονισμό που εγκρίθηκε, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές των επιβατικών αυτοκινήτων κατά 55% και των επαγγελματικών οχημάτων κατά 50% έως το 2030. Από το 2035, οι εκπομπές CO2 των νέων αυτοκινήτων που διατίθενται στην αγορά θα είναι μηδενικές.
Στα τέλη Οκτωβρίου 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συνήψαν συμφωνία για την τροποποίηση του κανονισμού για τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, προέκυψαν απροσδόκητα προβλήματα.
Η Γερμανία απέσυρε την υποστήριξή της και με συμμάχους Ιταλία και Πολωνία απαίτησε τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καύσιμα, δηλαδή συνθετικά ισοδύναμα βενζίνης.
Μετά από έντονες διαβουλεύσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέτρεψε να πωλούνται αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούν καύσιμα ουδέτερα σε CO2 και είναι εξοπλισμένα με κατάλληλα συστήματα επαλήθευσης τύπου καυσίμου.
Η Καλιφόρνια χαλαρώνει επίσης τους περιορισμούς στην πώληση αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης μετά το 2035. Το νέο σχέδιο προϋποθέτει ότι θα είναι δυνατή η πώληση όχι μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκεί, αλλά και plug-in hybrid αν μπορούν να διανύσουν περισσότερα από 80 χλμ. χρησιμοποιώντας μόνο ηλεκτρική ενέργεια και δεν υπερβαίνει το 20% στο μερίδιο αγοράς.
Εδώ λοιπόν γεννάται το ερώτημα, γιατί υπάρχει σχέδιο απαγόρευσης της πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης;
Η απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης έχει ως κίνητρο την ανάγκη να μειωθούν επειγόντως οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που καταστρέφουν τον πλανήτη μας. Η ανάγκη δράσης για την προστασία του περιβάλλοντος είναι εξαιρετικά επείγουσα. Ο Ιούλιος του 2023 αποδείχθηκε ο θερμότερος στην καταγεγραμμένη ιστορία μήνας.
Αυτός ο μήνας είδε επίσης την πιο ζεστή μέρα στη Γη για ολόκληρο τον πλανήτη. Το ρεκόρ καταρρίφθηκε όταν ανακοινώθηκε το ρεύμα θερμού νερού Ελ Νίνιο στον Ειρηνικό, αλλά η ανθρώπινη δραστηριότητα είναι η κύρια αιτία της υπερθέρμανσης του πλανήτη, τονίζει ο Δρ. Κάρστεν Χάουστέιν από το Πανεπιστήμιο της Λειψίας.
Οι χώρες με εύκρατο κλίμα πλήττονται όλο και συχνότερα από ζέστη, σφοδρές καταιγίδες, έντονες βροχοπτώσεις και χαλάζι. Η Γη δεν ήταν τόσο ζεστή όσο σήμερα για δεκάδες χιλιάδες χρόνια, και πρέπει να προετοιμαστούμε για τα περαιτέρω. Η έκθεση του ΠΟΥ (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) του 2012 τονίζει ότι, ως αποτέλεσμα της εισπνοής καυσαερίων, όλο και περισσότεροι κάτοικοι της πόλης ζουν μικρότερη ζωή και είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από άσθμα, αλλεργίες, καρδιακές και νευρικές ασθένειες καθώς και καρκίνους.
Ηλεκτροκίνηση: Ποιότητα ζωής ειδικά στις πόλεις
Χάρη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπορούμε να βελτιώσουμε σημαντικά την ποιότητα του αέρα στους αστικούς οικισμούς.
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία έχει σκοπό να σταματήσει την κλιματική αλλαγή που είναι επικίνδυνη για την ανθρωπότητα, να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα και να μετατρέψει την ΕΕ σε μια σύγχρονη, αποδοτική από πλευράς πόρων και ανταγωνιστική οικονομία.
Ωστόσο, υπό το πρόσχημα υψηλών στόχων, όπως η βελτίωση της ασφάλειας ή ο αγώνας για το περιβάλλον, υπάρχουν και οικονομικές στρατηγικές.
Η αλλαγή της πηγής πρόωσης για τα αυτοκίνητα δίνει ελπίδα για την ανεξαρτησία της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το λόμπι του πετρελαίου, το οποίο έχει γίνει ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη διάρκεια του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.
Η Ευρώπη θέλει να παραμείνει ανάμεσα στις τρεις σημαντικότερες δυνάμεις της παγκόσμιας οικονομικής τάξης. Εστιάζοντας στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στοχεύει να ξεπεράσει τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα στον τομέα των οικολογικών τεχνολογιών και έτσι να εξασφαλίσει μια πηγή εισοδήματος για δεκαετίες.
Ωστόσο, η Γηραιά Ήπειρος λειτουργεί υπό ανθυγιεινή πίεση από τη χαμένη μάχη με τις ΗΠΑ και την Κίνα στον τομέα της Μεγάλης τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), γύρω στο 2026 η Ευρώπη αναμενόταν να ξεπεράσει την Κίνα όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση αυτοκινήτων, αλλά αυτό πιθανότατα δεν θα συμβεί. Για πρώτη φορά στην ιστορία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη άρχισαν να πωλούν καλύτερα από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, αλλά το μερίδιο αγοράς τους σύμφωνα με την ACEA ήταν ακόμα μόνο 15% τον Ιούνιο του 2023.
Ωστόσο, αυτή η τάση σταμάτησε γρήγορα στη γερμανική αγορά, όπου, μετά τον περιορισμό των επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι ντίζελ κινητήρες επανέρχονται στην κορυφή στις αρχές του 2024.
Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η ιδέα της εξάλειψης των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης από τις πωλήσεις στην Ευρώπη και η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση γεννήθηκε μετά το σκάνδαλο Dieselgate.
Παρά τις τολμηρές δηλώσεις πολλών ευρωπαϊκών εταιρειών, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων απέχουν πολύ από τους επιδιωκόμενους στόχους και η μάχη είναι καθημερινή.
Η Volkswagen σχεδίαζε να αντλήσει 89 δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση και την ψηφιοποίηση έως το 2026 και τώρα υλοποιεί εξοικονομήσεις άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ. Υπάρχουν συμπτώματα παλινδρόμησης στη μετατροπή σε ηλεκτροκίνηση. Οι εταιρείες παλεύουν στο κεφάλαιο της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Δεν αναφέρουν προβλήματα μόνο η BMW, η Mercedes και η Volkswagen.
Η Tesla πουλάει πολλά αυτοκίνητα, (πάλι πρώτη στην αγορά της Ευρώπης τον μήνα Μάρτιο το Model Y με 26.847 ταξινομήσεις, δεύτερο το Golf με 25.779 και τρίτο το Sandero 25.660 μονάδες) κυρίως λόγω των επαναλαμβανόμενων και δραστικών μειώσεων των τιμών.
Βέβαια η Tesla και η πολιτική της αφορούν ένα πρόσωπο. Τον Ίλον Μασκ, αυτός «παίζει» μόνος του και καμία αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορεί να τον ακολουθήσει στις γενναίες εκπτώσεις που κάνει ταράζοντας ακόμα περισσότερο τα ήδη τρικυμιώδη νερά.
Ανησυχητικές πληροφορίες έρχονται από την Κίνα, όπου οι εγχώριες εταιρείες ωθούν ουσιαστικά τις ευρωπαϊκές μάρκες καθώς και την Tesla από την αγορά. Είναι λοιπόν η Κίνα, και όχι η Ευρώπη, που οδηγεί αυτή τη στιγμή στον αγώνα για την ηλεκτροκίνηση των αυτοκινήτων.
Η Κίνα αναπτύσσει το δίκτυο φόρτισής της τρεις φορές πιο γρήγορα από τον υπόλοιπο κόσμο και οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκεί αντιπροσωπεύουν το 1/4 της αγοράς αυτοκινήτων, με την Ευρώπη να αντιμετωπίζει μια πλημμύρα κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία δεν φορολογούνται επιπλέον.
Σήμερα, οι χαμηλές τιμές των μοντέλων από κινεζικές μάρκες που εισάγονται στην ευρωπαϊκή αγορά είναι ήδη συγκλονιστικές, σε βάρος των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων.
Πάντως η ηλεκτροκίνηση έχει έρθει, συνεχώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες εμπλουτίζουν τη γκάμα τους με νέα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, όλων των κατηγοριών, τύπων και διαστάσεων κλείνοντας το μάτι στους αγοραστές.
Και μέσα σε όλα αυτά ανεβαίνει και η μικροκινητικότητα, που ειδικά για τον αστικό ιστό αποτελεί λύση.