Μια περιοχή γνωστή για τον πλούτο της σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, η Μέση Ανατολή, επενδύει στην ηλεκτροκίνηση.
Σε ένα νέο, πιο βιώσιμο μέλλον που, δυνητικά, κυριαρχείται από ηλεκτρικά οχήματα.
Η Σαουδική Αραβία εργάζεται για τη δική της μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων, την Ceer. Κατέχει, επίσης, περίπου το 60% της εταιρείας κατασκευής πολυτελών EV Lucid Motors, στο οποίο το δημόσιο ταμείο της επένδυσε πρόσφατα άλλα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο κλάδος των ηλεκτροκίνητων ανθεί στο Ισραήλ, με τις παραδόσεις το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους κατά 210% υψηλότερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Στο Μπαχρέϊν, η Gauss Auto, μια αμερικανική κατασκευαστική εταιρεία, συνεργάστηκε φέτος με το Marson Group για να ανοίξει ένα εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα.
Ηλεκτροκίνηση: Μεγαλόπνοα project στην κινητικότητα εμπορευμάτων
Μία από τις πιο πρόσφατες πρωτοβουλίες διαμόρφωσης του μέλλοντος των ηλεκτρικών οχημάτων στη Μέση Ανατολή είναι μια συνεργασία των ΗΑΕ με την Einride, μια αυτόνομη εταιρεία μεταφοράς ηλεκτρικών φορτηγών με έδρα τη Σουηδία και επικεντρωμένη στην αγορά logistics.
Μόλις πριν από ένα μήνα, η Einride ανακοίνωσε μια συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας και Υποδομών των ΗΑΕ για τη δημιουργία βιώσιμης ναυτιλίας στην περιοχή.
Είναι απλώς ένα μνημόνιο κατανόησης στην παρούσα φάση, αλλά σηματοδοτεί την είσοδο της Einride στη Μέση Ανατολή και ένα σχέδιο ανάπτυξης του μεγαλύτερου αυτόνομου και ηλεκτρικού στόλου φορτηγών της περιοχής, το οποίο αναμένεται να εκπονηθεί σε διάρκεια 5 ετών.
Αναφερόμενο ως έργο Falcon Rise, η Einride σχεδιάζει να αναπτύξει ένα δίκτυο κινητικότητας εμπορευμάτων που θα καλύπτει πάνω από 480 χλμ στο Άμπου Ντάμπι, το Ντουμπάϊ και τη Σάρτζα, που αποτελείται από 2.000 ηλεκτρικά φορτηγά, 200 αυτόνομα φορτηγά και οκτώ σταθμούς φόρτισης.
Η φυσική γεωγραφία και το μέγεθος μιας χώρας επηρεάζουν την πρόκληση ηλεκτροδότησης. Τα ΗΑΕ είναι μια «περιορισμένη χώρα», καθιστώντας ευκολότερο τον πλήρη εξηλεκτρισμό.
Όπως τα ΗΑΕ, η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας χρηματοδοτεί επίσης υποδομές για να επιτρέψει την ανάπτυξη της υιοθέτησης οχημάτων EV. Από το 2021, η Σαουδική Πρωτοβουλία Ανάπτυξης Υποδομής Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (SEVCIDI) εργάζεται για την επίτευξη ενός στόχου εγκατάστασης 50.000 εγχώριων σταθμών φόρτισης έως το 2025.
Μεγάλοι παίκτες της αυτοκίνησης στις ΗΠΑ και την Κίνα ανταγωνίζονται επίσης για μια θέση στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Μέσης Ανατολής. Η General Motors ετοιμάζεται να λανσάρει τα Cadillac Lyriq, GMC Hummer EV και Chevrolet Bolt EUV στη Μέση Ανατολή φέτος, ενώ η Ford σκοπεύει να λανσάρει EVs στην περιοχή το 2024.
Η Κίνα κινείται και στην περιοχή μέσω του αναπτυσσόμενου κλάδου κατασκευής EV. Το Υπουργείο Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας μόλις υπέγραψε συμφωνία 5,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Human Horizons, μια κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων.
Άλλα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα εξαπλώνονται, επίσης, στην αγορά, συμπεριλαμβανομένου του Zeekr στο Ισραήλ και της κινεζικής BYD, που εδώ και καιρό υποστηρίζεται από την Berkshire Hathaway του Γουόρεν Μπάφετ, στην Ιορδανία.
Ηλεκτροκίνηση: Δεν σημαίνει ότι θα… τελειώσει το πετρέλαιο σύντομα
Κακά τα ψέματα, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί στα 110 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σε περίπου 20 χρόνια, ενδυναμώνοντας την παγκόσμια ζήτηση ενέργειας κατά 23%, δήλωσε ο ΟΠΕΚ τον περασμένο μήνα.
«Το πετρέλαιο είναι αναντικατάστατο για το ορατό μέλλον», δήλωσε ο γενικός γραμματέας του ΟΠΕΚ, Χάιθαμ Αλ Γκάις, μιλώντας στην εναρκτήρια διάσκεψη για την Ενεργειακή Ασία που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα στην Κουάλα Λουμπούρ.
Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από την ΕΕ και τις ΗΠΑ «έχουν μετατοπίσει δραματικά τις ροές ενέργειας, αλλά δεν τις έχουν περιορίσει ή περιορίσει», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chevron, Μάικ Γουίρθ, στο πρόσφατο Aspen Ideas Festival. «Γι’ αυτό η τιμή του πετρελαίου είναι 70 δολάρια σήμερα», είπε. «Η αγορά εξακολουθεί να είναι καλά εφοδιασμένη».
Η μετάβαση στα EV πλησιάζει, αλλά ο χρόνος και οι απαιτούμενες επενδύσεις είναι τεράστιες. Ο Wirth σημείωσε ότι δεν έχει καμία αμφιβολία ότι η GM θα θέσει τον στόχο της να μην κατασκευάζονται, πλέον, οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035, αλλά οι νέες αλυσίδες εφοδιασμού που πρέπει να δημιουργηθούν σε μπαταρίες, ορυκτά (σπάνιες γαίες) και μέταλλα είναι μια τεράστια πρόκληση.
Ανεξάρτητα, η συνεργασία μεταξύ της Einride και των ΗΑΕ, παράλληλα με το γενικό κύμα ενθουσιασμού των EV, θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο σε άλλες χώρες της περιοχής να αναλάβουν δράση και να μεταφέρουν τη δική τους υποδομή για την υποστήριξη των ηλεκτρικών οχημάτων και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.