Η «εκρηκτική» ανάπτυξη στη διεθνή αγορά αυτοκινήτου προωθεί με ταχείς ρυθμούς την ηλεκτροκίνηση, σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Ενέργειας (ΙΕΑ).
Προβλέπει ότι περισσότερα από ένα στα τρία νέα οχήματα που πωλούνται το 2030 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Ο φορέας υψηλού κύρους με έδρα το Παρίσι υποστηρίζει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται, ήδη, σε καλό δρόμο για να αποτελέσουν το 18% των πωλήσεων το 2023.
Με τις νέες πολιτικές που οδηγούν την ανάπτυξη στις ΗΠΑ και την ΕΕ, το μερίδιο των ηλεκτρικών μοντέλων το 2030 αναμένεται, πλέον, να είναι υπερδιπλάσιο από αυτό που αναμενόταν μόλις πριν από δύο χρόνια .
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση για καύσιμα με βάση το πετρέλαιο, όπως η βενζίνη και το ντίζελ στον τομέα των οδικών μεταφορών, θα αρχίσει να μειώνεται μέσα σε μόλις δύο χρόνια. Περίπου το 5% της τρέχουσας ζήτησης πετρελαίου θα έχει εξαλειφθεί έως το 2030.
Η νέα έκθεση Global EV Outlook της IEA καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μέχρι το τέλος της δεκαετίας, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινούνται προς την κατεύθυνση της μείωσης των ετήσιων εκπομπών ρύπων, που ισοδυναμούν με ολόκληρη την οικονομία της Γερμανίας.
Ηλεκτροκίνηση: Τα EV θα φτάσουν τα 14 εκατομμύρια το 2023
Περισσότερα από 10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν το 2022, μειώνοντας τις παγκόσμιες εκπομπές κατά 80 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2 (MtCO2e), σύμφωνα με την IEA.
Οι πωλήσεις αναμένεται να φτάσουν τα 14 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Αυτό θα ανερχόταν στο 18% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων το 2023, από 14% ένα χρόνο νωρίτερα και μόλις 1% το 2017 .
Σε αυτή την περιγραφόμενη τροχιά, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (EV) θα έχουν τετραπλασιάσει, περίπου, το μερίδιο αγοράς τους από το 2020, όταν αποτελούσαν λιγότερο από το 5% των πωλήσεων.
Η Κίνα (κόκκινο) κυριαρχεί σταθερά στην αγορά , αποτελώντας περίπου το 60% των παγκόσμιων πωλήσεων το 2022. Οι άλλοι δύο βασικοί παράγοντες είναι οι ΗΠΑ και η ΕΕ, που αύξησαν, πρόσφατα, τους στόχους τους για το 2030, όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές. Τους τελευταίους μήνες, η IEA σημειώνει ότι και οι δύο «έχουν περάσει νομοθεσία που να ταιριάζει με τις φιλοδοξίες τους για την ηλεκτροκίνηση».
Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, ένας συνδυασμός των νέων στόχων CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά στην ΕΕ και η σειρά νέων μέτρων στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού σε συνδυασμό με κρατικές δράσεις θα συνεχίσουν να οδηγούν τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με το Σενάριο Δηλωμένων Πολιτικών (STEPS) της Διεθνούς Οργάνωσης Ενέργειας, το οποίο λαμβάνει υπόψη τις πολιτικές και τα μέτρα που έχουν τεθεί σε εφαρμογή από τις κυβερνήσεις, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά πρόκειται να διπλασιαστεί στο 36% έως το 2030. Αυτό μειώνει το «χάσμα υλοποίησης» μεταξύ της δράσης και των στόχων που έθεσαν οι κυβερνήσεις, οι οποίοι συνολικά θα ανέβαζαν αυτό το μερίδιο στο 40%.
Ηλεκτροκίνηση: Αρνητικός παράγων η κυριαρχία των SUV
Ωστόσο, το πρακτορείο σημειώνει ότι η αυξανόμενη δημοτικότητα των οχημάτων ελεύθερου χρόνου, των SUV, αποτελεί «μείζονα ανησυχία». Πέρυσι, η αύξηση των πωλήσεων αυτών των μεγάλων (κατά βάση), ενεργοβόρων μοντέλων, σχεδόν, ακύρωσε τις μειώσεις των εκπομπών από τις πωλήσεις ρεκόρ ηλεκτρικών οχημάτων…
Τα SUV αποτελούν, πλέον, το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένου του 40% των ηλεκτρικών οχημάτων. Η δημοτικότητά τους αυξάνεται παγκοσμίως, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ινδία .
Η IEA υποστηρίζει ότι απαιτούν περισσότερη ενέργεια για να λειτουργήσουν, περισσότερα υλικά για την κατασκευή και, στην περίπτωση των ηλεκτρικών μοντέλων, μεγαλύτερες μπαταρίες. Όλα αυτά σημαίνουν υψηλότερες εκπομπές και μεγαλύτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις ανά διανυόμενο χιλιόμετρο.
Το 2022, οι εκπομπές CO2 από την οδήγηση SUV αυξήθηκαν κατά 70 MtCO2e, με τις πωλήσεις να αυξάνονται ακόμη και όταν η ευρύτερη αγορά αυτοκινήτων συρρικνώθηκε. Αυτό ουσιαστικά ακυρώνει τις περισσότερες από τις μειώσεις εκπομπών κατά 80 MtCO2e από τις πωλήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων εκείνο το έτος.
Συνολικά, η IEA λέει ότι τα 330 εκατομμύρια SUV στο δρόμο σήμερα εκπέμπουν περίπου 1GtCO2e .
Περίπου το 16% των SUV που πωλήθηκαν το 2022 ήταν ηλεκτρικά – ελαφρώς πάνω από το μερίδιο 14% των EVs στην αγορά συνολικά.
Όπως και με άλλα ηλεκτρικά οχήματα, αυτά τα ηλεκτρικά SUV έχουν ως αποτέλεσμα τη μετατόπιση των εκπομπών σε σχέση με το εάν είχαν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το 2022, 150.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα αποφεύχθηκαν λόγω των ανθρώπων που οδηγούσαν ηλεκτρικά SUV.
Στην πραγματικότητα, όπως εξηγεί η ΙΕΑ, παρόλο που τα ηλεκτρικά SUV αντιπροσώπευαν το 35% όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2022, το μερίδιό τους στην εκτόπιση πετρελαίου ήταν υψηλότερο –περίπου 40%– καθώς οι οδηγοί SUV τείνουν να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους περισσότερο από τους ιδιοκτήτες μικρότερων αυτοκινήτων.
Ωστόσο, η έκθεση σημειώνει ότι πέρα από τις εκπομπές κατά την οδήγηση, «ο μετριασμός των επιπτώσεων των υψηλότερων μεγεθών μπαταριών θα είναι επίσης σημαντικός».
Οι μεγαλύτερες ποσότητες ορυκτών που απαιτούνται για την κατασκευή μπαταριών SUV μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα οι εκπομπές CO2 από την επεξεργασία και την κατασκευή να είναι περισσότερο από 70% υψηλότερες από τις κανονικές μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων.