Και καμπανάκι για την Ευρώπη, καθώς μια ανησυχητική κατάσταση εξαπλώνεται στην αντίπερα του Ατλαντικού μεταξύ των ιδιοκτητών αυτοκινήτων που θα μπορούσε να προμηνύει μια κατάρρευση της αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, σύμφωνα με μια νέα έκθεση.
Οι κατασχέσεις οχημάτων αυξάνονται και μάλιστα έχουν διπλασιαστεί μεταξύ των αποκαλούμενων «πρώτων» δανειοληπτών ή των ατόμων με καλά έως άριστα πιστωτικά σκορ που θεωρούνται λιγότερο πιθανό να χρεοκοπήσουν στα χαμηλά τους.
Οι κατασχέσεις, ως γνωστόν, συμβαίνουν όταν ένας δανειολήπτης καθυστερεί τις πληρωμές του αυτοκινήτου του, δίνοντας στον δανειστή το δικαίωμα να δεσμεύσει το όχημα.
Η ένταση του φαινομένου έρχεται μετά την άνοδο των τιμών των αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πάλευαν να καλύψουν τη ζήτηση εν μέσω ελλείψεων chip και άλλων ζητημάτων.
Οι τιμές των μεταχειρισμένων αυξήθηκαν ιδιαίτερα απότομα, με τη μέση τιμή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να εκτινάχθηκε σχεδόν κατά 17% τον Μάιο σε περισσότερα από 32.000 δολάρια.
Οι Αμερικανοί είχαν σχετική αποταμίευση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, χάρη στους ελέγχους τόνωσης της αγοράς, την πρόσθετη βοήθεια στους ανέργους και τις πληρωμές πίστωσης φόρου παιδιών, που τους επέτρεπε να πληρώνουν για ακριβότερα αυτοκίνητα, πρόσθεσε.
Αυτό προκάλεσε ανησυχίες μεταξύ των ειδικών ότι η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων βρίσκεται σε «φούσκα», κατά τους αναλυτές.
Αλλά, τώρα, αυτές οι κρατικές ενισχύσεις έχουν τελειώσει και πολλές οικογένειες αντιμετωπίζουν ελλείψεις στον προϋπολογισμό, δεδομένου του υψηλότερου πληθωρισμού των τελευταίων 40 ετών.
Ως αποτέλεσμα, περισσότεροι καταναλωτές αθετούν τα δάνεια αυτοκινήτων τους, με τις ανακτήσεις subprime να αυξάνονται κατά 11% από το 2020, σύμφωνα με την ιστοσελίδα auto-news Jalopnik.
Και οι ανακτήσεις μεταξύ των βασικών δανειοληπτών έχουν διπλασιαστεί από 2% σε 4% τα τελευταία δύο χρόνια.
Εκτιμάται, πάντως, ότι η ταχεία αύξηση των επιτοκίων ως αποτέλεσμα των επιθετικών αυξήσεων της Fed θα πρέπει να τονώσει την αγορά, όπως επιδιώκεται.
Το ερώτημα, βεβαίως, είναι τι θα γίνει στην Ευρώπη.
Μήπως, ένα αντίστοιχο φαινόμενο προκύψει και στις ευρωπαϊκές αγορές, που διέρχονται μεγάλη αστάθεια λόγω του ενεργειακού και άλλων παραγόντων συναφών αυτών που επηρεάζουν την αμερικανική αγορά;