Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ ελπίζουν ότι οι πωλήσεις νέων οχημάτων του περασμένου έτους θα αποτελέσουν τη βάση για μια ανάταξη της αγοράς.
Τουλάχιστον, βραχυπρόθεσμα…
Ήταν οι χειρότερες εδώ και πάνω από μία δεκαετία. Οι πρώτες εκτιμήσεις του κλάδου κυμαίνονται από 13,7 εκατομμύρια έως 13,9 εκατομμύρια νέα οχήματα όσον αφορά τις ταξινομήσεις του 2022, μια πτώση περίπου 8% έως 9% σε σύγκριση με το 2021 και το χαμηλότερο επίπεδο από το 2011, όταν οι πωλήσεις ανέκαμψαν από τη Μεγάλη Ύφεση.
Οι πωλήσεις διέφεραν πολύ ανάλογα με την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς προβλήματα ανταλλακτικών και εφοδιαστικής αλυσίδας επηρέασαν τις εταιρείες σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, αλλά οι περισσότερες, με μόνη εξαίρεση τη General Motors που ανακοίνωσε κέρδη 2,5%, γνώρισαν πτώση σε σύγκριση με το 2021. Η Ford Motor, η Hyundai και η Kia ανέφεραν χαμηλές μονοψήφιες μειώσεις. Η Toyota Motor σημείωσε πτώση 9,6%, ενώ οι Stellantis, Nissan και Honda Motor σημείωσαν διψήφια πτώση 13%, 25% και 29,4%, αντίστοιχα.
Φόβοι για ύφεση
Τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας παραμένουν συγκρατημένα αισιόδοξα ότι οι πωλήσεις θα ανακάμψουν το 2023, ανεξάρτητα από τους φόβους για ύφεση, την αύξηση των επιτοκίων και άλλες οικονομικές ανησυχίες. Για τις συγκρίσεις των μεγεθών, σημειώνεται πως ένα τυπικό έτος πριν από την πανδημία είχε περισσότερες από 17 εκατομμύρια πωλήσεις.
Η Toyota και η GM δήλωσαν ότι αναμένουν ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα αυξηθούν σε περίπου 15 εκατομμύρια οχήματα φέτος. Αυτό θα ήταν μια αύξηση περίπου 9% σε σχέση με το 2022. Η S&P Global Mobility και η Edmunds αναμένουν ότι οι πωλήσεις νέων οχημάτων στις ΗΠΑ το 2023 θα είναι 14,8 εκατομμύρια, ενώ η προκαταρκτική πρόβλεψη της Cox Automotive είναι 14,1 εκατομμύρια.
«Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για το μέλλον. Το 2023, θα υπάρξει μια άνοδος όχι τόσο υψηλή όσο θα θέλαμε να είναι, αλλά θα ακολουθήσει τη σωστή κατεύθυνση», δήλωσε ο Τζακ Χόλις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Toyota Motor North America, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης την Τετάρτη. «Η ζήτηση είναι ακόμα μεγαλύτερη από την προσφορά μας».
Ο λόγος για την αισιοδοξία είναι διπλός: Οι πωλήσεις ήταν σε ή κοντά σε επίπεδα ύφεσης λόγω προβλημάτων ανταλλακτικών και εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ η ζήτηση έχει συσσωρευτεί από καταναλωτές και επιχειρήσεις μετά από χρόνια περιορισμένων αποθεμάτων οχημάτων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναφέρει αποτελέσματα ρεκόρ ή περίπου ρεκόρ τα τελευταία χρόνια εν μέσω της μειωμένης προσφοράς νέων οχημάτων και της ανθεκτικής ζήτησης εκ μέρους των καταναλωτών. Έχουν στηριχτεί στη σταθερή -αν και σχετικά περιορισμένη- ζήτηση καθώς τα επίπεδα των αποθεμάτων ομαλοποιούνται, ελπίζοντας να αποφύγουν μεγάλες εκπτώσεις ή κίνητρα για τη διανομή και εμπορία.
Οι μεγάλες εκπτώσεις που χαρακτηρίζουν τον κλάδο συμβάλλουν στη διατήρηση της παραγωγής και στην αύξηση των πωλήσεων, ωστόσο αρκετά στελέχη εταιριών έχουν ορκιστεί ότι δεν θα επιστρέψουν σε τέτοιες τακτικές με θυσία κερδών.
Εταιρικές πωλήσεις
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να αντισταθμίσουν τις ελάχιστες λιανικές πωλήσεις με πωλήσεις στόλου σε κυβερνήσεις και εταιρείες, όπως γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων. Αυτές οι μαζικές πωλήσεις έχουν εκτοπίσει τους πελάτες λιανικής τα τελευταία χρόνια και είναι παραδοσιακά λιγότερο κερδοφόρες από αυτές για τους μεμονωμένους καταναλωτές, αλλά βοηθούν στην προώθηση του προϊόντος.
«Η ζήτηση του στόλου είναι πολύ υψηλή, αναμφίβολα», είπε ο Χόλις, προσθέτοντας πως πιστεύει ότι θα υπάρξει «μέτρο» σε ολόκληρο τον κλάδο όσον αφορά τα κίνητρα.
Ο Τσάρλι Τσέσμπροου, ανώτερος οικονομολόγος της Cox και ανώτερος διευθυντής βιομηχανικών γνώσεων, είπε ότι δεν πιστεύει πως οι πωλήσεις οχημάτων θα σημειώσουν αξιοσημείωτη αύξηση το 2023, εκτός εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τα καταστήσουν πιο προσιτά, ρίχνοντας με διάφορους τρόπους τις τιμές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν υπερβεί σε μεγάλο βαθμό το αυξανόμενο κόστος των εμπορευμάτων για την κατασκευή οχημάτων, καθιστώντας τα οχήματα πιο ακριβά. Αυτό, σε συνδυασμό με την εκτίναξη των επιτοκίων, τις υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και τον ευρύ πληθωρισμό, έχει περιορίσει τη ζήτηση νέων οχημάτων, ειδικά τους τελευταίους δύο μήνες.
Τα αποθέματα οχημάτων βελτιώθηκαν προς τις τελευταίες ημέρες του 2022 -καλό σημάδι ως προς τη χαλάρωση των τιμών στο εξής. Οι υψηλότεροι όγκοι, βεβαίως, μπορεί να μειώσουν τη ζήτηση στην πορεία με τις προμήθειες να την υπερβαίνουν. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα…
Οι πιο ψυχροί αναλυτές, στη Wall Street, φοβούνται επίσης ότι οι πιο κερδοφόρες μέρες για τις αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να πέρασαν αναμονή υψηλότερων επιτοκίων, πτώσης των τιμών μεταχειρισμένων οχημάτων και ομαλοποίησης του μείγματος πωλήσεων μακριά από τα πλήρως εξοπλισμένα ακριβότερα μοντέλα.
Ο Τσέσμπροου ανέφερε ότι υπάρχει «σίγουρα κίνδυνος καθόδου για την αγορά» σε περίπτωση πλήρους ύφεσης. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι ο αντίκτυπος δεν θα ήταν τόσο διαδεδομένος όσο στο παρελθόν, επειδή πολλοί δανειολήπτες χαμηλότερου εισοδήματος, οι οποίοι συνήθως εγκατέλειπαν την επιδίωξη για καινούργια μοντέλα σε περίοδο ύφεσης, το έχουν ήδη κάνει λόγω χαμηλών αποθεμάτων και ρεκόρ υψηλών τιμών.
Διαβάστε ακόμα: