Το νέο colpo grosso με πακέτα υπηρεσιών επί πληρωμή, αλλά και αρνητικές συνέπειες, στο τέλος, για πολλούς…
Η τοποθέτηση ορισμένων χαρακτηριστικών του οχήματος πίσω από paywalls, δηλαδή συνδρομητικά τείχη, άλλως πως «ιστοδιόδια», δεν έχει οδηγήσει μόνο σε δυσαρεστημένους πελάτες, αλλά θα μπορούσε, επίσης, να οδηγήσει σε πρόσθετους κινδύνους, που -ίσως- δεν είχαν υπολογίσει οι εταιρείες αυτοκινήτων.
Ήδη, διατυπώνονται κατηγορίες ότι κάποιες εταιρίες (ονόματα δεν λέμε…) εκμεταλλεύονται τους πελάτες τους, επειδή στην πλειονότητά τους αυτά τα χαρακτηριστικά είναι διαθέσιμα στάνταρ σε πολλά σύγχρονα οχήματα της αγοράς. Επίσης, η κατάσταση ενός paywall μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τη ζωή του οχήματος και τους διαδοχικούς κατόχους.
Λόγω αυτών των χαρακτηριστικών που έχουν, ήδη, εγκατασταθεί κατά την παραγωγή οχημάτων, είναι δυνατό οδηγοί/χρήστες να μεταφέρουν τα οχήματα σε τρίτους (χάκερς) και να πληρώσουν μια κι έξω για να τα ενεργοποιήσουν. Ωστόσο, κάτι τέτοιο εκθέτει τα οχήματα σε κίνδυνο επιθέσεων στον κυβερνοχώρο.
Οι πιο πρόσφατοι κανονισμοί απαιτούν την παρακολούθηση των οχημάτων και την ανίχνευση κάθε είδους επιθέσεων, την κατανόηση τους και στη συνέχεια την κατάλληλη ανταπόκρισή τους σε όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος και έως ότου αυτό βγει, πια, εκτός δράσης.
Ένας από τους τομείς ανησυχίας είναι ότι υπάρχει, ήδη, μια μερίδα ιδιοκτητών και προγραμματιστών που προσπαθούν να πειράξουν τις επιδόσεις και όλα σχεδόν τα χαρακτηριστικά ή και να τα αποσπάσουν από οχήματα, να τα υποκλέψουν αφού τα υπονομεύσουν επί της ουσίας. Για παράδειγμα, η επαναχαρτογράφηση ηλεκτρονικών μονάδων ελέγχου κινητήρα (ECU) ήταν μεγάλη επιχείρηση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Κάποιοι θα έλεγαν: «Είναι το αυτοκίνητό μου και μπορώ να κάνω ό,τι θέλω με αυτό». Στην πραγματικότητα, ο νόμος περί κατάχρησης υπολογιστών λέει διαφορετικά πράγματα και δεν επιτρέπεται για κανέναν να τροποποιεί το λογισμικό μέσα σε ECU.
Παραμένουν δυσαρεστημένοι
Οι ιδιοκτήτες παρακινούνται, βεβαίως, από το γεγονός ότι μπορεί να είναι δυσαρεστημένοι με την αξία, καθώς αισθάνονται πως αναγκάζονται να αγοράσουν ένα όχημα επειδή πρέπει να φτάσουν από το Α στο Β. Στη συνέχεια, παραμένουν δυσαρεστημένοι με τα χαρακτηριστικά που υπάρχουν στο όχημα αφού μια υπηρεσία, ένα πρωτόκολλο, μια εφαρμογή μπορεί να ενεργοποιηθεί και να απενεργοποιηθεί και μετά να «κρυφτεί» πίσω από τα paywalls.
Εκείνοι που έχουν αρκετά κίνητρα και τη γνώση, είτε θα πληρώσουν κάποιον είτε θα το κάνουν μόνοι τους, προσπαθώντας να απελευθερώσουν αυτά τα χαρακτηριστικά, ώστε να αισθάνονται ότι αποκτούν μεγαλύτερη αξία. Και εδώ, αρχίζει το χάος των προβλημάτων…
Διότι, όπως λένε οι ειδικοί, οι επιτιθέμενοι σε αυτήν την περιοχή δεν θα κοιτάζουν μόνο το ίδιο το όχημα, αλλά και την υποδομή. Υπάρχουν διασυνδέσεις όπως από όχημα σε όχημα και από όχημα σε δρόμο. Εάν μπορούν να χακάρουν τέτοιου είδους μηνύματα, τότε μπορεί και να τρελάνουν, κυριολεκτικά, το όχημα και να «βλέπει» το ίδιο τα πράγματα διαφορετικά, όπως πχ, τα πράσινα φανάρια …κόκκινα. Η κατάσταση, δηλαδή, μπορεί να ξεφύγει εντελώς…
Καλό, λοιπόν, το χρήμα και το κέρδος για τους κατασκευαστές, αλλά το νόμιμον δεν είναι πάντα και ηθικόν, εν προκειμένω επιπρόσθετες συνδρομητικές υπηρεσίες χρήσης διαφόρων εφαρμογών (χάρτες GPS, θέρμανση καθισμάτων κλπ), που, μάλλον πρέπει να επανεξεταστούν.