Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα ιστορικά οχήματα τίθεται σε εφαρμογή από την 5η Μαΐου 2023.
Από τον περασμένο Νοέμβριο είχε ξεκαθαριστεί τι θα ισχύσει στην πορεία, με δύο Υπουργικές Αποφάσεις, τις οποίες είχε υπογράψει ο αρμόδιος Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος.
Τώρα, μπήκε και η τελική «πινελιά» στον όλο κυβερνητικό σχεδιασμό με τροπολογία που κατατέθηκε και πέρασε από τη Βουλή την Μεγάλη Τρίτη σε ν/σ του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία ορίζει και το χρονικό περιθώριο αντικατάστασης των μέχρι σήμερα ισχυουσών πινακίδων για τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων.
Ιστορικά οχήματα: Σταδιακοί περιορισμοί βάσει νόμου
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 11 του εν λόγω νομοσχεδίου αναφέρεται ότι όλοι οι κάτοχοι ιστορικών οχημάτων θα πρέπει να έχουν αντικαταστήσει τις πινακίδες κυκλοφορίας τους το αργότερο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 και ακόμη ότι από την ημερομηνία αυτή και μετά απαγορεύεται η έκδοση πινακίδων κυκλοφορίας με το παλαιό καθεστώς. Σημαντικό: H τροπολογία επιτρέπει την κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων μέχρι τότε δίχως τα προνόμια του νέου νόμου που περιλαμβάνει και την ελεύθερη κυκλοφορία τους με την καταβολή των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας αλλά και του ελέγχου ΚΤΕΟ…
Υπενθυμίζεται πως για πρώτη φορά χορηγούνται, πλέον, από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πινακίδες κυκλοφορίας ιστορικών, τα οποία θα καταγράφονται στο Πληροφοριακό Σύστημα του Υπουργείου.
Το θεσμικό πλαίσιο, που ολοκληρώθηκε λίγους μήνες πριν, για τον χαρακτηρισμό των οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος -αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες- αφορούσε, στη διαδικασία χορήγησης των στοιχείων κυκλοφορίας αυτών των οχημάτων και τη διαδικασία διενέργειας του περιοδικού τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ).
Ιστορικά οχήματα: Ποια είναι η «ταυτότητά» τους
Ειδικότερα, ως «όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος» ορίζεται:
«Kάθε όχημα που έχει ηλικία τριάντα, τουλάχιστον, ετών από το έτος κατασκευής του, ο ειδικός τύπος του δεν κατασκευάζεται πλέον, από ιστορικής απόψεως συντηρείται και διατηρείται στην αρχική του κατάσταση, δεν έχει υποστεί ουσιαστική αλλαγή στα τεχνικά χαρακτηριστικά των κατασκευαστικών του στοιχείων και πληροί το σύνολο των νομικών προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών των διεθνών κανονισμών που θέτουν η Δ.Ο.Α. (Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου), η Δ.Ο.Μ. (Διεθνής Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας), η Δ.Ο.Π.Ο. (Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιών Οχημάτων), αλλά και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, κατά περίπτωση, και χαρακτηρίζεται ως τέτοιο από τον φορέα χαρακτηρισμού οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος».
Όσον αφορά στον χαρακτηρισμό των οχημάτων, η σχετική απόφαση προβλέπει ότι ορίζονται ως αρμόδιοι φορείς η Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος (Ο.Μ.Α.Ε.), η Αθλητική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδος (Α.ΜΟΤ.Ο.Ε.) και η Ελληνική Ομοσπονδία Φίλων Παλαιού Αυτοκινήτου και Μοτοσυκλέτας (Ε.Ο.ΦΙΛ.Π.Α.), οι οποίες υποδείχθηκαν από τις παραπάνω Διεθνείς Ομοσπονδίες.
Ιστορικά οχήματα: Ποια είναι η διαδικασία χορήγησης αδειών
Σε σχέση με τη διαδικασία χορήγησης στοιχείων κυκλοφορίας, ο ιδιοκτήτης του οχήματος υποβάλλει αίτηση σε οποιαδήποτε Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της Χώρας συνοδευόμενη:
-Από τη βεβαίωση χαρακτηρισμού του οχήματος ως ιστορικού οχήματος, η οποία χορηγείται από τους παραπάνω φορείς,
-Δελτίο τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) του οχήματος,
-Αποδεικτικό σχετικά με τη διαγραφή από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
-Αποδεικτικό καταβολής τέλους αδείας
Στον αιτούντα χορηγείται έντυπο άδειας κυκλοφορίας και ζεύγος πινακίδων οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος, οι οποίες θα έχουν άσπρο φόντο και μπλε στοιχεία, με δύο γράμματα «ΙΟ» και ακολούθως, αρίθμηση με έναν πενταψήφιο αριθμό, βάσει των ταξινομήσεων.
Στις μοτοσικλέτες, η αρίθμηση των πινακίδων αποτελείται από το γράμμα «Ι» και έναν τετραψήφιο αριθμό.
Προβλέπεται, επίσης, διαδικασία χορήγησης άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας στα ήδη κυκλοφορούντα, ιστορικού ενδιαφέροντος, οχήματα.
Ως προς τον τεχνικό έλεγχο, προβλέπεται ότι:
Ιστορικά οχήματα: Υπόκεινται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο
«Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος όλων των κατηγοριών υπόκεινται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο στα Δημόσια και Ιδιωτικά Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) της χώρας, για πρώτη φορά πριν την αρχική ταξινόμηση του οχήματος».
Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την έκδοση των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων, στα μέσα Νοεμβρίου 2022. ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, δήλωνε: «Μετά από πολλά χρόνια διαμορφώνεται ένα ξεκάθαρο πλαίσιο για τον χαρακτηρισμό και τον τεχνικό έλεγχο των ιστορικών οχημάτων, με τρόπο που να διασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφορία τους στους δρόμους της χώρας μας και η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Τα ιστορικά οχήματα θα αποκτήσουν ευκρινή στοιχεία κυκλοφορίας προκειμένου να καταστεί εφικτή και με ακρίβεια η καταμέτρησή τους, γεγονός που θα διευκολύνει και το έργο των ελεγκτικών αρχών. Βάζουμε τέρμα σε ένα άναρχο τοπίο και πλέον, οι ιδιοκτήτες των ιστορικών οχημάτων θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν σε χρήση τα αγαπημένα τους οχήματα, με σαφείς κανόνες για τον τεχνικό τους έλεγχο και τη διατήρησή τους στην κυκλοφορία.»