Τι ισχύει με τις κάμερες καταγραφής στο παρμπρίζ ή στον καθρέφτη; Πόσοι τύποι υπάρχουν; Είναι νόμιμες;
Τα τελευταία χρόνια με την άνθηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, παρακολουθούμε όλο και περισσότερα βίντεο από κάμερες εντός αυτοκινήτου ή «dashcams» όπως ονομάζονται. Τι ισχύει βάσει νομοθεσίας;
Ξεκινάμε από το γεγονός ότι ο ΚΟΚ ΔΕΝ τις απαγορεύει, οπότε είναι νόμιμη η εκ των υστέρων τοποθέτησή τους. Αναφέρουμε το «εκ των υστέρων» καθώς πλέον υπάρχουν αρκετά μοντέλα στην αγορά που διαθέτουν στον εξοπλισμό τους, βασικό ή προαιρετικό, κάμερα στο παρμπρίζ, με δυνατότητα καταγραφής. Οπότε αν δεν ήταν νόμιμες, δεν θα υπήρχε και η αντίστοιχη έγκριση τύπου και θα απαγορευόταν η τοποθέτηση του συγκεκριμένου στοιχείου εξοπλισμού.
Τι αναφέρει η νομοθεσία σχετικά με τις κάμερες;
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είχε αποφανθεί σχετικά (βάσει Ν. 2472/1997) πως εγείρονται ζητήματα ως προς την προστασία των προσωπικών δεδομένων τρίτων προσώπων – ειδικότερα:
1. Σε περίπτωση μόνιμης και συνεχούς καταγραφής, ο σκοπός και η αναλογικότητα της επεξεργασίας δεν μπορούν να προσδιορισθούν και να περιορισθούν επαρκώς,
2. Οι τρίτοι, διερχόμενοι ή εμπλεκόμενοι σε ατύχημα, δεν μπορούν να ενημερωθούν για την πραγματοποιούμενη επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων, έτσι ώστε να ασκήσουν και τα περαιτέρω δικαιώματά τους,
3. Επιφυλάξεις ως προς τη νομιμότητα συντρέχουν και στην περίπτωση που θα μπορούσε η χρήση της συσκευής από κάθε ιδιώτη-χρήστη να θεωρηθεί ως επεξεργασία που πραγματοποιείται για αποκλειστικώς προσωπικές δραστηριότητες.
Ωστόσο, ούτε o πρόσφατος GDPR αναφέρει σε κάποιο σημείο τις dashcams, για την απαγόρευσή τους ή μη, οπότε θεωρούνται νόμιμες.
Τα ελληνικά δικαστήρια αποδέχονται ως πειστήρια βίντεο ή φωτογραφίες από κάμερες, σε περίπτωση που προσκομιστούν ως αποδεικτικά στοιχεία είτε από τον ίδιο τον οδηγό είτε από τις ασφαλιστικές εταιρείες, για τροχαίο ατύχημα του κατόχου, ή για τροχαίο άλλων οχημάτων που καταγράφηκε.
Σε περίπτωση που τοποθετήσετε κάμερα στο αυτοκίνητο, μπορείτε να μην την έχετε σε μόνιμη λειτουργία καταγραφής, αλλά απλώς ανοιχτή. Τι γίνεται σε περίπτωση ατυχήματος στο δικό σας αυτοκίνητο, ενώ η κάμερα δεν καταγράφει;
Ακόμα και τα πιο βασικά μοντέλα καμερών, διαθέτουν αισθητήρα «G», ρυθμιζόμενης ευαισθησίας, που σε περίπτωση έντονης επιβράδυνσης ή χτυπήματος στο πίσω μέρος ή στο πλάι, θα καταγράψουν το συμβάν και θα το αποθηκεύσουν σε ξεχωριστό φάκελο στην κάρτα μνήμης, εξασφαλίζοντας ότι δεν θα σβηστεί κατά λάθος, ή θα καταγραφεί αν η κάρτα μνήμης είναι γεμάτη. Οι περισσότερες ωστόσο κάμερες καταγράφουν κυκλικά «loop» και τα νέα αρχεία σβήνουν τα παλιά.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, καλό είναι να ΜΗΝ δημοσιοποιείτε σε κοινή – «public» θέα τα όποια συμβάντα με παραβάσεις ή κακές οδηγικές συμπεριφορές, καταγράφετε στην κάμερα, ακόμα και αν αλλοιώνετε τα χαρακτηριστικά προσώπων και πινακίδων, ώστε να εξαλείψετε κάθε πιθανότητα δικαστικών περιπετειών.
Τι τύποι κάμερας υπάρχουν;
Οι dashcams χωρίζονται ανάλογα τον τρόπο τοποθέτησής τους, είτε με βεντούζα/ταινία εσωτερικά στο παρμπρίζ, είτε στον εσωτερικό καθρέφτη αντικαθιστώντας τον. Όσον αφορά στο κόστος, οι πιο απλές ξεκινούν ακόμα και από τα 40€ και φτάνουν μέχρι και τα 250€, αλλά με δυνατότητες κινητού τηλεφώνου, καθώς λειτουργούν με λογισμικό Android, (άρα και όλες τις εφαρμογές του) GPS, συνδεσιμότητα Bluetooth, WiFi και μπορούν να δεχθούν και κάρτα sim. Επιπροσθέτως, τα κορυφαία μοντέλα καταγράφουν βίντεο σε ανάλυση 4Κ, πραγματικά υψηλής ευκρίνειας, ακόμα και τη νύχτα. Κάποια τελευταία μοντέλα μάλιστα είναι «τριπλά», διαθέτουν δηλαδή μία τρίτη κάμερα που καταγράφει το εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Όλα σχεδόν τα μοντέλα είναι διπλής εγγραφής, δηλαδή έχουν υποδοχή σύνδεσης και για πίσω κάμερα που εκτός από καταγραφή συμβάντων στο πίσω μέρος, υποβοηθούν και τη διαδικασία της στάθμευσης.
Η σύνδεσή τους είναι σχετικά εύκολη υπόθεση, αφού η τροφοδοσία ρεύματος γίνεται από την υποδοχή 12V του αναπτήρα και παρέχονται καλώδια μεγάλου μήκους για τη σύνδεση. Ωστόσο μπορείτε να απευθυνθείτε σε κάποιον ηλεκτρολόγο για επαγγελματική τοποθέτηση και παροχή ρεύματος από την ασφαλειοθήκη και χωρίς να υπάρχουν εμφανή καλώδια στο εσωτερικό.
Όποιο τύπο ή μοντέλο και αν επιλέξετε, επαναλαμβάνουμε πως μέχρι να ξεκαθαρίσει πλήρως η νομιμότητα σχετικά με τη δημοσιοποίηση των βίντεο ή μη, να μην αναρτώνται σε κοινή θέα.
Σε άλλες χώρες, όπως πχ η Ρωσία που μας έχει χαρίσει καταγραφές χιλιάδων τροχαίων ατυχημάτων είναι νόμιμη και η αναπαραγωγή τους, ενώ και στην Αγγλία είναι νόμιμες, όπως φαίνεται και στο παρακάτω βίντεο που κατέγραφε οδηγούς να κάνουν «κόντρες» σε πολύ στενό δρόμο, οδηγώντας άκρως επικίνδυνα. Όχι μόνο επιβλήθηκε πρόστιμο αφαίρεσης διπλώματος, αλλά ανακοινώθηκαν και τα ονόματά τους…
Kevin Rowley and Michael Drage were recorded by another driver’s dash-cam overtaking each other, slamming on their brakes and driving at excessive speeds.
They were both disqualified from driving for 12 months.
More videos: https://t.co/j3dTlQj47L pic.twitter.com/VKzvbJSrHv
— Sky News (@SkyNews) September 24, 2023