Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, δήλωσε ότι αναμένει ελλείψεις στις μπαταρίες και τις πρώτες ύλες που απαιτούνται για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων τα επόμενα χρόνια, καθώς η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία στρέφεται στα EV για να καλύψει την αναμενόμενη αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης και τους κανονισμούς των κυβερνήσεων.
Ο Ταβάρες είπε ότι αναμένει έλλειψη μπαταριών EV έως το 2024-2025, ακολουθούμενη από έλλειψη πρώτων υλών για τα οχήματα που θα επιβραδύνουν τη διαθεσιμότητα και την υιοθέτηση των EV, μέχρι το 2027-2028.
«Η ταχύτητα με την οποία προσπαθούμε να κινηθούμε όλοι μαζί για τον σωστό λόγο, που είναι η επίλυση του ζητήματος της υπερθέρμανσης του πλανήτη, είναι τόσο υψηλή που η αλυσίδα εφοδιασμού και οι παραγωγικές ικανότητες δεν έχουν χρόνο να προσαρμοστούν», δήλωσε στα ΜΜΕ ανακοινώνοντας την κατασκευή ενός νέου εργοστασίου μπαταριών EV μια επένδυση 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, στην Ιντιάνα.
Η Stellantis, η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, δημιουργήθηκε, ως γνωστόν, από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και της γαλλικής Groupe PSA.
Ο Ταβάρες χρησιμοποίησε την προοπτική της έλλειψης για να παροτρύνει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, παγκοσμίως, να σταματήσουν την επιθετική μετατόπιση στόχων για τα EVs.
Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές ήταν από τις πιο επιθετικές στην εφαρμογή νέων κανονισμών για τα EV, με εκείνες στο Ηνωμένο Βασίλειο να ανακοινώνουν σχέδια για απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2030, νωρίτερα από την προηγούμενη ημερομηνία-στόχο, του 2040.
Η κυβέρνηση Μπάϊντεν, πέρυσι, ανακοίνωσε, επίσης, έναν στόχο τα μισά από όλα τα οχήματα στις ΗΠΑ να είναι ηλεκτρικά μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
«Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες τώρα, τουλάχιστον οι καλύτερες, είναι με πλήρη ταχύτητα μπροστά, πηγαίνοντας όσο πιο γρήγορα μπορούν», είπε ο Ταβάρες. «Το μόνο πράγμα που βοηθά πραγματικά στην επίτευξη των στόχων είναι η σταθερότητα. Σταμάτα να παίζεις με τους κανόνες. Άφησε τους κανόνες ως έχουν και τους ανθρώπους να λειτουργήσουν σωστά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Ταβάρες βλέπει πρώτα μια συμφόρηση στις μπαταρίες, καθώς προκύπτουν όλο και περισσότερα εργοστάσια παραγωγής EV. Στη συνέχεια αναμένει ότι αυτές οι εγκαταστάσεις θα δημιουργήσουν έλλειψη πρώτων υλών για τα οχήματα.
Τέτοιες ελλείψεις ήταν το επίκεντρο των αναλυτών της Wall Street κατά την αξιολόγηση των αυτοκινητοβιομηχανιών και την πρόβλεψη της ικανότητάς τους να πουλήσουν EV.
Πάντως, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Ταβάρες προειδοποιεί για μια τέτοια έλλειψη, αλλά είναι η πιο λεπτομερής πλέον η αναφορά του. «Το θέμα είναι ότι όταν θέλουμε να κινηθούμε πολύ γρήγορα με μεγάλο μέγεθος και δεν υπάρχουν αρκετές μελέτες σκοπιμότητας, μπορεί να προσκρούουμε σε τέτοιου είδους πράγματα», είπε ο Tαβάρες. «Θα δείτε ότι η διαδρομή ηλεκτροδότησης, η οποία είναι πολύ φιλόδοξη, σε ένα χρονικό σημείο που έχει οριστεί από τις διοικήσεις, πρόκειται να χτυπήσει από την πλευρά της προσφοράς».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως έχουν θέσει προσδοκίες πωλήσεων για τη μετάβαση ορισμένων μαρκών στην αποκλειστική προσφορά ηλεκτρικών οχημάτων έως το τέλος αυτής της δεκαετίας, αν όχι νωρίτερα.
Η Stellantis επενδύει 35 δισεκατομμύρια δολάρια σε EV και αναμένει να επιτύχει ετήσιες πωλήσεις 5 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως έως το 2030.
Αυτό θα περιλαμβάνει όλες τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και το 50% των πωλήσεων επιβατικών και ελαφρών φορτηγών στη Βόρεια Αμερική, σύμφωνα με τους στόχους.