Την πρώτη μας οδηγική εμπειρία με το νέο Kia EV3 τη ζήσαμε στην πόλη των μεγάλων θαλασσοπόρων-εξερευνητών.
Στη Λισαβόνα λοιπόν, με φόντο τα άγρια κύματα του Ατλαντικού Ωκεανού, οδηγήσαμε το EV3, το οποίο «βουτάει» στα χαρτογραφημένα πλέον για την Kia «νερά» της ηλεκτροκίνησης. Το μικρότερο και πιο προσιτό μοντέλο στην ηλεκτρική της γκάμα, στόχο έχει να φέρει «φουρτούνες» στην κατηγορία.
Kia EV3: Τολμηρό σχεδιαστικά
Με μήκος 4.300 χλστ, πλάτος 1.850 χλστ., και ύψος 1.560 χλστ. το νέο EV3 σίγουρα δεν είναι ένα «υπερωκεάνιο» που θα «προσαράξει» μέσα στις πόλεις. Μπορεί επίσης να υπερηφανεύεται για τον ιδιαίτερα χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,263, στον οποίο συμβάλει το πλήρες 3D κάλυμμα κάτω από το δάπεδο του οχήματος και το στενότερο πίσω τμήμα.
Εκφράζει τη σχεδιαστική φιλοσοφία “Opposites United” της Kia, ενώ είναι εμφανείς οι επιρροές που έχει δεχτεί από την ηλεκτρική ναυαρχίδα, το EV9. Η όψη του νέου EV3 ξεχωρίζει με τα κάθετα, τοποθετημένα στα άκρα, στενόμακρα Led φώτα ημέρας που ακολουθούν την πιο πρόσφατη τεχνολογία φωτισμού “Star Map” και την επανερμηνεία της εμβληματικής σχεδίασης “Tiger Face” της μάρκας.
Το προφίλ του νέου EV3 αναδεικνύουν τα τονισμένα φτερά, όπου το μαύρο περιμετρικό προστατευτικό πλαστικό γίνεται εντονότερο, η ελαφρώς κεκλιμένη γραμμή της οροφής και οι «χωνευτές» στο αμάξωμα μπροστινές χειρολαβές των θυρών, ενώ οι πίσω «κρύβονται» στην κολόνα.
Η παχιά οριζόντια μαύρη λωρίδα στις πίσω κολόνες «ρέει» προς τα Led πίσω φωτιστικά σώματα που έχουν παρόμοια δομή με τα μπροστινά, ενώ επεκτείνονται στην πόρτα του χώρου αποσκευών, όπου το στενό παρμπρίζ είναι κεκλιμένο και έχει για «στέγαστρο» την αεροτομή οροφής.
Η παλέτα για το αμάξωμα περιλαμβάνει συνολικά εννέα αποχρώσεις, εκ των οποίων δυο είναι καινούργιες (Aventurine Green και Terracotta), ενώ δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για το EV3.
Από τη γκάμα του δεν απουσιάζει η GT-Line έκδοση, η οποία προσδίδει πιο σπορ αμφίεση, με τους προφυλακτήρες να έχουν επιθετική σχεδίαση, το μαύρο περιμετρικό πλαστικό να είναι γυαλιστερό, ενώ υπάρχουν ζάντες διαφορετικής σχεδίασης και μαύρη επένδυση στο εσωτερικό.
Kia EV3: Μinimal και ευρύχωρο
H καμπίνα του EV3 μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και πέντε επιβάτες σε ένα μινιμαλιστικό και high-tech περιβάλλον. Οι πίσω επιβάτες έχουν απρόσμενο άφθονο χώρο για τα πόδια (μεταξόνιο 2.680 χλστ.) με επίπεδο κεντρικό δάπεδο και επαρκή «αέρα» για τα κεφάλια τους. Το πορτμπαγκάζ (με ρυθμιζόμενο σε δυο επίπεδα δάπεδο) προσφέρει χωρητικότητα 460 λίτρων, ενώ έξτρα αποθηκευτικός χώρος 25 λίτρων υπάρχει κάτω από το εμπρός καπό (frunk).
Το κεντρικό υποβραχιόνιο ενσωματώνει μια επεκτεινόμενη επιφάνεια για εργονομία, ενώ από κάτω υπάρχει αρκετός αποθηκευτικός χώρος, χάρη και στην τοποθέτηση του λεβιέ για την κίνηση του οχήματος στην κολόνα του τιμονιού. Θα θέλαμε όμως το κεντρικό υποβραχιόνιο είναι και ανοιγόμενο, ώστε να μένουν κρυφά ορισμένα μικροαντικείμενα.
Σε ένα ενιαίο λεπτό πάνελ, που φτάνει σχεδόν τις 30 ίντσες, συνυπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών, η οθόνη των 5 ιντσών για το χειρισμό του κλιματισμού και η οθόνη των επίσης 12,3 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων. Το head-up display των 12 ιντσών προβάλλει βασικές πληροφορίες στο παρμπρίζ για να ελαχιστοποιήσει την απόσπαση της προσοχής του οδηγού.
Με την ενσωμάτωση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, ο φωνητικός βοηθός της Kia μπορεί να συνομιλεί φυσικά με τους χρήστες. Πολλές από τις λειτουργίες του EV3, όπως το cruise control, τα προγράμματα οδήγησης, το σύστημα πολυμέσων κα πλοήγησης είναι προσβάσιμες από τα ενσωματωμένα στο τιμόνι κουμπιά. Γενικότερα για λόγους εργονομίας έχουν διατηρηθεί φυσικά κουμπιά-διακόπτες για συχνές και βασικές λειτουργίες.
Η Kia χρησιμοποίησε βιώσιμα υλικά, όπως ανακυκλωμένο πλαστικό από μπουκάλια για τα καθίσματα, την επένδυση οροφής, τα πάνελ των θυρών, τα πατάκια και το δάπεδο του χώρου αποσκευών. Τα πλαστικά είναι στην πλειοψηφία τους σκληρά, αλλά δεν υπολείπονται σε συναρμογή και φινίρισμα, με την υφασμάτινη επένδυση στο ταμπλό να προσθέτει στην ποιότητα.
Kia EV3: Δυο επιλογές για τη μπαταρία
Το νέο EV3 έχει ανεγερθεί στην προηγμένη πλατφόρμα E-GMP (Εlectric Global Modular Platform) της Kia για ηλεκτρικά οχήματα με σύστημα μετάδοσης της κίνησης στους μπροστινούς τροχούς (για πρώτη φορά με τη συγκεκριμένη πλατφόρμα) και τεχνολογία μπαταριών τέταρτης γενιάς.
Μιλώντας για τις μπαταρίες υπάρχουν δυο επιλογές. Το EV3 Standard προσφέρεται αποκλειστικά με μπαταρία χωρητικότητας 58,3 kWh, ενώ το EV3 Long Range χρησιμοποιεί μπαταρία μεγαλύτερης χωρητικότητας 81,4 kWh, με την αυτονομία να αγγίζει τα 605 χλμ. (μέτρηση WLTP).
Η μονάδα διαχείρισης μπαταριών (BMU) και η μονάδα παρακολούθησης κυψελών (CMU) διασφαλίζει ότι οι μπαταρίες υψηλής τάσης χρησιμοποιούν την ενέργεια όσο το δυνατόν πιο αποδοτικά. Επίσης το προηγμένο σύστημα διαχείρισης φόρτισης οχήματος της Kia επιτρέπει στη μπαταρία να φορτίζει από 10-80% σε περίπου 31 λεπτά.
Σε κάθε περίπτωση στο νέο EV3 τοποθετείται ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 204 ίππων (150 kW) και 283 Nm ροπής. Η ταχύτερη επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα και η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνεται είναι 7,5 δευτ. και 170 χλμ./ώρα αντίστοιχα.
Kia EV3: Στο δρόμο
Το «δικό μας» EV3 που παραλάβαμε από το αεροδρόμιο της Λισαβόνας είχε τη μπαταρία μεγαλύτερης χωρητικότητας, η οποία φορτισμένη στο 90% υπόσχονταν αυτονομία 533 χλμ., με επιλεγμένο το Eco πρόγραμμα οδήγησης. Με ήπιους ρυθμούς είδαμε κατανάλωση ενέργειας περίπου 15 kWh/100 χλμ., ενώ ακόμα και υπό πίεση με το Sport πρόγραμμα οδήγησης, δε ξεπέρασε τις 16,5 kWh/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση 14,9 kWh/100 χλμ.).
Σημειώνεται ότι με το Sport πρόγραμμα υπήρχε αισθητή μεταβολή στο βάρος και στην ακρίβεια του τιμονιού, όμως στα απότομα βυθίσματα του δεξιού πεντάλ δεν κόλλαγε η πλάτη στο κάθισμα, αλλά να μη ξεχνάμε ότι δεν είναι αυτός ο στόχος του EV3. Αυτό που επιθυμεί και καταφέρνει είναι να μεταφέρει ατσαλάκωτους τους επιβάτες με την ανάρτηση πραγματικά να μας κερδίζει με την άνεση και την απόσβεση που παρείχε στην αψεγάδιαστη βέβαια άσφαλτο της Πορτογαλίας. Σε ορεινές διαδρομές με επαναλαμβανόμενες στροφές το EV3 έπαιρνε λογικές κλίσεις, ενώ τα φρένα δεν έχουν έντονα προοδευτική λειτουργία που να αγχώνει. Στους αυτοκινητοδρόμους με υψηλότερες ταχύτητες ήταν σταθερό, καλά ηχομονωμένο και με ποιότητα κύλισης που τολμάμε να πούμε ότι θυμίζει όχημα ανώτερης κατηγορίας.
Kia EV3: Το i-Pedal 3.0
Το αναβαθμισμένο i-Pedal 3.0 επιτρέπει πλέον στον οδηγό την οδήγηση με τη χρήση ενός μόνο πεντάλ με οποιοδήποτε επιλεγμένο επίπεδο ανάκτησης ενέργειας. Για την ενεργοποίηση του i-Pedal 3.0 ο οδηγός αρκεί να τραβήξει το αριστερό paddle του τιμονιού για περισσότερο από ένα δευτερόλεπτο.
Ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιηθεί προαιρετικά στην όπισθεν, ενώ όταν το όχημα απενεργοποιηθεί απομνημονεύεται το τελευταίο επιλεγμένο επίπεδο ανάκτησης ενέργειας. Υπάρχουν συνολικά τρία επίπεδα ανάκτησης με το υψηλότερο να ενδείκνυται για οδήγηση σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, ενώ προσφέρει πιο γραμμική και ομαλή λειτουργία. Πάντως όταν το επιλέξαμε δεν αισθανόμασταν έντονο «τράβηγμα» όταν παίρναμε το πόδι από το γκάζι.
Το επίπεδο 2 είναι πιο αποτελεσματικό σε δρόμο με στροφές, επιτρέποντας στον οδηγό να επιβραδύνει ομαλά πριν την καμπή χωρίς να αγγίξει το πεντάλ του φρένου. Σε υψηλότερες ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο συνιστάται το επίπεδο 1 ή ακόμα και η απενεργοποίηση του συστήματος, με το EV3 να «ρολάρει» όταν ο οδηγός απομακρύνει το πόδι του από το δεξί πεντάλ.
Kia EV3: Με Smart Regenerative 3.0
Το νέο EV3 είναι το πρώτο μοντέλο της Kia που αποκτά το εξελιγμένο σύστημα Smart Regenerative 3.0 του Ομίλου Hyundai που ενσωματώνει την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης με αναγεννητική πέδηση. Για την ενεργοποίηση του ο οδηγός πρέπει να τραβήξει για περισσότερο από ένα δευτερόλεπτο το δεξί paddle πίσω από το τιμόνι.
Όταν αφήσει το πεντάλ γκαζιού, το σύστημα χρησιμοποιεί εκτός από αισθητήρες για να ανιχνεύσει την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα και πληροφορίες πλοήγησης, ώστε αν χρειαστεί να επιβραδύνει αυτόματα σε ασφαλή ταχύτητα.
Για παράδειγμα, όταν το EV3 πλησιάζει μια κλειστή στροφή, μια πινακίδα που ορίζει χαμηλότερο όριο ταχύτητας, ένα «σαμαράκι» ή έναν κυκλικό κόμβο, το αυτοκίνητο θα επιβραδύνει αυτόματα στην κατάλληλη ταχύτητα, κάνοντας πιο ξεκούραστη και ασφαλή την οδήγηση. Το προηγούμενο αντίστοιχο σύστημα της Kia μπορούσε να μειώσει την ταχύτητα του οχήματος μέχρι τα 9 χλμ./ώρα, ενώ πλέον το σύστημα Smart Regenerative 3.0 μπορεί να το ακινητοποιήσει.
Kia EV3: Συστήματα ασφαλείας
H λίστα με τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης (ΑDAS) περιλαμβάνει eDTVC Electric Dynamic Torque Vectoring Control, Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Highway Driving Assist και Reverse Parking Collision-Avoidance Assist. Με τη λειτουργία αμφίδρομης φόρτισης Vehicle-to-Load (V2L) το EV3 μπορεί να τροφοδοτεί εξωτερικές ηλεκτρικές συσκευές. Το Remote Smart Parking Assist επιτρέπει στο οδηγό να αποβιβάζεται από το EV3, ώστε αυτό να εισέρχεται και να εξέρχεται μόνο του από στενούς χώρους στάθμευσης.
Kia EV3: Άφιξη-τιμές
Στη χώρα μας το νέο EV3 θα φτάσει στις εκθέσεις του δικτύου Kia αρχές Δεκεμβρίου, ενώ οι πρώτες παραδόσεις σε πελάτες θα ξεκινήσουν αρχές Ιανουαρίου. Στην ελληνική αγορά η τιμή του ξεκινάει από 29.990 ευρώ, με προωθητική ενέργεια και την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ενώ στον παραπάνω πίνακα μπορεί να δείτε τον αναλυτικό τιμοκατάλογο.