Οι εξαγωγές επιβατικών της Κίνας παρουσίασαν ισχυρή ανοδική τάση από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους.
Σε αντίθεση με τις όχι και τόσο ικανοποιητικές επιδόσεις της (τεράστιας) εγχώριας αγοράς το 2023.
Τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, μόνον οι εξαγωγές ηλεκτρικών έφτασαν τα 1,12 εκατ. μονάδες, αυξημένες κατά 113% σε ετήσια βάση αντιπροσωπεύοντας το 16% της συνολικής παραγωγής αυτού του είδους οχημάτων στην Κίνα.
Σε μηνιαία βάση, η αύξηση των εξαγωγών την τελευταία πενταετία είναι σημαντική, αλλά παρουσιάζει εποχιακά χαρακτηριστικά. Ο όγκος των εξαγωγών το δεύτερο εξάμηνο του έτους είναι συνήθως υψηλότερος απ’ ότι το πρώτο εξάμηνο.
Από το 2020, και παρά το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19 σε όλο τον κόσμο, η ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας έχει αποδειχθεί πλήρως και οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Κίνας έχουν δείξει ισχυρή ανάπτυξη.
Οι κινεζικές μάρκες κυριαρχούν στις εξαγωγές, αντιπροσωπεύοντας το συντριπτικό ποσοστό των συνολικών εξαγωγών από τη χώρα. Αυτό ισχύει για την τελευταία πενταετία, κατά τη διάρκεια της οποίας το μερίδιο των εξαγωγών στο εξωτερικό που κατείχαν κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων ήταν πολύ υψηλότερο από αυτό των εμπορικών σημάτων κοινοπραξιών (ξένες/εγχώριες).
Μεταξύ των εξαγωγικών εμπορικών σημάτων ηλεκτρικών, οι πρωτοπόροι είναι οι Chery, SAIC, Tesla, Geely και Changan. Από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του 2023, ο Όμιλος Chery αντιπροσώπευε το μεγαλύτερο μέρος με 23% του συνόλου. Η Chery ακολούθησε η SAIC με 16% και η Tesla με 12%.
Κίνα: Ισχυρό πλεονέκτημα οι ανταγωνιστικές τιμές
Περισσότεροι κατασκευαστές έχουν ενταχθεί στον ανταγωνισμό και η εξαγωγική αγορά είναι πολύ δυναμική.
Για παράδειγμα, η Zeekr αποκάλυψε την ευρωπαϊκή στρατηγική της, η οποία περιλαμβάνει τη μεταφορά των δικών της αντιπροσωπειών στην Ευρώπη, με τις πρώτες παραδόσεις στη Σουηδία και την Ολλανδία να αναμένoνται εντός του έτους.
Η Changan Automobile ανακοίνωσε ένα νέο στρατηγικό σχέδιο, το οποίο θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη έξυπνων προϊόντων χαμηλών εκπομπών άνθρακα στο εξωτερικό.
Προσαρμόζοντας στην παγκόσμια στροφή προς οχήματα χαμηλών εκπομπών άνθρακα που προσφέρουν προστασία του περιβάλλοντος, τα New Energy Vehicles (NEV) αποτελούν τον πυρήνα της ανάπτυξης των εξαγωγών αυτοκινήτων της Κίνας.
Εκτός από τις σημαντικές εξαγωγές της Tesla από την Κίνα, η αξία της επωνυμίας των εγχώριων παραγωγών NEV αυξάνεται σταδιακά στη διεθνή αγορά.
Εάν οι γεωπολιτικοί παράγοντες δεν επηρεάσουν αρνητικά τις διαδικασίες, ο όγκος των εξαγωγών των κινεζικών τοπικών εμπορικών σημάτων θα συνεχίσει να αυξάνεται όσο οι διεθνείς μάρκες δεν είναι σε θέση να προσφέρουν εξίσου ανταγωνιστικά προϊόντα στο ίδιο εύρος τιμών.
Παράλληλα, αυξάνεται και η μέση τιμή των εξαγωγών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της CPCA (China Passenger Car Association), η μέση τιμή εξαγωγής κινεζικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από 12.900 δολάρια ΗΠΑ το 2018 σε 18.900 δολάρια ΗΠΑ το 2022, με τη μέση τιμή των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων να φτάνει τα 25.800 δολάρια ΗΠΑ.
Μέχρι τώρα, η μέση τιμή εξαγωγής όλων των αυτοκινήτων το 2023 ήταν 20.000 δολάρια ΗΠΑ, σχετικώς αυξημένη σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Κίνα: Παράγων επιτυχίας οι οικονομίες κλίμακος
Η ταχεία αύξηση των εξαγωγών των Κινέζων κατασκευαστών αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια δεν οφείλεται μόνο στην πολιτική υποστήριξη της χώρας, αλλά και σε αντανάκλαση των ακόλουθων εξελίξεων:
-Πρώτον, η βελτίωση της ισχύος του προϊόντος, η οποία περιλαμβάνει την ταχεία ενσωμάτωση βασικών τεχνολογιών, όπως η ηλεκτροκίνηση και η συνδεσιμότητα. Αυτό ήταν ιδιαίτερα εμφανές στη φετινή έκθεση αυτοκινήτου της Σαγκάης τον Απρίλιο.
Οι κινεζικές τοπικές μάρκες έχουν σταδιακά ξεπεράσει τους παραδοσιακούς τεχνολογικούς φραγμούς και έχουν επιτύχει μεγάλα βήματα στους τρεις κύριους τομείς του συστήματος μετάδοσης κίνησης: HEV (υβριδικό ηλεκτρικό όχημα), PHEV (υβριδικό ηλεκτρικό όχημα με plug-in) και BEV (ηλεκτρικό όχημα με μπαταρία).
-Δεύτερον, η επίδραση της κλίμακας της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας εμφανίστηκε σταδιακά. Με βάση την τεράστια πληθυσμιακή βάση, η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας έχει τεράστιο όγκο παραγωγής και πωλήσεων, μεγάλο αριθμό εμπορικών σημάτων και έντονο ανταγωνισμό στην εσωτερική αγορά.
Υπάρχει επίσης η οικονομία κλίμακος, καθώς οι ισχυρές αλυσίδες εφοδιασμού παρέχουν φθηνότερα και πιο αξιόπιστα εξαρτήματα. Η ισχυρή ανθεκτικότητα και η ευελιξία της εφοδιαστικής αλυσίδας παρέχουν επίσης καλή ασφάλεια εφοδιασμού για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στη σημερινή πολύπλοκη διεθνή αγορά.
-Τρίτον, υπάρχει και ο διεθνής παράγοντας. Το μερίδιο αγοράς ορισμένων παραδοσιακών κατασκευαστών στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ιαπωνία αντικαθίσταται σταδιακά από κινεζικές μάρκες. Τα τελευταία χρόνια, οι παγκόσμιες συγκρούσεις και οι επιδημίες δεν έχουν επηρεάσει σοβαρά τις εγχώριες επενδύσεις και την παραγωγή αυτοκινήτων της Κίνας.
Αντίθετα, έχουν παράσχει ευκαιρίες σε κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να πάνε στο εξωτερικό. Η ασφαλής εγχώρια κατάσταση παρέχει επίσης εξαιρετικές συνθήκες για έρευνα και ανάπτυξη, παραγωγή και εξαγωγή κινεζικών αυτοκινήτων.
Για παράδειγμα, στη ρωσική αγορά εν μέσω της κρίσης Ρωσίας-Ουκρανίας, οι διεθνείς μάρκες έχουν αντικατασταθεί πλήρως από κινεζικά αυτοκίνητα. Τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους, ο αριθμός των εξαγωγών στη Ρωσία αντιπροσώπευε το 15% του συνολικού όγκου εξαγωγών φωτοβολταϊκών από την Κίνα.
Κάτω από την επιρροή της κακής παγκόσμιας οικονομικής κατάστασης, των τοπικών δασμολογικών πολιτικών και των τοπικών νόμων και κανονισμών, στην πορεία, η αναπτυξιακή κατεύθυνση των εξαγωγών της Κίνας μπορεί να είναι η αύξηση των επενδύσεων στις χώρες προορισμού, η δημιουργία τοπικών αλυσίδων εφοδιασμού για τη συναρμολόγηση οχημάτων και τα πλήρη δίκτυα διανομής.