Στη θέα μιας Lamborghini Gallardo δύσκολα μπορεί να μείνει κάποιος ασυγκίνητος, ακόμα και αν δεν ανήκει στους petrolheads.
Αυτό όμως που δεν γίνεται εύκολα πιστευτό, είναι πως η «μικρή» Lamborghini κλείνει αισίως φέτος τα 20 χρόνια ζωής, αφού η πρώτη επίσημη παρουσίασή της, έλαβε χώρα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2003. Η απαράμιλλη διαχρονικότητα του σχεδίου, που μπορεί να μην ήταν τόσο πρωτοποριακό, όσο εκείνο μίας Miura ή μίας Countach, είναι εκείνη που εντυπωσιάζει και μετά από 20 χρόνια.
Καινοτομικό για την ιταλική εταιρεία ήταν το γεγονός της τοποθέτησης, για πρώτη φορά σε μοντέλο με σήμα τον «μαινόμενο ταύρο» V10 κινητήρα, κάτι που σίγουρα στην αρχή ξένισε τους οπαδούς της ιταλικής εταιρείας, αφού μέχρι το 2003 οι Lambo, εξοπλίζονται κυρίως με V12 κινητήρες (πχ Miura, Countach, DIablo) και σπανιότερα με V8 (πχ Uracco & Jalpa).
Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν εμπόδισε την εμπορική επιτυχία της «μικρής» Lambo, αφού ο ατμοσφαιρικός V10 κινητήρας, των 5,0 λίτρων που εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Audi, απέδιδε 500 ίππους. Η ιταλική εταιρεία επέλεξε τη λύση της περιεχόμενης γωνίας των 90 μοιρών μεταξύ των δύο πλευρών του V, ώστε να μειώσει το ύψος του κινητήρα και κατ’ επέκταση το χαμηλότερο κέντρο βάρους, στοιχείο σημαντικό, λόγω της κεντρομήχανης τοποθέτησης του κινητήρα. Η κίνηση μεταδιδόταν σε όλους τους τροχούς, μέσω χειροκίνητου κιβώτιου ταχυτήτων (άλλες εποχές) έξι σχέσεων, ενώ προαιρετική ήταν η επιλογή του ημιαυτόματου e-gear της Lamborghini.
Τη σχεδίαση του αμαξώματος επιμελήθηκε το νεοσυσταθέν τότε Centro Stile της Lamborghini, με επικεφαλής των σχεδιαστών τον πασίγνωστο Luk Donckerwolke. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές, το κυριότερο συστατικό του επιτυχημένου σχεδίου ήταν η επιρροή από την αεροναυπηγική, με το κοκπιτ τοποθετημένο αρκετά μπροστά, σχεδόν επάνω στον μπροστινό άξονα και την αμβλεία γωνία του παρμπρίζ σε σχέση με το έδαφος.
Η επιτυχία της Gallardo ήταν άμεση και στη διάρκεια των ετών παρουσιάστηκαν νέες βελτιωμένες ή ελαφρωμένες εκδόσεις, ενώ δεν έλειψαν και οι ανοιχτές εκδόσεις, με πρώτη τη Spyder που παρουσιάστηκε δύο χρόνια μετά την αρχική, στη Γενεύη το 2005.
Η Spyder μπορεί να είχε έλλειψη… οροφής, ωστόσο είχε πρόσθετη ισχύ, αφού ο βελτιωμένος στα σημεία V10, απέδιδε 510 ίππους στις 8.000 σ.α.λ. και συνδυαζόταν με πιο «κοντό» κιβώτιο, προσφέροντας ακόμα καλύτερες επιταχύνσεις. Την επόμενη χρονιά και η coupe έκδοση απέκτησε 510 ίππους, ενώ το 2007, χρονιά που οι πωλήσεις του «μωρού» της Lambo, ξεπέρασαν τις 5.000 μονάδες, παρουσιάστηκε πάλι στη Γενεύη, η Superleggera, αυξημένη ισχύ κατά 10 ίππους (520 στο σύνολο), αλλά πιο σημαντικό, με μειωμένο κατά 100 κιλά βάρος, που είχε σαν αποτέλεσμα η αναλογία κιλών/ίππο να πέσει στο 2,5!
Σημαντική χρονιά για την πορεία της Gallardo ήταν και το 2008, αφού εκτός από το γεγονός ότι οι πωλήσεις ξεπέρασαν τις 7.000, παρουσιάστηκε (που αλλού, στη Γενεύη) η LP 560-4, με τη χωρητικότητα του V10 πλέον να φτάνει τα 5,2 λίτρα και η απόδοση τους, όπως σωστά μαντέψατε, 560 ίππους. Εντός του ίδιου έτους, λανσαρίστηκε και η Spyder έκδοση της LP-560-4.
Την επόμενη χρονιά, με τις πωλήσεις να καλπάζουν αφού ξεπέρασαν τις 9.000 μονάδες, η ιταλική εταιρεία ενθουσίασε τους οπαδούς της με την περιορισμένης παραγωγής (250 μονάδες μόνο) έκδοση Gallardo LP-550-2 Valentino Balboni. Το ιδιαίτερο στοιχείο της σπάνιας αυτής έκδοσης, ήταν η μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς για πρώτη φορά σε Gallardo. Ωστόσο, λόγω της υψηλής ζήτησης, κάτι που ήταν αναμενόμενο λόγω της «σωστού» άξονα μετάδοσης κίνησης, η ιταλική εταιρεία αναθεώρησε τα πλάνα της και μπήκε στην κανονική γραμμή παραγωγής το 2010 και μάλιστα και σε Spyder έκδοση το 2011.
Τηρώντας την παράδοση των Superleggera εκδόσεων, η Lambo δεν θα μπορούσε να μην προσφέρει ελαφρωμένη έκδοση με ακόμα ισχυρότερο κινητήρα. Έτσι, το 2010 είδε το φως της δημοσιότητας η LP 570-4 Superleggera, με την απόδοση στους 570 ίππους και το βάρος χαμηλότερο κατά 70 κιλά, συγκρινόμενο όμως με την προηγούμενη Superleggera. Το αποτέλεσμα ακόμα πιο εντυπωσιακό, αφού η αναλογία κιλών/ίππο έπεσε στο 2,35.
Ακολούθησαν ακόμα πιο ειδικές εκδόσεις, όπως η ακόμα ελαφρύτερη LP 570-4 Spyder Performante, 65 κιλά πιο ελαφριά από την «απλή» Spyder και το 2012 παρουσιάστηκαν οι ακόμα πιο «ακραίες» LP 560-4 και LP 570-4 Edizione Tecnica, με ιδιαίτερες στυλιστικές πινελιές.
Το 2013, λίγο πριν κλείσει την εμπορική του καριέρα η Gallardo, παρουσιάστηκε η τελευταία ειδική έκδοση LP 570-3 Squadra Corse, στην έκθεση της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο και 2 μήνες μετά, στις 25 Νοεμβρίου του 2013, η τελευταία Gallardo βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στο Sant’ Agata στην Μπολόνια. Επρόκειτο για μία LP 570-4 Spyder Performance σε χρώμα Rosso Mars.
Έτσι, μετά από 10 χρόνια και πάνω από 14.000 πωλήσεις σε 45 χώρες, ολοκληρώθηκε η πορεία, ίσως του πιο επιτυχημένου μέχρι τότε, εμπορικά τουλάχιστον, μοντέλου της Lamborghini