Η προσφορά, για ένα πλήρες πρόγραμμα στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, ήταν πολύ καλή για να την απορρίψει ο Λάπι.
Ο Φινλανδός είχε από το 2020 να πάρει μέρος σε πλήρες πρόγραμμα, οπότε και η Hyundai ήταν για αυτόν, μονόδρομος.
Ο επικεφαλής της ομάδας της Toyota, Γιάρι Μάτι Λάτβαλα, παραδέχτηκε, πως η κίνηση της Hyundai να “κλέψει” τον Εσάπεκα Λάπι για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του επόμενου έτους, ήταν κάτι που δεν το περίμενε.
Η Toyota είχε σχεδιάσει να παρουσιάσει την ίδια σειρά οδηγών για την επόμενη χρονιά, αφού φέτος κέρδισε, τόσο το πρωτάθλημα οδηγών- με τον Κάλε Ροβάνπερα-, όσο και το πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Αλλά η απόφαση του Oτ Τάνακ να αποχωρήσει από τη Hyundai, ένα χρόνο πριν λήξει το συμβόλαιό του, φούντωσε την αγορά των οδηγών και αυτό σήμαινε, ότι η Hyundai χρειαζόταν έναν οδηγό πλήρους σεζόν για να τον αντικαταστήσει.
Μάλιστα, μετά τα νέα για την μετακίνηση του Λάπι, που έσκασαν σαν βόμβα στην Toyota, αναγκάστηκαν να ανακοινώσουν τη σύνθεση της ομάδας για το 2023 νωρίτερα από την προγραμματισμένη μέρα και σίγουρα νωρίτερα από τη Hyundai.
Ο Λάπι θα αγωνίζεται σε κάθε γύρο του WRC την επόμενη σεζόν, ενώ του είχε προσφερθεί από την Toyota μόνο ένα μερικό πρόγραμμα που θα έκανε μαζί με τον Σεμπαστιέν Οζιέ. Στη συνέχεια, αυτή η θέση καλύφθηκε αναγκαστικά, από τον Tακαμότο Κατσούτα, ο οποίος θα κάνει τη μισή χρονιά, ως οδηγός Toyota, που ορίζεται από τον κατασκευαστή και τη μισή χρονιά σε ένα τέταρτο GR Yaris Rally, όταν θα αγωνίζεται ο Οζιέ.
Ερωτηθείς να περιγράψει πώς εκτυλίχθηκαν τα γεγονότα από την οπτική γωνία της Toyota και όταν άκουσε ότι ο Λάπι θα έφευγε, ο Λάτβαλα είπε: «Ειλικρινά, αυτό, που συνέβη όταν έφυγε ο Oτ, νομίζω ότι ήταν μια μικρή έκπληξη για όλους.
Τότε σίγουρα η Hyundai χρειαζόταν έναν οδηγό και η Hyundai έκανε μια προσφορά για την Εσάπεκα. Μάλιστα έκανε μια καλή προσφορά στον Λάπι. Ηταν σε εκείνο το σημείο, που εμείς είχαμε αρχίσει να διαπραγματευόμαστε για το 2023 και κάποια στιγμή είχα πει: «γιατί να αλλάξεις τους οδηγούς, αν κερδίσεις το πρωτάθλημα, οπότε πρέπει να συνεχίσεις με τους ίδιους οδηγούς». Και αυτός ήταν βασικά ο στόχος μας. Αλλά αυτό, που ήρθε η Hyundai με μια προσφορά για τον Λάπι, ήταν μια έκπληξη για εμάς. Βασικά εμείς μπορούσαμε να του προσφέρουμε μόνο μισή σεζόν, αλλά η Hyundai του πρόσφερε μια πλήρη σεζόν.
Δεν μπορούσαμε να ανταγωνιστούμε αυτή την προσφορά, οπότε νομίζω, πως τότε ο Eσάπεκα προτίμησε να πάει στη Hyundai, όπου θα μπορούσε να κάνει μια πλήρη σεζόν. Έτσι, μετά από αυτό τα πράγματα εξελίχθηκαν πολύ γρήγορα».
Ο Λάτβαλα επίσης παραδέχτηκε, ότι μόλις ο Tάνακ έκανε την ανακοίνωσή του και «υπήρχαν εικασίες ότι ο Λάπι θα πήγαινε στη Hyundai, έλαβε τηλεφωνήματα και email για τη θέση του οδηγού».
Αλλά, από τη στιγμή, που έγινε σαφές στην Toyota, ότι ο Λάπι έφευγε, δεν είχε ποτέ καμία άλλη λύση, πέρα από την προώθηση του Kατσούτα.
«Φυσικά, καταλαβαίνω ότι στην αγορά των οδηγών, υπάρχουν πολλοί που χρειάζονται μια θέση, φυσικά επικοινωνούσαν και προσπαθούσαν να ρωτήσουν, αν έχουμε, κάτι διαθέσιμο», είπε ο Λάτβαλα. «Αλλά αποφασίσαμε να πάμε τώρα με αυτόν τον τρόπο. Δεν πήραμε κανέναν επιπλέον οδηγό, επειδή είδαμε, ότι ο Tάκα ήταν έτοιμος να κάνει αυτό το βήμα και ήμασταν πολύ σίγουροι και χαρούμενοι με αυτό».
Η Toyota έχει ανακοινώσει για το τέταρτο αυτοκίνητο, σε αγώνες όπου ο Ogier δεν θα τρέχει, πως μπορεί να το νοικιάσει σε ιδιώτη. Μέχρι στιγμής κανείς δεν έχει ενδιαφερθεί.
«Δεν έχουμε κανέναν, δεν έχουμε απόφαση από αυτήν την πλευρά», επιβεβαίωσε ο Λάτβαλα. «Έχουμε κάνει κάποιες έρευνες, αλλά καμία απόφαση, κανένα συμβόλαιο ή κάτι τέτοιο. Τα αυτοκίνητα Rally1, είναι αρκετά ακριβά. Δυστυχώς, νομίζω, ότι τα αυτοκίνητα Rally1, δεν είναι καθόλου φθηνότερα από την τελευταία γενιά αυτοκινήτων. Αν μη τι άλλο, είναι ακόμη πιο ακριβά στη λειτουργία τους, επειδή έχουμε το υβριδικό σύστημα, επομένως υπάρχει όλη αυτή η νέα τεχνολογία στα αυτοκίνητα και υπάρχει περισσότερη δουλειά για την κατασκευή του αυτοκινήτου. Επομένως, εάν υπάρχει περισσότερη δουλειά για την κατασκευή του αυτοκινήτου, το κόστος του αυτοκινήτου είναι υψηλότερο και επίσης τότε, το κόστος λειτουργίας είναι υψηλότερο από τα αυτοκίνητα προηγούμενης γενιάς».