Ο Γιάρι Μάτι Λάτβαλα πιστεύει, ότι το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι πρέπει να διατηρήσει τους ισχύοντες κανόνες, μέχρι το 2025.
Έτσι, ώστε να αφήσει το υδρογόνο να εξελιχθεί και να αποφύγει ένα ηλεκτρικό μέλλον.
Ο επικεφαλής της ομάδας της Toyota, πιστεύει ότι το WRC θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο επέκτασης των κανονισμών, οι οποίοι ισχύουν φέτος, για «λίγα ακόμη χρόνια» ώστε το υδρογόνο να γίνει πιο ρεαλιστικός διάδοχος των Rally1.
Σύμφωνα με την υπάρχουσα φόρμουλα, το σύνολο των τεχνικών κανονισμών των αυτοκινήτων Rally1, θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2024, μετά την οποία ελπίζουμε, ότι περισσότεροι κατασκευαστές θα προσπαθήσουν να ενταχθούν στην κορυφαία κατηγορία.
Ο Λάτβαλα έχει ήδη εκφράσει την αντίθεσή του, στην πιθανή υιοθέτηση πλήρως ηλεκτρικής τεχνολογίας στο μέλλον και πιστεύει, πως το υδρογόνο θα ήταν «μια ωραία λύση».
«Νομίζω, ότι θα ήταν λογικό να συνεχίσουμε με αυτά τα αυτοκίνητα», είπε ο Λάτβαλα σε επιλεγμένα μέσα ενημέρωσης, πριν από το ράλι Καταλονίας.
«Είναι ακόμα υπό συζήτηση αυτή τη στιγμή, αλλά, φυσικά, υπάρχουν επιλογές. Είδαμε στο Βέλγιο, ότι η Toyota έχει αυτό το αυτοκίνητο υδρογόνου. Νομίζω ότι το υδρογόνο θα ήταν μια ωραία λύση στα ράλι, γιατί έχει κινητήρα εσωτερικής καύσης και έχει ήχο. Στα ράλι, χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ήχο», συνέχισε ο Λάτβαλα. «Δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε στο ηλεκτρικό, το πλήρες ηλεκτρικό δεν είναι επιλογή για τον κόσμο των ράλι».
Ένα βασικό σημείο αιχμής, όσον αφορά την εισαγωγή νέων κατασκευαστών στο WRC, είναι και το χρονοδιάγραμμα για την έγκριση της νέας γενιάς αυτοκινήτων. Καθώς εξακολουθούν να λείπουν συγκεκριμένες λεπτομέρειες από τη FIA σχετικά με το πώς θα είναι αυτά τα αυτοκίνητα, ο Λάτβαλα προτείνει να επεκταθεί ο τωρινός τεχνικός κανονισμός, τουλάχιστον έως το τέλος του 2025, για να διασφαλιστεί, έτσι μια σταθερότητα. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι κατασκευαστές αγαπούν τους σταθερούς κανονισμούς για να έχουν την άνεση να πραγματοποιούν τα σχέδια τους σε μακροχρόνια βάση.
«Υπάρχουν οι συζητήσεις με τη FIA, και συνεχίζονται ακόμα, αλλά ναι, πρέπει να έχουμε το τελικό σχέδιο πολύ σύντομα, γιατί πρέπει να έχουμε στη διάθεσή μας, ενάμιση χρόνο δοκιμών», είπε ο Γιάρι Μάτι. «Θέλουμε να έχουμε περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων και ξέρω, ότι δεν θα έρθουν πολλοί, αν δεν υπάρχει ξεκάθαρος στόχος για το πού πάμε, οπότε σίγουρα το χρειαζόμαστε σύντομα από τη FIA».
Η έκκληση του Λάτβαλα για την εισαγωγή ενέργειας υδρογόνου στο WRC δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι η Toyota είναι ένας από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές των αυτοκινήτων του είδους.
«Το υδρογόνο, ίσως να είναι στο πρωτάθλημα το 2025, όμως μπορεί να είναι λίγο νωρίς», παραδέχτηκε ο Λάτβαλα. «Επομένως, με αυτή την έννοια, θα μπορούσαμε να κοιτάξουμε να επεκτείνουμε, το τωρινό σύστημα κανονισμών, για μερικά ακόμη χρόνια και μετά να πάρουμε υδρογόνο στο πρωτάθλημα. Αλλά, δεν εξαρτάται από εμένα».
Ο Ρόμπερτ Ριντ, αντιπρόεδρος αθλητισμού της FIA, και συνοδηγός του Ρίτσαρντ Μπερνς, που κέρδισαν μαζί το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 2001, έχει σημειώσει ωστόσο, πως η μορφή του ράλι, ως αγώνες αντοχής, θα μπορούσε να είναι λιγότερο κατάλληλη για υδρογόνο, απ’ ότι σε αγώνες σπριντ μικρότερης διάρκειας.
«Αν τροφοδοτείτε ένα αυτοκίνητο υδρογόνου για 20 λεπτά ή 40 λεπτά σε έναν αγώνα, αυτό είναι ένα θέμα. Εάν τροφοδοτείτε με καύσιμο ένα αυτοκίνητο υδρογόνου για τέσσερις ώρες, πριν επιστρέψει στο service park και το υδρογόνο είναι εξαιρετικά ψυχρό, τότε έχουμε πολλές άλλες προκλήσεις», είπε.
«Έχουμε ακόμα θερμοκρασίες να αντιμετωπίσουμε (είτε είναι αέριο υδρογόνο είτε υγρό), πρέπει να καεί μέρος της υπερβολικής πίεσης, ανάλογα με το χρόνο που χρησιμοποιείται».
Ωστόσο, ο Ριντ πιστεύει, πως τα προβλήματα του υδρογόνου μπορούν να λυθούν. «Πριν από δέκα χρόνια όλους, μας ανησυχούσε η υψηλή τάση στα αυτοκίνητα με ηλεκτρική ενέργεια», είπε. «Νομίζω ότι τα προβλήματα ή τα εμπόδια που βάζουμε με το υδρογόνο, αυτή τη στιγμή, μπορούν να λυθούν εύκολα, απλώς δεν το έχουμε κάνει ακόμα. Είναι πολύ απλοϊκό να μιλάς για το υδρογόνο ως λύση, αλλά στην πραγματικότητα, είναι πιο περίπλοκο, όταν αρχίζεις να μπαίνεις σε όλες τις λεπτομέρειες».
Με υδρογόνο ή ηλεκτρικά; Αλήθεια εσείς τι θα θέλατε να δείτε στα βουνά;