H Lexus εδώ και σχεδόν δυο δεκαετίες έχει «πλάκα τα γαλόνια» στην υβριδική τεχνολογία, ωστόσο οι ανάγκες της εποχής προστάζουν σύνδεση με την πρίζα, η οποία επετεύχθη με το NX. Tο πρώτο plug-in υβριδικό μοντέλο της ιαπωνικής premium εταιρείας, το οποίο είναι το νέο NX 450h+.
Ελκυστικό
Η σιλουέτα του NX δεύτερης γενιάς μας είναι πλέον γνώριμη, όμως αξίζει να εστιάσουμε για λίγο στα highlights της. Σημείο αναφοράς αποτελεί η χαρακτηριστική μεγάλη, κάθετη και πολύγωνη μάσκα της Lexus, τα τεχνολογίας Led φωτιστικά σώματα με τα πίσω να επικοινωνούν μεταξύ τους με μια λεπτή φωτεινή λωρίδα που διατρέχει την πόρτα του χώρου αποσκευών.
Η «γλώσσα» των αριθμών μας κάνει να μιλάμε για το μεσαίο SUV της Lexus, καθώς το NX έχει μήκος 4.660 χλστ., πλάτος 1.865 χλστ. και ύψος 1.670 χλστ. Σχεδιαστικά διακρίνεται για τις «καθαρές» γραμμές του, οι οποίες όμως στην προκειμένη περίπτωση γίνονται λίγο πιο αιχμηρές, χάρη στην εξοπλιστική έκδοση F Sport που προσδίδει στο ΝΧ μια πιο σπορτίφ αμφίεση.
Παρατηρήστε το λογότυπο F Sport που κοσμεί τα εμπρός φτερά, τους προφυλακτήρες με την επιθετικότερη σχεδίαση, τα φιμέ πίσω κρύσταλλα, τις άφθονες μαύρες γυαλιστερές πινελιές στους πλευρικούς καθρέπτες, στις ράγες οροφής, στο περίγραμμα των γυάλινων επιφανειών, στην επιβλητική μάσκα και στις εισαγωγές αέρα. Βαμμένη στο χρώμα του λευκού αμαξώματος είναι η διακριτική αεροτομή οροφής, ενώ αντίθεση σχηματίζουν οι πολυάκτινες μαύρες ζάντες των 20 ιντσών.
Οι μοναδικές ενδείξεις που «προδίδουν» ότι μπαίνει στην πρίζα είναι το όνομα ΝΧ 450h+ στο δεξί πίσω τμήμα του πορτμπαγκάζ και η τάπα στο πίσω δεξί φτερό κρύβει τη θύρα φόρτισης του οχήματος. Σύμφωνα με τη Lexus η εξοπλιστική έκδοση F Sport μειώνει το συντελεστή οπισθέλκουσας cd στο 0,34.
Εσωτερικό
Aν μας ζητούσαν να περιγράψουμε με τρεις μόνο λέξεις το εσωτερικό του NX θα λέγαμε οδηγοκεντρικό, πολυτελές και high-tech. Πριν καν επιβιβαστείς σε κερδίζει ο ιδιαίτερος τρόπος που ανοίγει η πόρτα, καθώς απλά ακουμπάς από πίσω την χειρολαβή, δεν την τραβάς. Διαφορετικός είναι και ο τρόπος που ανοίγεις η θύρα για να αποβιβαστείς, καθώς πιέζεις προς το μέσα το μοχλό, ενώ σου απαγορεύει την έξοδο αν εντοπιστεί όχημα να περνάει εκείνη τη στιγμή από δίπλα σου.
Η εξοπλιστική έκδοση F Sport δηλώνει και στα ενδότερα την παρουσία της, με τις λευκές ραφές, τα αλουμινένια πεντάλ, το σχετικό λογότυπο στη βάση του τιμονιού και στα προσκέφαλα των εμπρός δερμάτινων-θερμαινόμενων καθισμάτων που διαθέτουν ενισχυμένη πλευρική στήριξη του σώματος.
Κυριαρχούν τα μαλακά πλαστικά σχεδόν σε κάθε επιφάνεια, ενώ η ποιότητα των υλικών ανταποκρίνεται απόλυτα στο όνομα Lexus. Αυτό όμως που θα σε κεντρίσει αμέσως είναι η μεγάλη οθόνη των 14 ιντσών, η οποία είναι υψηλής ευκρίνειας, έχει εξαιρετική απόκριση αφής και σχετικά εύκολο στην περιήγηση μενού. Υποστηρίζει το σύστημα πολυμέσων Lexus Link Pro, πλοήγηση, φωνητικές εντολές, συνδεσιμότητα μέσω Apple CarPay (ασύρματα) και Android Auto.
Δίπλα της ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 7 ιντσών, με τις πολλαπλές ενδείξεις που προβάλει να διαμορφώνονται μέσα από το head up display χρησιμοποιώντας τα ενσωματωμένα κουμπιά αφής στο τιμόνι. Η διαδικασία αυτή σε δυσκολεύει λίγο στην αρχή μέχρι να τη συνηθίσεις.
Οι χώροι για τα πόδια και τα κεφάλια των πίσω επιβατών είναι καλοί, χωρίς να διεκδικούν δάφνες (μεταξόνιο 2.690 χλστ.), ενώ το ελάχιστα υπερυψωμένο κεντρικό δάπεδο δε θα ενοχλήσει το μεσαίο πίσω επιβάτη. Mε την πρώτη ματιά το πορτμπαγκάζ δείχνει κάπως ρηχό, όμως η χωρητικότητα των 545 λίτρων ικανοποιεί για τα δεδομένα, ενώ όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων φτάνει τα 1.436 λίτρα.
Φόρτιση-αυτονομία-κατανάλωση
Ας περάσουμε τώρα στο σημείο «κλειδί» του NX 450h+ που είναι φυσικά το plug-in υβριδικό του σύστημα κίνησης. Αυτό αποτελείται από ένα τετρακύλινδρο θερμικό μοτέρ κύκλου Atkinson χωρητικότητας 2.5 λίτρων (180 ίπποι-227 Nm ροπή) ένα μπροστά τοποθετημένο βρίσκεται ένα ηλεκτρικό μοτέρ (183 ίπποι-270 Nm ροπή) και ένα ακόμα πίσω τοποθετημένο ηλεκτρικό μοτέρ (55 ίπποι-121 Nm ροπή). Συνδυαστικά το NX 450h+ παράγει 309 ίππους, επιτρέποντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,3 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 200 χλμ./ώρα.
Στόχος του όμως δεν είναι να σε γοητεύσει με τις επιδόσεις, παρότι δεν υστερεί καθόλου σε δύναμη, αλλά με τον αποδοτικό του χαρακτήρα. H μέση κατανάλωση καυσίμου εξαρτάται εκτός από το εκάστοτε στυλ οδήγησης και από αν υπάρχει απόθεμα στη μπαταρία. Σε αυτή την περίπτωση σίγουρα δε θα δεις τα μόλις 1,1 λίτρα/100 χλμ. (εκπομπές C02 25 γρ./χλμ-Euro 6d) που ανακοινώνει η Lexus, αλλά περίπου τρεισήμισι μονάδες πάνω (σε αστικό περιβάλλον) που είναι ένα εξαιρετικό νούμερο, ενώ ακόμα και όταν αδειάσει η μπαταρία δύσκολα σπας το φράγμα των 7,5 λίτρων/100 χλμ.
Το «παρών» δίνει αυτόματο κιβώτιο e-CVT, το οποίο συνοδεύεται από paddles πίσω από το τιμόνι προσομοιάζοντας χειροκίνητη λειτουργία. Η μπαταρία ιόντων λιθίου, χωρητικότητας 18,1 kWh, με μια πλήρη φόρτιση υπόσχεται ηλεκτρική αυτονομία 89-98 χλμ. σε αστικό κύκλο και 76-89 συνδυαστικά, ενώ σε πραγματικές συνθήκες είδαμε 65-70 χλμ. Με τον ενσωματωμένο φορτιστή 6,6 kW μπορεί να φορτίσει από παροχή 230V σε 2,5 ώρες.
Οδηγώντας
Η ηλεκτρική τετρακίνηση Ε-Four του NX450h+ μας απέδειξε τη χρησιμότητα της κυρίως σε καθημερινές συνθήκες με την ενίσχυση της πρόσφυσης που προσφέρει (π.χ εκκίνηση σε ανηφορικό ολισθηρό οδόστρωμα). Σαφώς λειτουργεί βοηθητικά και σε off-road διαδρομές, αν και δεν είναι αυτός ο βασικός στόχος του NX 450h+, ενώ συμβάλει η απόσταση 195 χλστ. του αμαξώματος από το έδαφος, οι γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης των 16 και 25 μοιρών αντίστοιχα. Σημειώστε ακόμα ότι το NX 450h+ μπορεί να ρυμουλκήσει μέχρι 1,5 τόνο.
Στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους αισθάνεται πολύ πιο άνετα, καθώς ξεδιπλώνει την υποδειγματική του ποιότητα κύλισης, ταξιδεύοντας με σταθερότητα, ενώ η προσεγμένη ηχομόνωση κάνει κάθε διαδρομή χαλαρωτική και ξεκούραστη. Όταν όμως ασκήσεις μεγαλύτερη πίεση στο δεξί πεντάλ θα φτάσει στα αφτιά σου ένας εντονότερος ήχος, απόρροια και του e-CVT αυτόματου κιβωτίου, ειδικά αν έχεις επιλέξει τη Sport λειτουργία του.
Το τιμόνι με ηλεκτρική υποβοήθησης έχει μεστή πληροφόρηση και επιτρέπει διαρκή επικοινωνία του οδηγού με τους εμπρός τροχούς. Παρά την ανάκτηση ενέργειας κατά τη διαδικασία της πέδησης, το πεντάλ του φρένου (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-πίσω) δεν έχει προοδευτική λειτουργία και είναι αποτελεσματικό. Η πλατφόρμα GA-K πάνω στην οποία έχει χτιστεί το ΝΧ 450h+ είναι το γερό θεμέλιο πάνω για να αναγερθεί η ακαμψία και η στιβαρότητα του οχήματος.
Το ρόλο της παίζει και η ηλεκτρονικά προσαρμοζόμενη ανάρτηση (ΜακΦέρσον μπροστά-διπλά ψαλίδια πίσω) που δεν επιτρέπει στο NX 450h+ να «σκοντάφτει» όταν συναντά λακκούβες, παρότι είναι κάπως σκληρή. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει να κινηθεί αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια (μέγιστη ταχύτητα στην περίπτωση αυτή 135 χλμ./ώρα) ή να διατηρήσει το απόθεμα της μπαταρίας ή υβριδικά ή να αφήσει στο αυτόματο την εναλλαγή υβριδικής-ηλεκτρικής λειτουργίας. Αν θες όμως να εστιάσεις στις επιδόσεις συνίσταται το πρόγραμμα Sport S και για πιο άγριες καταστάσεις το Sport S+.
Συνοψίζοντας
Το πιο εξηλεκτρισμένο NX απευθύνεται σε όσους θέλουν να τα βλέπουν όλα «πράσινα» χάρη στην οικονομική και χαλαρωτική λειτουργία του plug-in υβριδικού συστήματος, χωρίς να στερούνται όμως το «κόκκινο» στο γκάζι. Πολυτελές, οδηγοκεντρικό, με επαρκείς χώρους, τεχνολογικά προηγμένο, αποδοτικό, με σπορ γονίδια και την αξιοπιστία του ονόματος Lexus. το NX 450h+ κοστολογείται από 68.900 ευρώ στην εξοπλιστική έκδοση Executive.