Η General Motors ανακοίνωσε την Τρίτη ότι σχεδιάζει να επενδύσει 650 εκατομμύρια δολάρια στο λίθιο της Αμερικής.
Η εξασφάλιση πρόσβασης στο λίθιο είναι, πιθανώς, η πρώτη από πολλές τέτοιες συμφωνίες, σύμφωνα με τον Σάϊμον Μούρς, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Benchmark Mineral Intelligence, μιας εταιρείας πληροφοριών αγοράς που παρακολουθεί την αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών ιόντων λιθίου σε ηλεκτρικά οχήματα.
«Πολλές από αυτές τις βιομηχανίες πρέπει να κατασκευαστούν από την αρχή, σίγουρα οι μπαταρίες ιόντων λιθίου και τα ηλεκτρικά οχήματα, απαιτούν έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό με υποδομές από την αρχή», ανέφερε ο Μουρς.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι ο μόνος τρόπος για να εγγυηθούν τις προμήθειες λιθίου είναι να κατέχουν ή να έχουν μερίδιο ελέγχου στην πηγή. «Είναι ο μόνος τρόπος για να έχετε τα πλεονεκτήματα και να εγγυηθούν ότι μπορούν να κατασκευάσουν ηλεκτρικά οχήματα τα επόμενα 20 χρόνια», πρόσθεσε. «Οι εταιρείες ηλεκτρικών, ειδικά οι μεγάλες εταιρείες αυτοκινήτων, έμαθαν με τον δύσκολο τρόπο τα τελευταία πέντε χρόνια ότι η ανάπτυξη μπαταριών – gigafactories – είναι πολύ πιο εύκολη και ταχύτερη από την ίδια την εξόρυξη».
Επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων
Χρειάζονται περίπου δύο χρόνια ή και περισσότερα για να κατασκευαστεί ένα εργοστάσιο «γίγας» και 10 χρόνια ή περισσότερα για να χρηματοδοτηθεί και να κατασκευαστεί ένα ορυχείο λιθίου. Στο μέλλον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να κάνουν ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις στην εξόρυξη. Αυτά τα 650 εκατομμύρια δολάρια της GM είναι μια σημαντική επένδυση, αλλά αυτό που πραγματικά χρειάζεται η βιομηχανία είναι έλεγχοι δισεκατομμυρίων δολαρίων, διαφορετικά αυτοί οι στόχοι για τα EV δεν θα εκπληρωθούν, όπως εκτιμάται.
Η επένδυση της GM στο Λίθιο Αμερικής είναι κυριολεκτικά μόνο ένα κομμάτι ενός διαρκώς αναπτυσσόμενου παζλ. Το νικέλιο θα είναι επίσης σημαντικό για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, εξήγησε ο Μουρς. «Το λίθιο και το νικέλιο είναι πραγματικά αυτά που τρομάζουν τους κατασκευαστές EV, γι’ αυτό και πρέπει να αναπτυχθούν σημαντικά».
Πέρα από την απομάκρυνση του λιθίου από το έδαφος, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να κλιμακώσουν την παραγωγή χημικών παραγώγων αυτών των ορυκτών, όπως το ανθρακικό υδροξείδιο του λιθίου και το θειικό νικέλιο, που κάνουν τη διαδικασία της εφοδιαστικής αλυσίδας λίγο πιο δύσκολη και με νέους όρους.
Η τιμή για αυτό το ανθρακικό λίθιο έχει μειωθεί τελευταία. Οι τιμές κυμαίνονταν μεταξύ 5.000 και 8.000 δολαρίων ανά τόνο το 2020 και έφτασαν τα 27.000 δολάρια ανά τόνο το 2021 και τα 68.366 δολάρια ανά τόνο τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Benchmark για τον παγκόσμιο σταθμισμένο μέσο όρο.
«Η βιασύνη για το λίθιο μόλις ξεκίνησε. Είναι μια αρπαγή γης», κατέληξε ο Μουρς, μιλώντας σε αμερικανικό δίκτυο. «Αυτή η αρπαγή γης θα διαρκέσει την επόμενη δεκαετία. Δεν νομίζω ότι πρόκειται για δύο ή τρία χρόνια. Νομίζω ότι αυτή είναι μια δεκαετής διαδικασία.»