Ποιος να το περίμενε… Η αφρικανική χώρα παίζει ρόλο ως παραγωγός και εξαγωγέας στον κλάδο του αυτοκινήτου και οι προοπτικές φαίνονται ενθαρρυντικές.
Κάθε χρόνο, οι Μαροκινοί αγοράζουν περίπου 180.000 νέα αυτοκίνητα, σχετικά μικρό αριθμό αν σκεφτεί κανείς ότι η χώρα έχει πληθυσμό 37 εκατομμυρίων.
Παρά τον μέτριο αριθμό πωλήσεων, όμως, το Μαρόκο έχει να επιδείξει ένα success story ως κόμβος κατασκευής αυτοκινήτων και το 2018 πέρασε τη Νότια Αφρική και κατέστη ο μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων στην ήπειρο.
Ποιοι είναι, λοιπόν, οι παράγοντες πίσω από αυτή τη σταθερή επέκταση της παραγωγής στη χώρα; Οι αριθμοί του Μαρόκου συνεχίζουν να ευημερούν στην αφρικανική ήπειρο και διεθνώς, παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 και του πολέμου στην Ουκρανία.
Το 2022 σημείωσε αύξηση της παραγωγής κατά 10% σε ετήσια βάση, σημειώνοντας ιστορικό υψηλό για τη χώρα, με παραγωγή άνω των 470.000 ελαφρών οχημάτων.
Η χώρα έχει θέσει σε εφαρμογή πολλά μέτρα για την προσέλκυση ξένων επενδυτών, όπως υποδομές υψηλής ποιότητας, εκπαίδευση ανθρώπινου κεφαλαίου και φορολογικά οφέλη.
Οι άμεσες ξένες επενδύσεις αυξάνονται συνεχώς καθώς οι εταιρείες επωφελούνται από τις ευνοϊκές οικονομικές συνθήκες της χώρας, συμπεριλαμβανομένων πολυάριθμων συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ. Αυτές οι εμπορικές συμφωνίες συνέβαλαν θετικά στην ανάδειξη εξαγωγικών δραστηριοτήτων.
Το Μαρόκο έχει δημιουργήσει δύο βιομηχανικά πεδία, στο Cite de l’Automobile στην Ταγγέρη και το Cite de l’Automobile στην Kenitra. Σε αυτές έχει χορηγηθεί καθεστώς ελεύθερης ζώνης, δηλαδή, συνολική απαλλαγή από τον εταιρικό φόρο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις ζώνες για πέντε χρόνια, ακολουθούμενη από ανώτατο όριο 8,75% για τα επόμενα 20 χρόνια. Μακροπρόθεσμα, εκτιμάται πως η αύξηση των επενδύσεων από κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Αφρική και τα κίνητρα που προσφέρει η κυβέρνηση θα οδηγήσουν σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή αυτοκινήτων στο Μαρόκο.
Χαμηλό εργατικό κόστος
Το κόστος εργασίας είναι περίπου το ένα τέταρτο του αντίστοιχου στην Ισπανία και ελαφρώς χαμηλότερο από ότι στην Ανατολική Ευρώπη.
Η μαροκινή αυτοκινητοβιομηχανία επωφελείται επίσης από τη γεωγραφική θέση της χώρας. Ο χρόνος εμπορίας προς την Ισπανία από το Μαρόκο είναι μία έως δύο ημέρες και παρόλο που η χώρα γειτνιάζει με την Ισπανία, έχει εντελώς διαφορετικές δομές κόστους.
Το κόστος εργασίας είναι περίπου το ένα τέταρτο του αντίστοιχου στην Ισπανία και ελαφρώς χαμηλότερο από ότι στην Ανατολική Ευρώπη. Η Renault -Nissan-Mitsubishi ήταν η μόνη παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία που συναρμολογούσε οχήματα στη χώρα μέχρι την άφιξη του Ομίλου Stellantis το 2019. Για μάρκες χαμηλού κόστους όπως η Dacia και τα βασικά μοντέλα της Peugeot, το κόστος εργασίας αντιπροσωπεύει υψηλότερο ποσοστό του κόστους οχήματος.
Το Μαρόκο σκοπεύει να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να γίνει ένας από τους σημαντικότερους τόπους κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο. Για να διατηρήσει την ανάπτυξη, θα χρειαστεί να αυξήσει την τοπική ολοκλήρωση του τομέα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα ντε Μέο, αναφέρει ότι η εταιρεία προμηθεύεται πολλά ανταλλακτικά για τα οχήματά της από τοπικούς προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένων των καθισμάτων και των αξόνων και ότι το τοπικό περιεχόμενο αντιπροσωπεύει επί του παρόντος το 60% του τελικού προϊόντος. Η πρόκληση θα είναι να σημειωθεί μεγαλύτερη πρόοδος στην προμήθεια εξαρτημάτων υψηλής αξίας σε τοπικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών και, τελικά, των κινητήρων.
Και ηλεκτρικά μοντέλα
Ο επόμενος στόχος θα είναι η αφαίρεση του άνθρακα από τη βιομηχανία και την παραγωγή οχημάτων, καθιστώντας την πιο βιώσιμη. Το Νοέμβριο του 2022, ο Όμιλος Stellantis ανακοίνωσε σχέδια για επένδυση 300 εκατομμυρίων ευρώ για να διπλασιάσει την παραγωγική ικανότητα στο εργοστάσιό του Kenitra σε 400.000 μονάδες. Ως μέρος της νέας σειράς, το Citroën C3 θα είναι ένα από τα πρώτα οχήματα στην πλατφόρμα Smart Car, που θα φιλοξενεί ένα ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης. Ο διευθύνων σύμβουλος της Dacia, Ντενίς Λε Βο, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η επόμενη γενιά Sandero, που κατασκευάζεται στο Μαρόκο, θα είναι επίσης 100% BEV.