Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι το «μαύρο κουτί» μπορεί να δώσει απαντήσεις για τα αίτια μιας αεροπορικής τραγωδίας.
Σύντομα όμως το ίδιο θα ισχύει και για τα τροχαία ατυχήματα. Από τον Ιούλιο του 2024 λοιπόν, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι υποχρεωμένα από το νόμο να διαθέτουν «μαύρο κουτί».
Η ονομασία της εν λόγω συσκευής είναι EDR, από τα αρχικά των λέξεων Event Data Recorder, δηλαδή καταγραφή δεδομένων συμβάντος. Για την ιστορία να πούμε ότι τα «μαύρα κουτιά» έγιναν υποχρεωτικά για τα αεροπλάνα στα τέλη της δεκαετίας του ΄60, ενώ το χρώμα τους δεν είναι μαύρο, αλλά φωτεινό πορτοκαλί, ώστε να εντοπίζεται ευκολότερα στα συντρίμμια, μετά από μια πτώση.
Σε λίγους μήνες αντίστοιχη συσκευή θα πρέπει να διαθέτουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα που υπάγονται στην κατηγορία M1, τα οποία μπορούν να φιλοξενήσουν έως και οκτώ επιβάτες, επιπλέον του οδηγού. Επίσης καθίσταται υποχρεωτική στα επαγγελματικά οχήματα της κατηγορίας Ν1, δηλαδή σε pickup και βαν, τα οποία δεν υπερβαίνουν τα 3.500 κιλά.
Η συσκευή θα βοηθάει τις αρμόδιες Αρχές που θα διερευνούν τα αίτια ενός τροχαίου ατυχήματος να προσδιορίσουν ποιος ήταν ο υπαίτιος, ενώ θα καταγράφει ορισμένες παραμέτρους για σύντομο χρονικό διάστημα, 5 δευτερόλεπτα πριν από το τροχαίο ατύχημα και 0,3 δευτερόλεπτα μετά.
Αναλυτικότερα, θα καταγράφει την ταχύτητα, την πέδηση, τη θέση και κλίση του αυτοκινήτου στο δρόμο και πως αντέδρασαν τα συστήματα ασφαλείας. Επιπλέον θα μπορεί να απαντήσει αν ενεργοποιήθηκε το σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης, eCall, το οποίο είναι επίσης υποχρεωτικό για τα οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2018.
Σημειώνεται ότι η συσκευή EDR δε θα μπορεί να απενεργοποιηθεί, ενώ θα βρίσκεται ενσωματωμένη στη μονάδα ελέγχου αερόσακου. Ενεργοποιείται αυτόματα όταν ανοίξουν οι αερόσακοι, όταν ανασηκωθεί το μπροστινό «ενεργό» καπό, σε απότομη έκταση των ζωνών ασφαλείας , όταν υπάρξει αλλαγή στην ταχύτητα της πλευρικής ή διαμήκης κατεύθυνσης μεγαλύτερη των 8 χλμ./ώρα μέσα σε 0,15 δευτερόλεπτα.
Αποθηκεύει επίσης τις πληροφορίες σχετικά με τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος, καθώς και τον εγκατεστημένο εξοπλισμό. Η λήψη των δεδομένων μπορεί να γίνει μέσω της θύρας OBD, αλλά εάν αυτή καταστραφεί από το ατύχημα, τα δεδομένα θα συλλέγονται απευθείας από τη συσκευή.
Οι πληροφορίες που καταγράφονται από το EDR ανήκουν στον οδηγό ή στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Η συσκευή λειτουργεί σε σύστημα κλειστού βρόχου και τα δεδομένα συλλέγονται ανώνυμα για να διασφαλιστεί ότι δε θα μπορούν να αλλοιωθούν.