Σε λιγότερο από ένα μήνα όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα υποχρεούνται πλέον να διαθέτουν «μαύρο κουτί».
Από 6 Ιουλίου 2024 λοιπόν, αυτό θα ισχύει για όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα που υπάγονται στην κατηγορία M1, τα οποία μπορούν να φιλοξενήσουν έως και οκτώ επιβάτες, επιπλέον του οδηγού, αλλά και για τα επαγγελματικά οχήματα της κατηγορίας Ν1, δηλαδή pickup και βαν, που δεν υπερβαίνουν τα 3.500 κιλά.
Διευκρινίζεται ότι στην πραγματικότητα κανένα όχημα δε θα φέρει κάποιο κουτί μαύρου χρώματος, καθώς η επίσημη ονομασία είναι EDR από τα αρχικά των λέξεων Event Data Recorder, δηλαδή καταγραφή δεδομένων συμβάντος. Δεν πρόκειται για κάποια φυσική συσκευή εγκατεστημένη κάπου μέσα στο όχημα, αλλά για μια νέα δυνατότητα λογισμικού που χρησιμοποιεί τη μονάδα ελέγχου αερόσακου και τη μνήμη της για την αποθήκευση πληθώρας δεδομένων.
Τα συγκεκριμένα δεδομένα εγγράφονται συνεχώς στη μνήμη, αλλά αντικαθίστανται ξανά και ξανά με νέα δεδομένα, όμως η μνήμη «παγώνει» σε περίπτωση που ενεργοποιηθούν οι αερόσακοι, δηλαδή αν συμβεί ατύχημα. Τότε αποθηκεύονται δεδομένα πέντε δευτερόλεπτα πριν το ατύχημα και το πολύ πέντε δευτερόλεπτα μετά από αυτό.
«Μαύρο κουτί»: Πώς ανοίγει για να δώσει απαντήσεις μετά από ένα ατύχημα;
Ανάμεσα στα δεδομένα που αποθηκεύονται είναι ο χρόνος ενεργοποίησης των αερόσακων, πόσα καθίσματα του οχήματος ήταν κατειλημμένα από επιβάτες, αλλαγές στην ταχύτητα, η ταχύτητα του οχήματος πριν από την πρόσκρουση, η επιβράδυνσή του σε διαμήκεις και πλευρικές κατευθύνσεις, η κατάσταση του πεντάλ γκαζιού και του φρένου, η γωνία του τιμονιού, πληροφορίες για την κατάσταση του ABS και του ESP και οι στροφές του κινητήρα.
Τονίζεται ότι τα δεδομένα αποθηκεύονται μόνιμα και δε μπορούν να υποστούν επεξεργασία, αλλαγή ή διαγραφή με οποιονδήποτε τρόπο. Χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν σε τροχαίο ατύχημα, ενώ μπορούν να διαβαστούν μόνο χρησιμοποιώντας ένα ειδικό εργαλείο με άδεια από τις αρμόδιες Αρχές. Ούτε ο ιδιοκτήτης, ούτε κάποιος μηχανικός μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτά. Για τον οδηγό δεν υπάρχουν υποχρεώσεις ή συνέπειες ως αποτέλεσμα της αποθήκευσης των δεδομένων.