Downsizing και υπερτροφοδότηση δεν είναι αγαπημένες λέξεις της Mazda, η οποία έχοντας τη δική της φιλοσοφία, εξακολουθεί να πηγαίνει κόντρα στις τάσεις.
Η συγκεκριμένη παραδοσιακή «συνταγή» της ιαπωνικής εταιρείας εφαρμόζεται στον ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα e-Skyactiv X, μαζί με καινοτόμα τεχνολογικά χαρακτηριστικά. Στην προκειμένη περίπτωση γνωρίζουμε τον e-Skyactiv X ως πηγή δύναμης του CX-30. Για τα ελληνικά δεδομένα ένας δίλιτρος κινητήρας προκαλεί «τρόμο», τόσο από πλευράς φορολόγησης, όσο και για την κατανάλωση καυσίμου, την οποία όμως η Mazda αντιμάχεται με την τεχνολογία SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition).
Mazda CX-30: Η καινοτομία του e-Skyactiv X κινητήρα
Αυτό λοιπόν που καταφέρνει είναι να συνδυάζει την αποδοτικότητα καυσίμου ενός πετρελαιοκινητήρα με την ισχύ και τα οδηγικά χαρακτηριστικά ενός βενζινοκινητήρα. Αναλυτικότερα, ο τετρακύλινδρος κινητήρας εναλλάσσει απρόσκοπτα μεταξύ της συμβατικής ανάφλεξης με σπινθήρα και μιας λειτουργίας ανάφλεξης λόγω συμπίεσης, όπου ένα φτωχό μείγμα καυσίμου-αέρα συμπιέζεται, ώστε να επιτευχθεί ακόμα πιο αποτελεσματική καύση.
Ακόμα και υπό πίεση η κατανάλωση καυσίμου που καταγράψαμε ήταν 7,4 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση WLTP 6,1 λίτρα/100 χλμ., Euro 6d, εκπομπές C02 138 γρ./χλμ.) αριθμός που μπορεί να μειωθεί με πιο οικονομικό στυλ οδήγησης.
Mazda CX-30: Με ήπιο υβριδικό σύστημα
Ο e-Skyactiv X κινητήρας συνδυάζεται επίσης με ήπιο υβριδικό σύστημα (Mazda M Hybrid). Χρησιμοποιεί μια μικρή ενσωματωμένη μίζα-γεννήτρια (ISG) για να συλλέξει την ενέργεια που συνήθως χάνεται κατά την επιβράδυνση και την πέδηση και την αποθηκεύει σε μια μπαταρία 24 Volt για να τροφοδοτήσει με ρεύμα τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου, μειώνοντας το φορτίο του κινητήρα, εξοικονομώντας καύσιμο και ενισχύοντας την εκκίνηση από στάση.
Σημειώνεται ότι ο e-Skyactiv X είναι ο ισχυρότερος στη γκάμα του CX-30, καθώς παράγει 186 ίππους (6.000 σ.α.λ.) και 240 Nm ροπής (4.000 σ.α.λ.). Διαπιστώσαμε ότι έχει γερό τράβηγμα από χαμηλά, «γεμίζει» με πολύ γραμμικό τρόπο όσο ανεβάζει στροφές, έχοντας εξαιρετικά ραφιναρισμένη λειτουργία, χωρίς «ξεσπάσματα» ή «κομπιάσματα». Προς αυτή την κατεύθυνση συμβάλει το προαιρετικό αυτόματο κιβώτιο των 6 σχέσεων (υπάρχουν και paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητη λειτουργία), το οποίο διακρίνεται για τις ομαλές και έγκαιρες αλλαγές που εκτελεί, ενώ μεταδίδει την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς (υπάρχει και τετρακίνητη έκδοση) του CX-30.
Mazda CX-30: Στο δρόμο
Ο διακόπτης με την ένδειξη Sport, που βρίσκεται στη βάση της κεντρικής κονσόλας, μπορεί να κάνει λίγο πιο άμεση την απόκριση στο γκάζι, χωρίς όμως να φέρνει θεαματική αλλαγή. Πάντως οι επιδόσεις ικανοποιούν, με επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα εντός 8,6 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 204 χλμ./ώρα, ενώ τα δυνατά και αποτελεσματικά φρένα δεν σε αγχώνουν ποτέ.
Η θέση οδήγησης είναι ένα, από τα πολλά, δυνατά σημεία του CΧ-30, καθώς «κουμπώνει» εύκολα στα μέτρα σου, παρέχει άνεση, πλευρική στήριξη του σώματος και ανεμπόδιστη ορατότητα. Ακριβέστατο και με σωστό βάρος το τιμόνι σε βοηθάει να χαράζεις πορεία χωρίς αποκλίσεις.
Η ανάρτηση, αν και λίγο σφιχτή, δεν επιτρέπει στις περισσότερες κακοτεχνίες του οδοστρώματος να γίνουν αντιληπτές, ενώ συμβάλει ώστε το CX-30 να μη γέρνει στις στροφές, μαζί φυσικά με το άκαμπτο πλαίσιο. Στον αυτοκινητόδρομο πραγματικά απολαμβάνεις το στιβαρό πάτημα, τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, την προσεγμένη ηχομόνωση της καμπίνας, την ποιότητα κύλισης και το αίσθημα ασφάλειας που σου δημιουργεί το CX-30 στο ταξίδι.
Mazda CX-30: Σχεδίαση- εσωτερικό
Ακολουθώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo της Mazda, το CX-30 εκπέμπει μια ήρεμη δύναμη, έχοντας «καθαρές» γραμμές χωρίς περιττές εξάρσεις, στοχεύοντας σε ένα πιο διαχρονικό αποτέλεσμα. Οι διαστάσεις του σε μήκος, πλάτος και ύψος είναι 4.395 χλστ., 1.795 χλστ. και 1.540 χλστ. αντίστοιχα.
Μπαίνοντας στο CX-30 αναγνωρίζεις αμέσως ότι πρόκειται για ένα premium εσωτερικό, με κυρίαρχη τη χρήση μαλακών πλαστικών και δερμάτινων επιφανειών. Η συναρμογή και το φινίρισμα των υλικών είναι προσεγμένα, ενώ στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η στάνταρ οθόνη 10,25 ιντσών, ο έλεγχος της οποίας γίνεται από το στρογγυλό-περιστροφικό-πιεζόμενο χειριστήριο στη βάση της κεντρικής κονσόλας.
Ο ευανάγνωστος πίνακας οργάνων έχει αναλογικές ενδείξεις και μια μικρή κεντρικά ενσωματωμένη οθόνη πολλαπλών ενδείξεων Οι χώροι για τα πόδια των πίσω επιβατών είναι κάπως περιορισμένοι, (μεταξόνιο 2.655 χλστ.), ενώ το πορτμπαγκάζ έχει χωρητικότητα 430 λίτρων, ενώ όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων αυξάνεται στα 1.406 λίτρα.
Mazda CX-30: Συνοψίζοντας
Ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο με έντονα οδηγοκεντρικό χαρακτήρα που δεν υστερεί σχεδόν σε κανέναν τομέα, αυτό είναι το CX-30, το οποίο μένει πιστό στις αξίες της Mazda, αλλά ταυτόχρονα βρίσκει τρόπους να συμβαδίζει με τις ανάγκες της εποχής. Η αρχική τιμή του με τον e-Skyactiv X κινητήρα των 186 ίππων και το αυτόματο κιβώτιο, στην εξοπλιστική έκδοση Prime Line, διαμορφώνεται στα 33.877 ευρώ.